Ceny pohonných látok znovu klesajú, pri zlacňovaní sa stratili 3 centy

Porovnanie cien pohonných látok u nás a v Európskej únii ukazuje, že Slovensko je pozadu so zlacňovaním o 3 centy za liter.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dnes sa začalo ďalšie kolo poklesu cien pohonných látok. Benzíny aj nafta lacnejú na čerpacích staniciach v priemere o 2,5 centu za liter.

Do polovice budúceho týždňa by sa priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural mala ustáliť na novej nižšej úrovni 1,24 eura za liter. Priemerná cena nafty sa bude po zlacnení predávať v priemere za 1,13 eura za liter.

Ceny benzínov budú v porovnaní s najdrahším obdobím minulého roku (júl 2014) nižšie o 28,5 centu za liter. Nafta bude lacnejšia o 24,5 centu za liter.

Pokles cien pohonných látok na čerpacích staniciach na Slovensku prichádza v čase, keď na svetových trhoch ceny motorových palív stagnujú. Benzíny a nafta na Slovensku si ale za posledné týždne našetrili niekoľkocentový priestor, ktorý umožnil cenotvorcom v našej krajine znížiť ceny pohonných látok.

Nafta si ho už vyčerpala celý, benzíny môžu v najbližšom období zlacnieť ešte o ďalšie dva až tri centy za liter.

PHM by mohli byť aj lacnejšie, ak by v čase zdražovania rástli viac

graf08.jpgĽudia sa v diskusiách o cenách pohonných látok najčastejšie pýtajú, prečo neklesajú ceny benzínov a nafty na Slovensku rýchlejšie.

Najjednoduchšou odpoveďou je, že by mohli. Zároveň by ale rástli v časoch zdražovania rýchlejšie a aj výraznejšie.

Keďže sa vo svete zdražuje častejšie ako zlacňuje, motoristom by sa z dlhodobého hľadiska okamžité kopírovanie vývoja cien na medzinárodných trhoch rýchlo prestalo páčiť.

Ukazuje to porovnanie vývoja cien pohonných látok v krajinách EÚ a na Slovensku zo zdrojov Európskej komisie.

Potvrdzuje to aj porovnanie vývoja cien u nás a na medzinárodných trhoch.

Kde sa stratili 3 centy za liter

Logika, podľa ktorej sa pre vývoj cien pohonných látok na Slovensku zobrali do úvahy priemerné ceny pohonných látok na burze v Rotterdame za posledný týždeň až dva, prestala fungovať začiatkom roka. Cez sviatky u nás ceny neklesali.

Objavila sa približne trojcentová odchýlka od štandardného vývoja za posledných desať rokov. Ukazuje to graf rozdielu cien benzínov bez daní a v EÚ (priemer za celú Úniu) a na Slovensku (v centoch za liter.

graf05.jpg

Ďalší graf ukazuje rozdiel priemernej ceny benzínu bez daní na Slovensku a na burze v Rotterdame. Jednotlivé hodnoty naznačujú, koľko z litra pohonnej látky môžu pumpári použiť na prevádzku a maržu. A aj to nie celý rozdiel.

Na burze v Rotterdame sa pohonné látky obchodujú bez biopalív, naše priemerné ceny od nich nie sú očistené.

Pozvoľný nárast rozdielu za posledné roky tak môže byť spôsobený vplyvom biopalív. Predpisy prikazovali výrobcom benzínov a nafty postupne pridávať čoraz viac biopalív do pohonných látok.

Aj tento graf na konci ukazuje nezvyčajný nárast, ktorý len dokazuje výpadok v zlacňovaní cez sviatky.

graf07.jpg

Vráťme sa ešte späť k porovnaniu vývoja cien benzínu 95 Natural na Slovensku a v okolitých krajinách.

Prvý graf ukazuje aktuálne obdobie poklesu cien benzínu bez daní, druhý znázorňuje roky 2008 a 2009, keď pre ekonomickú krízu prudko klesli ceny pohonných látok nadol.

graf03.jpg graf04.jpg

Až do sviatkov sa vývoj cien pohonných látok na Slovensku zásadne neodlišoval od toho, ako sa vyvíjal aj v minulosti. Cez sviatky sa ale zlacňovanie na Slovensku prerušilo a pokračovalo až v novom roku.

Posledné dve zlacňovania (aktuálne a minulotýždňové v celkovej hodnote 5,5 centu za liter) v grafoch nie sú zahrnuté.

Ďalšie grafy ukazujú rovnaký vývoj cien benzínu ale s daňami. Ukazuje to vplyv daňového zaťaženia na celkovú cenu benzínu v súčasnosti a pred šiestimi rokmi.

graf01.jpg graf02.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 775
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 251
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 017
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 516
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 549
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 027
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 417
  8. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 3 931
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 914
  10. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 3 257

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rybanič chce posudok z európskeho súdu

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

SVET

Mier nestačil. Kokaínu v Kolumbii je najviac v histórii

Farmári sa koky nechcú vzdať, povstalcov nahradia kartely.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Rozprávať nestačí, Fico potrebuje niečo vyhrať

Na jeho minulosť volič tak ľahko nezabudne.

Neprehliadnite tiež

Palivo, ktoré Musk nazval hlúpym, sa pokúša vrátiť do hry

Je ľahšie, dostupné – a konečne pripravené konkurovať Tesle.

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.