Prvá jazda: V novej Vitare nehľadajte staré Suzuki SX4

Suzuki triafa do vkusu dnešných motoristov a pritom oživuje takmer tridsať rokov starý nápad. Vitara chytila druhý dych, pritom jej stačia dva motory a nízka hmotnosť.

Suzuki sleduje módnu vlnu so štrnástimi kombináciami lakov strešných častí a ostatku karosérie.(Zdroj: Suzuki)

Motoristi majú v pamäti model Grand Vitara, a preto veľmi spýtavo reagujú na novú Vitaru, ktorá je menším autom. Pravda je však taká, že skutočná Vitara bez prívlastku Grand bolo malé SUV možno jedno z prvých vôbec.

Vitara prišla na trh v roku 1988 a okamžite sa stala hitom amerických filmov. Nová Vitara je presným stelesnením mena akurát v dnešných rysoch. Oproti pôvodnej Vitare má o 30 centimetrov dlhší rázvor ale len o málo vyššiu hmotnosť.

Vitara nahradí u nás populárny model SX4, avšak ide o väčšie auto než bolo SX4. Nám príde Vitara bližšie k S-Cross než k Suzuki SX4. S autom, ktoré nahrádza, má však spoločné výborné dielenské spracovanie a zmysel pre jednoduchosť. Vyšší podvozok a cenovo prístupný pohon všetkých kolies s prijateľným kufrom je vyslovene slovenská kombinácia.

Má väčší kufor s dvojitou podlahou a viac miesta na sedenie oproti SX4. Aby sa vzadu posadili aj vyššie postavy, treba oželieť strešné okno, lebo to katastrofálne obmedzuje priestor.

Prináša kontrasty

Interiér postúpil oproti SX4 vo farebnosti, má modernejšie vybavenie ale staré ovládanie palubného počítača tyčkou pri prístrojoch. Naopak na stredovej konzole je najmodernejší dotykový displej a fuguje excelentne.

Reaguje aj na dotyky v rukaviciach a má precíznu navigáciu. V tomto je Suzuki naozaj popredu. Pokiaľ ide o dizajn a zladenie tvarov, nie každému bude interiér Vitary pasovať do oka. Nás potešilo dobré odhlučnenie a čistý výhľad šikmo vpred. Rozhodne lepší ako pri Suzuki SX4.

Interiér môže mať tiež farebné výplne, ale lepšie vyzerá sivo čierna kombinácia. Kvalita dielenského spracovania je tradične na vysokej úrovni. (FOTO-SUZUKI)

Z interiéru doslova sála, že máte v rukách dobré auto za dobré peniaze, ale bez fantázie. Farebný dekor je až príliš kontrastný a lepšie bude objednať si interiér v sivo čiernej kombinácii.

Začínajú s dvomi motormi

Farebne ladená Vitara vyzerá na prvý pohľad veľmi rozšafne a pripomína množstvo konkurenčných áut, ktoré boli produktom módy. Ponuka motorov však svedčí o výrazných ekonomických základoch tohto projektu.

Napokon ide o auto pre motoristov, ktorí sa na auto pozerajú len ako na úžitkový predmet a výsostne ekonomicky. Preto automobilka siahla po dvoch motoroch, ktoré dodáva do modelu S-Cross. Dokonca benzínovému motoru nechala aj päťstupňovú manuálnu prevodovku ako v SX4.

Benzínový štvorvalec 1,6 VVT má rovnaký výkon 88 kW ako naftový motor 1,6 DDiS. Pochopiteľne diesel ponúka výkon pri 3750 otáčkach a benzínový motor pri 6000. Krútiaci moment naftového motora 320 Nm je v podstate dvojnásobný oproti benzínovému motoru.

Benzín bude vstupnou bránou k Vitare a po našej praktickej skúsenosti aj dobrou voľbou. Suzuki sľubuje pri benzínovom motore spotreby od 5,3 do 5,7 a pri naftovom od 4,0 do 4,2 v závislosti na pohone a prevodovke.

Zadok má až príliš jednoduchý dizajn, ale niektoré kombinácie farieb mu pristanú. Prioritou je vyšší podvozok a funkčnosť karosérie. (FOTO-SUZUKI)

Automat zatiaľ len k benzínu

Prvé kilometre sme prešli s novou automatickou prevodovkou a benzínovým motorom. V hornatom okolí portugalského mesta Cascais sme udržali spotrebu na 6,7 l/100 kilometrov.

Šesťstupňový automat má ako prioritu nastavený komfort, nepatrí medzi technologické hity, ale je príjemný na jazdu a hlavne zbytočne nepodraďuje.

Potom môžete držať spotrebu na rozumných hodnotách. Automat odporúčame v kombinácii s pohonom 4WD a do ľahkého terénu.

Batožinový priestor má objem 375 litrov a dvojité dno. Základné verzie majú lepiacu sadu namiesto rezervy. (FOTO-Rastislav Chvála)

Vitaru sme skúšali na špeciálne pripravenej terénnej skúške, ale tá bola skôr výsmechom. Organizátori pripravili terén, ktorý zodpovedal náročnosťou horšiemu vjazdu do garáže na Slovensku. Pritom auto má asistent pre zjazd zo strmého kopca a celkovo štyri jazdné režimy pohonu Allgrip. Terén rozhodne vyskúšame v domácich podmienkach.

Na ľahké autá sme zabudli

Dosahované spotreby pod sedem litrov v kopcovitom teréne a s benzínovým motorom nám pripomenuli hlavnú výhodu Vitary. Kompaktné SUV váži s benzínovým motorom len 1075 kilogramov a verzia 4x4 s automatom má iba 1185 kilogramov.

To sme si uvedomili aj na práci podvozka. Prišlo nám to tak, že na záplatách a drobných nerovnostiach v zákrute Suzuki poskakovalo. Aj elektrický posilňovač riadenia benzínovej verzie mal príliš progresívny účinok.

Pocit poskakujúceho auta zrejme spôsobila nízka hmotnosť, na akú nie sme pri nových autách tejto kategórie zvyknutí. Naopak na štrkovej ceste s veľkými jamami Suzuki fungovalo príkladne. Bez búchania náprav a bez prepruženia. Tam sa ľahkosť konštrukcie prejavila naplno.

Palubný systém patrí medzi najlepšie v tejto kategórii áut. Tiež ponúka zdieľanie aplikácii z mobilného telefónu na dotykovom displeji auta. (FOTO - SUZUKI)

Na asfaltových cestách urobila najlepší dojem naftová verzia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. S dieslom hltala Vitara portugalské zaplátané cesty najlepšie. Tým sa jasne ukázalo, že ako služobné auto na prioritné jazdenie po asfaltoch bude dobrá naftová verzia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Na testovacích trasách nám indikovala spotrebu okolo 4,6 l/100 km. Do terénu pre ľahkosť konštrukcie odporúčame benzínový motor ale definitívne stanovisko príde po teste v našich domácich podmienkach.

Z Ostrihomu pôjde do celého sveta

Nové Suzuki Vitara vyrábajú v maďarskom Ostrihome a v prvom roku výroby pripadne z celkovo 165.000 vyrobených áut až 70.000 na novú Vitaru.

Pre tento rok chce Suzuki novinku predávať na 70 trhoch, vrátane Slovenska, kde práve začína predaj. Základná verzia s benzínovým motorom 1,6 a pohonom predných kolies 2WD stojí 14.200 eur.

Ak potrebujete k benzínovému motoru aj pohon všetkých kolies Allgrip 4WD, zaplatíte za Vitaru 16.200 eur. Po prvých testoch v zahraničí, považujeme Vitaru za dobre zvládnuté auto pre daný účel každodennej mobility.

Menší výber motorizácií má vykúpiť kvalita spracovania povestná pre Suzuki. Už onedlho podrobíme naftovú aj benzínovú verziu s pohonom všetkých kolies redakčnému testu.

Navonok sú rozdiely vo veľkosti oproti modelu Suzuki S-Cross minimálne. V skutočnosti má S-Cross predsa väčší kufor a priestrannejší interiér. (FOTO-Rastislav Chvála)

Motor

benzínový štvorvalec 1.6l VVT

dieselový štvorvalec

1.6l DDiS

Objem (cm3)

1586

1598

Pohon

2WD

4WD

2WD

4WD

Prevodovka

5MT

6AT

5MT

6AT

6MT

6MT

Kombinovaná spotreba l/100 km

5,3

5,5

5,6

5,7

4,0

4,2

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

11,5

12,5

12,0

13,0

11,5

12,4

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  5. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 479
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 891
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 10 254
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 8 027
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 182
  6. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 134
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 086
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 3 553
  9. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 836
  10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 2 648

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minister Stropnický: Babiš je ako Ronaldo, neposadíte ho na lavičku

Politici sa len tvária, že riešia problémy občanov, to ja neviem, hovorí pre SME odchádzajúci šéf českej diplomacie MARTIN STROPNICKÝ.

KOMENTÁR DÁVIDA TVRDOŇA

Zuckerberg sa vysmial Európe nevídaným spôsobom

Opäť sme sa nič nové nedozvedeli.

DOMOV

Homosexuáli sa môžu stať rodičmi, ukázal prípad z Česka

Český Najvyšší súd uznal dvoch gejov za právoplatných rodičov dieťaťa.

Neprehliadnite tiež

Z Dacie Duster sa stala praktická dodávka do terénu

Dacia Duster Fiskal sa vracia aj v druhej generácii modelu, vymenila zadné sedadlá za nákladný priestor.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.