Takmer polovica európskych rodičov chce kontrolovať deti v autoškole i po nej

Vyplýva to z prieskumu, ktorý zisťoval postoje rodičov k bezpečnosti cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Takmer polovica rodičov začínajúcich vodičov EU (46 %) podporuje technológiu čiernej skrinky, ktorá by im umožnila sledovať rýchlosť a správanie ich detí za volantom pri riadení vozidla.

Z krajín EÚ je najsilnejšia podpora v Taliansku (73 %), v Poľsku (72 %) a v Rumunsku (72 %). Českí rodičia sa vyjadrili pozitívne v 55 % prípadoch. Podpora používania čiernej skrinky je v Európe vysoká aj medzi inštruktormi v autoškolách (47 %).

Goodyear realizoval v 19 krajinách prieskum medzi 6 800 rodičmi začínajúcich vodičov (vo veku 16 – 25 rokov). Zisťoval postoje rodičov k bezpečnosti cestnej premávky. Medzi otázkami boli aj:

  • Aký príklad dávajú rodičia v role vodiča svojim deťom?
  • Ako priamo podporujú svoje deti, keď sa učia šoférovať?

Čierna skrinka pomáha zlepšovať správanie sa vodiča

Monitorovanie vozidla takzvanou čiernou skrinkou môže významne znížiť rizikové správanie mladých vodičov.

Výskum ukazuje aj to, že začínajúci vodiči, ktorí si uvedomujú, že sú sledovaní svojimi rodičmi, majú väčšiu šancu na zlepšenie svojho správania za volantom.

"Dobrovoľné využívanie telematiky (technológia čiernych skriniek) pomáha mladým vodičom dodržiavať pravidlá cestnej premávky a potláčať svoje “bláznivé chvíľky", pri ktorých podliehajú rôznym pokušeniam. Pokiaľ zostanú dobrovoľné, existuje len málo námietok proti ich používaniu. Pokiaľ však budú povinné, mohli by sa ľahko prirovnávať k "veľkému bratovi" alebo k "veľkému rodičovi", ktorý sa na nového vodiča pozerá cez plece," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Mnohé poisťovne v Európe uzatvárajú poistné zmluvy, ktoré zahŕňajú záznamy z čiernych skriniek o jazde poisteného. Niektoré poisťovne prispôsobujú svoje poistné v závislosti od toho, ako bezpečne človek jazdí po cestách a môžu poistnú zmluvu dokonca zrušiť v prípade, že vodiča považujú za príliš "nebezpečného".

Takmer polovica rodičov by sa chcela zúčastniť jázd

Okrem sledovania začínajúcich vodičov by sa mnohí rodičia radi zapojili do výcviku ich dieťaťa:

  • 53 % z nich vyjadrilo túžbu dostávať pravidelné správy od inštruktora autoškoly svojho dieťaťa a
  • 40 % rodičov by sa rado zúčastnilo na jazdách.

Dopravná psychologička Margit Herle z Medzinárodnej organizácie dopravnej psychológie (TPI) podporuje výzvu, podľa ktorej by kompetentné osoby v oblasti výcviku mali rodičom poskytnúť viac možností zapojiť sa a prevziať kontrolu nad deťmi.

"Rodičia, inštruktori autoškôl a celý sociálny systém, v ktorom sa pohybujeme, sú zodpovední, aby naučili deti viesť automobil bezpečne a zodpovedne," dodala.

Postupné získavanie vodičských preukazov

Významnú podporu od rodičov a aj od inštruktorov autoškôl, má postupné nadobúdanie vodičského preukazu.

Systém postupného získania vodičského preukazu je navrhnutý tak, aby noví vodiči naberali skúsenosti s vedením vozidla a priebežne si tieto zručnosti osvojovali v menej rizikovom prostredí.

Postupný systém sa v počiatočných fázach výučby zameriava na obmedzenie šoférovania v nočných hodinách, na diaľnici a bez dozoru. Obmedzuje sa aj počet a vek cestujúcich s tým, že všetky tieto obmedzenia sa časom a po ďalších skúškach odstránia a jednotlivec získava plnohodnotné vodičské oprávnenie.

V Európskej únii by 42 % rodičov začínajúcich vodičov uprednostnilo systém postupného získavania vodičského preukazu. Z českých rodičov by postupné získavanie vodičského oprávnenia podporilo 53 % opýtaných.

Prieskum ukázal silnú podporu tohto systému aj medzi inštruktormi autoškôl (67 %).

Podpora bola, zákon neprešiel

Najvyššia podpora v krajinách bola zaznamenaná vo Veľkej Británii, kde postupný systém získal 66 % a najmenšia vo Švédsku, kde je pre len 15 % rodičov.

Rozdiel v názoroch možno vysvetliť tým, že v krajinách sa využívajú rozličné systémy.

Napriek podpore, vo Veľkej Británii úprava zákona v zmysle zavedenia postupného získavania vodičského preukazu neprešla.

Vo Švédsku musia vodiči vo výcviku predtým, ako dostanú plné oprávnenie viesť motorové vozidlo, povinne absolvovať kurz o bezpečnosti cestnej premávky. Rodičia a všetci, ktorí chcú začínajúceho vodiča sprevádzať, musia tiež absolvovať tento kurz.

Vodiči - začiatočníci sú pred skúškami povinní absolvovať kurz rizikového riadenia, vrátane jazdy na ľade.

V Luxembursku musia všetci vodiči – začiatočníci, ktorí získajú všeobecný vodičský preukaz, prejsť osobitnými testami vodičských schopností.

O prieskume

Najnovší výskum postojov rodičov začínajúcich vodičov vychádza z predchádzajúcich štúdií mladých vodičov a z bezpečnosti cestnej premávky.

V roku 2012 spoločnosť Goodyear realizovala celoeurópsky prieskum viac ako 6 400 mladých vodičov, aby preskúmala ich postoje k bezpečnosti cestnej premávky. V roku 2013 spoločnosť znova zadala výskum, tento raz skúmajúci postoje inštruktorov autoškôl.

Psychológovia z Medzinárodnej organizácie dopravnej psychológie (TPI) pomáhali s vývojom dotazníka a odborným výkladom poskytli spätnú väzbu k výskumu.

Európska asociácia rodičov prispela svojimi skúsenosťami.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 932
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 273
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 774
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 322
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 159
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 281
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 037
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 684
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 428
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 051

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Turecko zablokovalo prístup na Wikipédiu

Turecké orgány zablokovanie nezdôvodnili.

PRIMÁR

Desať tipov na zmiernenie prejavov sennej nádchy

Niekoľko zásad na zmiernenie alergickej nádchy.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop