Dopravná polícia v Košiciach upozorňuje vodičov, ako správne jazdiť pri výjazde z rýchlostnej cesty R4 na sídlisko Nad Jazerom.
Vodiči by tam mali využívať oba jazdné pruhy výjazdu z rýchlostnej cesty. V opačnom prípade tvoria zbytočné kolóny na rýchlostnej ceste.
"Príkazová dopravná značka „striedavé radenie“ platí pre spájanie jazdných pruhov a nie pre spájanie ciest hlavnej a vedľajšej cesty, kde vodič idúci po hlavnej ceste má prednosť pred vozidlami idúcimi z vedľajšej cesty," informovala Jana Mésarová, hovorkyňa Košických krajských policajtov.
Kolóny sa tam podľa polície tvoria najčastejšie medzi 15. a 17. hodinou v smere z Nižných Kapustníkov.
Všetky pruhy, správne miesto
V obci smú vodiči na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh. Výnimkou je len nasledovná situácia:
"Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Ak sa v jednom jazdnom pruhu vytvoria kolóny, pomôžete premávke, ak na jazdu využijete aj ďalší jazdný pruh v rovnakom smere. Nijak vás to nepoškodí, najmä ak je v mieste spájania jazdných pruhov dopravná značka prikazujúca striedavé radenie, ľudovo zipsovanie.
Dokonca by ste zúženým miestom mali prejsť skôr, akoby ste voľnejší pruh nevyužili.
Pri zipsovaní je vodič vo voľnom alebo v priebežnom jazdnom pruhu povinný umožniť vodičovi prvého vozidla vo vedľajšom pruhu (ak dáva znamenie o zmene smeru jazdy) preradenie do voľného pruhu.
Prednosť tým z vedľajšej
Jednou z hlavných príčin, prečo sa tvoria v Košiciach kolóny až na rýchlostnej ceste R4, je nesprávne dávanie prednosti vjazde v mieste, kde sa spája zjazd z R4 so Slaneckou ulicou.
Hlavnou cestou je zjazd z R4.
Tam, kde by vodiči z vedľajšej cesty mali dávať prednosť autám na hlavnej, sa vodiči zipsujú. Síce to pomáha vodičom prichádzajúcim do križovatky z vedľajšej cesty, obmedzuje to ale premávku na hlavnej.
Ten, kto púšťa pred seba vozidlo z vedľajšej, obmedzuje plynulosť cestnej premávky. Za to môže byť pokuta až do 100 eur.
Vodiči tam ale nemusia porušovať pravidlá o prednosti v jazde. Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, aby náhle zmenil smer alebo rýchlosť jazdy.
Pomohli by aj policajti
Zlepšiť situáciu na mieste by mohli pomôcť aj policajti, ak by v kritických časoch pomáhali regulovať premávku v mieste spájania jazdných pruhov a aj v križovatke o niekoľko metrov ďalej.