V rámci alternatív k benzínovým a naftovým vozidlám sme v krátkom teste vyskúšali Audi g-tron jazdiace na zemný plyn.
Motor g-tronu schopný spaľovať benzín aj zemný plyn má oproti štandardnému benzínovému motoru 1,4 TFSI o 11 kW(až 29 kW v prípade silnejšej verzie 1,4 TFSI) menej. Najväčším, aj keď nie priamym nedostatkom tohto auta, je však slabá sieť čerpacích staníc CNG.
Na jednu plne natlačenú nádrž plynom sme prešli približne 240 km. Po minutí plynu sa vozidlo automaticky prepne do benzínového režimu. Škoda, že vodič sám nemôže voliť medzi jazdou na plyn a benzín.
CNG si v meste drží nízku spotrebuAj vzhľadom na riedku sieť čerpacích staníc by bolo lepšie ušetriť CNG pre jazdu v meste. Nárast spotreby plynu je v mestskej premávke totiž nepatrný, zatiaľ čo benzínová spotreba stúpa v tomto prípade výraznejšie.
G-tron spálil v priemere 4,4 kg/100 km CNG a jazda v meste nemala horší vplyv na konečnú spotrebu ako napríklad jazda po diaľnici.
Po prepnutí vozidla do benzínového režimu si motor počas zvyšnej časti testu vypýtal 6,4 l paliva.
Rozdiel v hospodárnosti znásobuje výhodnejšia cena CNG. Pri porovnaní cien jedného kilogramu CNG s jedným litrom benzínu vychádza rozdiel približne 15 centov (doplnenie: platilo v čase uverejnenia testu v tlačovej forme, v súčasnosti sa ceny palív vyrovnávajú. Momentálna cena CNG: 1,166 EUR/kg s DPH.)
V interiéri sa g-tron prakticky ničím nelíši od Audi A3 Sportback.
Nevyhne sa kompromisom, ale stále je to AudiObjem kufra aj napriek dodatočnej plynovej nádrži ostáva na slušnej hodnote 280 litrov. Na jazdných vlastnostiach podvozka sa veľa nezmenilo.
Systém zavesenia predných kolies so vzperami McPherson ostal rovnaký. Štvorprvkové závesy vzadu nahradila v prípade plynovej verzie kľuková náprava s priečnou torznou tyčou.
Napriek tejto zmene a nižšiemu výkonu 81 kW považujeme g-tron za plnohodnotné Audi. Nie je to síce žiadny trhač asfaltu, z pokoja na 100 km/h šprintuje podľa údajov z našej telemetrie za 11,69 s, zároveň ale neoberá vodiča o pocit z prémiového auta.
Pod dnom batožinového priestoru zmenšeného na 280 litrov sa nachádza tlaková nádrž na CNG.
Rozdiel vo vstupnej investícii je značnýPodľa súčasného cenníka (30.12.2014) je rozdiel v cene nového vozidla približne 3200 eur v závislosti od výbavy v prospech klasického benzínového Audi A3 Sportback 1,4 TFSI.
Za tento doplatok ponúka Audi auto s vlastnosťami benzínových vozidiel, ale hospodárnosťou prekonávajúci diesel.
Návratnosť investície do CNG verzie je najlepšia pri využívaní auta v mestskom prostredí. Vzhľadom na nedostatok čerpacích staníc na zemný plyn na Slovensku a ich výskyt vo väčších mestách je to aj jediné možné využitie g-tronu.
Náš tip:Model na zemný plyn poteší nízkymi prevádzkovými nákladmi aj po zohľadnení pravidelnej kontroly tlakovej nádrže. Pred prípadnou kúpou je však potrebné overiť si dostupnosť CNG staníc v okolí. V prípade g-tronu treba počítať s výrazne vyššími vstupnými nákladmi.
Pocitom z jazdy plynová verzia len minimálne zaostáva za benzínovým súrodencom. Akurát pár kilowattov navyše by sme neodmietli.
Možnosť schovať informačný displej do palubnej dosky sme ocenili najmä v noci. Zbytočne potom nerozptyľuje vodiča.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Audi a3
Verzia
g tron
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
19 750/26 500/34 155
Motor
benzín a CNG; 1 395cm3; radový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
81(110)/4 800 - 6 000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
200/1 500 - 3 500
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
10,8/11,69
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
41,02
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,91 ma treťom prevodovom stupni
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
6,37 na štvrtom prevodovom stupni
Stav tachometra (km)
21000
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
3,3kg CNG a 5,2l benzínu/4,4 kg CNG a 6,4l benzínu
Objem palivovej nádrže (l)
50
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
240 plyn
Typ a rozmer pneumatík
Dunlop Sport Maxx 225/45 r17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1395/1800
Objem batožinového priestoru (l)
280
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2 637; 4 310; 1 966; 1 427
Motor
v nízkych otáčkach úsporný a so slabou reakciou na plyn; s nárastom otáčok sa jeho charakteristika mení, ponúka dostatok výkonu na predbiehanie; je dobre odhlučnený
Prevodovka
výborná presná kulisa radiacej páky; sprevodovanie posadené nízko, v meste sa dá jazdiť na piatom prevodovom stupni
Podvozok
podvozok ponúka ideálny pomer komfortu a správania v zákrutách, má snahu zatočiť do zákruty; zvládne viac, ako sa očakáva vzhľadom k výkonu motora
Interiér
kvalitné vypracovanie; displej je zasúvateľný do palubnej dosky, čo sme ocenili hlavne pri nočnej jazde – nesvieti do očí; všeobecne dobré odkladacie priestory, najmä na stredovom tuneli; chýbal nám jedine odkladací priestor pre telefón (v lakťovej opierke sme naň ľahko zabudli, inde nedržal dobre a hrkotal)
Posed vodiča a výhľad
nízky posed a dobré sedenie.
Ovládanie palubného systému/navigácie
otočný ovládačom na stredovom tuneli/navigácia nebola nahratá do systému (chýbala SD karta)
Jazyk auta/navigácie
svk
Grafika displejov a zobrazovanie
dobrá grafika
Predné svetlá technika a účinok
bi-xenónové svetlomety; dobrý účinok, výborne osvetľujú najmä okraje cesty
Odomykanie/vstup do auta
centrálne s diaľkovým ovládaním
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
vpredu dobré nastupovanie; pri nastupovaní dozadu záleží na polohe predných sedadiel, v prípade vyššieho šoféra sa nastupovanie dozadu komplikuje
Nastavovanie sedadiel
mechanika, sedadlá nastaviteľné aj výškovo
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
4 oká a sieťový program
Rezervné koleso - prístup
lepiaca sada
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
plynová vzpera prednej kapoty a prístupný ostrekovač; prahy sú čisté, ale ľahko sa okopú; tankovanie - klasický uzáver