Takmer polovica európskych rodičov chce kontrolovať deti v autoškole i po nej

Vyplýva to z prieskumu, ktorý zisťoval postoje rodičov k bezpečnosti cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Takmer polovica rodičov začínajúcich vodičov EU (46 %) podporuje technológiu čiernej skrinky, ktorá by im umožnila sledovať rýchlosť a správanie ich detí za volantom pri riadení vozidla.

Z krajín EÚ je najsilnejšia podpora v Taliansku (73 %), v Poľsku (72 %) a v Rumunsku (72 %). Českí rodičia sa vyjadrili pozitívne v 55 % prípadoch. Podpora používania čiernej skrinky je v Európe vysoká aj medzi inštruktormi v autoškolách (47 %).

Goodyear realizoval v 19 krajinách prieskum medzi 6 800 rodičmi začínajúcich vodičov (vo veku 16 – 25 rokov). Zisťoval postoje rodičov k bezpečnosti cestnej premávky. Medzi otázkami boli aj:

  • Aký príklad dávajú rodičia v role vodiča svojim deťom?
  • Ako priamo podporujú svoje deti, keď sa učia šoférovať?

Čierna skrinka pomáha zlepšovať správanie sa vodiča

Monitorovanie vozidla takzvanou čiernou skrinkou môže významne znížiť rizikové správanie mladých vodičov.

Výskum ukazuje aj to, že začínajúci vodiči, ktorí si uvedomujú, že sú sledovaní svojimi rodičmi, majú väčšiu šancu na zlepšenie svojho správania za volantom.

"Dobrovoľné využívanie telematiky (technológia čiernych skriniek) pomáha mladým vodičom dodržiavať pravidlá cestnej premávky a potláčať svoje “bláznivé chvíľky", pri ktorých podliehajú rôznym pokušeniam. Pokiaľ zostanú dobrovoľné, existuje len málo námietok proti ich používaniu. Pokiaľ však budú povinné, mohli by sa ľahko prirovnávať k "veľkému bratovi" alebo k "veľkému rodičovi", ktorý sa na nového vodiča pozerá cez plece," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Mnohé poisťovne v Európe uzatvárajú poistné zmluvy, ktoré zahŕňajú záznamy z čiernych skriniek o jazde poisteného. Niektoré poisťovne prispôsobujú svoje poistné v závislosti od toho, ako bezpečne človek jazdí po cestách a môžu poistnú zmluvu dokonca zrušiť v prípade, že vodiča považujú za príliš "nebezpečného".

Takmer polovica rodičov by sa chcela zúčastniť jázd

Okrem sledovania začínajúcich vodičov by sa mnohí rodičia radi zapojili do výcviku ich dieťaťa:

  • 53 % z nich vyjadrilo túžbu dostávať pravidelné správy od inštruktora autoškoly svojho dieťaťa a
  • 40 % rodičov by sa rado zúčastnilo na jazdách.

Dopravná psychologička Margit Herle z Medzinárodnej organizácie dopravnej psychológie (TPI) podporuje výzvu, podľa ktorej by kompetentné osoby v oblasti výcviku mali rodičom poskytnúť viac možností zapojiť sa a prevziať kontrolu nad deťmi.

"Rodičia, inštruktori autoškôl a celý sociálny systém, v ktorom sa pohybujeme, sú zodpovední, aby naučili deti viesť automobil bezpečne a zodpovedne," dodala.

Postupné získavanie vodičských preukazov

Významnú podporu od rodičov a aj od inštruktorov autoškôl, má postupné nadobúdanie vodičského preukazu.

Systém postupného získania vodičského preukazu je navrhnutý tak, aby noví vodiči naberali skúsenosti s vedením vozidla a priebežne si tieto zručnosti osvojovali v menej rizikovom prostredí.

Postupný systém sa v počiatočných fázach výučby zameriava na obmedzenie šoférovania v nočných hodinách, na diaľnici a bez dozoru. Obmedzuje sa aj počet a vek cestujúcich s tým, že všetky tieto obmedzenia sa časom a po ďalších skúškach odstránia a jednotlivec získava plnohodnotné vodičské oprávnenie.

V Európskej únii by 42 % rodičov začínajúcich vodičov uprednostnilo systém postupného získavania vodičského preukazu. Z českých rodičov by postupné získavanie vodičského oprávnenia podporilo 53 % opýtaných.

Prieskum ukázal silnú podporu tohto systému aj medzi inštruktormi autoškôl (67 %).

Podpora bola, zákon neprešiel

Najvyššia podpora v krajinách bola zaznamenaná vo Veľkej Británii, kde postupný systém získal 66 % a najmenšia vo Švédsku, kde je pre len 15 % rodičov.

Rozdiel v názoroch možno vysvetliť tým, že v krajinách sa využívajú rozličné systémy.

Napriek podpore, vo Veľkej Británii úprava zákona v zmysle zavedenia postupného získavania vodičského preukazu neprešla.

Vo Švédsku musia vodiči vo výcviku predtým, ako dostanú plné oprávnenie viesť motorové vozidlo, povinne absolvovať kurz o bezpečnosti cestnej premávky. Rodičia a všetci, ktorí chcú začínajúceho vodiča sprevádzať, musia tiež absolvovať tento kurz.

Vodiči - začiatočníci sú pred skúškami povinní absolvovať kurz rizikového riadenia, vrátane jazdy na ľade.

V Luxembursku musia všetci vodiči – začiatočníci, ktorí získajú všeobecný vodičský preukaz, prejsť osobitnými testami vodičských schopností.

O prieskume

Najnovší výskum postojov rodičov začínajúcich vodičov vychádza z predchádzajúcich štúdií mladých vodičov a z bezpečnosti cestnej premávky.

V roku 2012 spoločnosť Goodyear realizovala celoeurópsky prieskum viac ako 6 400 mladých vodičov, aby preskúmala ich postoje k bezpečnosti cestnej premávky. V roku 2013 spoločnosť znova zadala výskum, tento raz skúmajúci postoje inštruktorov autoškôl.

Psychológovia z Medzinárodnej organizácie dopravnej psychológie (TPI) pomáhali s vývojom dotazníka a odborným výkladom poskytli spätnú väzbu k výskumu.

Európska asociácia rodičov prispela svojimi skúsenosťami.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.