SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má Bohuš

Takmer polovica európskych rodičov chce kontrolovať deti v autoškole i po nej

Vyplýva to z prieskumu, ktorý zisťoval postoje rodičov k bezpečnosti cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Takmer polovica rodičov začínajúcich vodičov EU (46 %) podporuje technológiu čiernej skrinky, ktorá by im umožnila sledovať rýchlosť a správanie ich detí za volantom pri riadení vozidla.

Z krajín EÚ je najsilnejšia podpora v Taliansku (73 %), v Poľsku (72 %) a v Rumunsku (72 %). Českí rodičia sa vyjadrili pozitívne v 55 % prípadoch. Podpora používania čiernej skrinky je v Európe vysoká aj medzi inštruktormi v autoškolách (47 %).

Goodyear realizoval v 19 krajinách prieskum medzi 6 800 rodičmi začínajúcich vodičov (vo veku 16 – 25 rokov). Zisťoval postoje rodičov k bezpečnosti cestnej premávky. Medzi otázkami boli aj:

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
  • Aký príklad dávajú rodičia v role vodiča svojim deťom?
  • Ako priamo podporujú svoje deti, keď sa učia šoférovať?

Čierna skrinka pomáha zlepšovať správanie sa vodiča

Monitorovanie vozidla takzvanou čiernou skrinkou môže významne znížiť rizikové správanie mladých vodičov.

Výskum ukazuje aj to, že začínajúci vodiči, ktorí si uvedomujú, že sú sledovaní svojimi rodičmi, majú väčšiu šancu na zlepšenie svojho správania za volantom.

"Dobrovoľné využívanie telematiky (technológia čiernych skriniek) pomáha mladým vodičom dodržiavať pravidlá cestnej premávky a potláčať svoje “bláznivé chvíľky", pri ktorých podliehajú rôznym pokušeniam. Pokiaľ zostanú dobrovoľné, existuje len málo námietok proti ich používaniu. Pokiaľ však budú povinné, mohli by sa ľahko prirovnávať k "veľkému bratovi" alebo k "veľkému rodičovi", ktorý sa na nového vodiča pozerá cez plece," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohé poisťovne v Európe uzatvárajú poistné zmluvy, ktoré zahŕňajú záznamy z čiernych skriniek o jazde poisteného. Niektoré poisťovne prispôsobujú svoje poistné v závislosti od toho, ako bezpečne človek jazdí po cestách a môžu poistnú zmluvu dokonca zrušiť v prípade, že vodiča považujú za príliš "nebezpečného".

Takmer polovica rodičov by sa chcela zúčastniť jázd

Okrem sledovania začínajúcich vodičov by sa mnohí rodičia radi zapojili do výcviku ich dieťaťa:

  • 53 % z nich vyjadrilo túžbu dostávať pravidelné správy od inštruktora autoškoly svojho dieťaťa a
  • 40 % rodičov by sa rado zúčastnilo na jazdách.

Dopravná psychologička Margit Herle z Medzinárodnej organizácie dopravnej psychológie (TPI) podporuje výzvu, podľa ktorej by kompetentné osoby v oblasti výcviku mali rodičom poskytnúť viac možností zapojiť sa a prevziať kontrolu nad deťmi.

Skryť Vypnúť reklamu

"Rodičia, inštruktori autoškôl a celý sociálny systém, v ktorom sa pohybujeme, sú zodpovední, aby naučili deti viesť automobil bezpečne a zodpovedne," dodala.

Postupné získavanie vodičských preukazov

Významnú podporu od rodičov a aj od inštruktorov autoškôl, má postupné nadobúdanie vodičského preukazu.

Systém postupného získania vodičského preukazu je navrhnutý tak, aby noví vodiči naberali skúsenosti s vedením vozidla a priebežne si tieto zručnosti osvojovali v menej rizikovom prostredí.

Postupný systém sa v počiatočných fázach výučby zameriava na obmedzenie šoférovania v nočných hodinách, na diaľnici a bez dozoru. Obmedzuje sa aj počet a vek cestujúcich s tým, že všetky tieto obmedzenia sa časom a po ďalších skúškach odstránia a jednotlivec získava plnohodnotné vodičské oprávnenie.

Skryť Vypnúť reklamu

V Európskej únii by 42 % rodičov začínajúcich vodičov uprednostnilo systém postupného získavania vodičského preukazu. Z českých rodičov by postupné získavanie vodičského oprávnenia podporilo 53 % opýtaných.

Prieskum ukázal silnú podporu tohto systému aj medzi inštruktormi autoškôl (67 %).

Podpora bola, zákon neprešiel

Najvyššia podpora v krajinách bola zaznamenaná vo Veľkej Británii, kde postupný systém získal 66 % a najmenšia vo Švédsku, kde je pre len 15 % rodičov.

Rozdiel v názoroch možno vysvetliť tým, že v krajinách sa využívajú rozličné systémy.

Napriek podpore, vo Veľkej Británii úprava zákona v zmysle zavedenia postupného získavania vodičského preukazu neprešla.

Vo Švédsku musia vodiči vo výcviku predtým, ako dostanú plné oprávnenie viesť motorové vozidlo, povinne absolvovať kurz o bezpečnosti cestnej premávky. Rodičia a všetci, ktorí chcú začínajúceho vodiča sprevádzať, musia tiež absolvovať tento kurz.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodiči - začiatočníci sú pred skúškami povinní absolvovať kurz rizikového riadenia, vrátane jazdy na ľade.

V Luxembursku musia všetci vodiči – začiatočníci, ktorí získajú všeobecný vodičský preukaz, prejsť osobitnými testami vodičských schopností.

O prieskume

Najnovší výskum postojov rodičov začínajúcich vodičov vychádza z predchádzajúcich štúdií mladých vodičov a z bezpečnosti cestnej premávky.

V roku 2012 spoločnosť Goodyear realizovala celoeurópsky prieskum viac ako 6 400 mladých vodičov, aby preskúmala ich postoje k bezpečnosti cestnej premávky. V roku 2013 spoločnosť znova zadala výskum, tento raz skúmajúci postoje inštruktorov autoškôl.

Psychológovia z Medzinárodnej organizácie dopravnej psychológie (TPI) pomáhali s vývojom dotazníka a odborným výkladom poskytli spätnú väzbu k výskumu.

Skryť Vypnúť reklamu

Európska asociácia rodičov prispela svojimi skúsenosťami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  9. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  10. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 8 736
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 710
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 597
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 582
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 412
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 779
  7. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 2 621
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 599
  9. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 497
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 346
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nad štvrtou dávkou zatiaľ neuvažujeme.


a 1 ďalší 2 h
Ivan Korčok počas mimoriadneho zasadnutia Zahraničného výboru NR SR.

Prípadné vyslanie posíl aj na Slovensko je zatiaľ v rovine úvah.


TASR 4 h

Neprehliadnite tiež

Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


2 h
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


6 h
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Marton: Roľníci všetkých regiónov spojte sa. Pre záchranu vidieka a dostatku potravín.
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Porozmýšľajme o tom, ako rozmýšľame
  3. Rudolf Pado: Ochranársky marazmus alebo všetky víťazstvá sú dočasné a všetky prehry trvalé
  4. Anna Milanová: Minulá Jeseň... 2021
  5. Katarína Mikolášová: Ostrov lásky sa kúpe v troch moriach (1. časť)
  6. Martina Hilbertová: Odborníci: Aj deti treba chrániť pred koronavírusom. Priebeh môže byť ľahký, následky vážne
  7. ADRA Slovensko: Postrehy o živote Rómov v Srbsku
  8. Jozo Peric: Aj keď segment výletných lodí v pandémii mimoriadne utrpel, trhy mu stále veria
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 11 487
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 10 643
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 117
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 583
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 991
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 027
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 000
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 990
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu