SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Ceny pohonných látok znovu klesajú, pri zlacňovaní sa stratili 3 centy

Porovnanie cien pohonných látok u nás a v Európskej únii ukazuje, že Slovensko je pozadu so zlacňovaním o 3 centy za liter.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dnes sa začalo ďalšie kolo poklesu cien pohonných látok. Benzíny aj nafta lacnejú na čerpacích staniciach v priemere o 2,5 centu za liter.

Do polovice budúceho týždňa by sa priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural mala ustáliť na novej nižšej úrovni 1,24 eura za liter. Priemerná cena nafty sa bude po zlacnení predávať v priemere za 1,13 eura za liter.

Ceny benzínov budú v porovnaní s najdrahším obdobím minulého roku (júl 2014) nižšie o 28,5 centu za liter. Nafta bude lacnejšia o 24,5 centu za liter.

Pokles cien pohonných látok na čerpacích staniciach na Slovensku prichádza v čase, keď na svetových trhoch ceny motorových palív stagnujú. Benzíny a nafta na Slovensku si ale za posledné týždne našetrili niekoľkocentový priestor, ktorý umožnil cenotvorcom v našej krajine znížiť ceny pohonných látok.

Nafta si ho už vyčerpala celý, benzíny môžu v najbližšom období zlacnieť ešte o ďalšie dva až tri centy za liter.

PHM by mohli byť aj lacnejšie, ak by v čase zdražovania rástli viac

graf08.jpgĽudia sa v diskusiách o cenách pohonných látok najčastejšie pýtajú, prečo neklesajú ceny benzínov a nafty na Slovensku rýchlejšie.

Najjednoduchšou odpoveďou je, že by mohli. Zároveň by ale rástli v časoch zdražovania rýchlejšie a aj výraznejšie.

Keďže sa vo svete zdražuje častejšie ako zlacňuje, motoristom by sa z dlhodobého hľadiska okamžité kopírovanie vývoja cien na medzinárodných trhoch rýchlo prestalo páčiť.

Ukazuje to porovnanie vývoja cien pohonných látok v krajinách EÚ a na Slovensku zo zdrojov Európskej komisie.

Potvrdzuje to aj porovnanie vývoja cien u nás a na medzinárodných trhoch.

Kde sa stratili 3 centy za liter

Logika, podľa ktorej sa pre vývoj cien pohonných látok na Slovensku zobrali do úvahy priemerné ceny pohonných látok na burze v Rotterdame za posledný týždeň až dva, prestala fungovať začiatkom roka. Cez sviatky u nás ceny neklesali.

Objavila sa približne trojcentová odchýlka od štandardného vývoja za posledných desať rokov. Ukazuje to graf rozdielu cien benzínov bez daní a v EÚ (priemer za celú Úniu) a na Slovensku (v centoch za liter.

graf05.jpg

Ďalší graf ukazuje rozdiel priemernej ceny benzínu bez daní na Slovensku a na burze v Rotterdame. Jednotlivé hodnoty naznačujú, koľko z litra pohonnej látky môžu pumpári použiť na prevádzku a maržu. A aj to nie celý rozdiel.

Na burze v Rotterdame sa pohonné látky obchodujú bez biopalív, naše priemerné ceny od nich nie sú očistené.

Pozvoľný nárast rozdielu za posledné roky tak môže byť spôsobený vplyvom biopalív. Predpisy prikazovali výrobcom benzínov a nafty postupne pridávať čoraz viac biopalív do pohonných látok.

Aj tento graf na konci ukazuje nezvyčajný nárast, ktorý len dokazuje výpadok v zlacňovaní cez sviatky.

graf07.jpg

Vráťme sa ešte späť k porovnaniu vývoja cien benzínu 95 Natural na Slovensku a v okolitých krajinách.

Prvý graf ukazuje aktuálne obdobie poklesu cien benzínu bez daní, druhý znázorňuje roky 2008 a 2009, keď pre ekonomickú krízu prudko klesli ceny pohonných látok nadol.

graf03.jpg graf04.jpg

Až do sviatkov sa vývoj cien pohonných látok na Slovensku zásadne neodlišoval od toho, ako sa vyvíjal aj v minulosti. Cez sviatky sa ale zlacňovanie na Slovensku prerušilo a pokračovalo až v novom roku.

Posledné dve zlacňovania (aktuálne a minulotýždňové v celkovej hodnote 5,5 centu za liter) v grafoch nie sú zahrnuté.

Ďalšie grafy ukazujú rovnaký vývoj cien benzínu ale s daňami. Ukazuje to vplyv daňového zaťaženia na celkovú cenu benzínu v súčasnosti a pred šiestimi rokmi.

graf01.jpg graf02.jpg
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 704
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 468
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 146
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 812
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 052
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 390
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  2. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  4. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  6. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  7. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  8. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 315
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 405
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu