SME

Honda pripravuje prediktívny adaptívny tempomat

Prediktívny tempomat dokáže predpokladať správanie vozidiel vo vedľajších pruhoch. V sériovej podobe sa má objaviť už tento rok v najvyššej výbave Hondy CR-V.

(Zdroj: Honda)

Mnohí majitelia vozidiel s adaptívnym tempomatom iste poznajú situáciu, keď im na diaľnici vojde do cesty auto z vedľajšieho pruhu.

Adaptívny tempomat následne aktivuje prudké automatické brzdenie v snahe dodržať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Situácia, ktorú by šofér štandardne dokázal predvídať a zvládnuť plynule bez prudkého brzdenia, robí dnešným adaptívnym tempomatom problém.

Na predvídanie využíva algoritmus

Tento nedostatok sa rozhodla vyriešiť Honda a vyvinula inteligentný adaptívny tempomat. Ten podľa tlačovej správy automobilky dokáže predvídať správanie áut a ich prechod do vášho jazdného pruhu až s päť sekundovým predstihom.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka tomu môže už vopred reagovať a rovnakú situáciu zvládnuť plynulejšie. Nový systém funguje na základe technológie klasického adaptívneho tempomatu. Využíva kameru a radar na zistenie polohy ostatných vozidiel.

Následne, vďaka algoritmu špeciálne vyvinutému podľa správania európskych vodičov predpokladá, či vám niektoré z áut v okolí vojde, alebo nevojde do jazdného pruhu.

V prípade, ak systém vyhodnotí kritické vozidlo, ktoré vám chce vojsť do pruhu, tak spustí jemné automatické brzdenie a šoféra upozorní rozsvietením príslušnej ikony.

Bez vyskúšania systému v praxi samozrejme nemáme predstavu, s akou úspešnosťou dokáže inteligentný adaptívny tempomat predvídať správanie ostatných vozidiel.

Adaptívne tempomaty majú viac nedostatkov

V každom prípade Honda prináša riešenie pre jeden z viacerých nedostatkov, ktorými počas jazdy dnešné adaptívne tempomaty obťažujú vodiča.

SkryťVypnúť reklamu

Tie často zlyhávajú pri prejazde pomerne prudkých zákrut našich rýchlostných ciest. V nich bezdôvodne spustia automatické brzdenie.

Toto je možno iba špecifický problém týkajúci sa rýchlostných ciest, ktoré sa parametrami odlišujú od diaľníc.

Ďalším nedostatkom je prehnaná citlivosť adaptívneho tempomatu na vozidlá, ktoré sa len dotknú stredovej čiary pri zbytočnom rezaní zákrut.

Túto situáciu vodič dokáže predvídať, rovnako ako aj v prípade, keď vozidlo pred ním ukončuje predbiehací manéver a zaraďuje sa späť do pomalšieho pruhu. Šofér už zbytočne nebrzdí na rozdiel od aktívneho tempomatu.

Jazda s adaptívnym tempomatom vie byť v určitých situáciách pohodlná. V oblasti bezpečnosti a plynulosti sa však nevyrovná jazde s pozorným šoférom za volantom, ktorý predvída a zároveň dodržuje bezpečný odstup od vozidla pred ním.

SkryťVypnúť reklamu

Sériová podoba inteligentného adaptívneho tempomatu od Hondy sa dostane do najvyššej výbavy modelu CR-V v priebehu tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 029
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 146
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 240
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 513
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 129
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 123
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 372
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 735
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 832
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 464
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 709
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 623
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu