Oslabené euro nevplýva na ceny európskych vozidiel

Väčšina vozidiel predávaných v Európe sa na Starom kontinente aj vyrába. Len máloktorá automobilka si minulý rok nepolepšila.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Za posledných šesť mesiacov oslabilo Euro voči USD o takmer 14 %. Mnohí zákazníci sa obávajú, že klesajúca sila Eura ovplyvní cenu vozidiel predávaných v Eurozóne, teda aj na Slovenku.

Zástupcovia importérov na Slovensku však na otázku ohľadom padajúceho eura a jeho vplyvu na cenu vozidiel odpovedali jednoznačne – nemá vplyv.

„Časť produkcie je vyrábaná v Európskej Únii a tu negatívny vplyv neočakávame.“ Petra Tomová PR manažérka spoločnosti Toyota Motor Slovakia ďalej pokračuje: „Ceny vozidiel Toyota sa v prvom rade odvíjajú od situácie a cenovej hladiny na slovenskom trhu. Kurzové pohyby sú až sekundárny faktor.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Podobnú odpoveď poskytla aj Jana Rajcová zastupujúca na Slovensku spoločnosť Renault a Dacia: „Naša produkcia sa vyrába v Eurozóne alebo v štátoch, ktoré majú menu spojenú s eurom. Dopad padajúceho eura je marginálny.“

František Macho – komunikačný riaditeľ spoločnosti Citroën Slovakia poskytol podobnú odpoveď: „Cenotvorba nie je závislá len od výrobných nákladov, ale súvisí aj s lokálnym postavením značky a jej modelov na trhu a tiež s ďalšími faktormi. Vývoj kurzu Eura zatiaľ nevplýva na vývoj našich cien a do konca roka ani takýto vplyv na ceny nepredpokladáme.“

Záväzne objednané vozidlo už svoju cenu nemení

Mnohí zákazníci na svoje vozidlá čakajú aj niekoľko mesiacov. Nezriedka sa tak stáva najmä v prípade nových modelov vybranej značky. Ani v tomto prípade však slabšie euro neovplyvní ich cenu.

„Garantujeme klientom zmluvne dohodnutú cenu, ktorá bola stanovená a potvrdená pri kúpe vozidla, či už sa jedná o skladové vozidlá alebo o vozidlá zadané do výroby.“ doplnil František Macho.

Nových áut pribudlo

Napriek nekonečným rečiam o pretrvávajúcej kríze, predaj vozidiel v Európe voči roku 2013 stúpol celkovo o približne 5 %.

Podľa agentúry JATO Dynamics Ltd. si v roku 2014 najviac polepšila značka Renault a v minulom roku predala celkovom viac ako 875-tisíc vozidiel, čo predstavuje nárast 9,2 %.

Na vrchole predajného rebríčka sa dlhodobo drží Volkswagen.

Top 10 automobiliek v rámci predajov v EÚ

Výrobca

2014

2013

Zmena predaja

VOLKSWAGEN

1,612,895

1,552,376

+3.9%

FORD

961,844

922,011

+4.3%

OPEL/VAUXHALL

885,714

824,609

+7.4%

RENAULT

875,476

802,022

+9.2%

PEUGEOT

785,235

740,755

+6.0%

AUDI

724,388

694,165

+4.4%

BMW

673,655

639,798

+5.3%

MERCEDES

658,322

622,806

+5.7%

CITROEN

609,358

602,421

+1.2%

FIAT

585,758

575,518

+1.8%

Mimo rebríčka „Top 10“ zaujímavé čísla ukázala aj Dacia, ktorá predala minulý rok o takmer štvrtinu vozidiel viac, ako v roku 2013. Podobne je na tom aj Mitsubishi.

V rámci Európy existujú aj extrémne nárasty, ktoré hlási napríklad americká Tesla (+ 121,2 %) a talianske Maserati (+ 267,7 %). Najväčším skokanom je však znovuzrodená britská značka MG, ktorá si polepšila na európskom trhu v minulom roku až o 357,6 %.

Top 10 modelov zoradených podľa predaného množstva

Výrobca a model

2014

2013

Zmena predaja

VOLKSWAGEN GOLF

520,958

468,850

+11.1%

FORD FIESTA

308,999

293,398

+5.3%

RENAULT CLIO

300,924

286,453

+5.1%

VOLKSWAGEN POLO

280,378

266,484

+5.2%

OPEL/VAUXHALL CORSA

252,420

239,872

+5.2%

FORD FOCUS

222,834

224,139

-0.6%

PEUGEOT 208

215,312

237,968

-9.5%

SKODA OCTAVIA

206,362

169,075

+22.1%

NISSAN QASHQAI

204,200

201,784

+1.2%

AUDI A3/S3/RS3

200,157

167,779

+19.3%

Pohľad na jednotlivé európske trhy prezrádza, že až na výnimky sa viac vozidiel predalo v „chudobnejších“ štátoch Európy, Slovensko nevynímajúc.

Počet predaných vozidiel v našej krajine narástol voči roku 2013 o takmer 10 %. Nie sme však jediní. Autá sa lepšie predávali aj v Českej Republike (+ 16,7 %), Poľsku (+ 4,9 %) i Maďarsku (+ 20 %).

Krajina kde najviac stúpol počet predných vozidiel v roku 2014 voči roku 2013 je Portugalsko. S asi 140.000 predanými vozidlami sa predaj zlepšil o viac ako 30 %.

Naopak sťažovať si môžu napríklad Rakúšania, Švajčiari a Holanďania. Na ich trhoch sa predávali vozidlá horšie.

Predaj vozidiel na európskych trhoch

Krajina

2014

2013

Zmena predaja

Rakúsko

303,318

319,035

-4.9%

Belgicko

482,939

486,065

-0.6%

Chorvátsko

33,409

27,915

+19.7%

Cyprus

7,925

6,246

+26.9%

Česká republika

192,314

164,733

+16.7%

Dánsko

188,929

182,113

+3.7%

Estónsko

21,135

19,694

+7.3%

Fínsko

106,179

103,301

+2.8%

Francúzsko

1,795,885

1,790,456

+0.3%

Nemecko

3,036,773

2,952,431

+2.9%

Veľká Británia

2,476,435

2,264,737

+9.3%

Grécko

70,847

58,662

+20.8%

Maďarsko

67,930

56,472

+20.3%

Írsko

96,339

74,302

+29.7%

Taliansko

1,369,772

1,311,702

+4.4%

Lotyšsko

12,452

10,636

+17.1%

Litva

14,461

12,163

+18.9%

Luxembursko

49,793

46,624

+6.8%

Nórsko

145,948

143,921

+1.4%

Poľsko

304,382

290,046

+4.9%

Portugalsko

141,468

105,990

+33.5%

Rumunsko

70,172

57,710

+21.6%

Srbsko

18,048

20,437

-11.7%

Slovensko

70,569

64,252

+9.8%

Slovinsko

53,296

50,878

+4.8%

Španielsko

867,979

723,916

+19.9%

Švédsko

303,948

269,599

+12.7%

Švajčiarsko

299,240

305,875

-2.2%

Holandsko

393,512

420,739

-6.5%

Predaje celkovo

12,995,397

12,340,650

+5.3%

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 018
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 777
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 007
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 726
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 165
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 013
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 639
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 592
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 352
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 758

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.