SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Ľudia už posielajú objednávky na AeroMobil

Aj mobily boli najprv len fantáziou, hovorí JURAJ VACULÍK, spolumajiteľ spoločnosti AeroMobil, ktorá vyvinula lietajúce auto.

Pôvodne mal byť Juraj Vaculík iba finančným investorom, ale projekt AeroMobilu ho kompletne pohltil.Pôvodne mal byť Juraj Vaculík iba finančným investorom, ale projekt AeroMobilu ho kompletne pohltil. (Zdroj: AeroMobile.com)

Bratislavu s Košicami má spájať diaľnica najskôr v roku 2019, aj to je optimistický plán. Bude sa dať preletieť táto trasa AeroMobilom skôr?

Verím, že áno. Predaj dvojmiestneho lietajúceho športového auta chceme rozbehnúť na prelome rokov 2016 a 2017. V tejto chvíli sme v testovacej fáze, ale momentálne je dôležitejšia legislatívna otázka. Pracujeme na tom, aby postupne vznikla nová kategória lietajúce auto.

Plánujete sériovú výrobu. Bavíme sa o niekoľkých sto kusoch ročne alebo trebárs o desiatkach tisícov?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Bavíme sa skôr o stovkách a potom postupne o tisíckach. V úvode pôjde o limitovanú edíciu vozidiel.

Už vás niekto kontaktoval, že by si chcel lietajúce auto kúpiť?

Áno. Ľudia sú ochotní si ho dopredu kúpiť, rezervovať, zaplatiť zálohu. Ale my to berieme ako dlhodobý biznis a nemôžeme brať zálohy a sľubovať dodávku, kým nemáme doriešené všetky veci týkajúce sa testovania a kým nie je jasné, k akému dátumu a v akej kategórii bude AeroMobil certifikovaný. Ak aj bude certifikovaný v Európe, neznamená to, že sa môže okamžite predávať v Spojených štátoch.

preparations_res.jpg

S ktorými úradníkmi o tom hovoríte?

Komunikujeme so slovenskými autoritami, ale máme za sebou aj niekoľko kôl diskusií v Bruseli a Kolíne, kde je centrála Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Začali sme už zľahka komunikovať aj s ďalšími inštitúciami, ktoré sú podstatné pre americký a ázijský trh.

SkryťVypnúť reklamu

Presvedčilo vaše lietajúce auto európskych úradníkov?

Pred mesiacom som šiel do Bruselu s malou dušičkou, ako sa tam k tomu postavia. Ale ich reakcia bola pozitívna, v žiadnom prípade nie odmietavá. Uvedomujú si, že technologický aj dopravný vývoj idú dopredu a legislatíva sa tomu musí prispôsobiť. Nám hrá trochu do karát aj to, že po desaťročiach, keď sa letecká legislatíva takmer vôbec nemenila, prišlo v poslednom čase veľa nových technológií a tie si vyžadujú legislatívnu zmenu. Hovorím o dronoch, rôznych helikoptérach. Keby sa mala otvoriť legislatíva iba kvôli nám, tak sa to asi nepodarí.

Prečítajte si tiež:Kedy budeme lietať k moru autom? Slovenským aeromobilom možno už o dva rokyČítajte 

Kto budú vaši prví zákazníci? Niekto ako John Travolta, ktorý má doma Boeing 707?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3JQF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3JQF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 817
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 753
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 933
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 340
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 271
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 107
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 847
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


3 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 28m
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


11 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl