Japonská automobilka potrebovala na prekročenie pätnásťmiliónovej hranice 49 rokov. V horizontálne uloženom motore Subaru Boxer sa symetricky a akoby naležato rozmiestnené piesty pohybujú oproti sebe.
Takto vzájomne kompenzujú zotrvačné sily. Pripomínajú pohyby pästí boxerov pri zápase, podľa čoho dostal motor názov.
Výsledkom sú nižšie vibrácie, vyváženosť pohyblivých častí a hladký nástup otáčok až k hornému spektru.
Plochý a nízky profil motora pomáha znížiť ťažisko automobilu a v podstate konštruktérom pri jednom type uloženia motora uľahčuje prácu.
Ešte máme v živej pamäti nenapodobiteľný zvuk boxerového motora z medzigeneračného porovnania modelov STi na snehu, ktoré si pripomenieme videom. Aj zima bola vtedy iná, lepšia.
Výhody unikátnej konštrukcie posmelili Subaru využiť technológiu boxer aj pri naftových motoroch, konkrétne prvom vlastnom naftovom štvorvalci z dielne Subaru. Subaru Boxer Diesel uviedli na trh v roku 2007.
Najnovšími vývojovými stupňami pri benzínových motoroch sú konštrukčné rady FB25: atmosférický motor s objemom 2,5 l v modeloch Outback 2015 a nový DIT (Direct Injection Turbo) prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním paliva s objemom 1,6 a 2,0 l.
Subaru prežíva obdobie štatistík
V januári tohto roka prekonalo Subaru hranicu 14 miliónov vyrobených áut so symetrickým pohonom všetkých kolies (Symetric AWD). Leone 4WD kombi bolo prvé Subaru s AWD a na trh vyšlo v septembri 1972.
Symetrické AWD je jednou z kľúčových technológií Subaru. Tento systém pohonu všetkých kolies Subaru vyvinulo, priebežne zdokonaľovalo a zatiaľ pri tejto koncepcii ostáva.
Tento typ pohonu všetkých kolies nie je najľahší, ale umožňuje vyvážené rozloženie hmotnosti. Hnací reťazec je totiž spolu s pozdĺžne uloženým boxer motorom umiestnený symetricky v stredovej osi vozidla.
To je tiež prípad nového modelu Forester, ktorý sme nedávno otestovali v prostredí jemu vlastnom.
Autor: Katarína Chválová