V Bratislave sú vodiči lepšie pripravení na zimu ako v Košiciach

Vyplýva to z prieskumu z polovice novembra, počas ktorého zisťovali opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

V polovici novembra malo obuté zimné pneumatiky len 65 % automobilov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop Tires, ktorý zverejnila tento týždeň

Spoločnosť sa v prieskume zamerala na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík. Preskúmala 691 vozidiel (2 764 pneumatík). Sledovala typ pneumatiky (letná, zimná a celoročná), výšku dezénu, respektíve hĺbku drážky pneumatiky.

Meranie sa uskutočnilo 15. a 16. novembra v Bratislave, v Košiciach a v Banskej Bystrici.

"Autá boli vyberané náhodným spôsobom. Majitelia áut o meraní nevedeli. Merali sme na parkoviskách obchodných domoch, alebo na parkoviskách v centrách miest," informovala Zuzana Križanová Škodler z PR agentúry v zastúpení spoločnosti Goodyear.

Tisíce eur a desiatky zadržaných techničákov

Ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 %) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík.

"V prepočte na meranú vzorku by boli blokové pokuty vo výške 11 950 eur a 238 odobraných technických preukazov od vozidla. V súčasnosti je pokuta vo výške 50 eur," povedal dopravný analytik Maroš Palesch a dodal:

"Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 mm a správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec."

Platí to pre dni, kedy teplota klesá pod 7 stupňov.

Najlepšie skončili autá v hlavnom meste

Pneumatiky
Hlavné funkcie:

Schopnosť niesť zaťaženie
Schopnosť tlmenia
Prenos krútiaceho momentu
Reakcia na riadenie
Stabilita za jazdy

Počas prieskumu našli na 23 autách so zimnými a na troch s celoročnými pneumatikami nízky dezén pod 3 mm.

"Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti,“ povedal Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.

Podľa Tublera patrí medzi takéto vlastnosti správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, vlastnosti na každé počasie (sneh, ľad, brečka, dážď...), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.

Priemerná výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 5,225 mm 4,8568 mm 4,6343 mm
Zimné pneumatiky 6,315 mm 6,4930 mm 5,9410 mm
Celoročné pneumatiky 6,411 mm 6,9600 mm 6,6532 mm
Najnižšia výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 1,74 mm (BA) 1,52 mm (BB) 0,96 mm (HU) / 1,36 mm (KE)
Zimné pneumatiky 2,14 mm (BA) 1,42 mm (BR) 1,16 mm (KE)
Celoročné pneumatiky 2,08 mm (BA) 4,52 mm (LV) 3,02 mm (KE)

* v zátvorke je uvedený okres, v ktorom je evidované vozidlo, na ktorom namerali najnižší dezén

Z prieskumu tiež vyplýva, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako Košiciach alebo Banskej Bystrici. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm.

Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dávajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.

Neštandardné obutie

Počas prieskumu zistila spoločnosť na autách aj veľmi neštandardné obutie. Dve autá v Bratislave mali na kolesách tri zimné pneumatiky a jednu letnú.

Keby im na to prišli policajti, mohli by prísť o vodičák. Na jednej náprave nemôžu byť rôzne typy pneumatík.

Autá v tabuľke mali obuté pneumatiky s výraznými rozdielmi v hĺbke dezénu.

Auto z okresu

Typ

Predná pravá

Predná ľavá

Zadná pravá

Zadná ľavá

Piešťany

Zimná

2,82 mm

2,52 mm

5,4 mm

6,03 mm

Bratislava

Zimná

7,2 mm

7,37 mm

5,55 mm

2,14 mm

Malacky

Letná

5,29 mm

5,22 mm

4,52 mm

2,2 mm

Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia. Zákon to nezakazuje, ak nie je predpoklad, že budete mať na trase ľad alebo sneh.

Vlastnosti letnej pneumatiky ale nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz.

pneu.jpg

Do Maďarska len so snehovými reťazami

Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm.

V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca takisto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať.

V Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ak ale nemáte snehové reťaze, môžu vám zamietnuť vstup do Maďarska.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 227
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 591
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 530
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 156
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 767
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 498
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 933
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 915
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 977
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 772

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.