SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Chceme povinnú jazdu so zadným pohonom na snehu

Auto so zadným pohonom by motoristom pomohlo k reálnemu odhadu podmienok na zasneženej ceste.

Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies.Zadný pohon na snehu by prospel väčšine vodičov ako dobré tréningové náradie. Škoda, že väčšina fanúšikov motorizmu dnes siaha len po pohone všetkých kolies. (Zdroj: Michal Švančara)

Posledné pokusy inak slabej zimy o prikrytie ciest snehom som zažil s autom, ktoré malo poháňanú zadnú nápravu.

Mercedes E 220 CDI mi urobil veľkú radosť, otvoril oči a pripomenul, že zadný pohon má na snehu obrovskú výhodu, ktorá prekoná akýkoľvek pohon všetkých kolies.

Žiadna iná koncepcia pohonu v aute nedá šoférovi takú informáciu o tom, čo sa deje na ceste, ako práve spomenutý zadný pohon.

Preto by si mali šoféri povinne na začiatku zimy vyskúšať na snehu zadný pohon a začať o jazde rozmýšľať.

Utópia tohto nápadu má len sprostredkovať moju ostatnú skúsenosť a upozorniť na to, čo nám zmenou vozového parku dávno vyprchalo z hláv.

Často riešime na Slovensku také malichernosti, že povinné jazdenie so zadným pohonom neznie až tak scestne. Či?

Mám deficit snehu

Tohto roku som si na snehu veľa nezajazdil a cítim to ako veľký deficit, lebo na šmykľavej ceste mám akoby drevené ruky.

Mercedes triedy E mi tiež pripomenul, že po snehu jazdím spolu s vodičmi okolo rýchlejšie, než je potrebné.

Kým sa v uliciach mesta mieša soľ so snehom, všetci jazdia pomalšie, dokonca niekedy až veľmi pomaly.

Volant v triede E má našťastie pôvodnú verziu tlačidiel na ľavej strane. Novšia má tlačidlá rozmiestnené nelogicky vyoseným tlačidlom OK.

Naopak na rýchlostnej ceste často fičíme tak, akoby tam sneh ani nebol. Zimné pneumatiky v kombinácii s predným pohonom alebo 4X4 dávajú vodičom pocit, že je všetko v poriadku.

Ak niekto s predným pohonom pridá plyn, kolesá trochu prekĺznu, ale nič zásadné sa nedeje.

Ak však necitlivo pridám so zadným pohonom, auto vychýli zadok do boku a aj musím zrovnať šmyk.

Vyzerá to pekne keď klavírový lak nahradí skutočné drevo.

Zrazu pocítim reálny stav a viem, že v takejto rýchlosti to nie sú žarty. S takmer vypnutým stabilizačným systémom som chcel predbehnúť auto, ktoré išlo na snehu pomaly.

Aspoň sa mi to tak po monotónnej jazde zdalo. Pri akcelerácii však Mercedes zavrtel zadkom a ja som si pri korekcii šmyku uvedomil, ako slušne to šmýka.

Vie skrotiť zadný pohon aj sám

Pochopiteľne Mercedes ako nositeľ pokroku v oblasti bezpečnostných systémov dokáže zadný pohon krotiť tak, že aj na snehu môžete pridať plný plyn a auto s poháňanou zadnou nápravou ostane vo svojej stope.

A hoci trakčná kontrola dokáže pri rozbiehaní vyťažiť z pneumatík maximum, so zadným pohonom vždy pocítite reálny stav na ceste.

Najmä ak sa brodíte mestom v kaši z posoleného snehu.

Výjazd do kopca potrebuje pri zadnom pohone väčšie šoférske umenie. Vôbec to však nie je tragédia.

Zrazu treba začať za volantom rozmýšľať, lebo to, čo sa dá plynom a predným pohonom prehrabať, to sa so zaboreným predkom a pretáčajúcimi zadnými kolesami zvláda ťažšie.

V podstate zadný pohon nemá nejaké extrémne obmedzenia, ale v komplikovanej situácii si vyžaduje viac šoférskeho umenia.

Ak čiastočne vypnete stabilizačný systém dostanete reálny obraz o dianí na ceste. A nadobudnutie citu pre sneh a predvídanie by sa nám zišlo všetkým.

Vyhodnotí, čo je v šoférovi

Tých niekoľko dní na snehu som si s Mercedesom užil. Veľký sedan dovolí čiastočne vypnúť ESP a keď ide auto bokom príliš, systém zasiahne.

Dokonca stabilizačný systém ostatnej generácie je v Mercedese prepracovaný tak, že zásah volí v závislosti od vašej šikovnosti.

Zadný pohon naučí robiť s plynovým pedálom citlivo. Zadok ide pri prudkom pridaní okamžite zo stopy a dáva šoférovi reálnu spätnú väzbu o podmienkach na ceste.

Ak nastupujem do šmyku kontinuálne a adekvátne tomu kontrujem volantom, systém ma nechá. Ak urobím splašený pohyb, systém vyhodnotí, že situáciu zachraňujem a zasiahne skôr.

S modelom E 220 CDI som mal viac sledovať spotrebu než si užívať sneh, lenže ak toto veľké auto neprejde cez 6,2 litra nafty na 100 kilometrov, nie je dôvod sledovať spotrebu.

Mercedes má výborne naladený stabilizačný program. Ak ho vypnete, dovolí šmyk, ale len ak máte rýchle a presné reakcie volantom.

Práve prostredníctvom školy hrou som dospel k nápadu povinného jazdenia so zadným pohonom na snehu.

Možno by nás bolo na cestách v zime menej, možno by sme častejšie za volantom rúčkovali, navzájom sa vytláčali z parkovacích miest, ale v konečnom dôsledku, by sme sa na cestách cítili istejšie.

Nie naoko, ale v skutočnosti. Mercedes triedy E je to pravé auto, ktoré dovolí spoznať čaro zadného pohonu, nasať atmosféru z cesty a pritom mať situáciu pod kontrolou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 40 795
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 264
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 672
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 468
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 889
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 021
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 552
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 226
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 978
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

15 h
Reklama na detské kokaínové kvapky proti bolesti zubov z roku 1885.

Kokaín sa považoval za všeliek.

7. máj
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 1. etapu na Giro d'Italia 2021. Sledujte ju live cez online prenos.

5 h
Ilustračné foto.

Prehľad možných dávok pre jednorodiča

5. máj

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

4 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

22 h
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj