SME

Audi A3 na zemný plyn šetrí prevádzkové náklady

Vyskúšali sme jazdu v Audi na zemný plyn. Zachovalo si nádych prémie, ale znevýhodňuje ho slabá sieť čerpacích staníc s CNG.

Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla.Nízke prevádzkové náklady sú do značnej miery vyvážené vyššou cenou nového vozidla. (Zdroj: Rasťo Chvála)

V rámci alternatív k benzínovým a naftovým vozidlám sme v krátkom teste vyskúšali Audi g-tron jazdiace na zemný plyn.

Motor g-tronu schopný spaľovať benzín aj zemný plyn má oproti štandardnému benzínovému motoru 1,4 TFSI o 11 kW(až 29 kW v prípade silnejšej verzie 1,4 TFSI) menej. Najväčším, aj keď nie priamym nedostatkom tohto auta, je však slabá sieť čerpacích staníc CNG.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na jednu plne natlačenú nádrž plynom sme prešli približne 240 km. Po minutí plynu sa vozidlo automaticky prepne do benzínového režimu. Škoda, že vodič sám nemôže voliť medzi jazdou na plyn a benzín.

SkryťVypnúť reklamu

CNG si v meste drží nízku spotrebuAj vzhľadom na riedku sieť čerpacích staníc by bolo lepšie ušetriť CNG pre jazdu v meste. Nárast spotreby plynu je v mestskej premávke totiž nepatrný, zatiaľ čo benzínová spotreba stúpa v tomto prípade výraznejšie.

G-tron spálil v priemere 4,4 kg/100 km CNG a jazda v meste nemala horší vplyv na konečnú spotrebu ako napríklad jazda po diaľnici.

Po prepnutí vozidla do benzínového režimu si motor počas zvyšnej časti testu vypýtal 6,4 l paliva.

Rozdiel v hospodárnosti znásobuje výhodnejšia cena CNG. Pri porovnaní cien jedného kilogramu CNG s jedným litrom benzínu vychádza rozdiel približne 15 centov (doplnenie: platilo v čase uverejnenia testu v tlačovej forme, v súčasnosti sa ceny palív vyrovnávajú. Momentálna cena CNG: 1,166 EUR/kg s DPH.)

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri sa g-tron prakticky ničím nelíši od Audi A3 Sportback.

Nevyhne sa kompromisom, ale stále je to AudiObjem kufra aj napriek dodatočnej plynovej nádrži ostáva na slušnej hodnote 280 litrov. Na jazdných vlastnostiach podvozka sa veľa nezmenilo.

Systém zavesenia predných kolies so vzperami McPherson ostal rovnaký. Štvorprvkové závesy vzadu nahradila v prípade plynovej verzie kľuková náprava s priečnou torznou tyčou.

Napriek tejto zmene a nižšiemu výkonu 81 kW považujeme g-tron za plnohodnotné Audi. Nie je to síce žiadny trhač asfaltu, z pokoja na 100 km/h šprintuje podľa údajov z našej telemetrie za 11,69 s, zároveň ale neoberá vodiča o pocit z prémiového auta.

Pod dnom batožinového priestoru zmenšeného na 280 litrov sa nachádza tlaková nádrž na CNG.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel vo vstupnej investícii je značnýPodľa súčasného cenníka (30.12.2014) je rozdiel v cene nového vozidla približne 3200 eur v závislosti od výbavy v prospech klasického benzínového Audi A3 Sportback 1,4 TFSI.

Za tento doplatok ponúka Audi auto s vlastnosťami benzínových vozidiel, ale hospodárnosťou prekonávajúci diesel.

Návratnosť investície do CNG verzie je najlepšia pri využívaní auta v mestskom prostredí. Vzhľadom na nedostatok čerpacích staníc na zemný plyn na Slovensku a ich výskyt vo väčších mestách je to aj jediné možné využitie g-tronu.

Náš tip:Model na zemný plyn poteší nízkymi prevádzkovými nákladmi aj po zohľadnení pravidelnej kontroly tlakovej nádrže. Pred prípadnou kúpou je však potrebné overiť si dostupnosť CNG staníc v okolí. V prípade g-tronu treba počítať s výrazne vyššími vstupnými nákladmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pocitom z jazdy plynová verzia len minimálne zaostáva za benzínovým súrodencom. Akurát pár kilowattov navyše by sme neodmietli.

Možnosť schovať informačný displej do palubnej dosky sme ocenili najmä v noci. Zbytočne potom nerozptyľuje vodiča.

Z testovacieho zápisníka Značka a model

Audi a3

Verzia

g tron

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

19 750/26 500/34 155

Motor

benzín a CNG; 1 395cm3; radový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4 800 - 6 000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1 500 - 3 500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,8/11,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,02

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,91 ma treťom prevodovom stupni

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,37 na štvrtom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

21000

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,3kg CNG a 5,2l benzínu/4,4 kg CNG a 6,4l benzínu

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

240 plyn

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop Sport Maxx 225/45 r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1395/1800

Objem batožinového priestoru (l)

280

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 637; 4 310; 1 966; 1 427

Motor

v nízkych otáčkach úsporný a so slabou reakciou na plyn; s nárastom otáčok sa jeho charakteristika mení, ponúka dostatok výkonu na predbiehanie; je dobre odhlučnený

Prevodovka

výborná presná kulisa radiacej páky; sprevodovanie posadené nízko, v meste sa dá jazdiť na piatom prevodovom stupni

Podvozok

podvozok ponúka ideálny pomer komfortu a správania v zákrutách, má snahu zatočiť do zákruty; zvládne viac, ako sa očakáva vzhľadom k výkonu motora

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Interiér

kvalitné vypracovanie; displej je zasúvateľný do palubnej dosky, čo sme ocenili hlavne pri nočnej jazde – nesvieti do očí; všeobecne dobré odkladacie priestory, najmä na stredovom tuneli; chýbal nám jedine odkladací priestor pre telefón (v lakťovej opierke sme naň ľahko zabudli, inde nedržal dobre a hrkotal)

Posed vodiča a výhľad

nízky posed a dobré sedenie.

Ovládanie palubného systému/navigácie

otočný ovládačom na stredovom tuneli/navigácia nebola nahratá do systému (chýbala SD karta)

Jazyk auta/navigácie

svk

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenónové svetlomety; dobrý účinok, výborne osvetľujú najmä okraje cesty

Odomykanie/vstup do auta

centrálne s diaľkovým ovládaním

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

vpredu dobré nastupovanie; pri nastupovaní dozadu záleží na polohe predných sedadiel, v prípade vyššieho šoféra sa nastupovanie dozadu komplikuje

Nastavovanie sedadiel

mechanika, sedadlá nastaviteľné aj výškovo

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

4 oká a sieťový program

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

plynová vzpera prednej kapoty a prístupný ostrekovač; prahy sú čisté, ale ľahko sa okopú; tankovanie - klasický uzáver

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 276
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 053
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 804
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 867
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 717
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 332
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 028
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  2. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  3. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  6. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  7. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  8. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 246
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 12 739
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 921
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 893
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 905
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 033
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 497
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 704
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu