Čo nového chystá Škoda Auto v roku 2001

Praha 2.januára (TASR) - Škoda Auto je suverénne najväčším vývozcom a najdôležitejším priemyselným podnikom v Českej republike. Jej predajné výsledky sa prenášajú do hospodárenia desiatok až stoviek dodávateľských firiem, ktoré sú vo svojich regiónoch čas

to kľúčovými zamestnávateľmi. Perspektívy českej ekonomiky v roku 2001 preto do veľkej miery závisia od vývoja v mladoboleslavskej automobilke. Čo možno od Škody tento rok očakávať?

octavia combi je 4,5 m dlhá.

Kvôli sprísneným ekologickým normám musel byť k 1. januáru 2001 ukončený vývoz modelu Felicia do krajín Európskej únie (EÚ). V štátoch, ako je ČR a Slovensko, síce nové predpisy začnú platiť až o rok neskôr, napriek tomu sa vedenie Škody rozhodlo skončiť s feliciami už v apríli 2001. Ešte pred ukončením výroby osobných felicií sa zastaví montáž úžitkových verzií. Informoval o tom český denník Právo.

Znamená to, že počas dvoch rokov nie je veľká nádej na nové ľahké úžitkové vozidlo značky Škoda, pretože to bude zrejme vychádzať až z podvozku chystaného nástupcu modelového radu Octavia. Škoda bude vyrábať iba osobné autá a bude sa musieť snažiť zaujať zákazníkov novinkami.

Fabie budú v roku 2001 hlavným radom Škody. Ich predaj bude dynamicky rásť. K základnému modelu a ku kombi má podľa neoficiálnych informácií pribudnúť už na jar tretia verzia, klasický štvordverový sedan s oddeleným batožinovým priestorom. Priaznivci českej značky sa tejto karosérie dočkajú po dlhých rokoch, pretože sedan, vyvinutý na báze vozidla Favorit, sa z úsporných dôvodov nakoniec do výroby nedostal. Okrem toho v hre ostáva dvojdverové prevedenie fabie, respektíve kupé, a bude záležať od výsledkov prieskumu trhu, či sa v budúcnosti tieto autá na cestách objavia.

V prvom štvrťroku 2001 začnú v závode Vrchlabí vyrábať najrýchlejšie sériové škodovky v histórii. Model Octavia RS dosahuje maximálnu rýchlosť 232 kilometrov za hodinu, na stovku zrýchli za 8 sekúnd. Navyše, uvažuje sa o rozšírení ponuky Octavií s pohonom štyroch kolies. Výroba predĺženej "vládnej" Octavie oproti tomu skončí. Celková produkcia octavií sa pravdepodobne udrží na súčasnej úrovni.

Na jeseň automobilka predstaví dlho pripravovanú najväčšiu škodovku. O tomto luxusnom vozidle, ktoré bude konkurovať BMW, mercedesom a vozidlám značky Volvo, by sa vlastne nemalo hovoriť ako o mladoboleslavskom, pretože vyrábať sa bude výhradne v závode Kvasiny na Rychnovsku. Z toho však vyplynul vážny sociálny problém: keď výroba felicií v Kvasinách končí a najväčšia škodovka vyjde až koncom roka, čo budú tamojší zamestnanci medzitým robiť? Pre robotníkov nakoniec Škoda našla dočasnú prácu pri montáži fabií v Mladej Boleslavy, kde sa odbory sťažovali, že na linke je málo ľudí.

Vývojové oddelenie bude pracovať na príprave možného štvrtého radu, ale automobilka zatiaľ úspešne tají, o čo pôjde. Dávnym snom šéfov aj konštruktérov Škody je terénne vozidlo, schopné nahradiť napríklad automobily Lada Niva, ktoré v horských a podhorských oblastiach používa Česká pošta. Projekt však bol pred rokmi pozastavený s tým, že všetky automobilky koncernu Volkswagen majú používať jednotné podvozky. Teraz sa zdá, že v perspektíve niekoľkých rokov by mohol znovu dostať zelenú.

Škodoviek sa v roku 2000 predalo necelých 440 000, čo znamená asi 12-% medziročný nárast. Aj v roku 2001 chce Škoda udržať rast. Pretože sa ale v roku 2000 predalo asi 100 000 relatívne lacných felicií, zvýšenie určite nebude prudké.

V posledných mesiacoch je Škoda mimoriadne úspešná na českom trhu. Zatiaľ čo pred rokom tam na jej autá pripadala iba necelá polovica predajov, v novembri 2000 už mala 58 %. Zahnala tak dovozcov do defenzívy. záujem o dovážené nové osobné autá klesol, zatiaľ čo český predaj škodoviek sa za prvých 11 mesiacov roku 2000 zvýšil o 6,3 %.

V tomto roku však musí Škoda rátať s miernym poklesom podielu na českom trhu, pretože jej bude chýbať úžitkový automobil a nových najväčších škodoviek sa do konca roka predá asi iba veľmi obmedzené množstvo. O to významnejšiu úlohu zohrá pravdepodobne export, pričom rozhodujúcou krajinou zostane Nemecko.

V ekonomických plánoch Škody hrá veľmi dôležitú úlohu nová motoráreň, ktorá obmedzí závislosť automobilky od dovozu moderných motorov. Rozjazd škodováckej motorárne, postavenej aj vďaka vládnym investičných zvýhodneniam, bude mať prinajmenšom rovnaký význam ako uvedenie zmienených dvoch noviniek na trh.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 759
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 123
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 666
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 171
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 651

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.