SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Audi A3 na zemný plyn šetrí prevádzkové náklady

Vyskúšali sme jazdu v Audi na zemný plyn. Zachovalo si nádych prémie, ale znevýhodňuje ho slabá sieť čerpacích staníc s CNG.

Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla.Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla. (Zdroj: Rasťo Chvála)

V rámci alternatív k benzínovým a naftovým vozidlám sme v krátkom teste vyskúšali Audi g-tron jazdiace na zemný plyn.

Motor g-tronu schopný spaľovať benzín aj zemný plyn má oproti štandardnému benzínovému motoru 1,4 TFSI o 11 kW(až 29 kW v prípade silnejšej verzie 1,4 TFSI) menej. Najväčším, aj keď nie priamym nedostatkom tohto auta, je však slabá sieť čerpacích staníc CNG.

Na jednu plne natlačenú nádrž plynom sme prešli približne 240 km. Po minutí plynu sa vozidlo automaticky prepne do benzínového režimu. Škoda, že vodič sám nemôže voliť medzi jazdou na plyn a benzín.

CNG si v meste drží nízku spotrebu

Aj vzhľadom na riedku sieť čerpacích staníc by bolo lepšie ušetriť CNG pre jazdu v meste. Nárast spotreby plynu je v mestskej premávke totiž nepatrný, zatiaľ čo benzínová spotreba stúpa v tomto prípade výraznejšie.

G-tron spálil v priemere 4,4 kg/100 km CNG a jazda v meste nemala horší vplyv na konečnú spotrebu ako napríklad jazda po diaľnici.

Po prepnutí vozidla do benzínového režimu si motor počas zvyšnej časti testu vypýtal 6,4 l paliva.

Rozdiel v hospodárnosti znásobuje výhodnejšia cena CNG. Pri porovnaní cien jedného kilogramu CNG s jedným litrom benzínu vychádza rozdiel približne 15 centov (doplnenie: platilo v čase uverejnenia testu v tlačovej forme, v súčasnosti sa ceny palív vyrovnávajú. Momentálna cena CNG: 1,166 EUR/kg s DPH.)

V interiéri sa g-tron prakticky ničím nelíši od Audi A3 Sportback.

Nevyhne sa kompromisom, ale stále je to Audi

Objem kufra aj napriek dodatočnej plynovej nádrži ostáva na slušnej hodnote 280 litrov. Na jazdných vlastnostiach podvozka sa veľa nezmenilo.

Systém zavesenia predných kolies so vzperami McPherson ostal rovnaký. Štvorprvkové závesy vzadu nahradila v prípade plynovej verzie kľuková náprava s priečnou torznou tyčou.

Napriek tejto zmene a nižšiemu výkonu 81 kW považujeme g-tron za plnohodnotné Audi. Nie je to síce žiadny trhač asfaltu, z pokoja na 100 km/h šprintuje podľa údajov z našej telemetrie za 11,69 s, zároveň ale neoberá vodiča o pocit z prémiového auta.

Pod dnom batožinového priestoru zmenšeného na 280 litrov sa nachádza tlaková nádrž na CNG.

Rozdiel vo vstupnej investícii je značný

Podľa súčasného cenníka (30.12.2014) je rozdiel v cene nového vozidla približne 3200 eur v závislosti od výbavy v prospech klasického benzínového Audi A3 Sportback 1,4 TFSI.

Za tento doplatok ponúka Audi auto s vlastnosťami benzínových vozidiel, ale hospodárnosťou prekonávajúci diesel.

Návratnosť investície do CNG verzie je najlepšia pri využívaní auta v mestskom prostredí. Vzhľadom na nedostatok čerpacích staníc na zemný plyn na Slovensku a ich výskyt vo väčších mestách je to aj jediné možné využitie g-tronu.

ico

Náš tip:

Model na zemný plyn poteší nízkymi prevádzkovými nákladmi aj po zohľadnení pravidelnej kontroly tlakovej nádrže. Pred prípadnou kúpou je však potrebné overiť si dostupnosť CNG staníc v okolí. V prípade g-tronu treba počítať s výrazne vyššími vstupnými nákladmi.

Pocitom z jazdy plynová verzia len minimálne zaostáva za benzínovým súrodencom. Akurát pár kilowattov navyše by sme neodmietli.
Možnosť schovať informačný displej do palubnej dosky sme ocenili najmä v noci. Zbytočne potom nerozptyľuje vodiča.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Audi a3

Verzia

g tron

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

19 750/26 500/34 155

Motor

benzín a CNG; 1 395cm3; radový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4 800 - 6 000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1 500 - 3 500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,8/11,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,02

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,91 ma treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,37 na štvrtom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

21000

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,3kg CNG a 5,2l benzínu/4,4 kg CNG a 6,4l benzínu

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

240 plyn

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop Sport Maxx 225/45 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1395/1800

Objem batožinového priestoru (l)

280

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 637; 4 310; 1 966; 1 427

Motor

v nízkych otáčkach úsporný a so slabou reakciou na plyn; s nárastom otáčok sa jeho charakteristika mení, ponúka dostatok výkonu na predbiehanie; je dobre odhlučnený

Prevodovka

výborná presná kulisa radiacej páky; sprevodovanie posadené nízko, v meste sa dá jazdiť na piatom prevodovom stupni

Podvozok

podvozok ponúka ideálny pomer komfortu a správania v zákrutách, má snahu zatočiť do zákruty; zvládne viac, ako sa očakáva vzhľadom k výkonu motora

Interiér

kvalitné vypracovanie; displej je zasúvateľný do palubnej dosky, čo sme ocenili hlavne pri nočnej jazde – nesvieti do očí; všeobecne dobré odkladacie priestory, najmä na stredovom tuneli; chýbal nám jedine odkladací priestor pre telefón (v lakťovej opierke sme naň ľahko zabudli, inde nedržal dobre a hrkotal)

Posed vodiča a výhľad

nízky posed a dobré sedenie.

Ovládanie palubného systému/navigácie

otočný ovládačom na stredovom tuneli/navigácia nebola nahratá do systému (chýbala SD karta)

Jazyk auta/navigácie

svk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenónové svetlomety; dobrý účinok, výborne osvetľujú najmä okraje cesty

Odomykanie/vstup do auta

centrálne s diaľkovým ovládaním

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vpredu dobré nastupovanie; pri nastupovaní dozadu záleží na polohe predných sedadiel, v prípade vyššieho šoféra sa nastupovanie dozadu komplikuje

Nastavovanie sedadiel

mechanika, sedadlá nastaviteľné aj výškovo

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

4 oká a sieťový program

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

plynová vzpera prednej kapoty a prístupný ostrekovač; prahy sú čisté, ale ľahko sa okopú; tankovanie - klasický uzáver

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Vytvor si svoju budúcnosť
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 15 486
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 914
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 607
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 555
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 058
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 525
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 421
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 141
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  2. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  3. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  4. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  5. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  6. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  7. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  8. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 216 944
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 843
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 144
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 549
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 036
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 000
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 896
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 606
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu