SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Viskózna spojka – systém na pohon všetkých kolies

Viskózna spojka umožňuje pomerne jednoduchým a lacným spôsobom riešiť variabilný prenos krútiaceho momentu z motora na hnacie kolesá. Viskóznu spojku vynašiel v dvadsiatych rokoch Major Tony Rolt. Majiteľom patentu je firma Ferguson Ltd.

V päťdesiatych rokoch ju prvý raz použili v pretekárskom vozidle s pohonom všetkých kolies. V sériovej výrobe sa však neuplatnila. V posledných rokoch sa však znovu pokračovalo v jej vývoji, pretože medzitým sa ukázali jej perspektívy v nových konštrukciách vyspelej vozidlovej techniky. Využitie kvapalinového trenia viskóznej spojky v spojení s vývojom vysokoviskóznych kvapalín otvára množstvo možností v hnacích systémoch motorových vozidiel.

Jednou z nich je dômyselný systém pohonu všetkých kolies, realizovaný napríklad v automobile Golf syncro. Pretože viskózna spojka pracuje automaticky, vozidlo nepotrebuje žiadne prídavné spínače alebo ovládacie páky. Vodič sa môže plne sústrediť na premávku a nemôže urobiť chybu nesprávnym ovládaním pohonu všetkých kolies. Inak sa dá viskózna spojka využiť tiež ako uzávierka diferenciálu, tlmič kmitov aj ako spojka ventilátora alebo meniča. Princíp viskóznej spojky využíva nezvyčajné vlastnosti silikónových olejov. Spojka obsahuje hnacie a hnané lamely v uzavretej skrini naplnenej olejom. Krútiaci moment sa od motora privádza na hnacie lamely, odtiaľ cez olej na hnané lamely a z nich smerom k hnacím kolesám.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 026
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 328
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 7 907
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 947
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 692
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 115
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 239
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 429
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 418
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 888
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 886
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 798
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 456
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu