SME

Loeb havaroval na Monte-Carle pred našimi očami, Koči exceloval

Martinovi Kočimu stáli v ceste za úspechom technika a poľadovica. Pozrite si kritické miesta, ktoré rozhodli o výsledku.

Martin Koči má za sebou nedokončenú prvú rely vo WRC2. Naplno však predviedol jazdu, ktorá vzbudila rešpekt časmi a potešila oko diváka.Martin Koči má za sebou nedokončenú prvú rely vo WRC2. Naplno však predviedol jazdu, ktorá vzbudila rešpekt časmi a potešila oko diváka. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Sébastien Loeb vošiel do ostrej pravej zákruty počítačovo presnou stopou a rýchlym šmykom vyšiel von.

Diváci okolo burácali, pretože ich národný hrdina po vyše ročnej prestávke sadol za volant rely auta a opäť zvádzal boj o prvé miesto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jazda pretekárskeho génia je ako rozbuška emócií. Keď ide vôkol, máte chuť dotknúť sa auta alebo mávať o prietrhy.

Tak to bolo aj na ôsmej rýchlostnej skúške tohtoročnej Rallye Monte-Carlo.

Loeb evidentne “tlačil na pílu”, lebo v predošlom meranom teste ho iný rýchly Francúz a tiež Sébastien odsunul na priebežnú druhú priečku.

SkryťVypnúť reklamu

Loeb (Citroen DS3 WRC) strácal pred štartom ôsmej skúšky na Sébastiena Ogiera (Volkswagen Polo R WRC) len osem sekúnd a po doterajšom priebehu rely, bolo jasné, že nehodlá súboj prehrať.

Veľa napovedala už prvá rýchlostná skúška, v ktorej Loeb nadelil druhému tridsať sekúnd.

Skala v snehu rozhodlaOstrá pravá zákruta, z ktorej Loeb doslova vystrelil, bola ešte na asfalte a tiež nasledujúcich štyridsať metrov nebol sneh.

V ďalšej pravej, do ktorej sme Loeba vyprevádzali pohľadmi a krikom z plného hrdla, bol sneh aj ľad.

Majster zľahka pribrzdil, a zvolil stopu tak, aby vo výjazde zrýchlil a cez vnútro ľavej zákruty vyletel na horizont do krátkej rovinky.

Cez stromy sa nám zdalo, že ide ľavou stranou auta až príliš k okraju.

Sébastien Loeb v poslednej zákrute pred nárazom o skalu. Je lepšie jeho jazdu raz vidieť naživo ako sto krát v televízii. foto - Tomáš Kelement

SkryťVypnúť reklamu

Citroen DS3 WRC narazil ľavým zadným kolesom do skaly skrytej pod snehom. Ten dutý plechový zvuk znie v ušiach veľmi zvláštne.

Najmä ak vidíte odrazený Citroen letieť do opačného šmyku k strmému zrázu na okraji.

Motor zareval až do obmedzovača otáčok, pretože Loeb sa chcel dostať pomocou plného výkonu do smeru jazdy. Vďaka záberu kolies auto nezletelo dole zo svahu.

Citroen ostal síce pretočený do protismeru, ale aspoň na ceste.

Pridávame aj video z nehody od jedného z divákov. Môžete vidieť, že sme povzbudzovali naozaj zanietene (tmavomodrý divák vo videu 4m26s)

Koleso vliekol za sebouZlomený ľavý záves kolesa z diaľky naznačoval, že triumfálny návrat najlepšieho jazdca rely v dejinách nedopadne tak, ako to chceme my, fanúšikovia.

Sébastien Loeb prinútil Citroen k pohybu na troch kolesách a pokračoval ďalej skôr, než diváci priložili ruku k dielu.

SkryťVypnúť reklamu

So stratou šiestich minút prišiel do cieľa skúšky.

Jedna z mnohých krízových situácií na mieste Loebovej havárie. Akurát všetci mali šťastie, že v ich pomalšej stope skala nebola. Loeb vletel do priekopy o päť metrov vyššie. foto - Tomáš Kelement

Strata na boj o ôsme víťazstvo na Monte-Carlo bola priveľká ale na top diesiatku prijateľná. Loeb bol späť v pretekoch a potešoval nás každým prejazdom.

Vyhral legendárne Col de Turini a všetkým ukázal ako jazdí majster. Väčšina jazdcov mala na zľadovatelom úseku na mále.

Aj Martin Koči, jediný Slovák v štartovom poli. Martin prešiel popri skale tak tesne, až nás zalial studený pot.

Každý prejazd mladého Košičana s Fiestou R5 bol pastvou pre oči a aj osožný pre čas v rýchlostnej skúške.

S kamerou v ruke, by sme mali tieto momenty zapísané na karte, ale teraz sme ich prežili dušou fanúšika a to je viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa tu začala šmýkať Fiesta R5 Martina Kočiho, zatajili sme dych. O pár metrov vyššie vidieť odhrnutý sneh po Loebovom aute a tiež odkrytú skalu, ktorá mu zlomila záves kolesa. (foto - Tomáš Kelement)

Francúzi tu majú celonárodnú grilovačkuMonte-Carlo 2015 je prvá rely WRC, na ktorú sme sa vybrali ako partia fanúšikov, žiadne akreditácie, žiadne vesty ani nálepky Press.

Žiadne vyhradené parkoviská ale hľadanie parkovacieho miesta vedľa cesty medzi stovkami fanúšikov. Túto rely sme si užili ako skutoční nadšenci a bolo to veľmi príjemné.

Je krásne pozerať sa na Roberta Kubicu mimo hľadáčika kamery. Bez stresu z toho, či to bude dobrý záber si vychutnáte, ako tento Poliak bez pudu sebazáchovy vletí do zákruty.

Jedine fotograf Tomáš Kelement nevydržal a na rýchlostné skúšky nosil ťažký batoh s dvomi foťákmi a príslušenstvom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na mieste treba byť aspoň hodinu pred štartom rýchlostnej skúšky. Získate dobré miesto na pozeranie a čas pripraviť obedík na grile. foto - Tomáš Kelement

Nám ostatným sa ušiel gril, drevené uhlie, čaj a neodmysliteľné francúzske bagety. Keď majú všetci vôkol oheň, musíme mať aj my.

Toto je to pravé Monte-Carlo, aké sme chceli prežiť a aké prajeme každému fanúšikovi rely.

Noc ohňov na nočnej skúške, ľadových špiónov a spevy z tepla domova nezažijete.

Jednoducho si to treba v mraze odstáť. Aj príkro sladká káva 3v1 tu má inú chuť, ak si ju uvaríte na malom plynovom variči.

Napriek tomu, že dnes môžete v mobile sledovať všetko z rely online a večer zdieľať videá, “Monte” nestráca na príťažlivosti.

Jazdci tímu Hyundai išli svoje vlastné preteky a vnútrotímový súboj, ktorý skončil v prospech Neuvillea o 0,8 sekundy. Dani Sordo (na fotografii) skončil šiesty a svojou dravou jazdou nás bavil. Bol celkovo rýchlejší ako Neuville, ale doplatil na výlety mimo trať. foto - Tomáš Kelement

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále sem prichádzajú státisíce fanúšikov.

Dokonca na deviatu rýchlostnú skúšku ich prišlo až toľko, že posádkam museli nariadiť voľný prejazd pre množstvo divákov a nevyhovujúcu bezpečnosť.

My sme si na štastie vybrali desiatku, ktorá bola s dĺžkou 51,7 kilometra najdlhšia na celej rely.

Desiatka o mnohom rozhodlaPo osmičke, ktorá pripravila Loeba o víťazstvo, sme boli na desiatke svedkami výletu mladého Estónca Otta Tänaka mimo trať.

Stáli sme v dolnej časti serpentín, do ktorých autá vchádzali z náhornej plošiny cez úzky priesmyk. Posádku sme videli od prvého záblesku strechy až po odjazd na dlhú rovinu celú minútu.

Tu sme stopkami merali, v akých rozdieloch vchádzajú posádky do tretej časti najdlhšej skúšky a za aký čas prejdu túto nádhernú sekciu zakončenú úzkym betónovým mostíkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sébastien Ogier ako úradujúci majster sveta kontroloval situáciu na prvom mieste. To však len od chvíle Loebovej havárie. Dovtedy mu deväťnásobný majster sveta robil poriadny vietor.

Podľa stopiek na telefóne šiel Sébastien Loeb na približne rovnakej úrovni ako Kris Meeke, akurát Meeke prešiel sekciu o sekundu rýchlejšie.

Škoda, že sme nemerali čas prejazdu Kubicovi. Poliak posmelený šťastným koncom jeho výletov mimo trať z predošlého dňa išiel naoko rýchlu jazdu.

Dojem potvrdil výsledný čas: Kubica vyhral najdlhšiu skúšku rely s tridsať sekundovým náskokom pred Krisom Meekeom. Loeb dostal od Kubicu 41 sekúnd.

Tu viditeľne strácal aktuálny líder Sébastien Ogier na Loeba aj ostatných. Akonáhle vypadol Loeb z hry, jazda Ogiera nemala iskru.

Celkovo v najdlhšej skúške to Volkswagenom príliš nešlo. Nič to však nezmenilo na tom, že si v tom čase držali prvé tri miesta a potiahli to až do cieľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Porsche sa zo zadným pohonom a veľkým výkonom trápilo aj v rukách profesionála. Toto pekné auto s prehľadom bili malé Citroeny triedy R3. foto - Tomáš Kelement

A to mal Jari-Matti Latvala vypadnutie na vlásku. Našťastie sa z poľa vedel vrátiť naspäť. To väčšie šťastie v nešťastí mal Ott Tänak na Forde.

Sotva Henning Solberg prešiel popred nás, Tänakov Ford už bolo počuť pred priesmykom, Estónec držal vysoké tempo a Solbergovi “dával” poldruha minúty.

Tänaka sme však počuli prichádzať, ale už nevideli. Vo výjazde na serpentíny vyletel Tänakov Ford Fiesta WRC desiatky metrov dole pod cestu.

Z krovia nad nami sa sporadicky ozývalo auto na striedačku s krikom divákov. Tí mu pomohli na trať, ale jeho offroadový výlet trval vyše štvrťhodinu.

Výber zaujímavých videí z Rallye Monte-Carlo nájdete TU a TU

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najviac sklamalo PorscheV dolnej časti najdlhšej skúšky mali obrovskú šancu na dotiahnutie straty zo zasnežených hôr autá z pohonom prednej nápravy kategórií R2 a R3.

Najmä fín Max Vatanen na Forde Fiesta R2 išiel akoby inú ligu vo svojej triede. Od začiatku rely, ho iní konkurenti sledovali len z diaľky a v tomto čase mal náskok dve aj pol minúty.

Slávny otec Ari Vatatanen posadil syna do najslabšieho auta v triede R2, aby ukázal, čo v ňom je.

Ott Tänak robil radosť tímu M-Sport ako jeho najlepší pilot, kým neďaleko nás nevyletel z trate. Keď sa vrátil naspäť na asfalt, preletel okolo v plnom nasadení aj s poškodeným autom. foto - Tomáš Kelement

Keď Vatanen preletel popri nás vo vlásenke a s uletujúcim zadkom na asfalte vošiel do zasneženej zákruty, nabehli nám zimomriavky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvláštnu atmosféru priniesli na Monte-Carlo Porsche 997 GT3 Cup RGT. Brutálnym zvukom pripomínajú dávne časy veľkých áut s veľkými motormi v rely.

Ani v rukách takého majstra, akým je Francois Delecour však neohúrili. Pripomínali nám skôr trápenie a jedine na dlhej rovinke to dokázal Francois tak povediac rozbaliť.

Na iných miestach, kde sme stáli, bola jazda skôr trápením očí aj uší. Porsche bolo jediné čo, sa nám na tomto Monte nepáčilo.

Francúz Stéphane Lefébvre viedol WRC2 počas celej súťaže a vyhral svoju triedu. Náš Martin Koči bol jediný z WRC2, kto mu rovnocenne stíhal. foto - Tomáš Kelement

Už koncom januára máme ročný objem turistiky za sebou a nádherný zážitok, ktorý bude veľkými písmenami zapísaný v našom tíme.

Všetko umocnil aj slovenský Styllex, ktorý nasadil Martina Kočiho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po úspechoch v juniorskom WRC je Martinova účasť v šampionáte WRC2 logickým vyústením kariérneho postupu.

Martina sme na skúškach povzbudzovali z celého hrdla a hoci sme sa pre dopravnú zápchu pred mestom Gap nestretli osobne v servise, posielame veľký písomný potlesk.

Mladý košický pilot zvádzal do 12. rýchlostnej skúšky veľký súboj o sekundy s francúzskou nádejou motoršportu Stéphanom Lefebvreom.

Max Vatanen ide v šľapajách svojho otca a jazdenie má evidentne v krvi. Oproti konkurentom v triede R2 bol o jeden level vyššie a zvíťazil systémom štart - cieľ. foto - Tomáš Kelement

O Martinovom výkone svedčí strata len dve desatiny sekundy na Lefebvrea v päťdesiatkilometrovej skúške. V dvanástej prešiel okolo nás Koči na smerovkách zo zlomenou polosou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda, že v nedeľu nám fanúšikovské srdce zlomila správa o vypadnutí Matina Kočiho pre haváriu na ťažkej skúške Col de Turini.

Presne tam skončil Robert Kubica. Poliak dokázal vyhrávať rýchlostné skúšky, mal šťtastie pri výletoch mimo trať, ale za fotobunkou na Col de Turini predsa skončil s vylomenými kolesami a svoje druhé Monte Carlo nedošiel.

Policajti stáli tam, kde trebaPred odchodom z hôr v okolí mesta Gap, nedá nespomenúť zaujímavú dopravnú skúsenosť, ktorú tu opakovane zažívame.

Kubica púta pozornosť na každej rely. Pár kilometrov nižšie pred týmto momentom vyletel z trate , poškodil blatník a dostal defekt. To už mal za sebou šťastný výlet v obrovskej rýchlosti v tej istej skúške. Riskantná jazda mu vychádzala až do Col de Turini. Tam havaroval za cieľovou fotobunkou tak, že auto nebolo v stave pokračovať ďalej. Kým išiel po trati, bola to pastva pre oči. foto - Tomáš Kelement

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V priebehu vyše 3800 kilometrov sme nestretli na cestách policajné autá alebo hliadky. Teda také, ktoré by merali rýchlosť alebo vykonávali cestnú kontrolu.

Policajti boli len tam, kde bolo treba usmerňovať dopravu pre návaly fanúšikov.

Tretí deň Rallye Monte-Carlo sme sledovali tak, ako to zvykneme robiť doma, cez internet. Pondelkový návrat do práce nám neumožnil ísť na slávnu Col de Turini. Pre túto rýchlostnú skúšku sa sem budeme musieť vrátiť.

Práve teraz, keď míňame rafinériu pri Viedni, dávame našim spomienkam stav jedna a púšťame článok na auto.sme.sk.

Od stredy večera, sme prešli do tejto chvíle 3855 kilometrov a rozhodne stáli za tento zážitok.

Podrobné výsledky Rallye Monte-Carlo 2015 nájdete TU

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 508
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 626
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 271
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 703
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 681
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 876
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 830
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 337
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  2. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  3. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  4. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  5. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  6. Eva Bachletová: Domáce poklady
  7. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  8. Vladimír Bojničan: Dodatok k môjmu blogu: Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 738
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 62 548
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 383
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 487
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 938
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 683
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 16 805
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 595
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu