Spotreba v teste:
5,5 l/100 km
Cena verzie od:
16.490 eur
Sú to už dva roky, čo Toyota predstavila modernizované Verso, ale tá najpodstatnejšia zmena sa udiala až v tomto roku.
Pod kapotu sa totiž dostal dieselový agregát od BMW s objemom 1,6 litra, ktorý rozšíril doterajšiu ponuku dvoch naftových a dvoch benzínových pohonných jednotiek.
Pri pohľade na papierové údaje nemožno prehliadnuť, že je najslabší z ponuky, čo sa výkonu aj šprintu na 100 km/h týka. Túto miernu nevýhodu kompenzuje svojou úspornosťou.
Diesel je dobre odhlučnený
Ďalšou výhodou je o 20 kg nižšia hmotnosť v porovnaní s objemnejším motorom 2,0 D-4D. Lepšie odhlučnenie, ktoré priniesla omladzovacia kúra pred dvoma rokmi sa potvrdilo aj v prípade nového agregátu.
Dobré zvukové odizolovanie kabíny spríjemňuje cestovanie, stále však počuť, že sa pod kapotou nachádza diesel.
Pri jazde v meste motor často využíval pre Verso novú funkciu Stop & Start. V tomto prípade vyčítame Versu o zlomok dlhšie štartovanie, akoby sa žiadalo.
Zručnejší šofér má už zaradený prevodový stupeň, kým Verso naštartuje.

V dynamike prekonal papierové údaje
Od rodinne zameraného auta asi málokto očakáva, že prinesie výraznú dynamiku. Nás nový motor prekvapil pri meraní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h, kedy bol rýchlejší oproti papierovým údajom takmer o jednu sekundu.

Tým sa výrazne priblížil aj k hodnotám silnejšieho dvojlitra. Pružnosť motora pri zrýchlení zo 70 km/h na „stovku“ zvláda na treťom prevodovom stupni v priemere za 5,46 sekundy.
Pri meraní telemetriou sa vždy snažíme dostať na ustálenú rýchlosť čo najbližšie pod 70 km/h a náhle pridáme plyn.
K lepšiemu času chýbala Toyote výraznejšia reakcia na plyn. Pri predbiehaní preto treba reagovať s miernym predstihom, ale pri dobrej príprave nám predbiehanie s najslabšou naftovou verziou Versa nerobilo žiadny problém.
Motoru pasuje diaľnica a plynulá jazda
Pri tachometrových 130 km/h (reálnych 122 km/h) točí motor celkom príjemných 2100 otáčok na šiestom prevodovom stupni.
Ten sa vyslovene hodí na diaľnicu a ustálenú jazdu, ale pre lepšiu dynamiku je podradenie nutnosťou.
Pri jazde po cestách prvej triedy nás potešil dobrý kompromis medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami.
Toyota sa nenakláňa tak výrazne, akoby sme očakávali a vo väčšine prípadov je komfortná. Na výraznejších nerovnostiach, ako rolety, či nekvalitné železničné priecestie je však hlučnejšia.

Spotrebou nesklame
Podľa papiera je najväčšou devízou motora spotreba a údaje z palubného počítača to aj potvrdzujú.
Na okresných cestách sme pri plynulej jazde dokonca dosiahli o desatinu lepšiu spotrebu (3,8 l), ako uvádza výrobca.
V meste sme sa v ľahkej premávke pohybovali v rozpätí 5,1 až 5,8 litra a výsledná kombinovaná spotreba skončila na úrovni 5,5 litra.
To pri približne 80 percentnom podiele diaľníc nie je vôbec zlé číslo. Verso sme nedotankovali, a preto môžeme reálnu spotrebu len odhadovať.
Tradičných 10% k údaju z palubného počítača treba určite pripočítať. Náš odhad ukazuje, že v prípade Versa to je ešte mierne vyššie číslo.
Verso je rodinne zamerané auto, ktorého devízou je vnútorný priestor. Najnovší prírastok v rodine motorov požičaný od bavorskej automobilky je vhodný pre plynulú jazdu a dlhé trasy. Nerobí mu problém predbiehanie, ale pri hmotnosti 1635 kg športový výkon nemožno očakávať. Potešil nás odhlučnením.

Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Toyota Verso |
Verzia | 1,6 D-4D Active |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 16490/18790/21460 |
Motor | diesel; radový štvorvalec; Common Rail; 1598cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 82(112)/4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 270/1750-2250 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manual/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 12,7/11,78 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 39,9 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,46 na treťom prevodovom stupni |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 6,71 na štvrtom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1500 na šiestom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2100 na šiestom prevodovom stupni |
Skutočná rýchlosť pri tachometrových 50/90/130 (km/h) | 43/82/122 |
Stav tachometra (km) | 9250 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,5/celkový priemer 5,5 je spôsobený 80% podielom diaľnice počas testu; mimo mesta -3,8; v meste sme sa hýbali v rozmedzí 5,1-5,8 v závislosti od premávky; to čo výrobca sľubuje na papieri sa nám pri troche snahy podľa údajov palubného počítača darilo dosiahnuť; dojazd na nádrž však po prepočítaní nekorešpondoval s deklarovanou spotrebou |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Typ a rozmer pneumatík | Bridgestone Turanza 205/60 r16 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1635/625 |
Objem batožinového priestoru (l) | 699/1696 (po strechu) |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2780; 4460; 1790; 1620 |
Motor | rodinne zamerané auto nevyniká okamžitou reakciou na plyn; ak viac zatlačíte plynový pedál a dáte mu trochu času, odmení sa dobrou pružnosťou, ktorá uľahčuje predbiehanie; štartovanie dieselového motora pri využívaní systému štart & stop je o zlomok dlhšie, ako si predstavujeme; motor je dobre odhlučnený |
Prevodovka | presné radenie s mierne dlhšími dráhami |
Podvozok | podvozok ponúka dobrý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami; na niektorých nerovnostiach, ako napr. nekvalitné železničné priecestie je hlučnejší |
Interiér | chvíľu sme si zvykali na polohu otáčkomera umiestneného v strede palubnej dosky; prístrojová doska je tesne pod oknom a vodič nemusí toľko sklápať zrak; odkladacie priestory vo dverách sú úzke; |
Posed vodiča a výhľad | dobrý výhľad |
Ovládanie palubného systému/navigácie | tlačidlom pri tachometri a dotykovým displejom/pomocou dotykového displeja |
Jazyk auta/navigácie | svk/svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | stredne veľký displej s dobrou grafikou |
Predné svetlá technika a účinok | xenón a halogén – primeraný účinok |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkové ovládanie na kľúči |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | pohodlné nastupovanie vďaka nízkym vnútorným prahom; vzadu tvorí podlaha jednu rovinu |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | mechanika - šofér aj výškovo; vzadu tri samostatne posúvateľné sedadlá |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno; 4 oká na ukotvenie nákladu; háčik na zavesenie dvojitého dna; pod dnom je ukrytých niekoľko menších odkladacích priestorov; variabilný priestor aj vďaka možnosti posúvania zadných sedadiel |
Rezervné koleso - prístup | nemá rezervu, iba lepiacu sadu |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | klasicky uzáver, ostrekovač prístupný; prahy čisté - dve tesniace gumy |