PRÍBEH VÝROBKU

Tatra 603X: Sen o aute snov

Dejiny vývoja motorových vozidiel na Slovensku sú smutno-krásne. Krásny projekt, nadšenie a schopnosť končili často smutným zaparkovaním prototypu medzi štyri steny zabudnutia.

Mala byť automobilovou pýchou Slovenska.

Všetko mohlo byť inak, keby... Našťastie existujú ešte ľudia, kresby a fotografie, vďaka ktorým môžu ožiť krásne príbehy z tvorby, ktorá bola neopakovateľná. V Bratislave si na začiatku 60. rokov štylisti, karosári, konštruktéri a motorári siahli na automobilový Olymp. Vyvinuli funkčný prototyp reprezentatívnej limuzíny Tatra 603 X.

Začiatkom roka 1963 bola Tatra Bratislava poverená náročnou úlohou. Vyvinúť reprezentatívnu vládnu limuzínu, ktorá by nahradila populárnu Tatru 603.

Vlajková loď mala mať vo svojej zadnej časti prepracovaný 8-valcový vzduchom chladený motor, prebytok miesta pre posádku, zlepšené jazdné vlastnosti, a najmä nový nezameniteľný tvar.

Celý bratislavský závod sa ihneď pustil do práce. Karosár Fridrich Hudec a štylista Ján Oravec v rekordnom čase nakreslili stovky ideových návrhov novej Tatry.

Oravec poučený z predchádzajúcej práce na modernizácii T-603, pri ktorej mu bolo zdôrazňované, aké nákladné je vyvinúť a vyrobiť nové reflektory, zvolil cestu sklápacích svetiel. Vytvoril model 1 : 1 s pôsobivým tvarovým riešením prednej časti bez rušivých svetiel, ktoré sa mali vyklápať špeciálnym lankovým mechanizmom ovládaným pod prístrojovou doskou.

02-maketa-tatra-603-x1--1963-_r4366_res_res.jpg

Maketa Tatra 603 X1 (rok 1963)

Oravcov návrh, ktorý bol vyhotovený v lamináte v mierke 1 : 1, dostal označenie X1.

Čoskoro sa ozvali hlasy kritikov, ktoré hovorili o kazovosti sklápacieho mechanizmu a prílišnej hranatosti karosérie. Ing. Ivan Mičík, ktorý viedol konštrukčné oddelenie, preto opäť prizval do tímu uznávaného výtvarníka Ing. arch. Otakara Diblíka z Brna.

Zásadnou výhradou k Tatre 603 X1, ktorá mala krátku zadnú kapotu, bol zlý prístup k motoru, napríklad pri výmene sviečok. Argumenty o montážnom otvore za zadnými sedadlami neboli prijaté, a tak sa dvojica Oravec a Diblík pustila do druhého variantu.

X1 nie, X2 nie, X3 nie, X4 nie

Po projekte X1 ostala kopa hliny, ktorú za krátky čas dvojica premenila na nové tvarové riešenie. Diblík navrhol otočiť

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3KKA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3KKA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 000
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 978
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 484
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 725
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 727
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 232
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 107
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 951
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 955

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.

Stratili ste doklady k autu? Ako si ich vybaviť

Keď niektoré nájdete, nestrácajú platnosť.

Podcast Za volantom

Za volantom: Oplatí sa auto v plnej výbave alebo drahé auto základnej?

Auto nikdy nie je racionálna kúpa.