PRÍBEH VÝROBKU

Tatra 603X: Sen o aute snov

Dejiny vývoja motorových vozidiel na Slovensku sú smutno-krásne. Krásny projekt, nadšenie a schopnosť končili často smutným zaparkovaním prototypu medzi štyri steny zabudnutia.

Mala byť automobilovou pýchou Slovenska.

Všetko mohlo byť inak, keby... Našťastie existujú ešte ľudia, kresby a fotografie, vďaka ktorým môžu ožiť krásne príbehy z tvorby, ktorá bola neopakovateľná. V Bratislave si na začiatku 60. rokov štylisti, karosári, konštruktéri a motorári siahli na automobilový Olymp. Vyvinuli funkčný prototyp reprezentatívnej limuzíny Tatra 603 X.

Začiatkom roka 1963 bola Tatra Bratislava poverená náročnou úlohou. Vyvinúť reprezentatívnu vládnu limuzínu, ktorá by nahradila populárnu Tatru 603.

Vlajková loď mala mať vo svojej zadnej časti prepracovaný 8-valcový vzduchom chladený motor, prebytok miesta pre posádku, zlepšené jazdné vlastnosti, a najmä nový nezameniteľný tvar.

Celý bratislavský závod sa ihneď pustil do práce. Karosár Fridrich Hudec a štylista Ján Oravec v rekordnom čase nakreslili stovky ideových návrhov novej Tatry.

Oravec poučený z predchádzajúcej práce na modernizácii T-603, pri ktorej mu bolo zdôrazňované, aké nákladné je vyvinúť a vyrobiť nové reflektory, zvolil cestu sklápacích svetiel. Vytvoril model 1 : 1 s pôsobivým tvarovým riešením prednej časti bez rušivých svetiel, ktoré sa mali vyklápať špeciálnym lankovým mechanizmom ovládaným pod prístrojovou doskou.

02-maketa-tatra-603-x1--1963-_r4366_res_res.jpg

Maketa Tatra 603 X1 (rok 1963)

Oravcov návrh, ktorý bol vyhotovený v lamináte v mierke 1 : 1, dostal označenie X1.

Čoskoro sa ozvali hlasy kritikov, ktoré hovorili o kazovosti sklápacieho mechanizmu a prílišnej hranatosti karosérie. Ing. Ivan Mičík, ktorý viedol konštrukčné oddelenie, preto opäť prizval do tímu uznávaného výtvarníka Ing. arch. Otakara Diblíka z Brna.

Zásadnou výhradou k Tatre 603 X1, ktorá mala krátku zadnú kapotu, bol zlý prístup k motoru, napríklad pri výmene sviečok. Argumenty o montážnom otvore za zadnými sedadlami neboli prijaté, a tak sa dvojica Oravec a Diblík pustila do druhého variantu.

X1 nie, X2 nie, X3 nie, X4 nie

Po projekte X1 ostala kopa hliny, ktorú za krátky čas dvojica premenila na nové tvarové riešenie. Diblík navrhol otočiť

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3KKA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3KKA na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Všetko, čo rodiny milujú
  5. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 479
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 891
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 10 254
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 8 027
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 182
  6. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 134
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 086
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 3 553
  9. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 836
  10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 2 648

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minister Stropnický: Babiš je ako Ronaldo, neposadíte ho na lavičku

Politici sa len tvária, že riešia problémy občanov, to ja neviem, hovorí pre SME odchádzajúci šéf českej diplomacie MARTIN STROPNICKÝ.

KOMENTÁR DÁVIDA TVRDOŇA

Zuckerberg sa vysmial Európe nevídaným spôsobom

Opäť sme sa nič nové nedozvedeli.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Putin sa nemôže priznať, ani keby chcel

Rusi nezostrelili MH17 naschvál, ale to ich neospravedlňuje.

Neprehliadnite tiež

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan (test)

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.

Problémy s STK pokračujú, Érsek čiastočne ustúpi vodičom

Ministerstvo dopravy zmenilo pravidlá pre stanice technickej kontroly.

Z Dacie Duster sa stala praktická dodávka do terénu

Dacia Duster Fiskal sa vracia aj v druhej generácii modelu, vymenila zadné sedadlá za nákladný priestor.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.