to kľúčovými zamestnávateľmi. Perspektívy českej ekonomiky v roku 2001 preto do veľkej miery závisia od vývoja v mladoboleslavskej automobilke. Čo možno od Škody tento rok očakávať?

Kvôli sprísneným ekologickým normám musel byť k 1. januáru 2001 ukončený vývoz modelu Felicia do krajín Európskej únie (EÚ). V štátoch, ako je ČR a Slovensko, síce nové predpisy začnú platiť až o rok neskôr, napriek tomu sa vedenie Škody rozhodlo skončiť s feliciami už v apríli 2001. Ešte pred ukončením výroby osobných felicií sa zastaví montáž úžitkových verzií. Informoval o tom český denník Právo.
Znamená to, že počas dvoch rokov nie je veľká nádej na nové ľahké úžitkové vozidlo značky Škoda, pretože to bude zrejme vychádzať až z podvozku chystaného nástupcu modelového radu Octavia. Škoda bude vyrábať iba osobné autá a bude sa musieť snažiť zaujať zákazníkov novinkami.
Fabie budú v roku 2001 hlavným radom Škody. Ich predaj bude dynamicky rásť. K základnému modelu a ku kombi má podľa neoficiálnych informácií pribudnúť už na jar tretia verzia, klasický štvordverový sedan s oddeleným batožinovým priestorom. Priaznivci českej značky sa tejto karosérie dočkajú po dlhých rokoch, pretože sedan, vyvinutý na báze vozidla Favorit, sa z úsporných dôvodov nakoniec do výroby nedostal. Okrem toho v hre ostáva dvojdverové prevedenie fabie, respektíve kupé, a bude záležať od výsledkov prieskumu trhu, či sa v budúcnosti tieto autá na cestách objavia.
V prvom štvrťroku 2001 začnú v závode Vrchlabí vyrábať najrýchlejšie sériové škodovky v histórii. Model Octavia RS dosahuje maximálnu rýchlosť 232 kilometrov za hodinu, na stovku zrýchli za 8 sekúnd. Navyše, uvažuje sa o rozšírení ponuky Octavií s pohonom štyroch kolies. Výroba predĺženej "vládnej" Octavie oproti tomu skončí. Celková produkcia octavií sa pravdepodobne udrží na súčasnej úrovni.
Na jeseň automobilka predstaví dlho pripravovanú najväčšiu škodovku. O tomto luxusnom vozidle, ktoré bude konkurovať BMW, mercedesom a vozidlám značky Volvo, by sa vlastne nemalo hovoriť ako o mladoboleslavskom, pretože vyrábať sa bude výhradne v závode Kvasiny na Rychnovsku. Z toho však vyplynul vážny sociálny problém: keď výroba felicií v Kvasinách končí a najväčšia škodovka vyjde až koncom roka, čo budú tamojší zamestnanci medzitým robiť? Pre robotníkov nakoniec Škoda našla dočasnú prácu pri montáži fabií v Mladej Boleslavy, kde sa odbory sťažovali, že na linke je málo ľudí.
Vývojové oddelenie bude pracovať na príprave možného štvrtého radu, ale automobilka zatiaľ úspešne tají, o čo pôjde. Dávnym snom šéfov aj konštruktérov Škody je terénne vozidlo, schopné nahradiť napríklad automobily Lada Niva, ktoré v horských a podhorských oblastiach používa Česká pošta. Projekt však bol pred rokmi pozastavený s tým, že všetky automobilky koncernu Volkswagen majú používať jednotné podvozky. Teraz sa zdá, že v perspektíve niekoľkých rokov by mohol znovu dostať zelenú.
Škodoviek sa v roku 2000 predalo necelých 440 000, čo znamená asi 12-% medziročný nárast. Aj v roku 2001 chce Škoda udržať rast. Pretože sa ale v roku 2000 predalo asi 100 000 relatívne lacných felicií, zvýšenie určite nebude prudké.
V posledných mesiacoch je Škoda mimoriadne úspešná na českom trhu. Zatiaľ čo pred rokom tam na jej autá pripadala iba necelá polovica predajov, v novembri 2000 už mala 58 %. Zahnala tak dovozcov do defenzívy. záujem o dovážené nové osobné autá klesol, zatiaľ čo český predaj škodoviek sa za prvých 11 mesiacov roku 2000 zvýšil o 6,3 %.
V tomto roku však musí Škoda rátať s miernym poklesom podielu na českom trhu, pretože jej bude chýbať úžitkový automobil a nových najväčších škodoviek sa do konca roka predá asi iba veľmi obmedzené množstvo. O to významnejšiu úlohu zohrá pravdepodobne export, pričom rozhodujúcou krajinou zostane Nemecko.
V ekonomických plánoch Škody hrá veľmi dôležitú úlohu nová motoráreň, ktorá obmedzí závislosť automobilky od dovozu moderných motorov. Rozjazd škodováckej motorárne, postavenej aj vďaka vládnym investičných zvýhodneniam, bude mať prinajmenšom rovnaký význam ako uvedenie zmienených dvoch noviniek na trh.