SME

Prečítajte si, ako cetánové číslo ovplyvňuje chod naftového motora

Tak, ako pri tankovaní benzínu vnímame oktánové číslo a auto sa snažíme vyzbrojiť potrebnou kvalitou, s naftou sa spája číslo cetánové.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Medzi verejnosťou všeobecne dominuje názor, že čím vyššie cetánové číslo, tým kvalitnejšie palivo. Môžeme povedať, že do istej miery to pravda je, ale ešte to nemusí znamenať, že náš motor vďaka nemu bude šliapať ako hodinky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V hre je totiž viacero premenných a v prvom rade si palivo musíme prispôsobiť požiadavkám svojho auta.

Pre cetánové číslo platí zlatá stredná cesta

Cetánové číslo hovorí o vznetovej charakteristike nafty, ktorá je pri fungovaní motora rozhodujúca. Konkrétne ide o oneskorenie zapálenia nafty po vstreknutí do valca.

SkryťVypnúť reklamu

Čím vyššie je toto číslo, tým je zapálenie paliva rýchlejšie. A naopak: čím nižšie cetánové číslo, tým dlhšie nafte trvá, kým sa vznieti. Ani jeden z oboch extrémov nie je ideálny.

Ak sa palivo vznieti príliš rýchlo (jeho cetánové číslo by bolo extrémne vysoké), začína horieť okamžite po vystrelení z trysky a môže nastať jej zanesenie neželanými usadeninami.

Tie môžu po dlhšom používaní niektorý zo vstupov trysky kompletne zaniesť, až sa palivo do jednotlivých častí valca nebude dostávať rovnomerne.

To bude mať za následok, že sa zle premieša so vzduchom s negatívnym výsledkom v podobe tvorby sadzí. Ideálny ale nie je ani opačný prípad, pretože ak je palivo „rozprášené“ príliš dlho, začne dochádzať k jeho odparovaniu.

Problém je v tom, že naraz sa vznieti väčšie množstvo odpareného paliva, ako je vhodné, a spôsobí to rapídny vzostup tlaku v spaľovacom priestore motora. Dôsledkom je tvrdší a hlučnejší chod motora, ale aj zhoršenie emisií.

SkryťVypnúť reklamu

Nemalo by klesnúť pod 51

V konečnom dôsledku je len na nás, aby sme zvolili správne palivo a autu dopriali ním požadovanú kvalitu. Ak to zvládneme ideálne, motor dobre štartuje, ide tichšie, vykazuje nižšiu spotrebu a dokonca aj výfukové plyny sú na tom emisne lepšie.

No a myslieť treba aj na výkon, ktorý je v tomto prípade pochopiteľne na maxime. V rámci Európskej únie platia pomerne prísne normy, ktoré stanovujú minimálne cetánové číslo na 51, ale prémiové produkty niektorých výrobcov dosahujú aj číslo od 58 do 65.

Plán do budúcnosti je jasný: v záujme znižovania emisií sa ráta s ďalším zvyšovaním cetánového čísla a stavaním motorov tak, aby ideálne zvládali aj rýchlejšie vznietenie.

Nárast výkonu ale z hľadiska tvorcov pravidiel nemá byť na prvom mieste. Pri hodnotení kvality nafty ide o viacero parametrov a hodnotí sa napríklad aj filtrovanosť, obsah aromatických uhľovodíkov, destilačná krivka, podiel biozložky v palive či bod vzplanutia.

SkryťVypnúť reklamu

Čo akceptuje zákon, nemusí byť ideálne pre motor

Odborníci však tvrdia, že cetánové číslo je jediný zo spomínaných parametrov, ktoré vodič pocíti počas jazdy.

Žiaľ, aj keď je minimálne cetánové číslo na našom trhu stanovené na spomínaných 51, vykonané skúšky našli na niektorých čerpacích staniciach aj produkty, ktoré ho nespĺňali a boli tesne pod limitom.

Zákon ale akceptuje aj určitú odchýlku a tým pádom neprišlo k udeleniu pokút, no pre motor to už nie je ideálny stav a ušetrením niekoľkých centov si často skôr uškodíme ako pomôžeme.

Aj preto je optimálne staviť na kvalitnejšie palivá, vyzbrojené potrebnými aditívami. Tie zabraňujú napríklad skôr spomínanému zanášaniu vstrekovacej trysky, tvorbe usadenín v palivovom systéme motora a navyše ho aj čistia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka tomu funguje celý proces efektívne a spoľahlivo, auto sa teší zo zlepšeného výkonu a aj z nižšej spotreby.

Ako sa stanovuje cetánové číslo?

Je to stanovenie objemového podielu cetánu a alfametylnaftalínu, pričom ak by bol v palive len čistý cetán, malo by palivo číslo 100. Zaujímavé je však to, že samotný cetán sa v nafte nachádza iba v minimálnom množstve. Cetánové číslo sa v praxi zvyšuje pridávaním špeciálnych prísad, napríklad alkylnitrátov.

Autor je z agentúry Kubus, ktorá zastupuje spoločnosť OMV.

Autor: Adam Paríšek

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 723
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 903
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 595
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 692
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 422
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 678
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


8
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 3
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


1
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
reklama
SkryťZatvoriť reklamu