SME

Test: BMW urobilo limitovanú rozlúčku s X6M

Šoférovali sme jedno zo sto vyrobených áut, hoci nevieme koľké bolo v poradí. Toto BMW bude patriť medzi ozdoby mnohých garáží.

BMW X6M Design Edition malo kvôli zimným pneumatikám základné 19 palcové disky a nie kolesá limitovanej série.BMW X6M Design Edition malo kvôli zimným pneumatikám základné 19 palcové disky a nie kolesá limitovanej série. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Samotné BMW X6M nie je masovým automobilom, avšak tu i tam ho vidieť na cestách. Napokon BMW urobilo verziu X6M pre vyššie predaje modelov M a tým pádom zovšedneli.

Najrýchlejšie BMW X6M ochotne zatáča
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O pár rokov si ich kúpime v bazároch za prijateľné peniaze. Môže sa však stať, podobne ako pri ojazdenom BMW 850 CSi, že ceny budú lietať aj v násobkoch najlacnejšieho ponúkaného kusu. Najmä ak sa na trh dostane BMW X6M 100 Design Edition.

Urobili estetické vylepšenia

Tradičnou trikolórou M a karbónovými doplnkami vyzdobené auto má už teraz vyššiu zberateľskú hodnotu.

SkryťVypnúť reklamu

Je presne určené pre milovníkov áut, ktorí na rozdiel od iných rovnako bohatých pristupujú k takémuto autu inak. A verte alebo nie, to auto má v sebe niečo, čím pôsobí výnimočne.

Pár doplnkov, plaketa na prístrojovke, farby a kolesá M Performance, to všetko zanecháva pocit, že šoférujete lepšiu X6M.

Možno je to placebo efekt a možno len čistý automobilový fanatizmus.

Za volantom tohto auta sme sa však necítili ako v hračke pre bohatých. Možno to tak okoloidúci nevideli, no nám bolo jasné, že nemáme len X6, ale že máme aj „eMko“.

Tých pár doplnkov vtlačilo to, čo navonok verzii X6M chýbalo.

Na prvom predstavení modelu pred piatimi rokmi v Salzburgu bola jedna X6M takto sfarbená a veľmi jej to pristalo.

Nevieme koľká je v poradí

Celý zmysel úprav posledných 100 kusov výroby práve dosluhujúcej generácie X6M je v individualizácii.

SkryťVypnúť reklamu

Je to podobná bodka, akú neraz oddelenie M urobilo.

Napríklad prvé BMW M3 má vo všeobecnosti veľkú cenu, ale modely z päťstokusovej edície M3 Johny Cecotto sú podstatne drahšie.

Sme radi, že čriepok zo stokusovej série nám prešiel rukami, hoci nevieme, koľký v poradí bol.

Na prednom nárazníku pribudla karbónová lišta. BMW X6M Design Edition ponúka na výber tri laky (Alpine, Sapphire a Melbourne) obohatené o BMW M trikolóru.

Podľa plaketky na prístrojovej doske je to jeden zo 100. Ak si pozriete fotografie iných áut tejto edície, tiež majú označenie 1/100.

Pri aute tejto cenovej kategórie by sa patrilo označovať konkrétne poradové číslo. Tak ako to robieva Porsche pri svojich modeloch.

Tiež si pamätáme ako nás vozil Walter Röhrl na Porsche GT2 RS 000 z celkových 500 kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Ostáva technickým skvostom

Mali sme tú česť zabehnúť motor na aute, ktoré bude určite dobre uchovaným kúskom v nejakej garáži.

Pripomenuli sme si tiež vozidlo s preplňovaným osemvalcovým motorom 4,4 V8 a s výkonom 408 KW.

Vysoké X6M s aktívnym zadným diferenciálom, pohonom všetkých kolies a krútiacim momentom 680 Nm znamenalo prelom u BMW.

Bolo to prvé M auto s pohonom všetkých kolies, prvé sériové M s turbodúchadlom a prvé SUV (SAV) z M Technik.

Pochopiteľne, z dielne neprajníkov a teoretikov internetových diskusií prišli odmietavé postoje a opovrhovanie.

Hoci bolo auto určené pre bohatých a tiež pre tých, čo si ho kúpia iba pre spoločenskú pózu, dodnes je technickým skvostom.

Práce na technických riešeniach trvali desať rokov a BMW najskôr postavilo rôzne prototypy s kombináciou karosérie SUV a silného pohonu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto zadné krídlo nemá bežná X6M.

Do karosérie prvej generácie BMW X5 sa dostal desaťvalec aj pohon zadnej nápravy z vtedajšieho BMW M5.

Druhý prototyp zvládol Zelené peklo na Nürburgringu hlboko pod osem minút. Poháňal ho totiž šesťlitrový motor z prototypu BMW pre preteky LeMans.

Technici museli nájsť spôsob ako chladiť prepĺňaný osemvalec a hlavne jeho turbodúchadlá doslova nalepené na valcoch.

Tiež bolo treba ubrzdiť celý kolos a vymyslieť spôsob, ako efektívne zatočiť do zákruty.

Obrovskému autu nechýba agilita, odozva na plyn, zvuk a najmä vyvážené správanie pri jazde dverami napred.

Kto má na to, aby si raz kúpil toto auto, mal by ísť do Švédska na zamrznuté jazero a užiť si nespútanú zábavu na snehu.

Divadlo sa nekonalo

V zábehu auta sme nerobili tradičné merania zrýchlenia a bŕzd. Najmä je škoda, že sme nemohli ísť na náš testovací okruh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno nebyť zimných pneumatík, tak by sme neodolali pokušeniu porovnať čas s BMW M6 GranCoupé. Takto sme si aspoň na pár slizkých zákrutách vyskúšali také zatočenie do zákruty, aké nedokáže žiadne iné SUV na svete.

Plaketa limitovanej edície udáva zrejme len počet, pretože na fabrických snímkach iných áut je to isté číslo ako na kúsku dovezenom na Slovensko. Interiér vyniká doplnkami čalúnenými kožou Merino.

Podobné jazdné vlastnosti má snáď len Porsche Cayenne Turbo. Uvidíme, čo prinesie nový Range Rover Sport SVR ale BMW X6M ostane asi nadlho v tejto kategórii na našom pomyselnom vrchole.

Vo viac lahodnom než dynamickom teste dosiahol jeden z posledných 100 kusov prvej generácie X6M spotrebu 16,6 litra. K fotografiám superSUV prikladáme aj pár starších videí z prvej jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledné pridanie na prvej generácii X6M nám ostane dlho v pamäti. Najmä to plesnutie vo výfuku pri otvorenej klapke druhej časti potrubia.

BMW

Súvisiace témy: Nemecké autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 446
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 221
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 513
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 675
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 530
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 824
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 176
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 662
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Cardinal - kriminálny seriál, ktorý vám nedovolí odísť od telky.
  2. Vladimír Krátky: Chcete vlaky zadarmo ? Dáme Vám vlaky zadarmo !
  3. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  4. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  5. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  6. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  7. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  8. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 028
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 409
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 707
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 964
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 639
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 015
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 944
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 904
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu