Dlhoročnú predajnú jednotku Ducato inovovali relatívne nedávno. Druhým autom je obľúbená minidodávka Fiorino a tretím kompaktné Dobló, ktoré ponúkajú v pracovnej alebo osobnej verzii.
Dobló kupujú predovšetkým živnostníci, ale často ho využívajú aj rodiny s deťmi. Má totiž dve tváre a dva charaktery. Na trhu prišlo v roku 2000 a predalo sa ho 1,5 milióna kusov. Teraz sme sa zoznámili so štvrtou generáciou.
Úžitkové Fiaty ponesú nové logo
V čom tkvie úspech Fiatu Dobló? Odpoveď je jednoduchá, v jeho nesmiernej univerzálnosti, rozmanitosti a ponuke. Nová generácia prináša veľa zaujímavostí, ale najdôležitejšia je základná ponuka až ôsmich rôznych prevedení.
Základ tvorí päť modelov: van, kombi, plošina, valník a osobná verzia. K tomu sa kombinujú tri varianty dĺžky a výšky s názvom Standard, Maxi a Combi. Nakoniec sa to prelína so siedmimi motorizáciami, ktoré obsahujú benzínové a naftové motory a jednu variantu dokonca poháňa CNG.
Fiat sa pri novej generácii zameral na dizajn, praktickejší interiér, odhlučnenie, spríjemnenie jazdných vlastností a ovládania auta. Nezabudli ani na prevádzkové náklady a väčšie firmy, ktoré prevádzkujú fleety. Všetky úžitkové Fiaty dostanú nové logo, ktoré okrem názvu automobilky ponesie označenie radu Professional.
Dobló dostalo trojmiestny interiér
Fiat Dobló v pracovnej a osobnej verzii dostal novú prednú časť, ktorá sa na prvý pohľad tak trochu usmieva. Predné svetlomety sú posadené o niečo vyššie a pod nimi prechádza celou prednou časťou úzka a dlhá maska chladiča, ktorá charakterizuje nový výraz Fiatu Dobló.
Fiat viac vsadil na horizontálne línie, ktoré auto mimoriadne rozširujú. Vo verzii van aj v osobnej verzii si môžete vybrať z dvoch rázvorov, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú vnútorný priestor alebo veľkosť nákladného priestoru.
Z pohľadu dizajnu nepriniesla zadná časť nič nové, čo hlavne vo verzii Cargo ani nikto neočakával. Dôležitejšie zmeny vidíme v interiéri.
Dobló teraz ponúka trojmiestny interiér, čo považujeme za najväčší posun vpred vo využití vnútorného priestoru. Tým sa opäť rozšíria možnosti pre remeselníkov.
Pod sedákom v trojmiestnej verzii nájdete odkladací priestor pre prilbu či iné dokumenty, v dvojmiestnej verzii je možnosť úplne zložiť a zasunúť sedadlo spolujazdca do podlahy a previezť veľmi dlhé predmety.
Úžitok vylepšilo množstvo detailov
Osobne ma najviac prekvapilo osvieženie prístrojovej dosky a veľká ponuka odkladacích priestorov, osobná verzia ich má 23 s objemom 200 litrov. Zároveň sa posunuli a zväčšili výduchy ventilácie, aby otvorili priestor na jej ovládanie.
Celý stredový panel je umiestnený vyššie, s lepšou ergonómiou a na dosah pravej ruky. Pozícia za volantom Fiatu Dobló je veľmi príjemná a pripomína osobné auto. Zlepšila sa kvalita materiálov a dielenské spracovanie.
Fiat Dobló chválime hlavne pre úžitok. Okrem šikovne riešených úložných priestorov sa dajú dvere nákladného priestoru otvárať do 180 stupňového uhla, aby bol lepší prístup k štvorcovému nákladnému priestoru s objemom 2,4 m3, kde sa dajú uložiť až dve europalety.
Po užívateľskej stránke oceňujeme veľké kľučky dverí nákladného priestoru, ktoré sa ovládajú malíčkom, držiak rebríka, sklopenie drôtenej mriežky, strešný otvor v nákladnom priestore na prevážanie dlhých predmetov a elektricky sklápateľné zrkadlá, ktoré predchádzajúca generácia nemala.
Osobnú verziu Panorama ponúkajú s troma výbavami
Osobná verzia Dobló Panorama je zameraná na rodinu a batožinu. Môžete tu prevážať predmety dlhé 2,5 metra, oba zadné rady sedadiel ( Dobló môže byť aj sedemmiestne) sa dajú sklápať alebo vyberať a základná verzia s krátkym rázvorom ponúka 790 litrový kufor, ktorý sa po sklopení všetkých sedadiel zväčší až na 3200 litrov.
Doblo Panorama ponúka Fiat s tromi výbavami Pop, Plus, Lounge s bohatou vnútornou výbavou. Dobló Panorama vo verzi Pop s motorom 1,4 litra stojí 12 390 eur s DPH.
Na krátku prvú jazdu sme si vybrali verziu Cargo s turbodieselovým motorom 1,6 Multijet II s výkonom 105 koní a manuálnou prevodovkou. Tento maloobjemový motor nás prekvapil svojou dynamikou.
V nákladnom priestore sme samozrejme nevozili žiaden náklad, ale nástup motora a jeho následný záťah nás prekvapil z viacerých dôvodov. Nové nastavenie radenia by si zaslúžilo nálepku VW Group a dostalo nás do vytrženia.
Jazda bez záťaže nás nadchla
Po tlačovke nám potvrdili, že inžinieri pracovali na kulise radenia aj na spojke a na testovacej jazde sme to reálne pocítili. Jednotlivé rýchlosti tam krásne zapadajú, radiaca páka má čistý mechanický chod v kulise bez jediného zaškrtnutia a hlavne presné dráhy bez vôle.
Musíme tiež pochváliť naladenie podvozka. Dobre odhlučnený podvozok pôsobil zvnútra ako z vyššej triedy a napriek rozbitým cestám dokázal aj bez záťaže výborne filtrovať nerovnosti. Uvidíme ako sa bude auto správať, keď ho vyskúšame s plnou záťažou, zatiaľ sa nám správanie novej generácie Fiatu Dobló po prvých kilometroch páčilo.
Veľkým pomocníkom pre firmy v prípade verzie Cargo bude telemetria Gateway, ktorá dokáže sťahovať dáta o jazde a informovať o pohybe vozidla, jeho zastávkach a štýle jazdy daného vodiča.
Základná cena pracovnej verzie s krátkym rázvorom Dobló bude začínať na 8790 eur bez DPH, ale Fiat pripravuje tiež Dobló Launch Edition – krátky Van s červenou farbou, motorom 1,6 a cenou 11 995 eur.