Otestovali sme Renault Captur s benzínovým motorom 1,2 TCe a netradične s automatickou prevodovkou.
V tomto prípade ide o šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku EDC, ktorá je k radovému štvorvalcu jedinou alternatívou.
Spočiatku si na „automat“ treba zvykať, ale postupne sa šoférovi dostane pod kožu. Niekedy v špecifických situáciách, kedy potrebujete rýchly rozjazd z miesta, na moment zaváha.
Prevodovka šoféra neprekvapí nečakanými reakciami
V ostatných ohľadoch nie je prevodovku EDC za čo kritizovať. Dobre sa správa pri predbiehaní, podradí, keď to vodič potrebuje. Pri zatlačení plynu na podlahu prevodovka často podradí až o dva stupne, čo je samozrejmé a logické.
Toto môže spôsobiť mierne časové zdržanie a tu sa zároveň ukazuje, že menej je niekedy viac. Pri slabšom zatlačení plynového pedála prevodovka nepodradí, prípadne podradí len o jeden stupeň.
Tým získa šofér rýchlejšiu reakciu vozidla na plyn a predbiehací manéver zvládne v konečnom dôsledku za kratší čas.
Keď si situácia vyžaduje maximálnu akceleráciu, treba zatlačiť na plynový pedál s predstihom.
Pri rozumnom zaobchádzaní s plynom prevodovka dobre spolupracuje s motorom a využíva správne spektrum otáčok vzhľadom na priebeh krútiaceho momentu a výkonu.
S automatickou prevodovkou EDC sa šofér po pár kilometroch zžije, a potom ho neprekvapí nečakanou reakciou. Je dobrá, ale potrebuje, aby sa na ňu šofér naladil.
Spotreba postupne klesala
Výkon 88 kW je na pomery agregátu s objemom 1,2 l viac ako dobrý. Kombinácia automatickej prevodovky a malého benzínového motoru nespraví z Capturu šprintéra.
Ich zladenie sa skôr pozitívne prejavuje v pružnosti v najčastejšie využívaných rýchlostiach. To je práve tá vlastnosť, ktorú vodič ocení v reálnej premávke.
Priemerne počas týždňa Captur spotreboval viac ako 7,5 l benzínu. Pri snahe o plynulú, ale nie pomalú jazdu s prevažným podielom diaľnice, sme v závere testu dosiahli spotrebu 6,4 l.
Postupné znižovanie spotreby bolo spôsobené aj narastajúcim počtom kilometrov a lepším zabehnutím vozidla.
V interiéri na prvý pohľad poteší kvalitné vypracovanie. Materiály sa však ľahko "zamackajú", a potom nepôsobia práve vábne.
Navyše sa palubná doska odráža v čelnom skle. Z praktického hľadiska zaujme najmä riešenie batožinového priestoru s dvojitým dnom a posúvateľnými zadnými sedadlami v prípade potreby extra priestoru.

Náš tip:
V prípade Capturu sa netreba obávať kombinácie automatickej prevodovky EDC s motorom 1,2 TCe. Stačí trochu citu pri práci s plynom a dvojspojkový automat sa odmení intuitívnym a predvídateľným správaním. Mínusom je vyššia reálna spotreba.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Renault Captur |
Verzia | Helly Hansen 1,2 TCe |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 11.090/18.090/18.380 |
Motor | benzínový radový štvorvalec; objem 1.197 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 88(120)/4.900 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 190/2.000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická dvojspojková EDC/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 10,9/12,45 (merané na vlhkej ceste) |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 40,78 (merané na vlhkej ceste) |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,71 na treťom prevodovom stupni |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 6,8 na štvrtom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 2000 na šiestom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2950 na šiestom prevodovom stupni |
Stav tachometra (km) | 3800 |
Spotreba - výrobca/test (l/100 km) | 5,4/7,5; pri troche snahy sme sa bez problémov dostali na 6,4 a to sme stále nešli pomaly a hojne využívali diaľnice |
Presnosť tachometra pri rýchlosti 50/90/130 (km/h) | 47/86/126 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Typ a rozmer pneumatík | Kumho 205/55 r 17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1372/1726 |
Objem batožinového priestoru (l) | 377-455 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2.606; 4.122; 1.778; 1.566 |
Motor | na objem 1,2 litra je prekvapivo pružný; jeho 88 kW šofér pocíti v tom pozitívnom zmysle slova; predbiehanie nám nerobilo problém |
Prevodovka | celkovo ju hodnotíme pozitívne; pri predbiehaní potvrdzuje pravidlo, že menej je niekedy viac, pretože pri stlačení plynu na podlahu trvá dlhšie, kým podradí o dva stupne, vtedy treba pridávať s predstihom; s trochou citu a jemnejším narábaním s plynom dosiahnete lepší výsledok, prevodovka nepodradí a v konečnom dôsledku zvládne Captur predbiehací manéver rýchlejšie; v špecifických situáciách (prudšie štarty) sa môže prejaviť krátke zaváhanie pri štarte z miesta |
Podvozok | je príjemný a pohodlný, v zákrutách sa mierne nakláňa |
Interiér | na prvý pohľad dobré vypracovanie; škoda materiálov, na ktorých vidno otlačky, najmä jeho lesklé časti v okolí displeja; časti interiéru sa odrážajú v čelnom skle |
Posed vodiča a výhľad | dobrý výhľad pri jazde v premávke, trochu horší pri manévrovaní v úzkych priestoroch je zapríčinený kombináciou vyššej palubnej dosky a nižšieho predného skla (v skutočnosti nie je nízke, ale pri jeho výraznom sklone tak pôsobí); v Capture sme si bez problémov našli vyhovujúci posed; sedadlá plne vyhovujú skôr mestskej premávke a častému nastupovaniu a vystupovaniu, na dlhšej trase by sme ocenili o niečo lepšie bočné vedenie |
Ovládanie palubného systému/navigácie | jednoduché ovládanie páčkou na volante/dotykový displej, jeho odozva pôsobí na prvý pohľad veľmi rýchlo, v skutočnosti to trvá dlhšie; krátka animácii pri prepínaní jednotlivých funkcií totiž robí mylný dojem, že sa niečo deje a tým sa zdajú reakcie dotykového displeja okamžité, reálne zobrazenie požadovanej funkcie však také rýchle nie je |
Jazyk auta/navigácie | eng/svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | pre danú kategóriu vozidiel plne postačujúca grafika |
Predné svetlá technika a účinok | xenóny; denné LED svetlá; hmlové svetlá s funkciou prisvecovania do zákruty |
Odomykanie/vstup do auta | Hands-free karta Renault |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | dobré nastupovanie a vystupovanie aj vďaka nízkym prahom; šofér však ľahko zavadí kolenom o plast pod volantom |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vzadu posuvná lavica; vpredu mechanické nastaviteľné sedadlá, šoférovo aj výškovo |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno; posuvné zadné sedadlá umožňujú v prípade potreby zväčšiť batožinový priestor; jeden plastový háčik; absencia odkladacích boxov |
Rezervné koleso - prístup | v kufri dojazdová rezerva |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | hrdlo ostrekovača utopené v motorovom priestore mohlo byt mierne širšie; prahy vydržia pomerne čisté aj v zlom počasí; klasické veko nádrže |