Dnes sa začalo ďalšie kolo poklesu cien pohonných látok. Benzíny aj nafta lacnejú na čerpacích staniciach v priemere o 2,5 centu za liter.
Do polovice budúceho týždňa by sa priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural mala ustáliť na novej nižšej úrovni 1,24 eura za liter. Priemerná cena nafty sa bude po zlacnení predávať v priemere za 1,13 eura za liter.
Ceny benzínov budú v porovnaní s najdrahším obdobím minulého roku (júl 2014) nižšie o 28,5 centu za liter. Nafta bude lacnejšia o 24,5 centu za liter.
Pokles cien pohonných látok na čerpacích staniciach na Slovensku prichádza v čase, keď na svetových trhoch ceny motorových palív stagnujú. Benzíny a nafta na Slovensku si ale za posledné týždne našetrili niekoľkocentový priestor, ktorý umožnil cenotvorcom v našej krajine znížiť ceny pohonných látok.
Nafta si ho už vyčerpala celý, benzíny môžu v najbližšom období zlacnieť ešte o ďalšie dva až tri centy za liter.
PHM by mohli byť aj lacnejšie, ak by v čase zdražovania rástli viac
Ľudia sa v diskusiách o cenách pohonných látok najčastejšie pýtajú, prečo neklesajú ceny benzínov a nafty na Slovensku rýchlejšie.
Najjednoduchšou odpoveďou je, že by mohli. Zároveň by ale rástli v časoch zdražovania rýchlejšie a aj výraznejšie.
Keďže sa vo svete zdražuje častejšie ako zlacňuje, motoristom by sa z dlhodobého hľadiska okamžité kopírovanie vývoja cien na medzinárodných trhoch rýchlo prestalo páčiť.
Ukazuje to porovnanie vývoja cien pohonných látok v krajinách EÚ a na Slovensku zo zdrojov Európskej komisie.
Potvrdzuje to aj porovnanie vývoja cien u nás a na medzinárodných trhoch.
Kde sa stratili 3 centy za liter
Pozrite sa, koľko stoja PHM na Slovensku - Natankuj.sme.sk >>
Logika, podľa ktorej sa pre vývoj cien pohonných látok na Slovensku zobrali do úvahy priemerné ceny pohonných látok na burze v Rotterdame za posledný týždeň až dva, prestala fungovať začiatkom roka. Cez sviatky u nás ceny neklesali.
Objavila sa približne trojcentová odchýlka od štandardného vývoja za posledných desať rokov. Ukazuje to graf rozdielu cien benzínov bez daní a v EÚ (priemer za celú Úniu) a na Slovensku (v centoch za liter.
Ďalší graf ukazuje rozdiel priemernej ceny benzínu bez daní na Slovensku a na burze v Rotterdame. Jednotlivé hodnoty naznačujú, koľko z litra pohonnej látky môžu pumpári použiť na prevádzku a maržu. A aj to nie celý rozdiel.
Na burze v Rotterdame sa pohonné látky obchodujú bez biopalív, naše priemerné ceny od nich nie sú očistené.
Pozvoľný nárast rozdielu za posledné roky tak môže byť spôsobený vplyvom biopalív. Predpisy prikazovali výrobcom benzínov a nafty postupne pridávať čoraz viac biopalív do pohonných látok.
Aj tento graf na konci ukazuje nezvyčajný nárast, ktorý len dokazuje výpadok v zlacňovaní cez sviatky.
Vráťme sa ešte späť k porovnaniu vývoja cien benzínu 95 Natural na Slovensku a v okolitých krajinách.
Prvý graf ukazuje aktuálne obdobie poklesu cien benzínu bez daní, druhý znázorňuje roky 2008 a 2009, keď pre ekonomickú krízu prudko klesli ceny pohonných látok nadol.
![]() | ![]() |
Až do sviatkov sa vývoj cien pohonných látok na Slovensku zásadne neodlišoval od toho, ako sa vyvíjal aj v minulosti. Cez sviatky sa ale zlacňovanie na Slovensku prerušilo a pokračovalo až v novom roku.
Posledné dve zlacňovania (aktuálne a minulotýždňové v celkovej hodnote 5,5 centu za liter) v grafoch nie sú zahrnuté.
Ďalšie grafy ukazujú rovnaký vývoj cien benzínu ale s daňami. Ukazuje to vplyv daňového zaťaženia na celkovú cenu benzínu v súčasnosti a pred šiestimi rokmi.
![]() | ![]() |