SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Test: Vyskúšali sme Toyotu Verso s motorom od BMW

Diesel od BMW je vo Verse tichší, vyhovuje mu dlhá a plynulá jazda. V meste jeho spotreba výrazne nestúpala.

Spotreba Toyoty nie je zlá, aj keď údaje z palubného počítača ukazovali optimistickejšie čísla.Spotreba Toyoty nie je zlá, aj keď údaje z palubného počítača ukazovali optimistickejšie čísla. (Zdroj: Tomáš Kelement)
Toyota Verso
1.6 D-4D Active

Spotreba v teste:
5,5 l/100 km

Cena verzie od:
16.490 eur

NÁŠ NÁZOR: Viac ako samotný prejav motora prispieva ku kultúre chodu dobré odhlučnenie Versa. Priestranné auto je hlučnejšie na väčších nerovnostiach, ale zato sa nestratí ani v zákrutách.

Sú to už dva roky, čo Toyota predstavila modernizované Verso, ale tá najpodstatnejšia zmena sa udiala až v tomto roku.

Pod kapotu sa totiž dostal dieselový agregát od BMW s objemom 1,6 litra, ktorý rozšíril doterajšiu ponuku dvoch naftových a dvoch benzínových pohonných jednotiek.

Pri pohľade na papierové údaje nemožno prehliadnuť, že je najslabší z ponuky, čo sa výkonu aj šprintu na 100 km/h týka. Túto miernu nevýhodu kompenzuje svojou úspornosťou.

Diesel je dobre odhlučnený

Ďalšou výhodou je o 20 kg nižšia hmotnosť v porovnaní s objemnejším motorom 2,0 D-4D. Lepšie odhlučnenie, ktoré priniesla omladzovacia kúra pred dvoma rokmi sa potvrdilo aj v prípade nového agregátu.

Dobré zvukové odizolovanie kabíny spríjemňuje cestovanie, stále však počuť, že sa pod kapotou nachádza diesel.

Pri jazde v meste motor často využíval pre Verso novú funkciu Stop & Start. V tomto prípade vyčítame Versu o zlomok dlhšie štartovanie, akoby sa žiadalo.

Zručnejší šofér má už zaradený prevodový stupeň, kým Verso naštartuje.

Najmenší naftový agregát vo Verse prekonal papierové údaje v zrýchlení takmer o sekundu.
Foto: Tomáš Kelement

V dynamike prekonal papierové údaje

Od rodinne zameraného auta asi málokto očakáva, že prinesie výraznú dynamiku. Nás nový motor prekvapil pri meraní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h, kedy bol rýchlejší oproti papierovým údajom takmer o jednu sekundu.

V japonskom interiéri sme si museli chvíľu zvykať na polohu tachometra.Foto: Tomáš Kelement

Tým sa výrazne priblížil aj k hodnotám silnejšieho dvojlitra. Pružnosť motora pri zrýchlení zo 70 km/h na „stovku“ zvláda na treťom prevodovom stupni v priemere za 5,46 sekundy.

Pri meraní telemetriou sa vždy snažíme dostať na ustálenú rýchlosť čo najbližšie pod 70 km/h a náhle pridáme plyn.

K lepšiemu času chýbala Toyote výraznejšia reakcia na plyn. Pri predbiehaní preto treba reagovať s miernym predstihom, ale pri dobrej príprave nám predbiehanie s najslabšou naftovou verziou Versa nerobilo žiadny problém.

Motoru pasuje diaľnica a plynulá jazda

Pri tachometrových 130 km/h (reálnych 122 km/h) točí motor celkom príjemných 2100 otáčok na šiestom prevodovom stupni.

Ten sa vyslovene hodí na diaľnicu a ustálenú jazdu, ale pre lepšiu dynamiku je podradenie nutnosťou.

Pri jazde po cestách prvej triedy nás potešil dobrý kompromis medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami.

Toyota sa nenakláňa tak výrazne, akoby sme očakávali a vo väčšine prípadov je komfortná. Na výraznejších nerovnostiach, ako rolety, či nekvalitné železničné priecestie je však hlučnejšia.

V testovanom modeli rezervu nenájdete. Je vybavený lepiacou sadou a kompresorom.Foto: Tomáš Kelement

Spotrebou nesklame

Podľa papiera je najväčšou devízou motora spotreba a údaje z palubného počítača to aj potvrdzujú.

Na okresných cestách sme pri plynulej jazde dokonca dosiahli o desatinu lepšiu spotrebu (3,8 l), ako uvádza výrobca.

V meste sme sa v ľahkej premávke pohybovali v rozpätí 5,1 až 5,8 litra a výsledná kombinovaná spotreba skončila na úrovni 5,5 litra.

To pri približne 80 percentnom podiele diaľníc nie je vôbec zlé číslo. Verso sme nedotankovali, a preto môžeme reálnu spotrebu len odhadovať.

Tradičných 10% k údaju z palubného počítača treba určite pripočítať. Náš odhad ukazuje, že v prípade Versa to je ešte mierne vyššie číslo.

Verso je rodinne zamerané auto, ktorého devízou je vnútorný priestor. Najnovší prírastok v rodine motorov požičaný od bavorskej automobilky je vhodný pre plynulú jazdu a dlhé trasy. Nerobí mu problém predbiehanie, ale pri hmotnosti 1635 kg športový výkon nemožno očakávať. Potešil nás odhlučnením.

Vnútorný priestor je pozitívom, nám sa páči jeho riešenie pre pasažierov vzadu s podlahou v jednej rovine.Foto: Tomáš Kelement

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Toyota Verso

Verzia

1,6 D-4D Active

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

16490/18790/21460

Motor

diesel; radový štvorvalec; Common Rail; 1598cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

82(112)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

270/1750-2250

Typ prevodovky/počet stupňov

manual/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,7/11,78

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

39,9

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,46 na treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,71 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1500 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2100 na šiestom prevodovom stupni

Skutočná rýchlosť pri tachometrových 50/90/130 (km/h)

43/82/122

Stav tachometra (km)

9250

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,5/celkový priemer 5,5 je spôsobený 80% podielom diaľnice počas testu; mimo mesta -3,8; v meste sme sa hýbali v rozmedzí 5,1-5,8 v závislosti od premávky; to čo výrobca sľubuje na papieri sa nám pri troche snahy podľa údajov palubného počítača darilo dosiahnuť; dojazd na nádrž však po prepočítaní nekorešpondoval s deklarovanou spotrebou

Objem palivovej nádrže (l)

55

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Turanza 205/60 r16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1635/625

Objem batožinového priestoru (l)

699/1696 (po strechu)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2780; 4460; 1790; 1620

Motor

rodinne zamerané auto nevyniká okamžitou reakciou na plyn; ak viac zatlačíte plynový pedál a dáte mu trochu času, odmení sa dobrou pružnosťou, ktorá uľahčuje predbiehanie; štartovanie dieselového motora pri využívaní systému štart & stop je o zlomok dlhšie, ako si predstavujeme; motor je dobre odhlučnený

Prevodovka

presné radenie s mierne dlhšími dráhami

Podvozok

podvozok ponúka dobrý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami; na niektorých nerovnostiach, ako napr. nekvalitné železničné priecestie je hlučnejší

Interiér

chvíľu sme si zvykali na polohu otáčkomera umiestneného v strede palubnej dosky; prístrojová doska je tesne pod oknom a vodič nemusí toľko sklápať zrak; odkladacie priestory vo dverách sú úzke;

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad

Ovládanie palubného systému/navigácie

tlačidlom pri tachometri a dotykovým displejom/pomocou dotykového displeja

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

stredne veľký displej s dobrou grafikou

Predné svetlá technika a účinok

xenón a halogén – primeraný účinok

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové ovládanie na kľúči

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

pohodlné nastupovanie vďaka nízkym vnútorným prahom; vzadu tvorí podlaha jednu rovinu

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika - šofér aj výškovo; vzadu tri samostatne posúvateľné sedadlá

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno; 4 oká na ukotvenie nákladu; háčik na zavesenie dvojitého dna; pod dnom je ukrytých niekoľko menších odkladacích priestorov; variabilný priestor aj vďaka možnosti posúvania zadných sedadiel

Rezervné koleso - prístup

nemá rezervu, iba lepiacu sadu

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasicky uzáver, ostrekovač prístupný; prahy čisté - dve tesniace gumy

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 016
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 258
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 868
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 218
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 044
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 335
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 351
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
BMW
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.