SME

V našom teste celoročné pneumatiky na snehu doslova prepadli

Na asfalte brzdia celoročné plášte lepšie ako zimné, ale na snehu sú miestami o štyridsať percent horšie.

Celoročné pneumatikyCeloročné pneumatiky (Zdroj: Rastislav Chvála)

Popularita vozidiel kategórie SUV rastie a výrobcovia k nim neraz dodávajú celoročné pneumatiky s označením M+S.

Tie potom možno použiť na snehu a ľade bez hrozby pokuty, ak sú v krajine predpísané zimné plášte na sneh a ľad. Celoročné pneumatiky majú oproti letným hlbší a širší dezén, náznak lamiel a celkovo iný dizajn behúňa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred zimou sme mali v redakcii dilemu, či kúpiť aj špeciálne zimné plášte, keď dacia Duster má od kúpy celoročné pneumatiky. Že sa to oplatilo, sme zistili v teste teraz, keď napadol sneh.

SkryťVypnúť reklamu

Na test sme zobrali Daciu Duster, ktorá schádza z výrobnej linky na celoročných pneumatikách a pre drvivú väčšinu motoristov ide o značnú a pochopiteľnú výhodu.

Výpovednú hodnotu testu umocňuje fakt, že celoročné a zimné plášte boli od jedného výrobcu s rovnakým kvalitatívnym štandardom.

Dokonca ide o zvláštny prípad typovej príbuznosti. Obe pneumatiky s rovnakým rozmerom patria do série CrossContact pre SUV, akurát jedna je zo série LX a druhá Winter. Markantný rozdiel v zmesi vidieť vo výsledkoch testu.

Značka M+S na celoročných plášťoch vyhovuje zákonu ale nie bezpečnosti na snehu. Foto: Rastislav Chvála

Mali sme vhodné podmienky na testTest sme dlhšie odkladali, aby sa vyrovnala teplota snehu, a aby čas medzi jazdou s jednými a druhými plášťami nič neznamenal pre snehový podklad.

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľko dní premrznutý sneh mal počas testu rovnakú teplotu aj vlastnosti. Merania sme mohli opakovať v stabilných podmienkach.

Na čerstvom mokrom snehu a na slnku by sa podmienky menili každou minútou. V súlade so zameraním Dacie Duster sme jazdili po asfalte, ujazdenom snehu, po lesnej ceste aj na lúke pokrytej snehom.

Test prebiehal aj v stúpaní na lesnej ceste, kam takéto autá často jazdia. Foto: Michal Švančara

Najskôr sme urobili kalibračné meranie na suchom asfalte. Tam boli celoročné plášte lepšie, pretože zimné CorssContact majú naozaj vysoký dezén a mäkkú zmes.

Kým zimné zaostali pri brzdení na asfalte za celoročnými (60-0 km/h) o slabé dva metre, na snehu stratili celoročné už pri takejto rýchlosti priemerne 27 metrov.

Nedokázali vyliezť na kopecCeloročné plášte majú výraznejší dezén ako bežné letné pneumatiky a svojou konštrukciou vyhovujú malému SUV v lete.

SkryťVypnúť reklamu

Na snehu zaostávajú v stúpaní lesnou cestou a do kopca na zasneženej lúke sa nevyškrabú ani do tretiny toho, čo zimné plášte.

Výhoda vyššej svetlej výšky auta sa tým výrazne znižuje. Keď sme začali merať po výmene zimných na celoročné, zdalo sa, akoby nám niekto vymenil auto.

Pritom všetko okrem plášťov ostalo rovnaké. Pri meraniach stále asistoval stabilizačný systém aj trakčná kontrola.

Prepad bol zjavný v akcelerácii aj pri brzdení. Zvlášť posledná štvrtina brzdnej dráhy nám na celoročných pripadala nekonečná.

Svoje ukázala detailná analýza rýchlostnej skúšky na snehu, kde sme išli na maximum. To isté ukázal prejazd zákrutou.

Pri výjazde do zasneženého kopca nevyšili celoročné plášte ani tretinu z toho, čo zimné. Foto: Rastislav Chvála

Rozdiely boli v každej disciplíneV tej istej zákrute prešla Dacia Duster s istotou na zimných plášťoch priemernou rýchlosťou 47,61 km/h a na celoročných auto ledva zvládlo 37,66 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dacia dokázala na zimných plášťoch v doline zrýchliť na 60 kilometrovú rýchlosť, ale pri celoročných zvíťazili obavy o auto, pretože by sme to po ďalšiu zákrutu neubrzdili.

Rovnaký scenár sa opakoval na testovacej trati pri rýchlosti 100 km/h. Po teste dvoch plášťov tej istej kategórie s naozaj rozdielnymi vlastnosťami neľutujeme kúpu originál zimných pneumatík.

Úlohou testu nebolo za každú cenu presadzovať sezónne prezutie, ak niekto väčšinu zimy nepríde do kontaktu so snehom.

Merania mali ukázať rozdiel medzi zimnou a celoročnou pneumatikou na zasnežených cestách. Čísla jasne dosvedčili, že značka M+S síce vyhovuje zákonu a na takto označených celoročných pneumatikách môžete jazdiť aj po snehu, ale treba šoférovať, akoby to boli letné plášte. Rozdiel je naozaj priepastný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na snehu brzdia celoročné pneumatiky o vyše tridsať percent horšie ako zimné. Foto: Michal Švančara

Podmienky testu pneumatík:

Počasie: jasno

Teplota: -5 °C

Vozidlo: Dacia Duster 1,6 16V LPG 2WD

Poháňaná náprava: predná

Zimné pneumatiky: Continental CrossContact Winter 215/65 R16

Celoročné pneumatiky: Continental CrossContact LX 215/65 R16

Lokalita: Beňuš (Brezno)

Tabuľka nameraných údajov disciplína

sledovaný parameter

zimná

celoročná

jazda do kopca 0,5 km, prevýšenie 56 m (čerstvý a málo ujazdený sneh)

priemerná rýchlosť (km/h)

30,88

20,12

max. rýchlosť (km/h)

45

32

max. výjazd na lúku do strmého kopca po zastavenie (sneh 15 cm)

prejdená vzdialenosť (m)

56,47

16,05

prevýšenie (m)

11,3

3,2

akcelerácia na tvrdom ujazdenom snehu

0-60 km/h (s) mierne stúpanie

12,64

SkryťVypnúť reklamu
reklama

19,02

0-60 km/h (m)mierne stúpanie

106

167

0-60 km/h (s) rovina

11,52

15,81

0-60 km/h (m) rovina

101,29

128,9

brzdy na tvrdom ujazdenom snehu

60-0 km/h (m) mierne klesanie

45,4

71,28

60-0 km/h (m) rovina

39,14

68,9

100-0 km/h (m) - rovina

104,9

nemerané

brzdy na suchom asfalte (-5 °C)

brzdná dráha 60-0 km/h (m)

17,58

15,82

brzdná dráha 100-0 km/h(m)

50,89

43,33

rýchlostná skúška na zľadovatelom snehu s krátkym stúpaním, klesaním a šiestimi zákrutami

výsledný čas (m:s)

1:10

1:28

max. rýchlosť (km/h)

96

80

max. preťaženie na brzdy (G)

0,470

0,238

max. preťaženie zakruta (G)

0,395

0,323

prejazd tiahlou zákrutou na ujazdenom snehu

rýchlosť vjazd (km/h)

60,51

53,27

rýchlosť výjazd (km/h)

36,12

25,64

priemerná rýchlosť (km/h)

47,61

37,66

prejdená dráha (m)

93,88

94,11

čas prejazdu (s)

7,10

8,98

max. bočné preťaženie (G)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

0,458

0,347

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 776
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 222
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 684
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 318
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 299
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 720
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 242
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  2. Dagmar Szabó: "Rodičmi nie sme na polovičný úväzok. Počúvajme deti – nie paragrafy."
  3. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Otilia Horrocks: Keď sa spomienky rozsvietia v novinových titulkoch
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  7. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  8. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 577
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 506
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 651
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 088
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 246
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 198
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 853
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 360
  1. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  2. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  5. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  6. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  8. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
SkryťZatvoriť reklamu