V polovici novembra malo obuté zimné pneumatiky len 65 % automobilov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop Tires, ktorý zverejnila tento týždeň
Spoločnosť sa v prieskume zamerala na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík. Preskúmala 691 vozidiel (2 764 pneumatík). Sledovala typ pneumatiky (letná, zimná a celoročná), výšku dezénu, respektíve hĺbku drážky pneumatiky.
Meranie sa uskutočnilo 15. a 16. novembra v Bratislave, v Košiciach a v Banskej Bystrici.
"Autá boli vyberané náhodným spôsobom. Majitelia áut o meraní nevedeli. Merali sme na parkoviskách obchodných domoch, alebo na parkoviskách v centrách miest," informovala Zuzana Križanová Škodler z PR agentúry v zastúpení spoločnosti Goodyear.
Tisíce eur a desiatky zadržaných techničákov
Ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 %) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík.
"V prepočte na meranú vzorku by boli blokové pokuty vo výške 11 950 eur a 238 odobraných technických preukazov od vozidla. V súčasnosti je pokuta vo výške 50 eur," povedal dopravný analytik Maroš Palesch a dodal:
"Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 mm a správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec."
Platí to pre dni, kedy teplota klesá pod 7 stupňov.
Najlepšie skončili autá v hlavnom meste
Pneumatiky
Hlavné funkcie:
Schopnosť niesť zaťaženie
Schopnosť tlmenia
Prenos krútiaceho momentu
Reakcia na riadenie
Stabilita za jazdy
Počas prieskumu našli na 23 autách so zimnými a na troch s celoročnými pneumatikami nízky dezén pod 3 mm.
"Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti,“ povedal Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.
Podľa Tublera patrí medzi takéto vlastnosti správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, vlastnosti na každé počasie (sneh, ľad, brečka, dážď...), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.
Priemerná výška dezénu | Bratislava | Banská Bystrica | Košice |
Letné pneumatiky | 5,225 mm | 4,8568 mm | 4,6343 mm |
Zimné pneumatiky | 6,315 mm | 6,4930 mm | 5,9410 mm |
Celoročné pneumatiky | 6,411 mm | 6,9600 mm | 6,6532 mm |
Najnižšia výška dezénu | Bratislava | Banská Bystrica | Košice |
Letné pneumatiky | 1,74 mm (BA) | 1,52 mm (BB) | 0,96 mm (HU) / 1,36 mm (KE) |
Zimné pneumatiky | 2,14 mm (BA) | 1,42 mm (BR) | 1,16 mm (KE) |
Celoročné pneumatiky | 2,08 mm (BA) | 4,52 mm (LV) | 3,02 mm (KE) |
* v zátvorke je uvedený okres, v ktorom je evidované vozidlo, na ktorom namerali najnižší dezén
Z prieskumu tiež vyplýva, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako Košiciach alebo Banskej Bystrici. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm.
Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dávajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.
Neštandardné obutie
Počas prieskumu zistila spoločnosť na autách aj veľmi neštandardné obutie. Dve autá v Bratislave mali na kolesách tri zimné pneumatiky a jednu letnú.
Keby im na to prišli policajti, mohli by prísť o vodičák. Na jednej náprave nemôžu byť rôzne typy pneumatík.
Autá v tabuľke mali obuté pneumatiky s výraznými rozdielmi v hĺbke dezénu.
Auto z okresu | Typ | Predná pravá | Predná ľavá | Zadná pravá | Zadná ľavá |
Piešťany | Zimná | 2,82 mm | 2,52 mm | 5,4 mm | 6,03 mm |
Bratislava | Zimná | 7,2 mm | 7,37 mm | 5,55 mm | 2,14 mm |
Malacky | Letná | 5,29 mm | 5,22 mm | 4,52 mm | 2,2 mm |
Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia. Zákon to nezakazuje, ak nie je predpoklad, že budete mať na trase ľad alebo sneh.
Vlastnosti letnej pneumatiky ale nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz.
Do Maďarska len so snehovými reťazami
Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm.
V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca takisto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať.
V Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ak ale nemáte snehové reťaze, môžu vám zamietnuť vstup do Maďarska.