Preteky v odhaľovaní noviniek pred svetovými autosalónmi naberajú na intenzite. Automobilkám už nestačí pustiť fotografie očakávaného modelu na verejnosť, ale tri týždne pred autosalónom organizujú prieméry na rôznych miestach sveta.
Hyundai napríklad v Berlíne odhalil svoj nový a pre popularitu SUV kľúčový model Tucson. Bolo to asi prvýkrát v histórii, čo kórejská automobilka odhalila nové auto bez dlhých rečí.
Po krátkom úvode pozval hlavný dizajnér Peter Schreyer fotografov k autu, a to bolo všetko. Tucson prišiel pred zraky odbornej verejnosti bez dlhých rečí, prejavov a úmornej prezentácie. To sa ešte nikdy nestalo a zároveň asi nikdy predtým nehovorilo kórejské auto dizajnom tak, ako teraz.
Výroba štartuje v českých Nošoviciach
Po nevýraznej druhej generácii s názvom ix35 ožíva slávnejšie meno budúceho celosvetového modelu. Automobilka považuje za lepšie celosvetovo platné označenie Tucson, než číselný kód v Európe a iné mená na ostatných kontinentoch.
Napriek celosvetovému záberu bude nový Tucson výrazne európskym autom s európskym dizajnom exteriéru. Celú produkciu pre Európu bude mať na starosti výrobný závod v českých Nošoviciach.
Tam prebieha posledná fáza prípravy sériovej výroby takmer štyri a pol metra dlhého SUV. Napriek obmedzeným informáciám vieme, že ide o kompletne prepracované auto oproti súčasnému modelu ix35.
Na prvý pohľad vidno rozdiel v koncepcii a prístupe k tvorbe detailov. Stačí si prezrieť tesniace gumy okolo okien, lícovanie jednotlivých dielcov, špeciálnu tesniacu hmotu medzi kapotou a svetlami, detaily nárazníka, kľučky dverí, chod tlačidiel a najmä treba počuť zvuk pri zatváraní dverí.
Predvádza nový dizajn
Karoséria opúšťa donedávna preferované spojenie SUV a minivanu v ďaleko dopredu siahajúcich predných stĺpikoch. Tucson má stĺpiky čelného okna posunuté dozadu a podstatne lepší výhľad z pozície vodiča.
Rovnejšia kapota pôsobí tiež lepšie a so systémom zdvíhania pri zrážke s chodcom citeľne zvyšuje bezpečnosť. Dokonca aj medzera medzi motorom a kapotou je nadštandardne veľká.
Bok auta prichádza s dizajnom nižších okien a vyšších bokov karosérie. Toto riešenie opticky autu prospieva, ale trochu uberá z presvetlenia interiéru.
Ponuka motorov:
motor | palivo | výkon (kW) | prevodovka |
1,6 GDI | benzín | 99 | 6M |
1.6T-GDI | benzín | 129 | 6M / 7DCT |
1,7 CRDi | nafta | 85 | 6M |
2,0 CRDi | nafta | 100 | 6M / 6A |
2,0 CRDi | nafta | 135 | 6M / 6A |
Vzhľad dostal prednosť
Pohľad na Tucson so zabudovanými stretávacími svetlami celkom lahodí oku. Poteší najmä to, že auto má nápad a jednotný štýl, ktorý spája predok aj zadok.
Dizajnéri pri tvorbe karosérie trochu ignorovali praktické zakrytie prahov dverami, a preto má Tucson nezakryté vonkajšie prahy.
Dvere bez spodnej gumovej lišty nesiahajú až pod prahy, ale končia vyššie. Prospieva to dizajnu a nie ochrane nohavíc pred špinou počas nastupovania. Vnútorná časť prahu je nízka oproti podlahe, miesto na nohy výborné, akurát v sychravom počasí bude treba výraznejšie obkračovať.
Interiér pôsobí konzervatívnejšie
Tucson prináša na rozdiel od svojich sesterských modelov iný pohľad na interiér. Využíva nám známe prvky, avšak interiér nemá cieľ prvoplánovo ohúriť.
Nápadnú okázalosť a hýrenie tvarmi vystriedala nebývalá triezvosť. Na prvý pohľad vyzerá palubná doska zo štylistického hľadiska ako krok späť.
V skutočnosti vidieť pokrok v chode tlačidiel, vypracovaní detailov a ergonómii. Už samotný displej má iné zobrazenie ako sesterské autá.
Zdedil široký kufor
Nenápadnosť interiéru novému modelu svedčí. Spokojnosť vyjadrujeme s prístupom do kufra, ktorý má objem 513 litrov a dvojité dno.
Po vzore prvej generácie bude dominantou batožinového priestoru šírka. Krycia roleta však nemá bočné vodiace lišty a operadlá nemožno odistiť z batožinového priestoru.
Prvý Tucson mal systém, pri ktorom po sklopení operadiel klesli do podlahy aj sedáky. Po prvej osobnej skúsenosti nám Tucson príde ako auto orientované na dizajn, pasažierov vpredu, batožinový priestor a pochopiteľne širokú výbavu.
Pribudlo množstvo systémov
Niekedy v lete na prvých veľkosériových kusoch zistíme, ako novinka jazdí, ako pracuje jej pohon a najmä ako funguje množstvo elektronických systémov aktívnej bezpečnosti.
Tucson môže mať vo výbave systém pre autonómne núdzové brzdenie AEB a tri úrovne fungovania: chodci, mesto a mimomestská premávka.
Auto pri hroziacej nehode samé spomalí a dokáže reagovať na vzniknuté situácie v širokom spektre rýchlostí. Okrem sledovania mŕtveho uhla a čítania dopravných značiek bude Tucson vedieť aktívne zasiahnuť do riadenia pre udržanie vozidla na ceste.
Zmenil sa tiež displej na stredovej konzole za väčší a s rýchlejšou odozvou na dotyk, pribudla zabudovaná navigácia Tom Tom so sedemročnou bezplatnou aktualizáciou a samočinný parkovací asistent.
Zatiaľ jeden nový motor
Na výber sú dva benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva 1.6 GDI a 1.6 T-GDI. Preplňovaný motor 1,6 T-GDI dosahuje maximálny výkon 129 kW (176 k).
Turbokompresorom prepĺňaný motor 1.6 T-GDI kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s novou 7-stupňovou prevodovkou DCT s dvoma spojkami.
Základným dieselom bude štvorvalec 1,7 CRDi a (85 kW) a dve verzie motora 2.0 CRDi s výkonom 100 kW (136 k) a alebo 135 kW (184 k). Tucson aspoň pri prvom statickom stretnutí zanechal dojem nového auta, ktoré má s históriou spoločné len meno.