V Bratislave sú vodiči lepšie pripravení na zimu ako v Košiciach

Vyplýva to z prieskumu z polovice novembra, počas ktorého zisťovali opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

V polovici novembra malo obuté zimné pneumatiky len 65 % automobilov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop Tires, ktorý zverejnila tento týždeň

Spoločnosť sa v prieskume zamerala na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík. Preskúmala 691 vozidiel (2 764 pneumatík). Sledovala typ pneumatiky (letná, zimná a celoročná), výšku dezénu, respektíve hĺbku drážky pneumatiky.

Meranie sa uskutočnilo 15. a 16. novembra v Bratislave, v Košiciach a v Banskej Bystrici.

"Autá boli vyberané náhodným spôsobom. Majitelia áut o meraní nevedeli. Merali sme na parkoviskách obchodných domoch, alebo na parkoviskách v centrách miest," informovala Zuzana Križanová Škodler z PR agentúry v zastúpení spoločnosti Goodyear.

Tisíce eur a desiatky zadržaných techničákov

Ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 %) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík.

"V prepočte na meranú vzorku by boli blokové pokuty vo výške 11 950 eur a 238 odobraných technických preukazov od vozidla. V súčasnosti je pokuta vo výške 50 eur," povedal dopravný analytik Maroš Palesch a dodal:

"Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 mm a správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec."

Platí to pre dni, kedy teplota klesá pod 7 stupňov.

Najlepšie skončili autá v hlavnom meste

Pneumatiky
Hlavné funkcie:

Schopnosť niesť zaťaženie
Schopnosť tlmenia
Prenos krútiaceho momentu
Reakcia na riadenie
Stabilita za jazdy

Počas prieskumu našli na 23 autách so zimnými a na troch s celoročnými pneumatikami nízky dezén pod 3 mm.

"Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti,“ povedal Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.

Podľa Tublera patrí medzi takéto vlastnosti správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, vlastnosti na každé počasie (sneh, ľad, brečka, dážď...), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.

Priemerná výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 5,225 mm 4,8568 mm 4,6343 mm
Zimné pneumatiky 6,315 mm 6,4930 mm 5,9410 mm
Celoročné pneumatiky 6,411 mm 6,9600 mm 6,6532 mm
Najnižšia výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 1,74 mm (BA) 1,52 mm (BB) 0,96 mm (HU) / 1,36 mm (KE)
Zimné pneumatiky 2,14 mm (BA) 1,42 mm (BR) 1,16 mm (KE)
Celoročné pneumatiky 2,08 mm (BA) 4,52 mm (LV) 3,02 mm (KE)

* v zátvorke je uvedený okres, v ktorom je evidované vozidlo, na ktorom namerali najnižší dezén

Z prieskumu tiež vyplýva, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako Košiciach alebo Banskej Bystrici. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm.

Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dávajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.

Neštandardné obutie

Počas prieskumu zistila spoločnosť na autách aj veľmi neštandardné obutie. Dve autá v Bratislave mali na kolesách tri zimné pneumatiky a jednu letnú.

Keby im na to prišli policajti, mohli by prísť o vodičák. Na jednej náprave nemôžu byť rôzne typy pneumatík.

Autá v tabuľke mali obuté pneumatiky s výraznými rozdielmi v hĺbke dezénu.

Auto z okresu

Typ

Predná pravá

Predná ľavá

Zadná pravá

Zadná ľavá

Piešťany

Zimná

2,82 mm

2,52 mm

5,4 mm

6,03 mm

Bratislava

Zimná

7,2 mm

7,37 mm

5,55 mm

2,14 mm

Malacky

Letná

5,29 mm

5,22 mm

4,52 mm

2,2 mm

Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia. Zákon to nezakazuje, ak nie je predpoklad, že budete mať na trase ľad alebo sneh.

Vlastnosti letnej pneumatiky ale nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz.

pneu.jpg

Do Maďarska len so snehovými reťazami

Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm.

V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca takisto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať.

V Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ak ale nemáte snehové reťaze, môžu vám zamietnuť vstup do Maďarska.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 347
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 613
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 825
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 824
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 688
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 889
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 933
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 680
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 614

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.

BMW radu M si čoskoro s manuálnou prevodovkou nekúpite

Klasická manuálna, ako i dvojspojková prevodovka DTC budú minulosťou.

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop