V Bratislave sú vodiči lepšie pripravení na zimu ako v Košiciach

Vyplýva to z prieskumu z polovice novembra, počas ktorého zisťovali opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

V polovici novembra malo obuté zimné pneumatiky len 65 % automobilov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop Tires, ktorý zverejnila tento týždeň

Spoločnosť sa v prieskume zamerala na opotrebovanosť a vhodnosť používaných pneumatík. Preskúmala 691 vozidiel (2 764 pneumatík). Sledovala typ pneumatiky (letná, zimná a celoročná), výšku dezénu, respektíve hĺbku drážky pneumatiky.

Meranie sa uskutočnilo 15. a 16. novembra v Bratislave, v Košiciach a v Banskej Bystrici.

"Autá boli vyberané náhodným spôsobom. Majitelia áut o meraní nevedeli. Merali sme na parkoviskách obchodných domoch, alebo na parkoviskách v centrách miest," informovala Zuzana Križanová Škodler z PR agentúry v zastúpení spoločnosti Goodyear.

Tisíce eur a desiatky zadržaných techničákov

Ak by sa na cestách vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 %) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík.

"V prepočte na meranú vzorku by boli blokové pokuty vo výške 11 950 eur a 238 odobraných technických preukazov od vozidla. V súčasnosti je pokuta vo výške 50 eur," povedal dopravný analytik Maroš Palesch a dodal:

"Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 mm a správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec."

Platí to pre dni, kedy teplota klesá pod 7 stupňov.

Najlepšie skončili autá v hlavnom meste

Pneumatiky
Hlavné funkcie:

Schopnosť niesť zaťaženie
Schopnosť tlmenia
Prenos krútiaceho momentu
Reakcia na riadenie
Stabilita za jazdy

Počas prieskumu našli na 23 autách so zimnými a na troch s celoročnými pneumatikami nízky dezén pod 3 mm.

"Ak sa zamyslíme nad tým, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, tak by sme jej mali venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti,“ povedal Róbert Tubler zo spoločnosti Goodyear Dunlop Tires.

Podľa Tublera patrí medzi takéto vlastnosti správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, opotrebovanie pneumatiky, vlastnosti na každé počasie (sneh, ľad, brečka, dážď...), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.

Priemerná výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 5,225 mm 4,8568 mm 4,6343 mm
Zimné pneumatiky 6,315 mm 6,4930 mm 5,9410 mm
Celoročné pneumatiky 6,411 mm 6,9600 mm 6,6532 mm
Najnižšia výška dezénu Bratislava Banská Bystrica Košice
Letné pneumatiky 1,74 mm (BA) 1,52 mm (BB) 0,96 mm (HU) / 1,36 mm (KE)
Zimné pneumatiky 2,14 mm (BA) 1,42 mm (BR) 1,16 mm (KE)
Celoročné pneumatiky 2,08 mm (BA) 4,52 mm (LV) 3,02 mm (KE)

* v zátvorke je uvedený okres, v ktorom je evidované vozidlo, na ktorom namerali najnižší dezén

Z prieskumu tiež vyplýva, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako Košiciach alebo Banskej Bystrici. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % jazdí na nízkom dezéne pod 3 mm.

Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dávajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.

Neštandardné obutie

Počas prieskumu zistila spoločnosť na autách aj veľmi neštandardné obutie. Dve autá v Bratislave mali na kolesách tri zimné pneumatiky a jednu letnú.

Keby im na to prišli policajti, mohli by prísť o vodičák. Na jednej náprave nemôžu byť rôzne typy pneumatík.

Autá v tabuľke mali obuté pneumatiky s výraznými rozdielmi v hĺbke dezénu.

Auto z okresu

Typ

Predná pravá

Predná ľavá

Zadná pravá

Zadná ľavá

Piešťany

Zimná

2,82 mm

2,52 mm

5,4 mm

6,03 mm

Bratislava

Zimná

7,2 mm

7,37 mm

5,55 mm

2,14 mm

Malacky

Letná

5,29 mm

5,22 mm

4,52 mm

2,2 mm

Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia. Zákon to nezakazuje, ak nie je predpoklad, že budete mať na trase ľad alebo sneh.

Vlastnosti letnej pneumatiky ale nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz.

pneu.jpg

Do Maďarska len so snehovými reťazami

Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm.

V Českej republike sú od 1. novembra do 31. marca takisto povinné zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 mm, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať.

V Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. Ak ale nemáte snehové reťaze, môžu vám zamietnuť vstup do Maďarska.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 105
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 509
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 625
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 774
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 098
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 990
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 801
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 733
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 713
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 274

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.