Prečítajte si, ako cetánové číslo ovplyvňuje chod naftového motora

Tak, ako pri tankovaní benzínu vnímame oktánové číslo a auto sa snažíme vyzbrojiť potrebnou kvalitou, s naftou sa spája číslo cetánové.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Medzi verejnosťou všeobecne dominuje názor, že čím vyššie cetánové číslo, tým kvalitnejšie palivo. Môžeme povedať, že do istej miery to pravda je, ale ešte to nemusí znamenať, že náš motor vďaka nemu bude šliapať ako hodinky.

V hre je totiž viacero premenných a v prvom rade si palivo musíme prispôsobiť požiadavkám svojho auta.

Pre cetánové číslo platí zlatá stredná cesta

Cetánové číslo hovorí o vznetovej charakteristike nafty, ktorá je pri fungovaní motora rozhodujúca. Konkrétne ide o oneskorenie zapálenia nafty po vstreknutí do valca.

Čím vyššie je toto číslo, tým je zapálenie paliva rýchlejšie. A naopak: čím nižšie cetánové číslo, tým dlhšie nafte trvá, kým sa vznieti. Ani jeden z oboch extrémov nie je ideálny.

Ak sa palivo vznieti príliš rýchlo (jeho cetánové číslo by bolo extrémne vysoké), začína horieť okamžite po vystrelení z trysky a môže nastať jej zanesenie neželanými usadeninami.

Tie môžu po dlhšom používaní niektorý zo vstupov trysky kompletne zaniesť, až sa palivo do jednotlivých častí valca nebude dostávať rovnomerne.

To bude mať za následok, že sa zle premieša so vzduchom s negatívnym výsledkom v podobe tvorby sadzí. Ideálny ale nie je ani opačný prípad, pretože ak je palivo „rozprášené“ príliš dlho, začne dochádzať k jeho odparovaniu.

Problém je v tom, že naraz sa vznieti väčšie množstvo odpareného paliva, ako je vhodné, a spôsobí to rapídny vzostup tlaku v spaľovacom priestore motora. Dôsledkom je tvrdší a hlučnejší chod motora, ale aj zhoršenie emisií.

Nemalo by klesnúť pod 51

V konečnom dôsledku je len na nás, aby sme zvolili správne palivo a autu dopriali ním požadovanú kvalitu. Ak to zvládneme ideálne, motor dobre štartuje, ide tichšie, vykazuje nižšiu spotrebu a dokonca aj výfukové plyny sú na tom emisne lepšie.

No a myslieť treba aj na výkon, ktorý je v tomto prípade pochopiteľne na maxime. V rámci Európskej únie platia pomerne prísne normy, ktoré stanovujú minimálne cetánové číslo na 51, ale prémiové produkty niektorých výrobcov dosahujú aj číslo od 58 do 65.

Plán do budúcnosti je jasný: v záujme znižovania emisií sa ráta s ďalším zvyšovaním cetánového čísla a stavaním motorov tak, aby ideálne zvládali aj rýchlejšie vznietenie.

Nárast výkonu ale z hľadiska tvorcov pravidiel nemá byť na prvom mieste. Pri hodnotení kvality nafty ide o viacero parametrov a hodnotí sa napríklad aj filtrovanosť, obsah aromatických uhľovodíkov, destilačná krivka, podiel biozložky v palive či bod vzplanutia.

Čo akceptuje zákon, nemusí byť ideálne pre motor

Odborníci však tvrdia, že cetánové číslo je jediný zo spomínaných parametrov, ktoré vodič pocíti počas jazdy.

Žiaľ, aj keď je minimálne cetánové číslo na našom trhu stanovené na spomínaných 51, vykonané skúšky našli na niektorých čerpacích staniciach aj produkty, ktoré ho nespĺňali a boli tesne pod limitom.

Zákon ale akceptuje aj určitú odchýlku a tým pádom neprišlo k udeleniu pokút, no pre motor to už nie je ideálny stav a ušetrením niekoľkých centov si často skôr uškodíme ako pomôžeme.

Aj preto je optimálne staviť na kvalitnejšie palivá, vyzbrojené potrebnými aditívami. Tie zabraňujú napríklad skôr spomínanému zanášaniu vstrekovacej trysky, tvorbe usadenín v palivovom systéme motora a navyše ho aj čistia.

Vďaka tomu funguje celý proces efektívne a spoľahlivo, auto sa teší zo zlepšeného výkonu a aj z nižšej spotreby.

ico

Ako sa stanovuje cetánové číslo?

Je to stanovenie objemového podielu cetánu a alfametylnaftalínu, pričom ak by bol v palive len čistý cetán, malo by palivo číslo 100. Zaujímavé je však to, že samotný cetán sa v nafte nachádza iba v minimálnom množstve. Cetánové číslo sa v praxi zvyšuje pridávaním špeciálnych prísad, napríklad alkylnitrátov.

Autor je z agentúry Kubus, ktorá zastupuje spoločnosť OMV.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 777
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 012
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 158
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 012
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 639
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 351
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.