SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Skutočné príčiny tragédie na Polomke sa dovolávajú riadneho vyšetrenia

Znalecký posudok zo zahraničia preukazuje, že nehoda sa nestala tak, ako tvrdil súdom uznaný jediný výpočet.

Cena za svetelnú signalizáciu na Polomke bola ukrutne vysoká. Od tragédie uplynulo šesť rokov.Cena za svetelnú signalizáciu na Polomke bola ukrutne vysoká. Od tragédie uplynulo šesť rokov. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Odsúdený vodič podal prostredníctvom svojho obhajcu dovolanie na Najvyšší súd pre opätovné vyšetrenie skutočných príčin tragickej havárie.

Obhajoba opiera svoje dovolanie o niekoľko zásadných zistení a najmä o odborné znalecké posudky a technické správy zahraničných inštitúcií.

Pripomeňme, že vodič autobusu Ján Minarovič bol uznaný za vinného z prečinu všeobecného ohrozenia a súd mu vymeral trest odňatia slobody na 102 mesiacov.

Podľa obhajoby sa tak stalo bez toho, aby boli zistené koreňové príčiny obrovskej dopravnej tragédie.

Vyšetrovanie podľahlo tlaku verejnej mienky a prihliadalo na takú interpretáciu dôkazov, ktorá zviedla vinu len na vodiča autobusa.

Nebrali do úvahy skutočný stav

V dovolaní stojí, že súdny proces znemožnil využiť všetky prostriedky trestného práva, bral do úvahy skreslené podklady znalcov Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline a neprihliadal ani na stanovisko pracovníka dozorného úradu pre bezpečnosť železničnej dopravy.

Dnes je pred aj za priecestím natiahnutý nový asfalt. Zakryl pôvodné jamy.

Ten uviedol, že bezpečná rýchlosť vlaku pri výhľadových pomeroch, aké panovali na priecestí v čase nehody, bola len 36 kilometrov za hodinu.

Pritom vlaky tadiaľ mohli jazdiť sedemdesiatkou. Obhajoba má vypracovanú detailnú analýzu oblasti zakrytého výhľadu na priecestí uznávanou inštitúciou v oblasti cestnej dopravy.

Podľa Ústavu súdneho znalectva v doprave z Prahy a iných inštitúcií sa skutok nestal tak, ako ho súd kládol za vinu šoférovi autobusu.

Z množstva dopravných značiek vodič vie, čo ho čaká. Pred tým tu žiadne neboli.

Mnohé zistenia obhajoby o rizikovom železničnom priecestí, kde sa stala iná tragédia aj pred nehodou autobusu, korešpondujú s meraniami a nákresmi, ktoré priniesol deň po nehode portál www.auto.sme.sk.

Okrem zisťovania skutočného stavu na priecestí krátko po nehode, sme priniesli názor z pohľadu ľudského faktora. Tiež sme upozorňovali na záhadné okolnosti odsúdenia vodiča.

Údajne bolo všetko v poriadku

Pri hľadaní vinníka nehody súd opomenul skutočnosť, že Železnice Slovenskej republiky nevyhoveli žiadostiam obce Polomka o zabezpečenie priecestia, ktorého význam prudko zmenila výstavba lyžiarskeho strediska.

Opatrenia neprišli ani po prvej tragédii lyžiarov na priecestí niekoľko rokov pred osudnou zrážkou s autobusom.

Navzdory uznania plnej viny za nehodu vodičovi autobusu sa v priebehu rokov priecestie zmenilo. Dnes je tam svetelná signalizácia.

Z úseku pred priecestím zmizli stĺpy, stromy aj kríky. Pritom je zabezpečené svetelnou signalizáciou. (r. 2015)
Na priecestí boli v čase nehody zlé výhľadové pomery. (r. 2009)

Správca železničnej trate odstránil stĺpy a dreviny, ktoré bránili v čase nehody vodičovi a zrejme aj rušňovodičovi vo výhľade.

Pribudlo náležité dopravné značenie a nový asfaltový koberec pred aj za priecestím. Kým vodiči vo februári 2009 netušili, na aké priecestie vchádzajú, aktuálne je prichádzajúcemu vodičovi všetko jasné z dopravných značiek.

Navyše na prichádzajúci vlak upozorňuje svetelná a zvuková signalizácia. V očiach verejnosti, ktorá rýchlo zabúda, je pri dnešnom stave priecestia nepochopiteľné, ako sa vôbec tragédia mohla stať.

Vodiča súdila verejnosť

Verejná mienka mala vysoký podiel na odsúdení vodiča ako jediného vinníka tragédie.

Znalci napasovali priebeh nehody na náladu spoločnosti a súd ignoroval fakt, že na nešťastí sa podieľali stav zabezpečenia priecestia, povolená rýchlosť vlaku a ignorovanie žiadostí o svetelné zabezpečenie.

Mediálny obraz nešťastia žiadal jedinú možnú odplatu za tragédiu v podobe odsúdenia vodiča.

Pritom účelom vyšetrovania dopravných nehôd musí byť v prvom rade zistenie koreňovej príčiny s cieľom odstrániť ju a tým zabrániť opakovaniu tragédie.

V súčasnosti vidí lepšie na priecestie aj rušňovodič. (r.2015)
Reálny stav na priecestí sme dokumentovali hneď na druhý deň po nehode. (r.2009)

Po prvej nehode a úmrtí na priecestí sa neudialo nič a až ďalších 12 ľudí vykúpilo životom svetelnú a zvukovú signalizáciu.

Rozsudok odporuje teórii veľkých havárií, ktoré nikdy nespôsobila jednoduchá chyba jedného človeka.

Z úcty k vyhasnutým životom na Polomke sa obhajoba snaží nájsť pravdu o tejto tragédii a zachrániť ponaučenia, ktoré priniesla.

Mimochodom všetky odborné vyjadrenia a znalecký posudok musela obhajoba získať mimo územia Slovenskej republiky, pretože na Slovensku sa nenašli znalci, ktorí by sa na to podujali.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  2. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  5. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  6. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  7. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  8. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 040
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 853
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 332
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 783
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 467
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 980
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 836
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 643
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 5 029
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koncept vlastných zdieľaných áut začína najprv v Bratislave.

23m
Dacia Logan

V ponuke je iba najsilnejší motor na plyn.

6 h
Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

17. máj
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj