SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: V novej Vitare nehľadajte staré Suzuki SX4

Suzuki triafa do vkusu dnešných motoristov a pritom oživuje takmer tridsať rokov starý nápad. Vitara chytila druhý dych, pritom jej stačia dva motory a nízka hmotnosť.

Suzuki sleduje módnu vlnu so štrnástimi kombináciami lakov strešných častí a ostatku karosérie.Suzuki sleduje módnu vlnu so štrnástimi kombináciami lakov strešných častí a ostatku karosérie. (Zdroj: Suzuki)

Motoristi majú v pamäti model Grand Vitara, a preto veľmi spýtavo reagujú na novú Vitaru, ktorá je menším autom. Pravda je však taká, že skutočná Vitara bez prívlastku Grand bolo malé SUV možno jedno z prvých vôbec.

Vitara prišla na trh v roku 1988 a okamžite sa stala hitom amerických filmov. Nová Vitara je presným stelesnením mena akurát v dnešných rysoch. Oproti pôvodnej Vitare má o 30 centimetrov dlhší rázvor ale len o málo vyššiu hmotnosť.

Vitara nahradí u nás populárny model SX4, avšak ide o väčšie auto než bolo SX4. Nám príde Vitara bližšie k S-Cross než k Suzuki SX4. S autom, ktoré nahrádza, má však spoločné výborné dielenské spracovanie a zmysel pre jednoduchosť. Vyšší podvozok a cenovo prístupný pohon všetkých kolies s prijateľným kufrom je vyslovene slovenská kombinácia.

Má väčší kufor s dvojitou podlahou a viac miesta na sedenie oproti SX4. Aby sa vzadu posadili aj vyššie postavy, treba oželieť strešné okno, lebo to katastrofálne obmedzuje priestor.

Prináša kontrasty

Interiér postúpil oproti SX4 vo farebnosti, má modernejšie vybavenie ale staré ovládanie palubného počítača tyčkou pri prístrojoch. Naopak na stredovej konzole je najmodernejší dotykový displej a fuguje excelentne.

Reaguje aj na dotyky v rukaviciach a má precíznu navigáciu. V tomto je Suzuki naozaj popredu. Pokiaľ ide o dizajn a zladenie tvarov, nie každému bude interiér Vitary pasovať do oka. Nás potešilo dobré odhlučnenie a čistý výhľad šikmo vpred. Rozhodne lepší ako pri Suzuki SX4.

Interiér môže mať tiež farebné výplne, ale lepšie vyzerá sivo čierna kombinácia. Kvalita dielenského spracovania je tradične na vysokej úrovni. (FOTO-SUZUKI)

Z interiéru doslova sála, že máte v rukách dobré auto za dobré peniaze, ale bez fantázie. Farebný dekor je až príliš kontrastný a lepšie bude objednať si interiér v sivo čiernej kombinácii.

Začínajú s dvomi motormi

Farebne ladená Vitara vyzerá na prvý pohľad veľmi rozšafne a pripomína množstvo konkurenčných áut, ktoré boli produktom módy. Ponuka motorov však svedčí o výrazných ekonomických základoch tohto projektu.

Napokon ide o auto pre motoristov, ktorí sa na auto pozerajú len ako na úžitkový predmet a výsostne ekonomicky. Preto automobilka siahla po dvoch motoroch, ktoré dodáva do modelu S-Cross. Dokonca benzínovému motoru nechala aj päťstupňovú manuálnu prevodovku ako v SX4.

Benzínový štvorvalec 1,6 VVT má rovnaký výkon 88 kW ako naftový motor 1,6 DDiS. Pochopiteľne diesel ponúka výkon pri 3750 otáčkach a benzínový motor pri 6000. Krútiaci moment naftového motora 320 Nm je v podstate dvojnásobný oproti benzínovému motoru.

Benzín bude vstupnou bránou k Vitare a po našej praktickej skúsenosti aj dobrou voľbou. Suzuki sľubuje pri benzínovom motore spotreby od 5,3 do 5,7 a pri naftovom od 4,0 do 4,2 v závislosti na pohone a prevodovke.

Zadok má až príliš jednoduchý dizajn, ale niektoré kombinácie farieb mu pristanú. Prioritou je vyšší podvozok a funkčnosť karosérie. (FOTO-SUZUKI)

Automat zatiaľ len k benzínu

Prvé kilometre sme prešli s novou automatickou prevodovkou a benzínovým motorom. V hornatom okolí portugalského mesta Cascais sme udržali spotrebu na 6,7 l/100 kilometrov.

Šesťstupňový automat má ako prioritu nastavený komfort, nepatrí medzi technologické hity, ale je príjemný na jazdu a hlavne zbytočne nepodraďuje.

Potom môžete držať spotrebu na rozumných hodnotách. Automat odporúčame v kombinácii s pohonom 4WD a do ľahkého terénu.

Batožinový priestor má objem 375 litrov a dvojité dno. Základné verzie majú lepiacu sadu namiesto rezervy. (FOTO-Rastislav Chvála)

Vitaru sme skúšali na špeciálne pripravenej terénnej skúške, ale tá bola skôr výsmechom. Organizátori pripravili terén, ktorý zodpovedal náročnosťou horšiemu vjazdu do garáže na Slovensku. Pritom auto má asistent pre zjazd zo strmého kopca a celkovo štyri jazdné režimy pohonu Allgrip. Terén rozhodne vyskúšame v domácich podmienkach.

Na ľahké autá sme zabudli

Dosahované spotreby pod sedem litrov v kopcovitom teréne a s benzínovým motorom nám pripomenuli hlavnú výhodu Vitary. Kompaktné SUV váži s benzínovým motorom len 1075 kilogramov a verzia 4x4 s automatom má iba 1185 kilogramov.

To sme si uvedomili aj na práci podvozka. Prišlo nám to tak, že na záplatách a drobných nerovnostiach v zákrute Suzuki poskakovalo. Aj elektrický posilňovač riadenia benzínovej verzie mal príliš progresívny účinok.

Pocit poskakujúceho auta zrejme spôsobila nízka hmotnosť, na akú nie sme pri nových autách tejto kategórie zvyknutí. Naopak na štrkovej ceste s veľkými jamami Suzuki fungovalo príkladne. Bez búchania náprav a bez prepruženia. Tam sa ľahkosť konštrukcie prejavila naplno.

Palubný systém patrí medzi najlepšie v tejto kategórii áut. Tiež ponúka zdieľanie aplikácii z mobilného telefónu na dotykovom displeji auta. (FOTO - SUZUKI)

Na asfaltových cestách urobila najlepší dojem naftová verzia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. S dieslom hltala Vitara portugalské zaplátané cesty najlepšie. Tým sa jasne ukázalo, že ako služobné auto na prioritné jazdenie po asfaltoch bude dobrá naftová verzia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Na testovacích trasách nám indikovala spotrebu okolo 4,6 l/100 km. Do terénu pre ľahkosť konštrukcie odporúčame benzínový motor ale definitívne stanovisko príde po teste v našich domácich podmienkach.

Z Ostrihomu pôjde do celého sveta

Nové Suzuki Vitara vyrábajú v maďarskom Ostrihome a v prvom roku výroby pripadne z celkovo 165.000 vyrobených áut až 70.000 na novú Vitaru.

Pre tento rok chce Suzuki novinku predávať na 70 trhoch, vrátane Slovenska, kde práve začína predaj. Základná verzia s benzínovým motorom 1,6 a pohonom predných kolies 2WD stojí 14.200 eur.

Ak potrebujete k benzínovému motoru aj pohon všetkých kolies Allgrip 4WD, zaplatíte za Vitaru 16.200 eur. Po prvých testoch v zahraničí, považujeme Vitaru za dobre zvládnuté auto pre daný účel každodennej mobility.

Menší výber motorizácií má vykúpiť kvalita spracovania povestná pre Suzuki. Už onedlho podrobíme naftovú aj benzínovú verziu s pohonom všetkých kolies redakčnému testu.

Navonok sú rozdiely vo veľkosti oproti modelu Suzuki S-Cross minimálne. V skutočnosti má S-Cross predsa väčší kufor a priestrannejší interiér. (FOTO-Rastislav Chvála)

Motor

benzínový štvorvalec 1.6l VVT

dieselový štvorvalec

1.6l DDiS

Objem (cm3)

1586

1598

Pohon

2WD

4WD

2WD

4WD

Prevodovka

5MT

6AT

5MT

6AT

6MT

6MT

Kombinovaná spotreba l/100 km

5,3

5,5

5,6

5,7

4,0

4,2

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

11,5

12,5

12,0

13,0

11,5

12,4

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  4. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 886
  2. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 20 740
  3. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 012
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 055
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 527
  6. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 8 247
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 518
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 891
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 565
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

23 h
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj
Volkswagen Golf R

Elektromobily tvoria už podiel 16 percent.

4. máj
Skica interiéru novej Škody Fabia.

Pracovisko vodiča poteší zástancov klasickej koncepcie.

4. máj