SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Volvo prezradilo, ako budú vozidlá jazdiť v premávke samy

Do roku 2017 by mala v okolí Göteborgu jazdiť stovka vozidiel bez zásahu šoféra. Na ich chod bude dohliadať armáda senzorov a služieb.

(Zdroj: Volvo)

Volvo predstavilo celistvé systémové riešenie, ktoré zapojí autonómne jazdiace vozidlá do reálnej premávky.

Kľúčom k tomuto kroku je komplexná sieť senzorov, cloudové systémy na určovanie polohy a inteligentné technológie pre brzdenie a riadenie.

Budú dostatočne odolné voči chybám?

Systém Autopilot Volvo navrhli tak, aby bol spoľahlivý a umožnil vozidlu prebrať kontrolu nad každým aspektom šoférovania v autonómnom režime. Jeho technológia má údajne zahŕňať systémy odolné voči chybovosti.

Musí však obstáť v rôznych dopravných situáciách a pri možných technických poruchách.

Predstavitelia Volva si nemyslia, že brzdový systém môže zlyhať. Autonómne jazdiace vozidlo však potrebuje ďalší nezávislý systém zabrzdenia, lebo v prípade výpadku nebude vodič pripravený brzdiť.

Zvládne aj komplikované situácie

V prípade výnimočných poveternostných podmienok, technickej poruchy alebo pri dosiahnutí cieľa cesty, systém upozorní vodiča, aby opäť prevzal kontrolu nad autom.

Ak vodič z akéhokoľvek dôvodu neprevezme riadenie vozidla včas, automobil sám príde na miesto, kde môže zastaviť.

Automobilka Volvo vyvíja riešenie na presné určovanie polohy a úplný 360-stupňový pohľad na okolie vozidla. Tento cieľ dosahuje kombináciou niekoľkých radarov, kamier a laserových senzorov.

Záložná sieť počítačov informácie spracuje a vygeneruje mapu pohybujúcich sa a stojacich objektov v okolí v reálnom čase.

Digitálna 3D mapa vo vysokom rozlíšení (neustále aktualizovaná údajmi v reálnom čase) spolu s informáciami o okolí a GPS zodpovedajú za presné určenie polohy.

Senzory všade, kam sa obzriete

Kamery na čelnom skle a radar s frekvenciou 76 GHz rozpoznávajú dopravné značky a zakrivenie vozovky. Dokážu tiež na ceste spozorovať objekty alebo iných účastníkov premávky.

Štyri snímače za predným a zadným nárazníkom (jeden v každom rohu) identifikujú predmety v každom smere.

Pokrývajú pravú aj ľavú stranu a vysielajú signál, ktorý sa odráža od značiek, stĺpov a stien tunela. Vďaka tomu monitorujú celé okolie auta.

Predmety v tesnej blízkosti vozidla snímajú štyri kamery. Dve umiestnili pod vonkajšie spätné zrkadlá, jednu do zadného nárazníka a jednu nechali v mriežke chladiča.

Okrem rozpoznávania predmetov majú za úlohu sledovať značenie jazdných pruhov na ceste.

Kamery s vysokým svetelným rozsahom zvládnu aj rýchle zmeny v svetelných podmienkach, ako napríklad pri vjazde do tunela.

Laser a optika umožňujú vidieť dostatočne ďaleko

Laserový snímací systém v prednej časti rozlišuje vozidlá v dosahu 150 metrov a pokrýva 140 stupňové zorné pole.

Za vrchom čelného skla tri kamery v jednej pokrývajú zorné pole v rozsahu 140 stupňov, 45 stupňov a úzke zorné pole 34 stupňov s dlhým dosahom.

Posledná spomenutá kamera zlepšuje vnímanie hĺbky a rozpoznávanie predmetov v diaľke.

Dobrý rozhľad smerom dozadu zabezpečia dva radary s dlhým dosahom v zadnom nárazníku vozidla. Táto technológia pomáha pri prechádzaní do iného jazdného pruhu, pretože dokáže už z veľkej diaľky zaznamenať rýchlo sa približujúce autá.

Dopravní dispečeri prispejú k fungovaniu

Po obvode auta je rozmiestnených dvanásť ultrazvukových senzorov, ktoré identifikujú objekty v blízkosti vozidla a podporujú autonómnu jazdu pri nízkej rýchlosti.

Digitálna 3D mapa s vysokým rozlíšením automobilu poskytuje informácie o okolí (napr. nadmorskú výšku, zakrivenie cesty, počet jazdných pruhov, geometriu tunelov, zvodidlá, značky, výjazdy atď.).

Výkonné GPS je jednou z neoddeliteľných súčastí systému riadenia polohy, ktoré vylepšuje kombinácia pokročilého GPS, trojstupňového akcelerometra a trojstupňového gyroskopu.

Automobil získava informácie o svojej polohe v okolitom prostredí, porovnaním 360 stupňového obrazu vytvoreného niekoľkými senzormi so zobrazením na mape.

Posledným článkom je Cloudová služba prepojená s kontrolným centrom dopravných orgánov. Vďaka tomu má vozidlo vždy k dispozícii najaktuálnejšie dopravné informácie.

Operátori kontrolného centra tiež môžu inštruovať vodičov, aby systém autonómneho riadenia vypli.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 893
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 676
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 168
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 038
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 231
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 691
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 180
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 950
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 734
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 491

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris prichádza s príťažlivým dizajnom a stredovým airbagom

Japonská značka posiela štvorvalce do zabudnutia.

Nová Toyota Yaris

Rodina štvordverových kupé od BMW sa rozrastá o rad 2 Gran Coupe

Na začiatku bude v ponuke trojvalec aj verzia M235i s výkonom cez 300 koní.

Švédi prišli s elektromobilom, za ktorý by sa nemuselo hanbiť ani Apple

Švédske elektrické auto sa najskôr začne predávať v severnej Európe.

Uniti One

Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee

Najvyššie hodnotenie si naopak odnáša nemecké BMW.

Nový Peugeot 208 získal v nárazových testoch len štyri hviezdičky