Posledné pokusy inak slabej zimy o prikrytie ciest snehom som zažil s autom, ktoré malo poháňanú zadnú nápravu.
Mercedes E 220 CDI mi urobil veľkú radosť, otvoril oči a pripomenul, že zadný pohon má na snehu obrovskú výhodu, ktorá prekoná akýkoľvek pohon všetkých kolies.
Žiadna iná koncepcia pohonu v aute nedá šoférovi takú informáciu o tom, čo sa deje na ceste, ako práve spomenutý zadný pohon.
Preto by si mali šoféri povinne na začiatku zimy vyskúšať na snehu zadný pohon a začať o jazde rozmýšľať.
Utópia tohto nápadu má len sprostredkovať moju ostatnú skúsenosť a upozorniť na to, čo nám zmenou vozového parku dávno vyprchalo z hláv.
Často riešime na Slovensku také malichernosti, že povinné jazdenie so zadným pohonom neznie až tak scestne. Či?
Mám deficit snehu
Tohto roku som si na snehu veľa nezajazdil a cítim to ako veľký deficit, lebo na šmykľavej ceste mám akoby drevené ruky.
Mercedes triedy E mi tiež pripomenul, že po snehu jazdím spolu s vodičmi okolo rýchlejšie, než je potrebné.
Kým sa v uliciach mesta mieša soľ so snehom, všetci jazdia pomalšie, dokonca niekedy až veľmi pomaly.

Naopak na rýchlostnej ceste často fičíme tak, akoby tam sneh ani nebol. Zimné pneumatiky v kombinácii s predným pohonom alebo 4X4 dávajú vodičom pocit, že je všetko v poriadku.
Ak niekto s predným pohonom pridá plyn, kolesá trochu prekĺznu, ale nič zásadné sa nedeje.
Ak však necitlivo pridám so zadným pohonom, auto vychýli zadok do boku a aj musím zrovnať šmyk.

Zrazu pocítim reálny stav a viem, že v takejto rýchlosti to nie sú žarty. S takmer vypnutým stabilizačným systémom som chcel predbehnúť auto, ktoré išlo na snehu pomaly.
Aspoň sa mi to tak po monotónnej jazde zdalo. Pri akcelerácii však Mercedes zavrtel zadkom a ja som si pri korekcii šmyku uvedomil, ako slušne to šmýka.
Vie skrotiť zadný pohon aj sám
Pochopiteľne Mercedes ako nositeľ pokroku v oblasti bezpečnostných systémov dokáže zadný pohon krotiť tak, že aj na snehu môžete pridať plný plyn a auto s poháňanou zadnou nápravou ostane vo svojej stope.
A hoci trakčná kontrola dokáže pri rozbiehaní vyťažiť z pneumatík maximum, so zadným pohonom vždy pocítite reálny stav na ceste.
Najmä ak sa brodíte mestom v kaši z posoleného snehu.

Zrazu treba začať za volantom rozmýšľať, lebo to, čo sa dá plynom a predným pohonom prehrabať, to sa so zaboreným predkom a pretáčajúcimi zadnými kolesami zvláda ťažšie.
V podstate zadný pohon nemá nejaké extrémne obmedzenia, ale v komplikovanej situácii si vyžaduje viac šoférskeho umenia.
Ak čiastočne vypnete stabilizačný systém dostanete reálny obraz o dianí na ceste. A nadobudnutie citu pre sneh a predvídanie by sa nám zišlo všetkým.
Vyhodnotí, čo je v šoférovi
Tých niekoľko dní na snehu som si s Mercedesom užil. Veľký sedan dovolí čiastočne vypnúť ESP a keď ide auto bokom príliš, systém zasiahne.
Dokonca stabilizačný systém ostatnej generácie je v Mercedese prepracovaný tak, že zásah volí v závislosti od vašej šikovnosti.

Ak nastupujem do šmyku kontinuálne a adekvátne tomu kontrujem volantom, systém ma nechá. Ak urobím splašený pohyb, systém vyhodnotí, že situáciu zachraňujem a zasiahne skôr.
S modelom E 220 CDI som mal viac sledovať spotrebu než si užívať sneh, lenže ak toto veľké auto neprejde cez 6,2 litra nafty na 100 kilometrov, nie je dôvod sledovať spotrebu.

Práve prostredníctvom školy hrou som dospel k nápadu povinného jazdenia so zadným pohonom na snehu.
Možno by nás bolo na cestách v zime menej, možno by sme častejšie za volantom rúčkovali, navzájom sa vytláčali z parkovacích miest, ale v konečnom dôsledku, by sme sa na cestách cítili istejšie.
Nie naoko, ale v skutočnosti. Mercedes triedy E je to pravé auto, ktoré dovolí spoznať čaro zadného pohonu, nasať atmosféru z cesty a pritom mať situáciu pod kontrolou.