SME

Systém na objektívnu zodpovednosť kúpia zrejme z eurofondov

Zariadenia na automatické odhaľovanie a spracovávanie dopravných priestupkov chýbajú a štát milióny nemá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Projekt objektívnej zodpovednosti zrejme preplatí Európska komisia. Policajti dnes tento inštitút využívajú v poloautomatickom režime.

"Získali sme možnosť prefinancovať tento projekt z eurofondov, čo je asi najlepší variant," povedal minister vnútra Robert Kaliňák na tlačovej besede, na ktorej tento týždeň spolu s vedením polície hodnotil nehodovosť za minulý rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodne na ministerstve uvažovali aj o tom, že by objektívnu zodpovednosť prevádzkovala vo forme licencie súkromná firma. Podrobnosti o národnom projekte chce Kaliňák predstaviť o niekoľko dní.

SkryťVypnúť reklamu

Poštou poslali 7208 pokút

Dopravní policajti začali v polovici januára 2014 intenzívne využívať inštitút objektívnej zodpovednosti. Môžu pokutovať bez zastavenia vozidla a oznámenie o pokute zasielajú držiteľovi auta.

Policajný prezident Tibor Gašpar pred rokom priznal, že sa budú spoliehať aj na psychologický efekt.

Počas roka využívania objektívnej zodpovednosti zistili policajti 7 208 správnych deliktov.

Najviac pokút poštou poslali za rýchlosť (6 500 prípadov), za nezastavenie na stopke a červenej išlo majiteľom áut 421 pokút.

Dodržiavanie predpisov o zastavení a státí pokutovali v 112 prípadoch, nedovolené predbiehanie riešili objektívnou zodpovednosťou 66-krát.

Zavedenie objektívnej zodpovednosti v Maďarsku znamenalo podľa Kaliňáka 30-percentný pokles dopravnej nehodovosti.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo dnes robia policajti ručne, spraví technika

Policajti využívajú objektívnu zodpovednosť len v poloautomatickom režime.

Zariadení na automatické zisťovanie a spracovávanie priestupkov je málo, policajti teda musia celú agendu spracovávať ručne. Pomáhajú si radarmi v autách, videokamerami a prenosnými radarmi.

Keď zadokumentujú priestupok, overia identitu majiteľa alebo držiteľa vozidla v policajných evidenciách, potom vyhotovia rozkaz o uložení pokuty aj s fotodokumentáciou o spáchaní deliktu a odošlú to držiteľovi vozidla.

Väčšinu z tohto procesu by však mali robiť špeciálne zariadenia a automatický systém. Na cesty by mali pribudnúť stacionárne meracie zariadenia, niektoré budú merať rýchlosť, ďalšie sa budú venovať jazde na červenú, či prechodu cez železničné priecestie.

SkryťVypnúť reklamu

"Budú v najnebezpečnejších úsekoch. Bezpečné cesty nás v prípade objektívnej zodpovednosti budú zaujímať minimálne,“ hovoril Kaliňák s tým, že prístroje pôjdu hlavne na cesty I. triedy, nebezpečné križovatky a ďalšie úseky, ktoré vníma polícia ako najrizikovejšie.

Pokuta so "zľavou"

Rozkaz o uložení pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti obsahuje údaje o účastníkovi konania ako držiteľovi motorového vozidla, výšku pokuty s popisom skutku a tiež informácie o spôsobe úhrady, odôvodnenie a poučenie.

Ak držiteľ vozidla do 15 dní od doručenia rozkazu uhradí dve tretiny z uloženej výšky pokuty, pokuta sa považuje za uhradenú v plnej výške. Túto informáciu ľudia nájdu v rozkaze spolu s presnou sumou, ktorá je vypočítaná z plnej výšky pokuty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak majiteľ vozidla nechce pokutu platiť, lebo auto v čase spáchania priestupku nešoféroval, môže proti rozkazu o pokute podať odpor. Odpor však musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu vodiča.

Podaním takéhoto odporu sa rozkaz ruší a vec sa ďalej rieši v správnom konaní. Ak sa však nedokáže vina osobe uvedenej v odpore, polícia pokračuje v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla.

Aké priestupky sú v objektívnej zodpovednosti

Objektívnou zodpovednosťou dokumentuje polícia zákaz predchádzania, rýchlosť jazdy, povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“, zákaz otáčania a cúvania, ďalej zákaz zastavenia a státia, prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, prekročenie stanovených hmotností vozidla, zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 360
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 406
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 793
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 501
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 428
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 642
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 188
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 096
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 810
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 257
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu