SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Test: Vyskúšali sme Toyotu Verso s motorom od BMW

Diesel od BMW je vo Verse tichší, vyhovuje mu dlhá a plynulá jazda. V meste jeho spotreba výrazne nestúpala.

Spotreba Toyoty nie je zlá, aj keď údaje z palubného počítača ukazovali optimistickejšie čísla.Spotreba Toyoty nie je zlá, aj keď údaje z palubného počítača ukazovali optimistickejšie čísla. (Zdroj: Tomáš Kelement)
Toyota Verso
1.6 D-4D Active

Spotreba v teste:
5,5 l/100 km

Cena verzie od:
16.490 eur

NÁŠ NÁZOR: Viac ako samotný prejav motora prispieva ku kultúre chodu dobré odhlučnenie Versa. Priestranné auto je hlučnejšie na väčších nerovnostiach, ale zato sa nestratí ani v zákrutách.

Sú to už dva roky, čo Toyota predstavila modernizované Verso, ale tá najpodstatnejšia zmena sa udiala až v tomto roku.

Pod kapotu sa totiž dostal dieselový agregát od BMW s objemom 1,6 litra, ktorý rozšíril doterajšiu ponuku dvoch naftových a dvoch benzínových pohonných jednotiek.

Pri pohľade na papierové údaje nemožno prehliadnuť, že je najslabší z ponuky, čo sa výkonu aj šprintu na 100 km/h týka. Túto miernu nevýhodu kompenzuje svojou úspornosťou.

Diesel je dobre odhlučnený

Ďalšou výhodou je o 20 kg nižšia hmotnosť v porovnaní s objemnejším motorom 2,0 D-4D. Lepšie odhlučnenie, ktoré priniesla omladzovacia kúra pred dvoma rokmi sa potvrdilo aj v prípade nového agregátu.

Dobré zvukové odizolovanie kabíny spríjemňuje cestovanie, stále však počuť, že sa pod kapotou nachádza diesel.

Pri jazde v meste motor často využíval pre Verso novú funkciu Stop & Start. V tomto prípade vyčítame Versu o zlomok dlhšie štartovanie, akoby sa žiadalo.

Zručnejší šofér má už zaradený prevodový stupeň, kým Verso naštartuje.

Najmenší naftový agregát vo Verse prekonal papierové údaje v zrýchlení takmer o sekundu.
Foto: Tomáš Kelement

V dynamike prekonal papierové údaje

Od rodinne zameraného auta asi málokto očakáva, že prinesie výraznú dynamiku. Nás nový motor prekvapil pri meraní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h, kedy bol rýchlejší oproti papierovým údajom takmer o jednu sekundu.

V japonskom interiéri sme si museli chvíľu zvykať na polohu tachometra.Foto: Tomáš Kelement

Tým sa výrazne priblížil aj k hodnotám silnejšieho dvojlitra. Pružnosť motora pri zrýchlení zo 70 km/h na „stovku“ zvláda na treťom prevodovom stupni v priemere za 5,46 sekundy.

Pri meraní telemetriou sa vždy snažíme dostať na ustálenú rýchlosť čo najbližšie pod 70 km/h a náhle pridáme plyn.

K lepšiemu času chýbala Toyote výraznejšia reakcia na plyn. Pri predbiehaní preto treba reagovať s miernym predstihom, ale pri dobrej príprave nám predbiehanie s najslabšou naftovou verziou Versa nerobilo žiadny problém.

Motoru pasuje diaľnica a plynulá jazda

Pri tachometrových 130 km/h (reálnych 122 km/h) točí motor celkom príjemných 2100 otáčok na šiestom prevodovom stupni.

Ten sa vyslovene hodí na diaľnicu a ustálenú jazdu, ale pre lepšiu dynamiku je podradenie nutnosťou.

Pri jazde po cestách prvej triedy nás potešil dobrý kompromis medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami.

Toyota sa nenakláňa tak výrazne, akoby sme očakávali a vo väčšine prípadov je komfortná. Na výraznejších nerovnostiach, ako rolety, či nekvalitné železničné priecestie je však hlučnejšia.

V testovanom modeli rezervu nenájdete. Je vybavený lepiacou sadou a kompresorom.Foto: Tomáš Kelement

Spotrebou nesklame

Podľa papiera je najväčšou devízou motora spotreba a údaje z palubného počítača to aj potvrdzujú.

Na okresných cestách sme pri plynulej jazde dokonca dosiahli o desatinu lepšiu spotrebu (3,8 l), ako uvádza výrobca.

V meste sme sa v ľahkej premávke pohybovali v rozpätí 5,1 až 5,8 litra a výsledná kombinovaná spotreba skončila na úrovni 5,5 litra.

To pri približne 80 percentnom podiele diaľníc nie je vôbec zlé číslo. Verso sme nedotankovali, a preto môžeme reálnu spotrebu len odhadovať.

Tradičných 10% k údaju z palubného počítača treba určite pripočítať. Náš odhad ukazuje, že v prípade Versa to je ešte mierne vyššie číslo.

Verso je rodinne zamerané auto, ktorého devízou je vnútorný priestor. Najnovší prírastok v rodine motorov požičaný od bavorskej automobilky je vhodný pre plynulú jazdu a dlhé trasy. Nerobí mu problém predbiehanie, ale pri hmotnosti 1635 kg športový výkon nemožno očakávať. Potešil nás odhlučnením.

Vnútorný priestor je pozitívom, nám sa páči jeho riešenie pre pasažierov vzadu s podlahou v jednej rovine.Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Toyota Verso

Verzia

1,6 D-4D Active

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

16490/18790/21460

Motor

diesel; radový štvorvalec; Common Rail; 1598cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

82(112)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

270/1750-2250

Typ prevodovky/počet stupňov

manual/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,7/11,78

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

39,9

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,46 na treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,71 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1500 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2100 na šiestom prevodovom stupni

Skutočná rýchlosť pri tachometrových 50/90/130 (km/h)

43/82/122

Stav tachometra (km)

9250

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,5/celkový priemer 5,5 je spôsobený 80% podielom diaľnice počas testu; mimo mesta -3,8; v meste sme sa hýbali v rozmedzí 5,1-5,8 v závislosti od premávky; to čo výrobca sľubuje na papieri sa nám pri troche snahy podľa údajov palubného počítača darilo dosiahnuť; dojazd na nádrž však po prepočítaní nekorešpondoval s deklarovanou spotrebou

Objem palivovej nádrže (l)

55

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Turanza 205/60 r16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1635/625

Objem batožinového priestoru (l)

699/1696 (po strechu)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2780; 4460; 1790; 1620

Motor

rodinne zamerané auto nevyniká okamžitou reakciou na plyn; ak viac zatlačíte plynový pedál a dáte mu trochu času, odmení sa dobrou pružnosťou, ktorá uľahčuje predbiehanie; štartovanie dieselového motora pri využívaní systému štart & stop je o zlomok dlhšie, ako si predstavujeme; motor je dobre odhlučnený

Prevodovka

presné radenie s mierne dlhšími dráhami

Podvozok

podvozok ponúka dobrý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami; na niektorých nerovnostiach, ako napr. nekvalitné železničné priecestie je hlučnejší

Interiér

chvíľu sme si zvykali na polohu otáčkomera umiestneného v strede palubnej dosky; prístrojová doska je tesne pod oknom a vodič nemusí toľko sklápať zrak; odkladacie priestory vo dverách sú úzke;

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad

Ovládanie palubného systému/navigácie

tlačidlom pri tachometri a dotykovým displejom/pomocou dotykového displeja

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

stredne veľký displej s dobrou grafikou

Predné svetlá technika a účinok

xenón a halogén – primeraný účinok

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové ovládanie na kľúči

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

pohodlné nastupovanie vďaka nízkym vnútorným prahom; vzadu tvorí podlaha jednu rovinu

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika - šofér aj výškovo; vzadu tri samostatne posúvateľné sedadlá

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno; 4 oká na ukotvenie nákladu; háčik na zavesenie dvojitého dna; pod dnom je ukrytých niekoľko menších odkladacích priestorov; variabilný priestor aj vďaka možnosti posúvania zadných sedadiel

Rezervné koleso - prístup

nemá rezervu, iba lepiacu sadu

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasicky uzáver, ostrekovač prístupný; prahy čisté - dve tesniace gumy

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 258
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 172
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 901
  4. Po Slovensku na motorke 6 573
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 182
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 812
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 740
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 372
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 752
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 19 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Ak sa staráme o obeť, musíme sa starať aj o páchateľa.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún