SME

Čo nového chystá Škoda Auto v roku 2001

Praha 2.januára (TASR) - Škoda Auto je suverénne najväčším vývozcom a najdôležitejším priemyselným podnikom v Českej republike. Jej predajné výsledky sa prenášajú do hospodárenia desiatok až stoviek dodávateľských firiem, ktoré sú vo svojich regiónoch čas

to kľúčovými zamestnávateľmi. Perspektívy českej ekonomiky v roku 2001 preto do veľkej miery závisia od vývoja v mladoboleslavskej automobilke. Čo možno od Škody tento rok očakávať?

octavia combi je 4,5 m dlhá.

Kvôli sprísneným ekologickým normám musel byť k 1. januáru 2001 ukončený vývoz modelu Felicia do krajín Európskej únie (EÚ). V štátoch, ako je ČR a Slovensko, síce nové predpisy začnú platiť až o rok neskôr, napriek tomu sa vedenie Škody rozhodlo skončiť s feliciami už v apríli 2001. Ešte pred ukončením výroby osobných felicií sa zastaví montáž úžitkových verzií. Informoval o tom český denník Právo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Znamená to, že počas dvoch rokov nie je veľká nádej na nové ľahké úžitkové vozidlo značky Škoda, pretože to bude zrejme vychádzať až z podvozku chystaného nástupcu modelového radu Octavia. Škoda bude vyrábať iba osobné autá a bude sa musieť snažiť zaujať zákazníkov novinkami.

Fabie budú v roku 2001 hlavným radom Škody. Ich predaj bude dynamicky rásť. K základnému modelu a ku kombi má podľa neoficiálnych informácií pribudnúť už na jar tretia verzia, klasický štvordverový sedan s oddeleným batožinovým priestorom. Priaznivci českej značky sa tejto karosérie dočkajú po dlhých rokoch, pretože sedan, vyvinutý na báze vozidla Favorit, sa z úsporných dôvodov nakoniec do výroby nedostal. Okrem toho v hre ostáva dvojdverové prevedenie fabie, respektíve kupé, a bude záležať od výsledkov prieskumu trhu, či sa v budúcnosti tieto autá na cestách objavia.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom štvrťroku 2001 začnú v závode Vrchlabí vyrábať najrýchlejšie sériové škodovky v histórii. Model Octavia RS dosahuje maximálnu rýchlosť 232 kilometrov za hodinu, na stovku zrýchli za 8 sekúnd. Navyše, uvažuje sa o rozšírení ponuky Octavií s pohonom štyroch kolies. Výroba predĺženej "vládnej" Octavie oproti tomu skončí. Celková produkcia octavií sa pravdepodobne udrží na súčasnej úrovni.

Na jeseň automobilka predstaví dlho pripravovanú najväčšiu škodovku. O tomto luxusnom vozidle, ktoré bude konkurovať BMW, mercedesom a vozidlám značky Volvo, by sa vlastne nemalo hovoriť ako o mladoboleslavskom, pretože vyrábať sa bude výhradne v závode Kvasiny na Rychnovsku. Z toho však vyplynul vážny sociálny problém: keď výroba felicií v Kvasinách končí a najväčšia škodovka vyjde až koncom roka, čo budú tamojší zamestnanci medzitým robiť? Pre robotníkov nakoniec Škoda našla dočasnú prácu pri montáži fabií v Mladej Boleslavy, kde sa odbory sťažovali, že na linke je málo ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Vývojové oddelenie bude pracovať na príprave možného štvrtého radu, ale automobilka zatiaľ úspešne tají, o čo pôjde. Dávnym snom šéfov aj konštruktérov Škody je terénne vozidlo, schopné nahradiť napríklad automobily Lada Niva, ktoré v horských a podhorských oblastiach používa Česká pošta. Projekt však bol pred rokmi pozastavený s tým, že všetky automobilky koncernu Volkswagen majú používať jednotné podvozky. Teraz sa zdá, že v perspektíve niekoľkých rokov by mohol znovu dostať zelenú.

Škodoviek sa v roku 2000 predalo necelých 440 000, čo znamená asi 12-% medziročný nárast. Aj v roku 2001 chce Škoda udržať rast. Pretože sa ale v roku 2000 predalo asi 100 000 relatívne lacných felicií, zvýšenie určite nebude prudké.

V posledných mesiacoch je Škoda mimoriadne úspešná na českom trhu. Zatiaľ čo pred rokom tam na jej autá pripadala iba necelá polovica predajov, v novembri 2000 už mala 58 %. Zahnala tak dovozcov do defenzívy. záujem o dovážené nové osobné autá klesol, zatiaľ čo český predaj škodoviek sa za prvých 11 mesiacov roku 2000 zvýšil o 6,3 %.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto roku však musí Škoda rátať s miernym poklesom podielu na českom trhu, pretože jej bude chýbať úžitkový automobil a nových najväčších škodoviek sa do konca roka predá asi iba veľmi obmedzené množstvo. O to významnejšiu úlohu zohrá pravdepodobne export, pričom rozhodujúcou krajinou zostane Nemecko.

V ekonomických plánoch Škody hrá veľmi dôležitú úlohu nová motoráreň, ktorá obmedzí závislosť automobilky od dovozu moderných motorov. Rozjazd škodováckej motorárne, postavenej aj vďaka vládnym investičných zvýhodneniam, bude mať prinajmenšom rovnaký význam ako uvedenie zmienených dvoch noviniek na trh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 478
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 330
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 906
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 562
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 431
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 716
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 314
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu