SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Skutočné príčiny tragédie na Polomke sa dovolávajú riadneho vyšetrenia

Znalecký posudok zo zahraničia preukazuje, že nehoda sa nestala tak, ako tvrdil súdom uznaný jediný výpočet.

Cena za svetelnú signalizáciu na Polomke bola ukrutne vysoká. Od tragédie uplynulo šesť rokov.Cena za svetelnú signalizáciu na Polomke bola ukrutne vysoká. Od tragédie uplynulo šesť rokov. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Odsúdený vodič podal prostredníctvom svojho obhajcu dovolanie na Najvyšší súd pre opätovné vyšetrenie skutočných príčin tragickej havárie.

Obhajoba opiera svoje dovolanie o niekoľko zásadných zistení a najmä o odborné znalecké posudky a technické správy zahraničných inštitúcií.

Pripomeňme, že vodič autobusu Ján Minarovič bol uznaný za vinného z prečinu všeobecného ohrozenia a súd mu vymeral trest odňatia slobody na 102 mesiacov.

Podľa obhajoby sa tak stalo bez toho, aby boli zistené koreňové príčiny obrovskej dopravnej tragédie.

Vyšetrovanie podľahlo tlaku verejnej mienky a prihliadalo na takú interpretáciu dôkazov, ktorá zviedla vinu len na vodiča autobusa.

Nebrali do úvahy skutočný stav

V dovolaní stojí, že súdny proces znemožnil využiť všetky prostriedky trestného práva, bral do úvahy skreslené podklady znalcov Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline a neprihliadal ani na stanovisko pracovníka dozorného úradu pre bezpečnosť železničnej dopravy.

Dnes je pred aj za priecestím natiahnutý nový asfalt. Zakryl pôvodné jamy.

Ten uviedol, že bezpečná rýchlosť vlaku pri výhľadových pomeroch, aké panovali na priecestí v čase nehody, bola len 36 kilometrov za hodinu.

Pritom vlaky tadiaľ mohli jazdiť sedemdesiatkou. Obhajoba má vypracovanú detailnú analýzu oblasti zakrytého výhľadu na priecestí uznávanou inštitúciou v oblasti cestnej dopravy.

Podľa Ústavu súdneho znalectva v doprave z Prahy a iných inštitúcií sa skutok nestal tak, ako ho súd kládol za vinu šoférovi autobusu.

Z množstva dopravných značiek vodič vie, čo ho čaká. Pred tým tu žiadne neboli.

Mnohé zistenia obhajoby o rizikovom železničnom priecestí, kde sa stala iná tragédia aj pred nehodou autobusu, korešpondujú s meraniami a nákresmi, ktoré priniesol deň po nehode portál www.auto.sme.sk.

Okrem zisťovania skutočného stavu na priecestí krátko po nehode, sme priniesli názor z pohľadu ľudského faktora. Tiež sme upozorňovali na záhadné okolnosti odsúdenia vodiča.

Údajne bolo všetko v poriadku

Pri hľadaní vinníka nehody súd opomenul skutočnosť, že Železnice Slovenskej republiky nevyhoveli žiadostiam obce Polomka o zabezpečenie priecestia, ktorého význam prudko zmenila výstavba lyžiarskeho strediska.

Opatrenia neprišli ani po prvej tragédii lyžiarov na priecestí niekoľko rokov pred osudnou zrážkou s autobusom.

Navzdory uznania plnej viny za nehodu vodičovi autobusu sa v priebehu rokov priecestie zmenilo. Dnes je tam svetelná signalizácia.

Z úseku pred priecestím zmizli stĺpy, stromy aj kríky. Pritom je zabezpečené svetelnou signalizáciou. (r. 2015)
Na priecestí boli v čase nehody zlé výhľadové pomery. (r. 2009)

Správca železničnej trate odstránil stĺpy a dreviny, ktoré bránili v čase nehody vodičovi a zrejme aj rušňovodičovi vo výhľade.

Pribudlo náležité dopravné značenie a nový asfaltový koberec pred aj za priecestím. Kým vodiči vo februári 2009 netušili, na aké priecestie vchádzajú, aktuálne je prichádzajúcemu vodičovi všetko jasné z dopravných značiek.

Navyše na prichádzajúci vlak upozorňuje svetelná a zvuková signalizácia. V očiach verejnosti, ktorá rýchlo zabúda, je pri dnešnom stave priecestia nepochopiteľné, ako sa vôbec tragédia mohla stať.

Vodiča súdila verejnosť

Verejná mienka mala vysoký podiel na odsúdení vodiča ako jediného vinníka tragédie.

Znalci napasovali priebeh nehody na náladu spoločnosti a súd ignoroval fakt, že na nešťastí sa podieľali stav zabezpečenia priecestia, povolená rýchlosť vlaku a ignorovanie žiadostí o svetelné zabezpečenie.

Mediálny obraz nešťastia žiadal jedinú možnú odplatu za tragédiu v podobe odsúdenia vodiča.

Pritom účelom vyšetrovania dopravných nehôd musí byť v prvom rade zistenie koreňovej príčiny s cieľom odstrániť ju a tým zabrániť opakovaniu tragédie.

V súčasnosti vidí lepšie na priecestie aj rušňovodič. (r.2015)
Reálny stav na priecestí sme dokumentovali hneď na druhý deň po nehode. (r.2009)

Po prvej nehode a úmrtí na priecestí sa neudialo nič a až ďalších 12 ľudí vykúpilo životom svetelnú a zvukovú signalizáciu.

Rozsudok odporuje teórii veľkých havárií, ktoré nikdy nespôsobila jednoduchá chyba jedného človeka.

Z úcty k vyhasnutým životom na Polomke sa obhajoba snaží nájsť pravdu o tejto tragédii a zachrániť ponaučenia, ktoré priniesla.

Mimochodom všetky odborné vyjadrenia a znalecký posudok musela obhajoba získať mimo územia Slovenskej republiky, pretože na Slovensku sa nenašli znalci, ktorí by sa na to podujali.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 105
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 226
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 468
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 4 026
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 910
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 004
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 699
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Marián Varga z Collegium Musicum.

V Skalici bude v sobotu spomienkový koncert na počesť skvelého muzikanta.


8 h
Ilustračné foto.

Aby im neublížil online svet.


23. máj
Ilustračná fotografia

Pozrite si model obsadenia regionálnych súťaži po reorganizácii.


16 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


8 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


14 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj
Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


24. máj

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  2. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  3. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  4. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  6. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  7. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  8. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 391
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 514
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 772
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 196
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 121
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 874
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 837
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 782
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu