SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

V Renaulte Captur netreba obchádzať automatickú prevodovku

Automat využíva ideálne otáčky motora vzhľadom na situáciu a potrebu akcelerácie pri predbiehaní. Pri pohýnaní nie je vždy lahodný.

Kombinácia malého benzínového motora s automatickou dvojspojkovou prevodovkou Capturu pristane.Kombinácia malého benzínového motora s automatickou dvojspojkovou prevodovkou Capturu pristane. (Zdroj: Renault)

Otestovali sme Renault Captur s benzínovým motorom 1,2 TCe a netradične s automatickou prevodovkou.

V tomto prípade ide o šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku EDC, ktorá je k radovému štvorvalcu jedinou alternatívou.

Spočiatku si na „automat“ treba zvykať, ale postupne sa šoférovi dostane pod kožu. Niekedy v špecifických situáciách, kedy potrebujete rýchly rozjazd z miesta, na moment zaváha.

Prevodovka šoféra neprekvapí nečakanými reakciami

V ostatných ohľadoch nie je prevodovku EDC za čo kritizovať. Dobre sa správa pri predbiehaní, podradí, keď to vodič potrebuje. Pri zatlačení plynu na podlahu prevodovka často podradí až o dva stupne, čo je samozrejmé a logické.

Toto môže spôsobiť mierne časové zdržanie a tu sa zároveň ukazuje, že menej je niekedy viac. Pri slabšom zatlačení plynového pedála prevodovka nepodradí, prípadne podradí len o jeden stupeň.

Tým získa šofér rýchlejšiu reakciu vozidla na plyn a predbiehací manéver zvládne v konečnom dôsledku za kratší čas.

Keď si situácia vyžaduje maximálnu akceleráciu, treba zatlačiť na plynový pedál s predstihom.

Pri rozumnom zaobchádzaní s plynom prevodovka dobre spolupracuje s motorom a využíva správne spektrum otáčok vzhľadom na priebeh krútiaceho momentu a výkonu.

S automatickou prevodovkou EDC sa šofér po pár kilometroch zžije, a potom ho neprekvapí nečakanou reakciou. Je dobrá, ale potrebuje, aby sa na ňu šofér naladil.

Spotreba postupne klesala

Výkon 88 kW je na pomery agregátu s objemom 1,2 l viac ako dobrý. Kombinácia automatickej prevodovky a malého benzínového motoru nespraví z Capturu šprintéra.

Ich zladenie sa skôr pozitívne prejavuje v pružnosti v najčastejšie využívaných rýchlostiach. To je práve tá vlastnosť, ktorú vodič ocení v reálnej premávke.

Priemerne počas týždňa Captur spotreboval viac ako 7,5 l benzínu. Pri snahe o plynulú, ale nie pomalú jazdu s prevažným podielom diaľnice, sme v závere testu dosiahli spotrebu 6,4 l.

Postupné znižovanie spotreby bolo spôsobené aj narastajúcim počtom kilometrov a lepším zabehnutím vozidla.

V interiéri na prvý pohľad poteší kvalitné vypracovanie. Materiály sa však ľahko "zamackajú", a potom nepôsobia práve vábne.

Navyše sa palubná doska odráža v čelnom skle. Z praktického hľadiska zaujme najmä riešenie batožinového priestoru s dvojitým dnom a posúvateľnými zadnými sedadlami v prípade potreby extra priestoru.

ico

Náš tip:

V prípade Capturu sa netreba obávať kombinácie automatickej prevodovky EDC s motorom 1,2 TCe. Stačí trochu citu pri práci s plynom a dvojspojkový automat sa odmení intuitívnym a predvídateľným správaním. Mínusom je vyššia reálna spotreba.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Renault Captur

Verzia

Helly Hansen 1,2 TCe

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

11.090/18.090/18.380

Motor

benzínový radový štvorvalec; objem 1.197 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

88(120)/4.900

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

190/2.000

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková EDC/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,9/12,45 (merané na vlhkej ceste)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,78 (merané na vlhkej ceste)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,71 na treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,8 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2000 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2950 na šiestom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

3800

Spotreba - výrobca/test (l/100 km)

5,4/7,5; pri troche snahy sme sa bez problémov dostali na 6,4 a to sme stále nešli pomaly a hojne využívali diaľnice

Presnosť tachometra pri rýchlosti 50/90/130 (km/h)

47/86/126

Objem palivovej nádrže (l)

45

Typ a rozmer pneumatík

Kumho 205/55 r 17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1372/1726

Objem batožinového priestoru (l)

377-455

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2.606; 4.122; 1.778; 1.566

Motor

na objem 1,2 litra je prekvapivo pružný; jeho 88 kW šofér pocíti v tom pozitívnom zmysle slova; predbiehanie nám nerobilo problém

Prevodovka

celkovo ju hodnotíme pozitívne; pri predbiehaní potvrdzuje pravidlo, že menej je niekedy viac, pretože pri stlačení plynu na podlahu trvá dlhšie, kým podradí o dva stupne, vtedy treba pridávať s predstihom; s trochou citu a jemnejším narábaním s plynom dosiahnete lepší výsledok, prevodovka nepodradí a v konečnom dôsledku zvládne Captur predbiehací manéver rýchlejšie; v špecifických situáciách (prudšie štarty) sa môže prejaviť krátke zaváhanie pri štarte z miesta

Podvozok

je príjemný a pohodlný, v zákrutách sa mierne nakláňa

Interiér

na prvý pohľad dobré vypracovanie; škoda materiálov, na ktorých vidno otlačky, najmä jeho lesklé časti v okolí displeja; časti interiéru sa odrážajú v čelnom skle

Posed vodiča a výhľad

dobrý výhľad pri jazde v premávke, trochu horší pri manévrovaní v úzkych priestoroch je zapríčinený kombináciou vyššej palubnej dosky a nižšieho predného skla (v skutočnosti nie je nízke, ale pri jeho výraznom sklone tak pôsobí); v Capture sme si bez problémov našli vyhovujúci posed; sedadlá plne vyhovujú skôr mestskej premávke a častému nastupovaniu a vystupovaniu, na dlhšej trase by sme ocenili o niečo lepšie bočné vedenie

Ovládanie palubného systému/navigácie

jednoduché ovládanie páčkou na volante/dotykový displej, jeho odozva pôsobí na prvý pohľad veľmi rýchlo, v skutočnosti to trvá dlhšie; krátka animácii pri prepínaní jednotlivých funkcií totiž robí mylný dojem, že sa niečo deje a tým sa zdajú reakcie dotykového displeja okamžité, reálne zobrazenie požadovanej funkcie však také rýchle nie je

Jazyk auta/navigácie

eng/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

pre danú kategóriu vozidiel plne postačujúca grafika

Predné svetlá technika a účinok

xenóny; denné LED svetlá; hmlové svetlá s funkciou prisvecovania do zákruty

Odomykanie/vstup do auta

Hands-free karta Renault

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

dobré nastupovanie a vystupovanie aj vďaka nízkym prahom; šofér však ľahko zavadí kolenom o plast pod volantom

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vzadu posuvná lavica; vpredu mechanické nastaviteľné sedadlá, šoférovo aj výškovo

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno; posuvné zadné sedadlá umožňujú v prípade potreby zväčšiť batožinový priestor; jeden plastový háčik; absencia odkladacích boxov

Rezervné koleso - prístup

v kufri dojazdová rezerva

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

hrdlo ostrekovača utopené v motorovom priestore mohlo byt mierne širšie; prahy vydržia pomerne čisté aj v zlom počasí; klasické veko nádrže

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 682
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 103
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 336
  4. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 11 691
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 336
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 442
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 151
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 7 875
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 513
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 504
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 2. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte ju live cez online prenos.

4 h
Vítanie ruského motorkárskeho klubu Noční vlci na bratislavskom Slavíne v roku 2016.

Proputinovské omámenie značnej časti slovenskej populácie je jedným z paranormálnych javov dneška.

3. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

20 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj