Chceme povinnú jazdu so zadným pohonom na snehu

Auto so zadným pohonom by motoristom pomohlo k reálnemu odhadu podmienok na zasneženej ceste.

Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies.(Zdroj: Michal Švančara)

Posledné pokusy inak slabej zimy o prikrytie ciest snehom som zažil s autom, ktoré malo poháňanú zadnú nápravu.

Mercedes E 220 CDI mi urobil veľkú radosť, otvoril oči a pripomenul, že zadný pohon má na snehu obrovskú výhodu, ktorá prekoná akýkoľvek pohon všetkých kolies.

Žiadna iná koncepcia pohonu v aute nedá šoférovi takú informáciu o tom, čo sa deje na ceste, ako práve spomenutý zadný pohon.

Preto by si mali šoféri povinne na začiatku zimy vyskúšať na snehu zadný pohon a začať o jazde rozmýšľať.

Utópia tohto nápadu má len sprostredkovať moju ostatnú skúsenosť a upozorniť na to, čo nám zmenou vozového parku dávno vyprchalo z hláv.

Často riešime na Slovensku také malichernosti, že povinné jazdenie so zadným pohonom neznie až tak scestne. Či?

Mám deficit snehu

Tohto roku som si na snehu veľa nezajazdil a cítim to ako veľký deficit, lebo na šmykľavej ceste mám akoby drevené ruky.

Mercedes triedy E mi tiež pripomenul, že po snehu jazdím spolu s vodičmi okolo rýchlejšie, než je potrebné.

Kým sa v uliciach mesta mieša soľ so snehom, všetci jazdia pomalšie, dokonca niekedy až veľmi pomaly.

Volant v triede E má našťastie pôvodnú verziu tlačidiel na ľavej strane. Novšia má tlačidlá rozmiestnené nelogicky vyoseným tlačidlom OK.

Naopak na rýchlostnej ceste často fičíme tak, akoby tam sneh ani nebol. Zimné pneumatiky v kombinácii s predným pohonom alebo 4X4 dávajú vodičom pocit, že je všetko v poriadku.

Ak niekto s predným pohonom pridá plyn, kolesá trochu prekĺznu, ale nič zásadné sa nedeje.

Ak však necitlivo pridám so zadným pohonom, auto vychýli zadok do boku a aj musím zrovnať šmyk.

Vyzerá to pekne keď klavírový lak nahradí skutočné drevo.

Zrazu pocítim reálny stav a viem, že v takejto rýchlosti to nie sú žarty. S takmer vypnutým stabilizačným systémom som chcel predbehnúť auto, ktoré išlo na snehu pomaly.

Aspoň sa mi to tak po monotónnej jazde zdalo. Pri akcelerácii však Mercedes zavrtel zadkom a ja som si pri korekcii šmyku uvedomil, ako slušne to šmýka.

Vie skrotiť zadný pohon aj sám

Pochopiteľne Mercedes ako nositeľ pokroku v oblasti bezpečnostných systémov dokáže zadný pohon krotiť tak, že aj na snehu môžete pridať plný plyn a auto s poháňanou zadnou nápravou ostane vo svojej stope.

A hoci trakčná kontrola dokáže pri rozbiehaní vyťažiť z pneumatík maximum, so zadným pohonom vždy pocítite reálny stav na ceste.

Najmä ak sa brodíte mestom v kaši z posoleného snehu.

Výjazd do kopca potrebuje pri zadnom pohone väčšie šoférske umenie. Vôbec to však nie je tragédia.

Zrazu treba začať za volantom rozmýšľať, lebo to, čo sa dá plynom a predným pohonom prehrabať, to sa so zaboreným predkom a pretáčajúcimi zadnými kolesami zvláda ťažšie.

V podstate zadný pohon nemá nejaké extrémne obmedzenia, ale v komplikovanej situácii si vyžaduje viac šoférskeho umenia.

Ak čiastočne vypnete stabilizačný systém dostanete reálny obraz o dianí na ceste. A nadobudnutie citu pre sneh a predvídanie by sa nám zišlo všetkým.

Vyhodnotí, čo je v šoférovi

Tých niekoľko dní na snehu som si s Mercedesom užil. Veľký sedan dovolí čiastočne vypnúť ESP a keď ide auto bokom príliš, systém zasiahne.

Dokonca stabilizačný systém ostatnej generácie je v Mercedese prepracovaný tak, že zásah volí v závislosti od vašej šikovnosti.

Zadný pohon naučí robiť s plynovým pedálom citlivo. Zadok ide pri prudkom pridaní okamžite zo stopy a dáva šoférovi reálnu spätnú väzbu o podmienkach na ceste.

Ak nastupujem do šmyku kontinuálne a adekvátne tomu kontrujem volantom, systém ma nechá. Ak urobím splašený pohyb, systém vyhodnotí, že situáciu zachraňujem a zasiahne skôr.

S modelom E 220 CDI som mal viac sledovať spotrebu než si užívať sneh, lenže ak toto veľké auto neprejde cez 6,2 litra nafty na 100 kilometrov, nie je dôvod sledovať spotrebu.

Mercedes má výborne naladený stabilizačný program. Ak ho vypnete, dovolí šmyk, ale len ak máte rýchle a presné reakcie volantom.

Práve prostredníctvom školy hrou som dospel k nápadu povinného jazdenia so zadným pohonom na snehu.

Možno by nás bolo na cestách v zime menej, možno by sme častejšie za volantom rúčkovali, navzájom sa vytláčali z parkovacích miest, ale v konečnom dôsledku, by sme sa na cestách cítili istejšie.

Nie naoko, ale v skutočnosti. Mercedes triedy E je to pravé auto, ktoré dovolí spoznať čaro zadného pohonu, nasať atmosféru z cesty a pritom mať situáciu pod kontrolou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 995
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 496
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 550
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 008
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 564
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 366
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 289
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 898
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 943
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 252

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce Sweptail je historicky najdrahšie nové auto

Vyrobený je len jeden kus a jeho cena sa vyšplhala až na 13 miliónov dolárov.

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.