SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Audi A3 na zemný plyn šetrí prevádzkové náklady

Vyskúšali sme jazdu v Audi na zemný plyn. Zachovalo si nádych prémie, ale znevýhodňuje ho slabá sieť čerpacích staníc s CNG.

Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla.Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla. (Zdroj: Rasťo Chvála)

V rámci alternatív k benzínovým a naftovým vozidlám sme v krátkom teste vyskúšali Audi g-tron jazdiace na zemný plyn.

Motor g-tronu schopný spaľovať benzín aj zemný plyn má oproti štandardnému benzínovému motoru 1,4 TFSI o 11 kW(až 29 kW v prípade silnejšej verzie 1,4 TFSI) menej. Najväčším, aj keď nie priamym nedostatkom tohto auta, je však slabá sieť čerpacích staníc CNG.

Na jednu plne natlačenú nádrž plynom sme prešli približne 240 km. Po minutí plynu sa vozidlo automaticky prepne do benzínového režimu. Škoda, že vodič sám nemôže voliť medzi jazdou na plyn a benzín.

CNG si v meste drží nízku spotrebu

Aj vzhľadom na riedku sieť čerpacích staníc by bolo lepšie ušetriť CNG pre jazdu v meste. Nárast spotreby plynu je v mestskej premávke totiž nepatrný, zatiaľ čo benzínová spotreba stúpa v tomto prípade výraznejšie.

G-tron spálil v priemere 4,4 kg/100 km CNG a jazda v meste nemala horší vplyv na konečnú spotrebu ako napríklad jazda po diaľnici.

Po prepnutí vozidla do benzínového režimu si motor počas zvyšnej časti testu vypýtal 6,4 l paliva.

Rozdiel v hospodárnosti znásobuje výhodnejšia cena CNG. Pri porovnaní cien jedného kilogramu CNG s jedným litrom benzínu vychádza rozdiel približne 15 centov (doplnenie: platilo v čase uverejnenia testu v tlačovej forme, v súčasnosti sa ceny palív vyrovnávajú. Momentálna cena CNG: 1,166 EUR/kg s DPH.)

V interiéri sa g-tron prakticky ničím nelíši od Audi A3 Sportback.

Nevyhne sa kompromisom, ale stále je to Audi

Objem kufra aj napriek dodatočnej plynovej nádrži ostáva na slušnej hodnote 280 litrov. Na jazdných vlastnostiach podvozka sa veľa nezmenilo.

Systém zavesenia predných kolies so vzperami McPherson ostal rovnaký. Štvorprvkové závesy vzadu nahradila v prípade plynovej verzie kľuková náprava s priečnou torznou tyčou.

Napriek tejto zmene a nižšiemu výkonu 81 kW považujeme g-tron za plnohodnotné Audi. Nie je to síce žiadny trhač asfaltu, z pokoja na 100 km/h šprintuje podľa údajov z našej telemetrie za 11,69 s, zároveň ale neoberá vodiča o pocit z prémiového auta.

Pod dnom batožinového priestoru zmenšeného na 280 litrov sa nachádza tlaková nádrž na CNG.

Rozdiel vo vstupnej investícii je značný

Podľa súčasného cenníka (30.12.2014) je rozdiel v cene nového vozidla približne 3200 eur v závislosti od výbavy v prospech klasického benzínového Audi A3 Sportback 1,4 TFSI.

Za tento doplatok ponúka Audi auto s vlastnosťami benzínových vozidiel, ale hospodárnosťou prekonávajúci diesel.

Návratnosť investície do CNG verzie je najlepšia pri využívaní auta v mestskom prostredí. Vzhľadom na nedostatok čerpacích staníc na zemný plyn na Slovensku a ich výskyt vo väčších mestách je to aj jediné možné využitie g-tronu.

ico

Náš tip:

Model na zemný plyn poteší nízkymi prevádzkovými nákladmi aj po zohľadnení pravidelnej kontroly tlakovej nádrže. Pred prípadnou kúpou je však potrebné overiť si dostupnosť CNG staníc v okolí. V prípade g-tronu treba počítať s výrazne vyššími vstupnými nákladmi.

Pocitom z jazdy plynová verzia len minimálne zaostáva za benzínovým súrodencom. Akurát pár kilowattov navyše by sme neodmietli.
Možnosť schovať informačný displej do palubnej dosky sme ocenili najmä v noci. Zbytočne potom nerozptyľuje vodiča.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Audi a3

Verzia

g tron

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

19 750/26 500/34 155

Motor

benzín a CNG; 1 395cm3; radový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4 800 - 6 000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1 500 - 3 500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,8/11,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,02

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,91 ma treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,37 na štvrtom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

21000

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,3kg CNG a 5,2l benzínu/4,4 kg CNG a 6,4l benzínu

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

240 plyn

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop Sport Maxx 225/45 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1395/1800

Objem batožinového priestoru (l)

280

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 637; 4 310; 1 966; 1 427

Motor

v nízkych otáčkach úsporný a so slabou reakciou na plyn; s nárastom otáčok sa jeho charakteristika mení, ponúka dostatok výkonu na predbiehanie; je dobre odhlučnený

Prevodovka

výborná presná kulisa radiacej páky; sprevodovanie posadené nízko, v meste sa dá jazdiť na piatom prevodovom stupni

Podvozok

podvozok ponúka ideálny pomer komfortu a správania v zákrutách, má snahu zatočiť do zákruty; zvládne viac, ako sa očakáva vzhľadom k výkonu motora

Interiér

kvalitné vypracovanie; displej je zasúvateľný do palubnej dosky, čo sme ocenili hlavne pri nočnej jazde – nesvieti do očí; všeobecne dobré odkladacie priestory, najmä na stredovom tuneli; chýbal nám jedine odkladací priestor pre telefón (v lakťovej opierke sme naň ľahko zabudli, inde nedržal dobre a hrkotal)

Posed vodiča a výhľad

nízky posed a dobré sedenie.

Ovládanie palubného systému/navigácie

otočný ovládačom na stredovom tuneli/navigácia nebola nahratá do systému (chýbala SD karta)

Jazyk auta/navigácie

svk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenónové svetlomety; dobrý účinok, výborne osvetľujú najmä okraje cesty

Odomykanie/vstup do auta

centrálne s diaľkovým ovládaním

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vpredu dobré nastupovanie; pri nastupovaní dozadu záleží na polohe predných sedadiel, v prípade vyššieho šoféra sa nastupovanie dozadu komplikuje

Nastavovanie sedadiel

mechanika, sedadlá nastaviteľné aj výškovo

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

4 oká a sieťový program

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

plynová vzpera prednej kapoty a prístupný ostrekovač; prahy sú čisté, ale ľahko sa okopú; tankovanie - klasický uzáver

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 380
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 15 225
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 096
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 091
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 542
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 663
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 605
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 584
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 177
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Píše iniciatíva Veda pomáha

Za zlepšenie môžeme my. Vytrvajme (vyhlásenie vedcov)

Otvorenie škôl okamžite, ako to situácia umožní, považujeme za najvyššiu dlhodobú prioritu po záchrane životov.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Polo Harlekin

Američan predával ojazdené Subaru, odkúpil ho samotný výrobca

Nájazd takmer 350-tisíc kilometrov na aute nepoznať.

Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.

Nenápadný Citroen C4 sa vracia ako imidžové kupé-SUV (test)

Podarené auto brzdí slabšia ponuka motorov.

Citroën C4