Viskózna spojka – systém na pohon všetkých kolies

Viskózna spojka umožňuje pomerne jednoduchým a lacným spôsobom riešiť variabilný prenos krútiaceho momentu z motora na hnacie kolesá. Viskóznu spojku vynašiel v dvadsiatych rokoch Major Tony Rolt. Majiteľom patentu je firma Ferguson Ltd.

V päťdesiatych rokoch ju prvý raz použili v pretekárskom vozidle s pohonom všetkých kolies. V sériovej výrobe sa však neuplatnila. V posledných rokoch sa však znovu pokračovalo v jej vývoji, pretože medzitým sa ukázali jej perspektívy v nových konštrukciách vyspelej vozidlovej techniky. Využitie kvapalinového trenia viskóznej spojky v spojení s vývojom vysokoviskóznych kvapalín otvára množstvo možností v hnacích systémoch motorových vozidiel.

Jednou z nich je dômyselný systém pohonu všetkých kolies, realizovaný napríklad v automobile Golf syncro. Pretože viskózna spojka pracuje automaticky, vozidlo nepotrebuje žiadne prídavné spínače alebo ovládacie páky. Vodič sa môže plne sústrediť na premávku a nemôže urobiť chybu nesprávnym ovládaním pohonu všetkých kolies. Inak sa dá viskózna spojka využiť tiež ako uzávierka diferenciálu, tlmič kmitov aj ako spojka ventilátora alebo meniča. Princíp viskóznej spojky využíva nezvyčajné vlastnosti silikónových olejov. Spojka obsahuje hnacie a hnané lamely v uzavretej skrini naplnenej olejom. Krútiaci moment sa od motora privádza na hnacie lamely, odtiaľ cez olej na hnané lamely a z nich smerom k hnacím kolesám.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 230
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 440
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 193
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 549
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 187
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 573
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 494
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 4 248
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 816
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 350

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty z MS 2018 vo futbale.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Odsúdili vás? Staňte sa rovno primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

Neprehliadnite tiež

Aston Martin Cygnet už nie je terčom posmechu, dostal motor V8

Výkonný koncept vznikol pre festival rýchlosti v Goodwoode.

Na nové autá sa čaká dlhšie. S niektorými modelmi je problém

Problém sa môže týkať desiatky tisíc áut.