V Bratislave sú vodiči lepšie pripravení na zimu ako v Košiciach

Vyplýva to z prieskumu z polovice novembra, počas ktorého zisťovali opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

V polovici novembra malo obuté zimné pneumatiky len 65 % automobilov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop Tires, ktorý zverejnila tento týždeň

Spoločnosť sa v prieskume zamerala na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík. Preskúmala 691 vozidiel (2 764 pneumatík). Sledovala typ pneumatiky (letná, zimná a celoročná), výšku dezénu, respektíve hĺbku drážky pneumatiky.

Meranie sa uskutočnilo 15. a 16. novembra v Bratislave, v Košiciach a v Banskej Bystrici.

"Autá boli vyberané náhodným spôsobom. Majitelia áut o meraní nevedeli. Merali sme na parkoviskách obchodných domoch, alebo na parkoviskách v centrách miest," informovala Zuzana Križanová Škodler z PR agentúry v zastúpení spoločnosti Goodyear.

Tisíce eur a desiatky zadržaných techničákov

Ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 %) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík.

"V prepočte na meranú vzorku by boli blokové pokuty vo výške 11 950 eur a 238 odobraných technických preukazov od vozidla. V súčasnosti je pokuta vo výške 50 eur," povedal dopravný analytik Maroš Palesch a dodal:

"Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 mm a správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec."

Platí to pre dni, kedy teplota klesá pod 7 stupňov.

Najlepšie skončili autá v hlavnom meste

Pneumatiky
Hlavné funkcie:

Schopnosť niesť zaťaženie
Schopnosť tlmenia
Prenos krútiaceho momentu
Reakcia na riadenie
Stabilita za jazdy

Počas prieskumu našli na 23 autách so zimnými a na troch s celoročnými pneumatikami nízky dezén pod 3 mm.

"Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti,“ povedal Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.

Podľa Tublera patrí medzi takéto vlastnosti správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, vlastnosti na každé počasie (sneh, ľad, brečka, dážď...), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.

Priemerná výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 5,225 mm 4,8568 mm 4,6343 mm
Zimné pneumatiky 6,315 mm 6,4930 mm 5,9410 mm
Celoročné pneumatiky 6,411 mm 6,9600 mm 6,6532 mm
Najnižšia výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 1,74 mm (BA) 1,52 mm (BB) 0,96 mm (HU) / 1,36 mm (KE)
Zimné pneumatiky 2,14 mm (BA) 1,42 mm (BR) 1,16 mm (KE)
Celoročné pneumatiky 2,08 mm (BA) 4,52 mm (LV) 3,02 mm (KE)

* v zátvorke je uvedený okres, v ktorom je evidované vozidlo, na ktorom namerali najnižší dezén

Z prieskumu tiež vyplýva, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako Košiciach alebo Banskej Bystrici. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm.

Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dávajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.

Neštandardné obutie

Počas prieskumu zistila spoločnosť na autách aj veľmi neštandardné obutie. Dve autá v Bratislave mali na kolesách tri zimné pneumatiky a jednu letnú.

Keby im na to prišli policajti, mohli by prísť o vodičák. Na jednej náprave nemôžu byť rôzne typy pneumatík.

Autá v tabuľke mali obuté pneumatiky s výraznými rozdielmi v hĺbke dezénu.

Auto z okresu

Typ

Predná pravá

Predná ľavá

Zadná pravá

Zadná ľavá

Piešťany

Zimná

2,82 mm

2,52 mm

5,4 mm

6,03 mm

Bratislava

Zimná

7,2 mm

7,37 mm

5,55 mm

2,14 mm

Malacky

Letná

5,29 mm

5,22 mm

4,52 mm

2,2 mm

Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia. Zákon to nezakazuje, ak nie je predpoklad, že budete mať na trase ľad alebo sneh.

Vlastnosti letnej pneumatiky ale nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz.

pneu.jpg

Do Maďarska len so snehovými reťazami

Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm.

V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca takisto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať.

V Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ak ale nemáte snehové reťaze, môžu vám zamietnuť vstup do Maďarska.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  4. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  5. Kreditná karta – áno alebo nie
  6. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  7. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  9. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  10. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 341
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 245
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 655
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 11 579
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 11 027
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 040
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 4 650
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 452
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 387
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 065

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Zuzany Kepplovej

Aj s tromi traktormi sa dá obsadiť Bratislava

Načo farmárom hovoriť, že zákony sú, keď ich efekt necítia.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto už neprejde ani Kočnerovi

Kočner nie je nič iné ako historická anomália, relikt mafiánskych deväťdesiatych rokov.

DOMOV

Kočner vypovedal na polícii, Pavla Ruska zadržali

Vyšetrovateľ NAKA obvinil Kočnera aj Ruska, žiada pre nich väzbu.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.