SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Prečítajte si, ako cetánové číslo ovplyvňuje chod naftového motora

Tak, ako pri tankovaní benzínu vnímame oktánové číslo a auto sa snažíme vyzbrojiť potrebnou kvalitou, s naftou sa spája číslo cetánové.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Medzi verejnosťou všeobecne dominuje názor, že čím vyššie cetánové číslo, tým kvalitnejšie palivo. Môžeme povedať, že do istej miery to pravda je, ale ešte to nemusí znamenať, že náš motor vďaka nemu bude šliapať ako hodinky.

V hre je totiž viacero premenných a v prvom rade si palivo musíme prispôsobiť požiadavkám svojho auta.

Pre cetánové číslo platí zlatá stredná cesta

Cetánové číslo hovorí o vznetovej charakteristike nafty, ktorá je pri fungovaní motora rozhodujúca. Konkrétne ide o oneskorenie zapálenia nafty po vstreknutí do valca.

Čím vyššie je toto číslo, tým je zapálenie paliva rýchlejšie. A naopak: čím nižšie cetánové číslo, tým dlhšie nafte trvá, kým sa vznieti. Ani jeden z oboch extrémov nie je ideálny.

Ak sa palivo vznieti príliš rýchlo (jeho cetánové číslo by bolo extrémne vysoké), začína horieť okamžite po vystrelení z trysky a môže nastať jej zanesenie neželanými usadeninami.

Tie môžu po dlhšom používaní niektorý zo vstupov trysky kompletne zaniesť, až sa palivo do jednotlivých častí valca nebude dostávať rovnomerne.

To bude mať za následok, že sa zle premieša so vzduchom s negatívnym výsledkom v podobe tvorby sadzí. Ideálny ale nie je ani opačný prípad, pretože ak je palivo „rozprášené“ príliš dlho, začne dochádzať k jeho odparovaniu.

Problém je v tom, že naraz sa vznieti väčšie množstvo odpareného paliva, ako je vhodné, a spôsobí to rapídny vzostup tlaku v spaľovacom priestore motora. Dôsledkom je tvrdší a hlučnejší chod motora, ale aj zhoršenie emisií.

Nemalo by klesnúť pod 51

V konečnom dôsledku je len na nás, aby sme zvolili správne palivo a autu dopriali ním požadovanú kvalitu. Ak to zvládneme ideálne, motor dobre štartuje, ide tichšie, vykazuje nižšiu spotrebu a dokonca aj výfukové plyny sú na tom emisne lepšie.

No a myslieť treba aj na výkon, ktorý je v tomto prípade pochopiteľne na maxime. V rámci Európskej únie platia pomerne prísne normy, ktoré stanovujú minimálne cetánové číslo na 51, ale prémiové produkty niektorých výrobcov dosahujú aj číslo od 58 do 65.

Plán do budúcnosti je jasný: v záujme znižovania emisií sa ráta s ďalším zvyšovaním cetánového čísla a stavaním motorov tak, aby ideálne zvládali aj rýchlejšie vznietenie.

Nárast výkonu ale z hľadiska tvorcov pravidiel nemá byť na prvom mieste. Pri hodnotení kvality nafty ide o viacero parametrov a hodnotí sa napríklad aj filtrovanosť, obsah aromatických uhľovodíkov, destilačná krivka, podiel biozložky v palive či bod vzplanutia.

Čo akceptuje zákon, nemusí byť ideálne pre motor

Odborníci však tvrdia, že cetánové číslo je jediný zo spomínaných parametrov, ktoré vodič pocíti počas jazdy.

Žiaľ, aj keď je minimálne cetánové číslo na našom trhu stanovené na spomínaných 51, vykonané skúšky našli na niektorých čerpacích staniciach aj produkty, ktoré ho nespĺňali a boli tesne pod limitom.

Zákon ale akceptuje aj určitú odchýlku a tým pádom neprišlo k udeleniu pokút, no pre motor to už nie je ideálny stav a ušetrením niekoľkých centov si často skôr uškodíme ako pomôžeme.

Aj preto je optimálne staviť na kvalitnejšie palivá, vyzbrojené potrebnými aditívami. Tie zabraňujú napríklad skôr spomínanému zanášaniu vstrekovacej trysky, tvorbe usadenín v palivovom systéme motora a navyše ho aj čistia.

Vďaka tomu funguje celý proces efektívne a spoľahlivo, auto sa teší zo zlepšeného výkonu a aj z nižšej spotreby.

ico

Ako sa stanovuje cetánové číslo?

Je to stanovenie objemového podielu cetánu a alfametylnaftalínu, pričom ak by bol v palive len čistý cetán, malo by palivo číslo 100. Zaujímavé je však to, že samotný cetán sa v nafte nachádza iba v minimálnom množstve. Cetánové číslo sa v praxi zvyšuje pridávaním špeciálnych prísad, napríklad alkylnitrátov.

Autor je z agentúry Kubus, ktorá zastupuje spoločnosť OMV.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  4. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  5. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  6. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 700
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 729
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 152
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 447
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 654
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 894
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 793
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 181
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 555
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientka ukazuje svoj očkovací preukaz proti ochoreniu Covid-19 v piatok 30. apríla 2021 v Budapešti.

Slovensko vypadlo z dohody o voľnom cestovaní.

2 h
V skutočnosti je problémom naša sociálna predstavivosť, ich otvorenosť k oceánu, v protiklade s našou bukolickou pahorkatinou.

Stále máme neusporiadaný vzťah k problematike západnosti.

12. máj
Katarína Danová

Paulínymu hrozí dva až desať rokov.

6 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

10 h
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj
Čítanie dopravných značiek zvláda väčšina nových áut už dnes.

Obmedzovač bude povinný od júla 2022.

12. máj