SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Systém na objektívnu zodpovednosť kúpia zrejme z eurofondov

Zariadenia na automatické odhaľovanie a spracovávanie dopravných priestupkov chýbajú a štát milióny nemá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Projekt objektívnej zodpovednosti zrejme preplatí Európska komisia. Policajti dnes tento inštitút využívajú v poloautomatickom režime.

"Získali sme možnosť prefinancovať tento projekt z eurofondov, čo je asi najlepší variant," povedal minister vnútra Robert Kaliňák na tlačovej besede, na ktorej tento týždeň spolu s vedením polície hodnotil nehodovosť za minulý rok.

Pôvodne na ministerstve uvažovali aj o tom, že by objektívnu zodpovednosť prevádzkovala vo forme licencie súkromná firma. Podrobnosti o národnom projekte chce Kaliňák predstaviť o niekoľko dní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Poštou poslali 7208 pokút

Dopravní policajti začali v polovici januára 2014 intenzívne využívať inštitút objektívnej zodpovednosti. Môžu pokutovať bez zastavenia vozidla a oznámenie o pokute zasielajú držiteľovi auta.

Policajný prezident Tibor Gašpar pred rokom priznal, že sa budú spoliehať aj na psychologický efekt.

Počas roka využívania objektívnej zodpovednosti zistili policajti 7 208 správnych deliktov.

Najviac pokút poštou poslali za rýchlosť (6 500 prípadov), za nezastavenie na stopke a červenej išlo majiteľom áut 421 pokút.

Dodržiavanie predpisov o zastavení a státí pokutovali v 112 prípadoch, nedovolené predbiehanie riešili objektívnou zodpovednosťou 66-krát.

Zavedenie objektívnej zodpovednosti v Maďarsku znamenalo podľa Kaliňáka 30-percentný pokles dopravnej nehodovosti.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo dnes robia policajti ručne, spraví technika

Policajti využívajú objektívnu zodpovednosť len v poloautomatickom režime.

Zariadení na automatické zisťovanie a spracovávanie priestupkov je málo, policajti teda musia celú agendu spracovávať ručne. Pomáhajú si radarmi v autách, videokamerami a prenosnými radarmi.

Keď zadokumentujú priestupok, overia identitu majiteľa alebo držiteľa vozidla v policajných evidenciách, potom vyhotovia rozkaz o uložení pokuty aj s fotodokumentáciou o spáchaní deliktu a odošlú to držiteľovi vozidla.

Väčšinu z tohto procesu by však mali robiť špeciálne zariadenia a automatický systém. Na cesty by mali pribudnúť stacionárne meracie zariadenia, niektoré budú merať rýchlosť, ďalšie sa budú venovať jazde na červenú, či prechodu cez železničné priecestie.

SkryťVypnúť reklamu

"Budú v najnebezpečnejších úsekoch. Bezpečné cesty nás v prípade objektívnej zodpovednosti budú zaujímať minimálne,“ hovoril Kaliňák s tým, že prístroje pôjdu hlavne na cesty I. triedy, nebezpečné križovatky a ďalšie úseky, ktoré vníma polícia ako najrizikovejšie.

Pokuta so "zľavou"

Rozkaz o uložení pokuty v rámci objektívnej zodpovednosti obsahuje údaje o účastníkovi konania ako držiteľovi motorového vozidla, výšku pokuty s popisom skutku a tiež informácie o spôsobe úhrady, odôvodnenie a poučenie.

Ak držiteľ vozidla do 15 dní od doručenia rozkazu uhradí dve tretiny z uloženej výšky pokuty, pokuta sa považuje za uhradenú v plnej výške. Túto informáciu ľudia nájdu v rozkaze spolu s presnou sumou, ktorá je vypočítaná z plnej výšky pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Ak majiteľ vozidla nechce pokutu platiť, lebo auto v čase spáchania priestupku nešoféroval, môže proti rozkazu o pokute podať odpor. Odpor však musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu vodiča.

Podaním takéhoto odporu sa rozkaz ruší a vec sa ďalej rieši v správnom konaní. Ak sa však nedokáže vina osobe uvedenej v odpore, polícia pokračuje v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla.

Aké priestupky sú v objektívnej zodpovednosti

Objektívnou zodpovednosťou dokumentuje polícia zákaz predchádzania, rýchlosť jazdy, povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“, zákaz otáčania a cúvania, ďalej zákaz zastavenia a státia, prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, prekročenie stanovených hmotností vozidla, zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 364
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 062
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 5 852
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 114
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 766
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  2. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  3. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  4. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  5. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  6. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  7. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  8. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 812
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 036
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 746
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 575
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 003
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 636
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 334
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 129
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu