SME

Storočie nákladnej dopravy

Byť vodičom nákladného automobilu na začiatku 20. storočia vyžadovalo poriadne svaly a veľkú výdrž. Dnešný vodič je pohodlne usadený v odhlučnenej klimatizovanej kabíne a spojenie s okolitým svetom mu zaisťujú pokročilé satelitné technológie. Na začiatku

storočia nemali nákladné vozidlá ani kabínu, vodič sedel vonku na drevenom sedadle. Náročný pracovný deň sa začínal skoro ráno a pokračoval až do neskorého večera. Prepravcovia bežne pracovali až 3800 hodín ročne. Na porovnanie: dnešný priemer sa pohybuje okolo 2000 hodín. Ešte v tridsiatych rokoch vo Švédsku bol vodič za týždeň schopný zvládnuť napríklad najviac jednu cestu tam a späť medzi južnou provinciou Skane a 600 km vzdialeným Štokholmom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Technický vývoj sa v priebehu 20. storočia stále zrýchľoval, táto tendencia vyvrcholila v posledných dvadsiatich rokoch. Dnes je vodič stále v kontakte s okolím prostredníctvom mobilného telefónu a palubného počítača. Moderné technológie umožňujú podrobne dokumentovať priebeh vodičovho pracovného dňa. Satelitný navigačný systém GPS poskytuje dispečerom prevádzkové dáta z vozidiel s údajmi o ich polohe. Očakáva sa, že za desať rokov sa objem prepravovaného tovaru zvýši o 50 percent a počet najazdených kilometrov na jeden nákladný automobil stúpne o 40 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Pohodlie vodiča a technológie, ktoré mu umožnia ťažké vozidlo ovládať lepšie a hospodárnejšie, budú teda v nasledujúcich rokoch stále viac v centre pozornosti. Konštruktéri firmy Scania sa snažia za pomoci moderných technológií uľahčiť vodičom manévrovanie s vozidlom a umožniť im tak sústrediť sa na okolitú prevádzku. Vo fáze testovania sa nachádzajú napríklad rôzne druhy stabilizačných systémov. Čím nižšie je ťažisko, tým lepšie sa drží vozidlo na diaľnici. Vo vývoji sú tiež technológie premenlivej regulácie rýchlosti jazdy a udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Otázkou zostáva, či toto je správna cesta. Treba totiž brať do úvahy, že hlavným článkom zodpovednosti za kľúčové rozhodnutia bude pravdepodobne ešte dlho najmä vodič.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 264
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 086
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 138
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 793
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 252
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 501
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu