SME

Chceme povinnú jazdu so zadným pohonom na snehu

Auto so zadným pohonom by motoristom pomohlo k reálnemu odhadu podmienok na zasneženej ceste.

Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies.Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies. (Zdroj: Michal Švančara)

Posledné pokusy inak slabej zimy o prikrytie ciest snehom som zažil s autom, ktoré malo poháňanú zadnú nápravu.

Mercedes E 220 CDI mi urobil veľkú radosť, otvoril oči a pripomenul, že zadný pohon má na snehu obrovskú výhodu, ktorá prekoná akýkoľvek pohon všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Žiadna iná koncepcia pohonu v aute nedá šoférovi takú informáciu o tom, čo sa deje na ceste, ako práve spomenutý zadný pohon.

Preto by si mali šoféri povinne na začiatku zimy vyskúšať na snehu zadný pohon a začať o jazde rozmýšľať.

SkryťVypnúť reklamu

Utópia tohto nápadu má len sprostredkovať moju ostatnú skúsenosť a upozorniť na to, čo nám zmenou vozového parku dávno vyprchalo z hláv.

Často riešime na Slovensku také malichernosti, že povinné jazdenie so zadným pohonom neznie až tak scestne. Či?

Mám deficit snehuTohto roku som si na snehu veľa nezajazdil a cítim to ako veľký deficit, lebo na šmykľavej ceste mám akoby drevené ruky.

Mercedes triedy E mi tiež pripomenul, že po snehu jazdím spolu s vodičmi okolo rýchlejšie, než je potrebné.

Kým sa v uliciach mesta mieša soľ so snehom, všetci jazdia pomalšie, dokonca niekedy až veľmi pomaly.

Volant v triede E má našťastie pôvodnú verziu tlačidiel na ľavej strane. Novšia má tlačidlá rozmiestnené nelogicky vyoseným tlačidlom OK.

Naopak na rýchlostnej ceste často fičíme tak, akoby tam sneh ani nebol. Zimné pneumatiky v kombinácii s predným pohonom alebo 4X4 dávajú vodičom pocit, že je všetko v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Ak niekto s predným pohonom pridá plyn, kolesá trochu prekĺznu, ale nič zásadné sa nedeje.

Ak však necitlivo pridám so zadným pohonom, auto vychýli zadok do boku a aj musím zrovnať šmyk.

Vyzerá to pekne keď klavírový lak nahradí skutočné drevo.

Zrazu pocítim reálny stav a viem, že v takejto rýchlosti to nie sú žarty. S takmer vypnutým stabilizačným systémom som chcel predbehnúť auto, ktoré išlo na snehu pomaly.

Aspoň sa mi to tak po monotónnej jazde zdalo. Pri akcelerácii však Mercedes zavrtel zadkom a ja som si pri korekcii šmyku uvedomil, ako slušne to šmýka.

Vie skrotiť zadný pohon aj sámPochopiteľne Mercedes ako nositeľ pokroku v oblasti bezpečnostných systémov dokáže zadný pohon krotiť tak, že aj na snehu môžete pridať plný plyn a auto s poháňanou zadnou nápravou ostane vo svojej stope.

SkryťVypnúť reklamu

A hoci trakčná kontrola dokáže pri rozbiehaní vyťažiť z pneumatík maximum, so zadným pohonom vždy pocítite reálny stav na ceste.

Najmä ak sa brodíte mestom v kaši z posoleného snehu.

Výjazd do kopca potrebuje pri zadnom pohone väčšie šoférske umenie. Vôbec to však nie je tragédia.

Zrazu treba začať za volantom rozmýšľať, lebo to, čo sa dá plynom a predným pohonom prehrabať, to sa so zaboreným predkom a pretáčajúcimi zadnými kolesami zvláda ťažšie.

V podstate zadný pohon nemá nejaké extrémne obmedzenia, ale v komplikovanej situácii si vyžaduje viac šoférskeho umenia.

Ak čiastočne vypnete stabilizačný systém dostanete reálny obraz o dianí na ceste. A nadobudnutie citu pre sneh a predvídanie by sa nám zišlo všetkým.

Vyhodnotí, čo je v šoféroviTých niekoľko dní na snehu som si s Mercedesom užil. Veľký sedan dovolí čiastočne vypnúť ESP a keď ide auto bokom príliš, systém zasiahne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dokonca stabilizačný systém ostatnej generácie je v Mercedese prepracovaný tak, že zásah volí v závislosti od vašej šikovnosti.

Zadný pohon naučí robiť s plynovým pedálom citlivo. Zadok ide pri prudkom pridaní okamžite zo stopy a dáva šoférovi reálnu spätnú väzbu o podmienkach na ceste.

Ak nastupujem do šmyku kontinuálne a adekvátne tomu kontrujem volantom, systém ma nechá. Ak urobím splašený pohyb, systém vyhodnotí, že situáciu zachraňujem a zasiahne skôr.

S modelom E 220 CDI som mal viac sledovať spotrebu než si užívať sneh, lenže ak toto veľké auto neprejde cez 6,2 litra nafty na 100 kilometrov, nie je dôvod sledovať spotrebu.

Mercedes má výborne naladený stabilizačný program. Ak ho vypnete, dovolí šmyk, ale len ak máte rýchle a presné reakcie volantom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve prostredníctvom školy hrou som dospel k nápadu povinného jazdenia so zadným pohonom na snehu.

Možno by nás bolo na cestách v zime menej, možno by sme častejšie za volantom rúčkovali, navzájom sa vytláčali z parkovacích miest, ale v konečnom dôsledku, by sme sa na cestách cítili istejšie.

Nie naoko, ale v skutočnosti. Mercedes triedy E je to pravé auto, ktoré dovolí spoznať čaro zadného pohonu, nasať atmosféru z cesty a pritom mať situáciu pod kontrolou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 173
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 931
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 433
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 149
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 723
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 644
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 342
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 127
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 659
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 336
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 618
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 590
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 757
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 632
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 180
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu