Popularita vozidiel kategórie SUV rastie a výrobcovia k nim neraz dodávajú celoročné pneumatiky s označením M+S.
Tie potom možno použiť na snehu a ľade bez hrozby pokuty, ak sú v krajine predpísané zimné plášte na sneh a ľad. Celoročné pneumatiky majú oproti letným hlbší a širší dezén, náznak lamiel a celkovo iný dizajn behúňa.
Pred zimou sme mali v redakcii dilemu, či kúpiť aj špeciálne zimné plášte, keď dacia Duster má od kúpy celoročné pneumatiky. Že sa to oplatilo, sme zistili v teste teraz, keď napadol sneh.
Na test sme zobrali Daciu Duster, ktorá schádza z výrobnej linky na celoročných pneumatikách a pre drvivú väčšinu motoristov ide o značnú a pochopiteľnú výhodu.
Výpovednú hodnotu testu umocňuje fakt, že celoročné a zimné plášte boli od jedného výrobcu s rovnakým kvalitatívnym štandardom.
Dokonca ide o zvláštny prípad typovej príbuznosti. Obe pneumatiky s rovnakým rozmerom patria do série CrossContact pre SUV, akurát jedna je zo série LX a druhá Winter. Markantný rozdiel v zmesi vidieť vo výsledkoch testu.
Značka M+S na celoročných plášťoch vyhovuje zákonu ale nie bezpečnosti na snehu. Foto: Rastislav Chvála
Mali sme vhodné podmienky na testTest sme dlhšie odkladali, aby sa vyrovnala teplota snehu, a aby čas medzi jazdou s jednými a druhými plášťami nič neznamenal pre snehový podklad.
Niekoľko dní premrznutý sneh mal počas testu rovnakú teplotu aj vlastnosti. Merania sme mohli opakovať v stabilných podmienkach.
Na čerstvom mokrom snehu a na slnku by sa podmienky menili každou minútou. V súlade so zameraním Dacie Duster sme jazdili po asfalte, ujazdenom snehu, po lesnej ceste aj na lúke pokrytej snehom.
Test prebiehal aj v stúpaní na lesnej ceste, kam takéto autá často jazdia. Foto: Michal Švančara
Najskôr sme urobili kalibračné meranie na suchom asfalte. Tam boli celoročné plášte lepšie, pretože zimné CorssContact majú naozaj vysoký dezén a mäkkú zmes.
Kým zimné zaostali pri brzdení na asfalte za celoročnými (60-0 km/h) o slabé dva metre, na snehu stratili celoročné už pri takejto rýchlosti priemerne 27 metrov.
Nedokázali vyliezť na kopecCeloročné plášte majú výraznejší dezén ako bežné letné pneumatiky a svojou konštrukciou vyhovujú malému SUV v lete.
Na snehu zaostávajú v stúpaní lesnou cestou a do kopca na zasneženej lúke sa nevyškrabú ani do tretiny toho, čo zimné plášte.
Výhoda vyššej svetlej výšky auta sa tým výrazne znižuje. Keď sme začali merať po výmene zimných na celoročné, zdalo sa, akoby nám niekto vymenil auto.
Pritom všetko okrem plášťov ostalo rovnaké. Pri meraniach stále asistoval stabilizačný systém aj trakčná kontrola.
Prepad bol zjavný v akcelerácii aj pri brzdení. Zvlášť posledná štvrtina brzdnej dráhy nám na celoročných pripadala nekonečná.
Svoje ukázala detailná analýza rýchlostnej skúšky na snehu, kde sme išli na maximum. To isté ukázal prejazd zákrutou.
Pri výjazde do zasneženého kopca nevyšili celoročné plášte ani tretinu z toho, čo zimné. Foto: Rastislav Chvála
Rozdiely boli v každej disciplíneV tej istej zákrute prešla Dacia Duster s istotou na zimných plášťoch priemernou rýchlosťou 47,61 km/h a na celoročných auto ledva zvládlo 37,66 km/h.
Dacia dokázala na zimných plášťoch v doline zrýchliť na 60 kilometrovú rýchlosť, ale pri celoročných zvíťazili obavy o auto, pretože by sme to po ďalšiu zákrutu neubrzdili.
Rovnaký scenár sa opakoval na testovacej trati pri rýchlosti 100 km/h. Po teste dvoch plášťov tej istej kategórie s naozaj rozdielnymi vlastnosťami neľutujeme kúpu originál zimných pneumatík.
Úlohou testu nebolo za každú cenu presadzovať sezónne prezutie, ak niekto väčšinu zimy nepríde do kontaktu so snehom.
Merania mali ukázať rozdiel medzi zimnou a celoročnou pneumatikou na zasnežených cestách. Čísla jasne dosvedčili, že značka M+S síce vyhovuje zákonu a na takto označených celoročných pneumatikách môžete jazdiť aj po snehu, ale treba šoférovať, akoby to boli letné plášte. Rozdiel je naozaj priepastný.
Na snehu brzdia celoročné pneumatiky o vyše tridsať percent horšie ako zimné. Foto: Michal Švančara
Podmienky testu pneumatík:
Počasie: jasno
Teplota: -5 °C
Vozidlo: Dacia Duster 1,6 16V LPG 2WD
Poháňaná náprava: predná
Zimné pneumatiky: Continental CrossContact Winter 215/65 R16
Celoročné pneumatiky: Continental CrossContact LX 215/65 R16
Lokalita: Beňuš (Brezno)
Tabuľka nameraných údajov disciplína
sledovaný parameter
zimná
celoročná
jazda do kopca 0,5 km, prevýšenie 56 m (čerstvý a málo ujazdený sneh)
priemerná rýchlosť (km/h)
30,88
20,12
max. rýchlosť (km/h)
45
32
max. výjazd na lúku do strmého kopca po zastavenie (sneh 15 cm)
prejdená vzdialenosť (m)
56,47
16,05
prevýšenie (m)
11,3
3,2
akcelerácia na tvrdom ujazdenom snehu
0-60 km/h (s) mierne stúpanie
12,64
19,02
0-60 km/h (m)mierne stúpanie
106
167
0-60 km/h (s) rovina
11,52
15,81
0-60 km/h (m) rovina
101,29
128,9
brzdy na tvrdom ujazdenom snehu
60-0 km/h (m) mierne klesanie
45,4
71,28
60-0 km/h (m) rovina
39,14
68,9
100-0 km/h (m) - rovina
104,9
nemerané
brzdy na suchom asfalte (-5 °C)
brzdná dráha 60-0 km/h (m)
17,58
15,82
brzdná dráha 100-0 km/h(m)
50,89
43,33
rýchlostná skúška na zľadovatelom snehu s krátkym stúpaním, klesaním a šiestimi zákrutami
výsledný čas (m:s)
1:10
1:28
max. rýchlosť (km/h)
96
80
max. preťaženie na brzdy (G)
0,470
0,238
max. preťaženie zakruta (G)
0,395
0,323
prejazd tiahlou zákrutou na ujazdenom snehu
rýchlosť vjazd (km/h)
60,51
53,27
rýchlosť výjazd (km/h)
36,12
25,64
priemerná rýchlosť (km/h)
47,61
37,66
prejdená dráha (m)
93,88
94,11
čas prejazdu (s)
7,10
8,98
max. bočné preťaženie (G)
0,458
0,347