Volvo prezradilo, ako budú vozidlá jazdiť v premávke samy

Do roku 2017 by mala v okolí Göteborgu jazdiť stovka vozidiel bez zásahu šoféra. Na ich chod bude dohliadať armáda senzorov a služieb.

(Zdroj: Volvo)

Volvo predstavilo celistvé systémové riešenie, ktoré zapojí autonómne jazdiace vozidlá do reálnej premávky.

Kľúčom k tomuto kroku je komplexná sieť senzorov, cloudové systémy na určovanie polohy a inteligentné technológie pre brzdenie a riadenie.

Budú dostatočne odolné voči chybám?

Systém Autopilot Volvo navrhli tak, aby bol spoľahlivý a umožnil vozidlu prebrať kontrolu nad každým aspektom šoférovania v autonómnom režime. Jeho technológia má údajne zahŕňať systémy odolné voči chybovosti.

Musí však obstáť v rôznych dopravných situáciách a pri možných technických poruchách.

Predstavitelia Volva si nemyslia, že brzdový systém môže zlyhať. Autonómne jazdiace vozidlo však potrebuje ďalší nezávislý systém zabrzdenia, lebo v prípade výpadku nebude vodič pripravený brzdiť.

Zvládne aj komplikované situácie

V prípade výnimočných poveternostných podmienok, technickej poruchy alebo pri dosiahnutí cieľa cesty, systém upozorní vodiča, aby opäť prevzal kontrolu nad autom.

Ak vodič z akéhokoľvek dôvodu neprevezme riadenie vozidla včas, automobil sám príde na miesto, kde môže zastaviť.

Automobilka Volvo vyvíja riešenie na presné určovanie polohy a úplný 360-stupňový pohľad na okolie vozidla. Tento cieľ dosahuje kombináciou niekoľkých radarov, kamier a laserových senzorov.

Záložná sieť počítačov informácie spracuje a vygeneruje mapu pohybujúcich sa a stojacich objektov v okolí v reálnom čase.

Digitálna 3D mapa vo vysokom rozlíšení (neustále aktualizovaná údajmi v reálnom čase) spolu s informáciami o okolí a GPS zodpovedajú za presné určenie polohy.

Senzory všade, kam sa obzriete

Kamery na čelnom skle a radar s frekvenciou 76 GHz rozpoznávajú dopravné značky a zakrivenie vozovky. Dokážu tiež na ceste spozorovať objekty alebo iných účastníkov premávky.

Štyri snímače za predným a zadným nárazníkom (jeden v každom rohu) identifikujú predmety v každom smere.

Pokrývajú pravú aj ľavú stranu a vysielajú signál, ktorý sa odráža od značiek, stĺpov a stien tunela. Vďaka tomu monitorujú celé okolie auta.

Predmety v tesnej blízkosti vozidla snímajú štyri kamery. Dve umiestnili pod vonkajšie spätné zrkadlá, jednu do zadného nárazníka a jednu nechali v mriežke chladiča.

Okrem rozpoznávania predmetov majú za úlohu sledovať značenie jazdných pruhov na ceste.

Kamery s vysokým svetelným rozsahom zvládnu aj rýchle zmeny v svetelných podmienkach, ako napríklad pri vjazde do tunela.

Laser a optika umožňujú vidieť dostatočne ďaleko

Laserový snímací systém v prednej časti rozlišuje vozidlá v dosahu 150 metrov a pokrýva 140 stupňové zorné pole.

Za vrchom čelného skla tri kamery v jednej pokrývajú zorné pole v rozsahu 140 stupňov, 45 stupňov a úzke zorné pole 34 stupňov s dlhým dosahom.

Posledná spomenutá kamera zlepšuje vnímanie hĺbky a rozpoznávanie predmetov v diaľke.

Dobrý rozhľad smerom dozadu zabezpečia dva radary s dlhým dosahom v zadnom nárazníku vozidla. Táto technológia pomáha pri prechádzaní do iného jazdného pruhu, pretože dokáže už z veľkej diaľky zaznamenať rýchlo sa približujúce autá.

Dopravní dispečeri prispejú k fungovaniu

Po obvode auta je rozmiestnených dvanásť ultrazvukových senzorov, ktoré identifikujú objekty v blízkosti vozidla a podporujú autonómnu jazdu pri nízkej rýchlosti.

Digitálna 3D mapa s vysokým rozlíšením automobilu poskytuje informácie o okolí (napr. nadmorskú výšku, zakrivenie cesty, počet jazdných pruhov, geometriu tunelov, zvodidlá, značky, výjazdy atď.).

Výkonné GPS je jednou z neoddeliteľných súčastí systému riadenia polohy, ktoré vylepšuje kombinácia pokročilého GPS, trojstupňového akcelerometra a trojstupňového gyroskopu.

Automobil získava informácie o svojej polohe v okolitom prostredí, porovnaním 360 stupňového obrazu vytvoreného niekoľkými senzormi so zobrazením na mape.

Posledným článkom je Cloudová služba prepojená s kontrolným centrom dopravných orgánov. Vďaka tomu má vozidlo vždy k dispozícii najaktuálnejšie dopravné informácie.

Operátori kontrolného centra tiež môžu inštruovať vodičov, aby systém autonómneho riadenia vypli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 000
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 864
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 059
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 414
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 089
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 620
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 763
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop