SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Chceme povinnú jazdu so zadným pohonom na snehu

Auto so zadným pohonom by motoristom pomohlo k reálnemu odhadu podmienok na zasneženej ceste.

Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies.Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies. (Zdroj: Michal Švančara)

Posledné pokusy inak slabej zimy o prikrytie ciest snehom som zažil s autom, ktoré malo poháňanú zadnú nápravu.

Mercedes E 220 CDI mi urobil veľkú radosť, otvoril oči a pripomenul, že zadný pohon má na snehu obrovskú výhodu, ktorá prekoná akýkoľvek pohon všetkých kolies.

Žiadna iná koncepcia pohonu v aute nedá šoférovi takú informáciu o tom, čo sa deje na ceste, ako práve spomenutý zadný pohon.

Preto by si mali šoféri povinne na začiatku zimy vyskúšať na snehu zadný pohon a začať o jazde rozmýšľať.

Utópia tohto nápadu má len sprostredkovať moju ostatnú skúsenosť a upozorniť na to, čo nám zmenou vozového parku dávno vyprchalo z hláv.

Často riešime na Slovensku také malichernosti, že povinné jazdenie so zadným pohonom neznie až tak scestne. Či?

Mám deficit snehu

Tohto roku som si na snehu veľa nezajazdil a cítim to ako veľký deficit, lebo na šmykľavej ceste mám akoby drevené ruky.

Mercedes triedy E mi tiež pripomenul, že po snehu jazdím spolu s vodičmi okolo rýchlejšie, než je potrebné.

Kým sa v uliciach mesta mieša soľ so snehom, všetci jazdia pomalšie, dokonca niekedy až veľmi pomaly.

Volant v triede E má našťastie pôvodnú verziu tlačidiel na ľavej strane. Novšia má tlačidlá rozmiestnené nelogicky vyoseným tlačidlom OK.

Naopak na rýchlostnej ceste často fičíme tak, akoby tam sneh ani nebol. Zimné pneumatiky v kombinácii s predným pohonom alebo 4X4 dávajú vodičom pocit, že je všetko v poriadku.

Ak niekto s predným pohonom pridá plyn, kolesá trochu prekĺznu, ale nič zásadné sa nedeje.

Ak však necitlivo pridám so zadným pohonom, auto vychýli zadok do boku a aj musím zrovnať šmyk.

Vyzerá to pekne keď klavírový lak nahradí skutočné drevo.

Zrazu pocítim reálny stav a viem, že v takejto rýchlosti to nie sú žarty. S takmer vypnutým stabilizačným systémom som chcel predbehnúť auto, ktoré išlo na snehu pomaly.

Aspoň sa mi to tak po monotónnej jazde zdalo. Pri akcelerácii však Mercedes zavrtel zadkom a ja som si pri korekcii šmyku uvedomil, ako slušne to šmýka.

Vie skrotiť zadný pohon aj sám

Pochopiteľne Mercedes ako nositeľ pokroku v oblasti bezpečnostných systémov dokáže zadný pohon krotiť tak, že aj na snehu môžete pridať plný plyn a auto s poháňanou zadnou nápravou ostane vo svojej stope.

A hoci trakčná kontrola dokáže pri rozbiehaní vyťažiť z pneumatík maximum, so zadným pohonom vždy pocítite reálny stav na ceste.

Najmä ak sa brodíte mestom v kaši z posoleného snehu.

Výjazd do kopca potrebuje pri zadnom pohone väčšie šoférske umenie. Vôbec to však nie je tragédia.

Zrazu treba začať za volantom rozmýšľať, lebo to, čo sa dá plynom a predným pohonom prehrabať, to sa so zaboreným predkom a pretáčajúcimi zadnými kolesami zvláda ťažšie.

V podstate zadný pohon nemá nejaké extrémne obmedzenia, ale v komplikovanej situácii si vyžaduje viac šoférskeho umenia.

Ak čiastočne vypnete stabilizačný systém dostanete reálny obraz o dianí na ceste. A nadobudnutie citu pre sneh a predvídanie by sa nám zišlo všetkým.

Vyhodnotí, čo je v šoférovi

Tých niekoľko dní na snehu som si s Mercedesom užil. Veľký sedan dovolí čiastočne vypnúť ESP a keď ide auto bokom príliš, systém zasiahne.

Dokonca stabilizačný systém ostatnej generácie je v Mercedese prepracovaný tak, že zásah volí v závislosti od vašej šikovnosti.

Zadný pohon naučí robiť s plynovým pedálom citlivo. Zadok ide pri prudkom pridaní okamžite zo stopy a dáva šoférovi reálnu spätnú väzbu o podmienkach na ceste.

Ak nastupujem do šmyku kontinuálne a adekvátne tomu kontrujem volantom, systém ma nechá. Ak urobím splašený pohyb, systém vyhodnotí, že situáciu zachraňujem a zasiahne skôr.

S modelom E 220 CDI som mal viac sledovať spotrebu než si užívať sneh, lenže ak toto veľké auto neprejde cez 6,2 litra nafty na 100 kilometrov, nie je dôvod sledovať spotrebu.

Mercedes má výborne naladený stabilizačný program. Ak ho vypnete, dovolí šmyk, ale len ak máte rýchle a presné reakcie volantom.

Práve prostredníctvom školy hrou som dospel k nápadu povinného jazdenia so zadným pohonom na snehu.

Možno by nás bolo na cestách v zime menej, možno by sme častejšie za volantom rúčkovali, navzájom sa vytláčali z parkovacích miest, ale v konečnom dôsledku, by sme sa na cestách cítili istejšie.

Nie naoko, ale v skutočnosti. Mercedes triedy E je to pravé auto, ktoré dovolí spoznať čaro zadného pohonu, nasať atmosféru z cesty a pritom mať situáciu pod kontrolou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 700
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 449
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 162
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 847
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 049
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 386
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  2. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  3. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  5. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  6. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  7. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  8. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 242
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 470
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 346
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 387
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 808
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 673
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 060
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu