Nestáva sa často, aby sme na redakčný test dostali auto, ktoré nie je novinkou, dokonca ani aktuálnou generáciou daného modelu.
Dôvodom na vyskúšanie Mercedesu triedy C minulej generácie bola jeho úprava švédskou firmou BSR. Tá vznikla v roku 1991 so zámerom špecializovať sa na turbo motory a auto elektroniku pre športové vozidlá. V súčasnosti má vlastné vývojové a programátorské centrum a zameriava sa hlavne na chip tuning.
Prvý pohľad klameUž na prvý pohľad pôsobilo upravené “Céčko“ agresívne. Kto by však očakával, že ponúkne vyslovene športovú jazdu, ostane sklamaný.
Tuning od BSR nie je v tomto prípade pre tých, ktorí sa chcú pretekať v šprinte. Vylepšenie v prípade švédskeho úpravcu je hlavne o zmene charakteristiky motora a nie maximálnych výkonoch.
Predvádzacie vozidlo nás oklamalo svojim vzhľadom, slúžiacim možno viac na reklamné účely. Na prvý pohľad viditeľné zmeny dizajnu karosérie totiž nie sú v ponuke a to isté sa týka športových bŕzd, podvozku Eibach a kolies Dotz.
Preprogramovanie trvá 15 minútNaopak, v ponuke je športový vzduchový filter, nerezový výfukový systém a samozrejme PPC jednotka, slúžiaca na preprogramovanie riadiacej jednotky.
Výhodou je, že pomocou PPC jednotky môžete auto kedykoľvek v priebehu 15 minút preprogramovať do stage režimu, ale aj naspäť do pôvodného nastavenia z výroby.
Preprogamovanie je jednoduchá záležitosť. V prípade Mercedesu trvá až 15 minút z dôvodu prenosu veľkého množstva dát. V prípade iných značiek to zvládnete aj za tretinový čas. FOTO - TOMÁŠ BENEDIKOVIĆ
My sme vyskúšali jazdu v oboch režimoch a okrem subjektívneho pocitu sme podrobili vozidlo aj presným meraniam pomocou telemetrie.
Výsledky meraní sú ovplyvnené zlým počasím a mokrou vozovkou, pre oba režimy však boli podmienky rovnaké.
V priemere je o štvrtinu výkonnejšíZrýchlenie z pokoja na 100 km/h so štvorvalcovým dieselom 220 CDI v originálnom nastavení pod kapotou sme zvládli za 9,74 s, čo je viac ako sekundová strata na výsledok nameraný v stage režime, ale aj na papierový údaj výrobcu.
Štandardný výkon udávaný výrobcom je 125 kW (v BSR namerali 124 kW) a maximálny krútiaci moment dosahuje 400 Nm (BSR 414 Nm). Po preprogramovaní riadiacej jednotky stúpnu maximá podľa BSR na 167 kW a 458 Nm.
Priemerné zvýšenie výkonu v rozpätí 2100 až 4500 otáčok činí 25,3 percenta. Zrýchlenie zo 70 na 100 km/h zvládlo auto v režime s preprogramovanou riadiacou jednotkou o viac ako pol sekundy rýchlejšie, voči rovnakému meraniu v originálnom nastavení.
Pri maximálnej akcelerácii možno nezískate až tak veľa. Prínos úpravy vozidla sa prejaví skôr pri bežnej jazde s častým predbiehaním.
Zbytočne nepodraďujeMotor po úprave pocitovo lepšie reaguje na plyn, najmä vďaka tomu, že dostatok krútiaceho momentu je k dispozícii už v nižších otáčkach.
Tým pádom netreba zbytočne tlačiť na plyn a pridá sa ďalší pozitívny efekt. Automatická prevodovka po vyhodnotení vstupných údajov zbytočne nepodradí, hoci jej software ostal nezmenený.
Motor sa tak oprie o dostupný krútiaci moment a v konečnom dôsledku zvládnete predbiehanie vďaka ušetrenému času za vynechané podradenie rýchlejšie.
Pri plynulej jazde ustáleným tempom sa v oblasti kultúry chodu veľa nemení. Ale počas rozbiehania je motor pri rovnakom zrýchľovaní subjektívne tichší (kvôli nižším otáčkam).
Znížením parametrov motora šetrí prevodovkuAko vplýva nové nastavenie na životnosť motora a prevodovky je počas trojdňového testu nemožné zistiť.
Jedným z opatrení pre ochranu manuálnych typov prevodoviek po úprave od BSR je automatické zníženie výkonu na prvom prevodovom stupni na 85% jeho deklarovanej hodnoty a na druhom stupni na 95%.
V prípade automatickej prevodovky postupuje úpravca podľa konkrétneho typu. Dobrým príkladom je DSG prevodovka. V jej prípade je na krátku chvíľu počas preradenia znížený dostupný krútiaci moment na hodnotu 350 Nm.
Nami testovaný Mercedes C s úpravou od BSR nie je vhodný pre “šprintérov“, je to skôr nadstavba pre pohodlnejšiu jazdu v bežnej premávke s možnosťou bezpečnejšieho predbiehania.
Viac ako maximálne hodnoty výkonu a krútiaceho momentu nás zaujal ich priebeh a nadväznosť v priebehu otáčok.
Cenník úprav k Mercedesu Benz C220CDIúprava
cena (prepočet z CZK na €)
Tunning BSR Stage1 (+43 kW/45 Nm)
557,2
BSR Opti Flow – vzduchový filter
50,47
BSR Sport Flow – nerezový výfukový systém
560,64
BSR koberčeky
57,71
Celkom
1226,02
Pri maximálnej akcelerácii možno nezískate až tak veľa. Prínos úpravy vozidla sa prejaví skôr pri bežnej jazde s častým predbiehaním. FOTO - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Náš tip:Tuning nie je ojedinelá, ale ani masová záležitosť. V prípade, že o ňom uvažujete, je dobré rozmyslieť si, ako konkrétne svoje auto využívate. Kto ho potrebuje pre šprinty na uzatvorených plochách a predvádzanie na rôznych zrazoch, môže zvoliť agresívnejšie úpravy. Ostatným, využívajúcim vozidlo hlavne v bežnej premávke, odporúčame pristupovať k úpravám triezvejšie. Dobrým príkladom sú pneumatiky. Voľba širokých pneumatík môže priniesť v určitých situáciách výhodu v jazdných vlastnostiach. V prípade mokrej vozovky však treba počítať s ich väčšou náchylnosťou na akvaplaning. Kvôli svojej šírke musia odvádzať viac vody, zatiaľ čo užšia pneumatika sa cez vodu ľahšie “prereže“ k povrchu vozovky a nestratí s ňou kontakt. Riziko akvaplaningu sa zvyšuje hlavne v prípade ľahkých áut obutých na širokých pneumatikách v kombinácii s vyjazdenými koľajami na cestách.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Mercedes C kombi
Verzia
C220 CDI BSR
Cena úpravy (eur)
1226,2
Motor
diesel; radový štvorvalec; 2143 cm3
Výkon výrobca/namerané/namerané s BSR úpravou - kW(k)
125(170)/124(169)/167(228)*
Krút. Moment výrobca/namerané/namerané s BSR úpravou (Nm)
400/414/458*
Typ prevodovky/počet stupňov
automat/5
Maximálna rýchlosť originál/BSR (km/h)
229/275
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test/test s BSR (s)
8,5/9,74/8,61 (merané telemetriou za mokra)
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
49,93 mokro
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) originál/BSR
4,38/3,86
Pružnosť 80 - 120 km/h (s) originál/BSR
5,3/4,7*
Pružnosť 80 - 140 km/h (s) originál/BSR
10,8/9,9*
Pružnosť 100 - 150 km/h (s) originál/BSR
10,0/8,6*
Stav tachometra (km)
50 000
Spotreba – test (l/100km)
7.3
Typ a rozmer pneumatík
Bridgestone S001; 235/35 R20
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1665/540
Motor
má po úprave lepšiu reakciu na plyn najmä v nižších otáčkach; kultúrnejší prejav motora je spôsobený tým, že pri zrýchľovaní netreba hnať motor do vysokých otáčok; už originálne nastavenie ponúka dostatočnú výkonovú rezervu; po úprave si vďaka dobrej reakcii na plyn v nízkych otáčkach neraz ušetríte podradenie
Prevodovka
prevodovka lepšie spolupracovala s motorom pri BSR nastavení, hoci jej software ostal nezmenený
Podvozok
podvozok vo všeobecnosti nemožno nazvať komfortný, ale vzhľadom na rozmery pneumatík a jeho tvrdosť je nečakane pohodlný; napriek nízkej svetlej výške sme na podvozku Eibach nechytali spodok ani na nekvalitných cestách
*merania vykonala spoločnosť BSR