Za posledných šesť mesiacov oslabilo Euro voči USD o takmer 14 %. Mnohí zákazníci sa obávajú, že klesajúca sila Eura ovplyvní cenu vozidiel predávaných v Eurozóne, teda aj na Slovenku.
Zástupcovia importérov na Slovensku však na otázku ohľadom padajúceho eura a jeho vplyvu na cenu vozidiel odpovedali jednoznačne – nemá vplyv.
„Časť produkcie je vyrábaná v Európskej Únii a tu negatívny vplyv neočakávame.“ Petra Tomová PR manažérka spoločnosti Toyota Motor Slovakia ďalej pokračuje: „Ceny vozidiel Toyota sa v prvom rade odvíjajú od situácie a cenovej hladiny na slovenskom trhu. Kurzové pohyby sú až sekundárny faktor.“
Podobnú odpoveď poskytla aj Jana Rajcová zastupujúca na Slovensku spoločnosť Renault a Dacia: „Naša produkcia sa vyrába v Eurozóne alebo v štátoch, ktoré majú menu spojenú s eurom. Dopad padajúceho eura je marginálny.“
František Macho – komunikačný riaditeľ spoločnosti Citroën Slovakia poskytol podobnú odpoveď: „Cenotvorba nie je závislá len od výrobných nákladov, ale súvisí aj s lokálnym postavením značky a jej modelov na trhu a tiež s ďalšími faktormi. Vývoj kurzu Eura zatiaľ nevplýva na vývoj našich cien a do konca roka ani takýto vplyv na ceny nepredpokladáme.“
Záväzne objednané vozidlo už svoju cenu nemení
Mnohí zákazníci na svoje vozidlá čakajú aj niekoľko mesiacov. Nezriedka sa tak stáva najmä v prípade nových modelov vybranej značky. Ani v tomto prípade však slabšie euro neovplyvní ich cenu.
„Garantujeme klientom zmluvne dohodnutú cenu, ktorá bola stanovená a potvrdená pri kúpe vozidla, či už sa jedná o skladové vozidlá alebo o vozidlá zadané do výroby.“ doplnil František Macho.
Nových áut pribudlo
Napriek nekonečným rečiam o pretrvávajúcej kríze, predaj vozidiel v Európe voči roku 2013 stúpol celkovo o približne 5 %.
Podľa agentúry JATO Dynamics Ltd. si v roku 2014 najviac polepšila značka Renault a v minulom roku predala celkovom viac ako 875-tisíc vozidiel, čo predstavuje nárast 9,2 %.
Na vrchole predajného rebríčka sa dlhodobo drží Volkswagen.
Top 10 automobiliek v rámci predajov v EÚ
Výrobca | 2014 | 2013 | Zmena predaja |
VOLKSWAGEN | 1,612,895 | 1,552,376 | +3.9% |
FORD | 961,844 | 922,011 | +4.3% |
OPEL/VAUXHALL | 885,714 | 824,609 | +7.4% |
RENAULT | 875,476 | 802,022 | +9.2% |
PEUGEOT | 785,235 | 740,755 | +6.0% |
AUDI | 724,388 | 694,165 | +4.4% |
BMW | 673,655 | 639,798 | +5.3% |
MERCEDES | 658,322 | 622,806 | +5.7% |
CITROEN | 609,358 | 602,421 | +1.2% |
FIAT | 585,758 | 575,518 | +1.8% |
Mimo rebríčka „Top 10“ zaujímavé čísla ukázala aj Dacia, ktorá predala minulý rok o takmer štvrtinu vozidiel viac, ako v roku 2013. Podobne je na tom aj Mitsubishi.
V rámci Európy existujú aj extrémne nárasty, ktoré hlási napríklad americká Tesla (+ 121,2 %) a talianske Maserati (+ 267,7 %). Najväčším skokanom je však znovuzrodená britská značka MG, ktorá si polepšila na európskom trhu v minulom roku až o 357,6 %.
Top 10 modelov zoradených podľa predaného množstva
Výrobca a model | 2014 | 2013 | Zmena predaja |
VOLKSWAGEN GOLF | 520,958 | 468,850 | +11.1% |
FORD FIESTA | 308,999 | 293,398 | +5.3% |
RENAULT CLIO | 300,924 | 286,453 | +5.1% |
VOLKSWAGEN POLO | 280,378 | 266,484 | +5.2% |
OPEL/VAUXHALL CORSA | 252,420 | 239,872 | +5.2% |
FORD FOCUS | 222,834 | 224,139 | -0.6% |
PEUGEOT 208 | 215,312 | 237,968 | -9.5% |
SKODA OCTAVIA | 206,362 | 169,075 | +22.1% |
NISSAN QASHQAI | 204,200 | 201,784 | +1.2% |
AUDI A3/S3/RS3 | 200,157 | 167,779 | +19.3% |
Pohľad na jednotlivé európske trhy prezrádza, že až na výnimky sa viac vozidiel predalo v „chudobnejších“ štátoch Európy, Slovensko nevynímajúc.
Počet predaných vozidiel v našej krajine narástol voči roku 2013 o takmer 10 %. Nie sme však jediní. Autá sa lepšie predávali aj v Českej Republike (+ 16,7 %), Poľsku (+ 4,9 %) i Maďarsku (+ 20 %).
Krajina kde najviac stúpol počet predných vozidiel v roku 2014 voči roku 2013 je Portugalsko. S asi 140.000 predanými vozidlami sa predaj zlepšil o viac ako 30 %.
Naopak sťažovať si môžu napríklad Rakúšania, Švajčiari a Holanďania. Na ich trhoch sa predávali vozidlá horšie.
Predaj vozidiel na európskych trhoch
Krajina | 2014 | 2013 | Zmena predaja |
Rakúsko | 303,318 | 319,035 | -4.9% |
Belgicko | 482,939 | 486,065 | -0.6% |
Chorvátsko | 33,409 | 27,915 | +19.7% |
Cyprus | 7,925 | 6,246 | +26.9% |
Česká republika | 192,314 | 164,733 | +16.7% |
Dánsko | 188,929 | 182,113 | +3.7% |
Estónsko | 21,135 | 19,694 | +7.3% |
Fínsko | 106,179 | 103,301 | +2.8% |
Francúzsko | 1,795,885 | 1,790,456 | +0.3% |
Nemecko | 3,036,773 | 2,952,431 | +2.9% |
Veľká Británia | 2,476,435 | 2,264,737 | +9.3% |
Grécko | 70,847 | 58,662 | +20.8% |
Maďarsko | 67,930 | 56,472 | +20.3% |
Írsko | 96,339 | 74,302 | +29.7% |
Taliansko | 1,369,772 | 1,311,702 | +4.4% |
Lotyšsko | 12,452 | 10,636 | +17.1% |
Litva | 14,461 | 12,163 | +18.9% |
Luxembursko | 49,793 | 46,624 | +6.8% |
Nórsko | 145,948 | 143,921 | +1.4% |
Poľsko | 304,382 | 290,046 | +4.9% |
Portugalsko | 141,468 | 105,990 | +33.5% |
Rumunsko | 70,172 | 57,710 | +21.6% |
Srbsko | 18,048 | 20,437 | -11.7% |
Slovensko | 70,569 | 64,252 | +9.8% |
Slovinsko | 53,296 | 50,878 | +4.8% |
Španielsko | 867,979 | 723,916 | +19.9% |
Švédsko | 303,948 | 269,599 | +12.7% |
Švajčiarsko | 299,240 | 305,875 | -2.2% |
Holandsko | 393,512 | 420,739 | -6.5% |
Predaje celkovo | 12,995,397 | 12,340,650 | +5.3% |