Audi A3 na zemný plyn šetrí prevádzkové náklady

Vyskúšali sme jazdu v Audi na zemný plyn. Zachovalo si nádych prémie, ale znevýhodňuje ho slabá sieť čerpacích staníc s CNG.

Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla.(Zdroj: Rasťo Chvála)

V rámci alternatív k benzínovým a naftovým vozidlám sme v krátkom teste vyskúšali Audi g-tron jazdiace na zemný plyn.

Motor g-tronu schopný spaľovať benzín aj zemný plyn má oproti štandardnému benzínovému motoru 1,4 TFSI o 11 kW(až 29 kW v prípade silnejšej verzie 1,4 TFSI) menej. Najväčším, aj keď nie priamym nedostatkom tohto auta, je však slabá sieť čerpacích staníc CNG.

Na jednu plne natlačenú nádrž plynom sme prešli približne 240 km. Po minutí plynu sa vozidlo automaticky prepne do benzínového režimu. Škoda, že vodič sám nemôže voliť medzi jazdou na plyn a benzín.

CNG si v meste drží nízku spotrebu

Aj vzhľadom na riedku sieť čerpacích staníc by bolo lepšie ušetriť CNG pre jazdu v meste. Nárast spotreby plynu je v mestskej premávke totiž nepatrný, zatiaľ čo benzínová spotreba stúpa v tomto prípade výraznejšie.

G-tron spálil v priemere 4,4 kg/100 km CNG a jazda v meste nemala horší vplyv na konečnú spotrebu ako napríklad jazda po diaľnici.

Po prepnutí vozidla do benzínového režimu si motor počas zvyšnej časti testu vypýtal 6,4 l paliva.

Rozdiel v hospodárnosti znásobuje výhodnejšia cena CNG. Pri porovnaní cien jedného kilogramu CNG s jedným litrom benzínu vychádza rozdiel približne 15 centov (doplnenie: platilo v čase uverejnenia testu v tlačovej forme, v súčasnosti sa ceny palív vyrovnávajú. Momentálna cena CNG: 1,166 EUR/kg s DPH.)

V interiéri sa g-tron prakticky ničím nelíši od Audi A3 Sportback.

Nevyhne sa kompromisom, ale stále je to Audi

Objem kufra aj napriek dodatočnej plynovej nádrži ostáva na slušnej hodnote 280 litrov. Na jazdných vlastnostiach podvozka sa veľa nezmenilo.

Systém zavesenia predných kolies so vzperami McPherson ostal rovnaký. Štvorprvkové závesy vzadu nahradila v prípade plynovej verzie kľuková náprava s priečnou torznou tyčou.

Napriek tejto zmene a nižšiemu výkonu 81 kW považujeme g-tron za plnohodnotné Audi. Nie je to síce žiadny trhač asfaltu, z pokoja na 100 km/h šprintuje podľa údajov z našej telemetrie za 11,69 s, zároveň ale neoberá vodiča o pocit z prémiového auta.

Pod dnom batožinového priestoru zmenšeného na 280 litrov sa nachádza tlaková nádrž na CNG.

Rozdiel vo vstupnej investícii je značný

Podľa súčasného cenníka (30.12.2014) je rozdiel v cene nového vozidla približne 3200 eur v závislosti od výbavy v prospech klasického benzínového Audi A3 Sportback 1,4 TFSI.

Za tento doplatok ponúka Audi auto s vlastnosťami benzínových vozidiel, ale hospodárnosťou prekonávajúci diesel.

Návratnosť investície do CNG verzie je najlepšia pri využívaní auta v mestskom prostredí. Vzhľadom na nedostatok čerpacích staníc na zemný plyn na Slovensku a ich výskyt vo väčších mestách je to aj jediné možné využitie g-tronu.

ico

Náš tip:

Model na zemný plyn poteší nízkymi prevádzkovými nákladmi aj po zohľadnení pravidelnej kontroly tlakovej nádrže. Pred prípadnou kúpou je však potrebné overiť si dostupnosť CNG staníc v okolí. V prípade g-tronu treba počítať s výrazne vyššími vstupnými nákladmi.

Pocitom z jazdy plynová verzia len minimálne zaostáva za benzínovým súrodencom. Akurát pár kilowattov navyše by sme neodmietli.
Možnosť schovať informačný displej do palubnej dosky sme ocenili najmä v noci. Zbytočne potom nerozptyľuje vodiča.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Audi a3

Verzia

g tron

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

19 750/26 500/34 155

Motor

benzín a CNG; 1 395cm3; radový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4 800 - 6 000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1 500 - 3 500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,8/11,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,02

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,91 ma treťom prevodovom stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,37 na štvrtom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

21000

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,3kg CNG a 5,2l benzínu/4,4 kg CNG a 6,4l benzínu

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

240 plyn

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop Sport Maxx 225/45 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1395/1800

Objem batožinového priestoru (l)

280

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 637; 4 310; 1 966; 1 427

Motor

v nízkych otáčkach úsporný a so slabou reakciou na plyn; s nárastom otáčok sa jeho charakteristika mení, ponúka dostatok výkonu na predbiehanie; je dobre odhlučnený

Prevodovka

výborná presná kulisa radiacej páky; sprevodovanie posadené nízko, v meste sa dá jazdiť na piatom prevodovom stupni

Podvozok

podvozok ponúka ideálny pomer komfortu a správania v zákrutách, má snahu zatočiť do zákruty; zvládne viac, ako sa očakáva vzhľadom k výkonu motora

Interiér

kvalitné vypracovanie; displej je zasúvateľný do palubnej dosky, čo sme ocenili hlavne pri nočnej jazde – nesvieti do očí; všeobecne dobré odkladacie priestory, najmä na stredovom tuneli; chýbal nám jedine odkladací priestor pre telefón (v lakťovej opierke sme naň ľahko zabudli, inde nedržal dobre a hrkotal)

Posed vodiča a výhľad

nízky posed a dobré sedenie.

Ovládanie palubného systému/navigácie

otočný ovládačom na stredovom tuneli/navigácia nebola nahratá do systému (chýbala SD karta)

Jazyk auta/navigácie

svk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenónové svetlomety; dobrý účinok, výborne osvetľujú najmä okraje cesty

Odomykanie/vstup do auta

centrálne s diaľkovým ovládaním

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vpredu dobré nastupovanie; pri nastupovaní dozadu záleží na polohe predných sedadiel, v prípade vyššieho šoféra sa nastupovanie dozadu komplikuje

Nastavovanie sedadiel

mechanika, sedadlá nastaviteľné aj výškovo

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

4 oká a sieťový program

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

plynová vzpera prednej kapoty a prístupný ostrekovač; prahy sú čisté, ale ľahko sa okopú; tankovanie - klasický uzáver

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 13 126
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 080
  3. Najkrajšie americké národné parky 8 251
  4. Vizuálny smog je problém 3 317
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 922
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 919
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 309
  8. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 223
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 012
  10. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 1 527

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa veľký mafián a narkoman na dobré obrátil

V rodnom Šamoríne sa ho báli. Dnes prednáša väzňom.

DOMOV

Prieskum AKO: Smer zastavil pokles, Most prišiel o percento

Koaličné strany by už vládu nezostavili.

Komentár Ondreja Podstupku

O víle Zubničke

Ak máme platiť, musia sa k nám správať ako k zákazníkom.

Neprehliadnite tiež

Prehľad kabrioletov do 50-tisíc eur: Od maličkého Smartu po nadupaný Mercedes

Autá bez strechy má v ponuke hneď niekoľko výrobcov.

Lada Vesta SW Cross je návrat zo zabudnutia (test)

Ruské kombi má perfektný podvozok, ale horší motor.

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.