BRATISLAVA. Ak by slovenskí vodiči minuli palivo na diaľnici, takmer polovica z nich by cez ňu prebehla, aby sa dostala na protiľahlú čerpaciu stanicu pre palivo.
Viac ako tretina by ostala nerušene sedieť v nepojazdnom vozidle v odstavnom pruhu. Vyplýva to z výsledkov prieskumu finančnej skupiny AXA, ktorá zisťovala využívanie asistenčných služieb poisťovní vodičmi.
V prieskume až 13 % šoférov uviedlo, že sa im už situácia, keď museli odstaviť svoje auto v odstavnom pruhu, niekedy stala. Asistenčné služby využila iba necelá tretina (29 %) z nich.
Takmer polovica vodičov by prebehla cez cestu pre palivo
Ak by vodiči museli odstaviť auto pre poruchu na krajnici, 36 % z nich by ostalo sedieť v aute. V takýchto prípadoch hrozí nebezpečenstvo zrážky s idúcim vozidlom.
Preto je väčším rizikom ostať v aute, ako vyjsť von a ísť mimo cestu. A to aj napriek tomu, že sa málokomu chce von z vyhriateho auta do jesenného dažďa alebo mrazu.
Takmer polovica zo všetkých opýtaných by neváhala prebehnúť na benzínovú pumpu v protismere. Iba 26 % šoférov takýto spôsob riešenia problému s prázdnou nádržou razantne odmietlo.
Na asistenčnú službu by sa v prípade prázdnej nádrže obrátila takmer tretina respondentov (34 %). Zvyšok si podľa finančnej skupiny nepripúšťa možné hrozby.
Asistenčné služby využívajú najmä starší vodiči
Slovenskí vodiči využívajú asistenčné služby stále pomerne málo, aj keď sú súčasťou poistenia.
Z prieskumu vyplynul rozdiel v správaní slovenských vodičov v porovnaní s českými. Kým v Českej republike využívajú asistenčné služby skôr mladšie generácie, na Slovensku je to naopak.
Zo skupiny mladých ľudí vo veku do 26 rokov využíva asistenčné služby iba 26 % z nich, u vodičov okolo veku 35 rokov vzrastá počet na 38 % a u štyridsiatnikov je to už 40 %.
Vodiči nechcú pre prázdnu nádrž obťažovať
Rozsah toho, v čom pomôžu asistenčné služby v rámci poistenia, určuje zmluva s poisťovňou. Zvyčajne však nechýba pomoc s dovozom chýbajúceho benzínu alebo nafty.
Medzi vodičmi prevláda názor, že sa asistenčné služby vzťahujú iba na závažné nehody a defekty, pri ktorých musí byť automobil odtiahnutý do servisu.
Šoféri majú tiež pocit, že by kvôli prázdnej nádrži uprostred noci poisťovňu obťažovali.
V prípade závažnejšie poruchy, s ktorými si šoféri neporadia sami, by sa na asistenčnú službu obrátila viac ako polovica vodičov. Necelá tretina (32 %) by však stále uprednostnila pomoc známeho alebo príbuzného.
Jednoduchšie poruchy sa vodiči zvyčajne snažia riešiť svojpomocne. Pneumatiku by si svojpomocne vymenilo necelých 51 % vodičov. Na asistenčnú službu by sa vtedy spoľahlo niečo vyše 23 % vodičov.