Veľká, pompézna, monštruózna, ale zodpovedajúca dôležitosti vozidla. Taká bola svetová predpremiéra nového Superbu, ktorá sa konala v Prahe za účasti 840 novinárov, celého vedenia automobilky a dôležitých osobností z rôznych kruhov. Očakávania sú naozaj veľké.
Tvary zasiahnu české srdce
O dizajne nového Superbu sa veľa napísalo, zverejnené sú detaily a dokonca aj nejaké skice, ale naživo auto sprostredkovalo úplne nové vnemy. Zreteľne bolo vidieť, ako všetkým záleží na úspechu škodovky.
Keď sa otvorila obrazovková opona a Superb vyšiel na pódium, dizajnér Jozef Kabáň sa spolu so šéfom škodovky Vahlandom objali. Nasledoval dlhý potlesk. Zaslúžený, Superb sa jednoducho vydaril.
Zo všetkých uhlov pohľadu má vynikajúce krivky, ktoré sa viac blížia k Audi ako k Volkswagenu. Zadná časť zodpovedá konceptu VisionC, v zadnej časti smeruje strecha dole ku kufru takmer ako u štvordverového kupé Audi A7.
Jediné, čo výrazne pripomína škodovku, je zaiste predná časť. Celkovo treba povedať, že je to obrovský skok vpred oproti druhej generácii.
Nový Superb má teraz veľmi vyvážené proporcie, veľa rôznych prelisov a línií, ktoré na seba nadväzujú a spolu súvisia, napríklad tradičná hokejka v zadných dverách alebo zaujímavá mierne zdvihnutá línia na predných.
Pri pohľade zboku vidieť náznak posadenia kabíny auta smerom vzad a vytvorenie dojmu typických tvarov športového vozidla. Každý na premiére uznal, že nový Superb nevyzerá ako bežná škodovka, ale pôsobí majestátne a prináša niečo viac ako iba novú generáciu.
Osobne si myslím, že Passat bude mať problém.
Pribudli centimetre, ale Superb výrazne schudol
Nechajme na chvíľu hovoriť čísla. Nový Superb má dĺžku 4861 mm, šírku 1864 mm a výšku 1468 mm. Rázvor má kráľovských 2841 mm a svetlá výška 149 mm.
Pohotovostná hmotnosť aj s priemerne ťažkým šoférom sa pri benzínových motoroch začína na sympatických 1375 kilogramoch a končí pod hodnotou 1500 kilogramov pri najsilnejšom dvojlitri (pohon predných kolies).
V porovnaní s druhou generáciou je nový Superb zhruba o dva centimetre dlhší, ale jeho rázvor sa zväčšil o celých osem centimetrov. Tam, kde sa predtým váha začínala, teraz končí. V priemere je to úspora až 75 kg.
Za obe prenikavé zlepšenia samozrejme môže modulárna platforma MQB. V interiéri nájdu všetci viac miesta a v batožinovom priestore pribudlo 35 litrov, takže výsledný objem 625 litrov je najväčší zo všetkých škodoviek (pôvodný Superb mal 590 litrov, čo je v súčasnosti hodnota objemu kufra trojkovej Octavie).
Konkurenčný Passat má pre porovnanie iba 586 litrov.
Výrazne odľahčené auto stále ostáva limuzínou, ale automobilka mu logicky dodala špičkový podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou. V sériovej výbave nájdeme aj XDS Plus, ktorý pomáha koncernovým autám v zatáčkach.
Očakávame, že Superb s ním získa trochu športovejšiu DNA. Komu to nebude stačiť, ten si môže objednať adaptívny podvozok DCC (Dynamic Chassis Control) pre voľbu jazdného režimu. Nečakajte však, že budete rezať zatáčky bokom, Superb už nemá klasickú ručnú brzdu ale iba elektrickú.
Interiér má rezervy
Priestornosť sme už spomenuli a o vysokej praktickosti niet pochýb, v tom bude Superb zrážať konkurencii hlavu. Ale trochu nám ochladol pocit z interiéru.
Tu sme čakali podstatne viac ako iba ľahké povýšenie vnútorného dizajnu Octavie. Rovnaký volant, stredový panel jemne vytiahnutý do priestoru a nové mriežky ventilácie.
Je to menšie sklamanie, rovnako ako fakt, že Superb nedostane špičkový digitálny prístrojový štít a zostáva pri analógovom. Na druhej strane získa okrem vyhrievaných sedačiek aj ich ventilovanie a tiež vyhrievaný volant.
Asistenti všade, kam sa pozriete
Vyhrievané predné sklo spolu s tryskami ostrekovačov je samozrejmosťou, rovnako ako sledovanie únavy, jazdných pruhov a po novom aj mŕtveho uhla.
Z ďalších je tu Front Assist s funkciou núdzového brzdenia, Traffic Jam Assist, ktorý sleduje posúvanie sa v kolónach, a Rear Traffic Alert pomáha pri výjazde z parkoviska.
Superb sa týmto aktualizoval na úroveň roka 2015 a svoje limuzínové chúťky pripomína možnosťou objednávky virtuálneho pedálu. Stačí nohou prejsť po spodnej časti zadného nárazníka a piate dvere sa samé otvoria, aby ste sa nezašpinili.
Na takéto hands-free riešenie sme zvyknutí z drahších sedanov, ale k Superbu sa výborne hodí.
Iba dvojliter ale s 280 koňmi
Pri motoroch došlo k niekoľkým logickým zmenám. Nové motory bez výnimky plnia normu EURO 6.
Najrýchlejšia verzia s motorom zo Seatu Leon Cupra, dvojliter s 280 konskými silami a 350 Nm nahrádza šesťvalcový vrchol druhej generácie a je k dispozícii iba vo verzii s dvojspojkovým automatom a pohonom všetkých štyroch kolies.
Druhý najsilnejší benzínový motor je spojený výhradne so šesťstupňovou DSG. Túto prevodovku majú všetky verzie s dvojlitrovým motorom a krútiacim momentom na 300 Nm. Slabšie motory majú sedemstupňovú DSG. Takto nastavená ponuka má priniesť tridsaťpercentnú úsporu paliva.
Porovnanie s aktuálnou ponukou druhej generácie dokazuje, že dochádza k podstatnému zvýšeniu výkonu na všetkých poliach. Diesele doteraz začínali od 77 kW, teraz začínajú od 88 kW.
Najsilnejší diesel mal 125 kW, teraz má 140 kW. Pri benzínoch začína ponuka na rovnakej preplňovanej 1,4 , ale pôvodný najsilnejší štvorvalec s výkonom 147 kW nahradili motorom z Octavie RS s výkonom 162 kW, a tak trochu zastaralý šesťvalec s objemom 3,6 litra a výkonom 191 kW nahradil dvojliter s výkonom 206 kW.
Ponuka motorov:
motor | palivo | výkon (kW) | prevodovka | pohon |
1.4 TSI | benzín | 92 | manuál | predný |
1.4 TSI | benzín | 110 | manuál/automat | predný/4x4 |
1.8 TSI | benzín | 132 | manuál/automat | predný |
2.0 TSI | benzín | 162 | automat | predný |
2.0 TSI | benzín | 206 | automat | 4x4 |
1.6 TDI | nafta | 88 | manuál/automat | predný |
2.0 TDI | nafta | 110 | manuál/automat | predný/4x4 |
2.0 TDI | nafta | 140 | manuál/automat | predný/4x4 |
Haldex piatej generácie
Najťažším Superbom v ponuke bude dvojliter s výkonom 280 k a hmotnosťou 1615 kíl. Napriek tomu sa z nuly na sto rozbehne za 5,8 sekundy a bude mať elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť na 250 km/h.
Pre porovnanie o viac ako sto kíl ľahšia prednokolka s motorom z Octavie RS dosiahne v Superbe stovku za rovných sedem sekúnd a maximálnu rýchlosť 243 km/h.
Pohon všetkých kolies zabezpečuje najnovší Haldex piatej generácie, ktorý sme už v niekoľkých autách vyskúšali a máme s ním tie najlepšie skúsenosti. Na jeho výkon v najrýchlejšom Superbe sa celkom tešíme.
Columbus už dokáže LTE
Ponuka infotainment systémov sa zlepšila. Celkovo budú štyri, ale žiaden z nich nevie toľko ako špičkový a vyšperkovaný Columbus.
Ten ponúka vysokorýchlostné internetové pripojenie LTE, možnosť ovládania cez tablet zo zadného sedadla (pomocou wifi) a samozrejme aj MirrorLink, ktorý by mal byť dostupný aj vo všetkých lacnejších verziách. Kvalitné audio poskytne príplatkový systém Canton s dvanástimi reproduktormi.
Takmer tridsať Simply Clever riešení
Je ich presne 29, desať z nich je úplná novinka v škodovkách a 23 v Superbe. Keďže sa to nedá opísať jednoducho, radšej voľne citujeme tlačovú správu.
„Popri oboch dáždnikoch vo výplniach predných dverí a inovatívnych možnostiach v oblasti konektivity a komfortu, patria medzi nové „Simply Clever“ riešenia aj mimoriadne praktické veci ako mechanicky sklopné ťažné zariadenie, dve miesta vzadu na uchytenie tabletu, USB konektor a 230 V zásuvka pre cestujúcich na zadných sedadlách, odkladacia priehradka na tablet v Jumbo boxe medzi prednými sedadlami, špeciálny držiak na pol litrové PET fľaše, ktorý umožňuje pohodlné otváranie jednou rukou alebo priehradky na reflexnú vestu vo všetkých štyroch dverách."
Do oboch predných aj zadných dverí sa teraz zmestí 1,5 litrová fľaša. Variabilitu interiéru zvyšuje aj možnosť sklopiť operadlá zadných sedadiel z batožinového priestoru. Sedadlo spolujazdca sa zasa dá sklopiť úplne dopredu.
Nové Cargo komponenty zaistia predmety uložené v batožinovom priestore proti voľnému pohybu. Superb má v štandardnej výbave škrabku na ľad vo veku palivovej nádrže.
Výbava ďalej obsahuje sieťové vrecká na vnútorných stranách predných operadiel, vyberateľné LED svetlo v kufri a ochranu pred načerpaním nesprávneho paliva.
Nakoniec čakáme už iba na ceny, ale vzhľadom na oficiálnu premiéru v Ženeve si škodovka musí schovať niečo do rukáva. Aj tak sme dali dostatočne veľa indícií na vytvorenie si obrazu o novom Superbe.
Určite to nie je ponížené auto čakajúce v tieni nemeckej vrchnosti. Už sa nevieme dočkať, kedy si sadneme za jeho volant. Zatiaľ sa zdá, že tam bude rovnako príjemne ako na zadných sedadlách.