Test: Vyskúšali sme Toyotu Verso s motorom od BMW

Diesel od BMW je vo Verse tichší, vyhovuje mu dlhá a plynulá jazda. V meste jeho spotreba výrazne nestúpala.

Spotreba Toyoty nie je zlá, aj keď údaje z palubného počítača ukazovali optimistickejšie čísla.(Zdroj: Tomáš Kelement)
Toyota Verso
1.6 D-4D Active

Spotreba v teste:
5,5 l/100 km

Cena verzie od:
16.490 eur

NÁŠ NÁZOR: Viac ako samotný prejav motora prispieva ku kultúre chodu dobré odhlučnenie Versa. Priestranné auto je hlučnejšie na väčších nerovnostiach, ale zato sa nestratí ani v zákrutách.

Sú to už dva roky, čo Toyota predstavila modernizované Verso, ale tá najpodstatnejšia zmena sa udiala až v tomto roku.

Pod kapotu sa totiž dostal dieselový agregát od BMW s objemom 1,6 litra, ktorý rozšíril doterajšiu ponuku dvoch naftových a dvoch benzínových pohonných jednotiek.

Pri pohľade na papierové údaje nemožno prehliadnuť, že je najslabší z ponuky, čo sa výkonu aj šprintu na 100 km/h týka. Túto miernu nevýhodu kompenzuje svojou úspornosťou.

Diesel je dobre odhlučnený

Ďalšou výhodou je o 20 kg nižšia hmotnosť v porovnaní s objemnejším motorom 2,0 D-4D. Lepšie odhlučnenie, ktoré priniesla omladzovacia kúra pred dvoma rokmi sa potvrdilo aj v prípade nového agregátu.

Dobré zvukové odizolovanie kabíny spríjemňuje cestovanie, stále však počuť, že sa pod kapotou nachádza diesel.

Pri jazde v meste motor často využíval pre Verso novú funkciu Stop & Start. V tomto prípade vyčítame Versu o zlomok dlhšie štartovanie, akoby sa žiadalo.

Zručnejší šofér má už zaradený prevodový stupeň, kým Verso naštartuje.

Najmenší naftový agregát vo Verse prekonal papierové údaje v zrýchlení takmer o sekundu.
Foto: Tomáš Kelement

V dynamike prekonal papierové údaje

Od rodinne zameraného auta asi málokto očakáva, že prinesie výraznú dynamiku. Nás nový motor prekvapil pri meraní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h, kedy bol rýchlejší oproti papierovým údajom takmer o jednu sekundu.

V japonskom interiéri sme si museli chvíľu zvykať na polohu tachometra.Foto: Tomáš Kelement

Tým sa výrazne priblížil aj k hodnotám silnejšieho dvojlitra. Pružnosť motora pri zrýchlení zo 70 km/h na „stovku“ zvláda na treťom prevodovom stupni v priemere za 5,46 sekundy.

Pri meraní telemetriou sa vždy snažíme dostať na ustálenú rýchlosť čo najbližšie pod 70 km/h a náhle pridáme plyn.

K lepšiemu času chýbala Toyote výraznejšia reakcia na plyn. Pri predbiehaní preto treba reagovať s miernym predstihom, ale pri dobrej príprave nám predbiehanie s najslabšou naftovou verziou Versa nerobilo žiadny problém.

Motoru pasuje diaľnica a plynulá jazda

Pri tachometrových 130 km/h (reálnych 122 km/h) točí motor celkom príjemných 2100 otáčok na šiestom prevodovom stupni.

Ten sa vyslovene hodí na diaľnicu a ustálenú jazdu, ale pre lepšiu dynamiku je podradenie nutnosťou.

Pri jazde po cestách prvej triedy nás potešil dobrý kompromis medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami.

Toyota sa nenakláňa tak výrazne, akoby sme očakávali a vo väčšine prípadov je komfortná. Na výraznejších nerovnostiach, ako rolety, či nekvalitné železničné priecestie je však hlučnejšia.

V testovanom modeli rezervu nenájdete. Je vybavený lepiacou sadou a kompresorom.Foto: Tomáš Kelement

Spotrebou nesklame

Podľa papiera je najväčšou devízou motora spotreba a údaje z palubného počítača to aj potvrdzujú.

Na okresných cestách sme pri plynulej jazde dokonca dosiahli o desatinu lepšiu spotrebu (3,8 l), ako uvádza výrobca.

V meste sme sa v ľahkej premávke pohybovali v rozpätí 5,1 až 5,8 litra a výsledná kombinovaná spotreba skončila na úrovni 5,5 litra.

To pri približne 80 percentnom podiele diaľníc nie je vôbec zlé číslo. Verso sme nedotankovali, a preto môžeme reálnu spotrebu len odhadovať.

Tradičných 10% k údaju z palubného počítača treba určite pripočítať. Náš odhad ukazuje, že v prípade Versa to je ešte mierne vyššie číslo.

Verso je rodinne zamerané auto, ktorého devízou je vnútorný priestor. Najnovší prírastok v rodine motorov požičaný od bavorskej automobilky je vhodný pre plynulú jazdu a dlhé trasy. Nerobí mu problém predbiehanie, ale pri hmotnosti 1635 kg športový výkon nemožno očakávať. Potešil nás odhlučnením.

Vnútorný priestor je pozitívom, nám sa páči jeho riešenie pre pasažierov vzadu s podlahou v jednej rovine.Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Toyota Verso

Verzia

1,6 D-4D Active

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

16490/18790/21460

Motor

diesel; radový štvorvalec; Common Rail; 1598cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

82(112)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

270/1750-2250

Typ prevodovky/počet stupňov

manual/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,7/11,78

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

39,9

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,46 na treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,71 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1500 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2100 na šiestom prevodovom stupni

Skutočná rýchlosť pri tachometrových 50/90/130 (km/h)

43/82/122

Stav tachometra (km)

9250

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,5/celkový priemer 5,5 je spôsobený 80% podielom diaľnice počas testu; mimo mesta -3,8; v meste sme sa hýbali v rozmedzí 5,1-5,8 v závislosti od premávky; to čo výrobca sľubuje na papieri sa nám pri troche snahy podľa údajov palubného počítača darilo dosiahnuť; dojazd na nádrž však po prepočítaní nekorešpondoval s deklarovanou spotrebou

Objem palivovej nádrže (l)

55

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Turanza 205/60 r16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1635/625

Objem batožinového priestoru (l)

699/1696 (po strechu)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2780; 4460; 1790; 1620

Motor

rodinne zamerané auto nevyniká okamžitou reakciou na plyn; ak viac zatlačíte plynový pedál a dáte mu trochu času, odmení sa dobrou pružnosťou, ktorá uľahčuje predbiehanie; štartovanie dieselového motora pri využívaní systému štart & stop je o zlomok dlhšie, ako si predstavujeme; motor je dobre odhlučnený

Prevodovka

presné radenie s mierne dlhšími dráhami

Podvozok

podvozok ponúka dobrý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami; na niektorých nerovnostiach, ako napr. nekvalitné železničné priecestie je hlučnejší

Interiér

chvíľu sme si zvykali na polohu otáčkomera umiestneného v strede palubnej dosky; prístrojová doska je tesne pod oknom a vodič nemusí toľko sklápať zrak; odkladacie priestory vo dverách sú úzke;

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad

Ovládanie palubného systému/navigácie

tlačidlom pri tachometri a dotykovým displejom/pomocou dotykového displeja

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

stredne veľký displej s dobrou grafikou

Predné svetlá technika a účinok

xenón a halogén – primeraný účinok

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové ovládanie na kľúči

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

pohodlné nastupovanie vďaka nízkym vnútorným prahom; vzadu tvorí podlaha jednu rovinu

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika - šofér aj výškovo; vzadu tri samostatne posúvateľné sedadlá

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno; 4 oká na ukotvenie nákladu; háčik na zavesenie dvojitého dna; pod dnom je ukrytých niekoľko menších odkladacích priestorov; variabilný priestor aj vďaka možnosti posúvania zadných sedadiel

Rezervné koleso - prístup

nemá rezervu, iba lepiacu sadu

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasicky uzáver, ostrekovač prístupný; prahy čisté - dve tesniace gumy

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 238
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 375
  3. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 073
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 951
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 774
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 696
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 572
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 087
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 651

Téma: BMW


Článok je zaradený aj do ďalších tém Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Informovala o tom stránka Svetového združenia Slovákov v zahraničí.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

DOMOV

Danko mení mediálny tím, končí jeho hovorkyňa

Predseda parlamentu dôvod odchodu Kliskej nechcel komentovať.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.