Globálne otepľovanie a nechuť motoristov prezúvať letné za zimné podnietila Michelin k vývoju nového letného plášťa s názvom CrossClimate.
Vplyvom klimatických zmien nemožno zazlievať 65 percentám motoristov v Európe, že neprezúvajú na zimu zimné plášte. Kým v Nemecku je to 20 percent vodičov, až 76 percent Francúzov jazdí na letných celý rok.
Tam, kde často býval sneh na ceste, je asfalt po väčšiu časť zimy mokrý a na úpravu vozoviek sa používa čoraz viac chemického posypu.
Na druhej strane v metropolách ako Paríž, Miláno či v iných mestách Európy znenazdajky nasneží a na pár hodín sú ulice pokryté snehom. Napokon Michelinu nahrala do scenára novinárskej prezentácie niekoľkohodinová snehová metelica vo Francúzsku pred začiatkom autosalónu v Ženeve.
Motoristi nenávidia zbytočné prezúvanie
Prezutie pneumatík
Ešte ste svoje auto neprezuli?
Využite výhodné ponuky na zľavy.sme.sk.
Foto: zľavy.sme.sk
Nenávidenú a v istých regiónoch Európy zbytočnú výmenu plášťov má zastúpiť nová letná pneumatika s certifikátom na zimu. Michelin pomerne dobre tajil trojročný vývoj nového plášťa.
Z pozvánky na exkluzívnu prezentáciu prevratného plášťa blízko Ženevy sme usudzovali, že to bude nejaká konštrukčne nová pneumatika bez vzduchu alebo niečo podobné.
Paradoxne nedostali nás ani prvé animácie v predvečer testovania, ani informácie o tom, že nové plášte najazdili po celom svete päť miliónov kilometrov.
Testovali ich v siedmich krajinách Európy od Švédska až po Španielsko, aby zvládli pracovný rozsah teplôt od -30 do +40 °C. Obrat v pohľade na CrossClimate nastal až ráno pri praktických testoch.
V predvečer sme sa akurát dozvedeli, že plášť CrossClimate brzdí na suchu skoro tak ako letná pneumatika. Celoročnú prekonáva v spomalení zo 100 km/h o 5,3 a zimnú o 7,6 metra.
Za brzdenie na mokrej ceste dosiahol CrossClimate najvyššie európske ocenenie triedy A. V porovnaní s celoročnou pneumatikou je brzdná dráha CrossClimate na vode lepšia o 2,5 metra.
Dezén využíva veľmi široké drážky a húsenicový efekt záberu na snehu. Pre udržanie stopy v zákrutách majú hrany výstupkov špeciálny tvar. FOTO: TOMÁŠ KELEMENT
Čo je najpodstatnejšie, na snehu deklasuje celoročné pneumatiky a zaberá tam, kde sa na letných nedá pohnúť. Vlastne CrossClimate má byť hlavnou náhradou za doteraz používané celoročné pneumatiky. Pri toľkej teórii, bez vysvetlenia v čom spočíva fungovanie pneumatiky, však ťažko uveriť zázraku.
Michelin radí CrossClimate medzi svoje najvýznamnejšie objavy, ako bola v roku 1946 prvá radiálna pneumatika, v roku 1983 zimný plášť a v roku 1992 ekologická pneumatika s dobrým spomalením na vode.
Michelin simuloval podmienky celého roka
V mestečku Divonne Les Bains, ktoré je vzdialené od Ženevy ako Senec od Bratislavy, vznikla testovacia dráha s každým druhom povrchu. Na cestičkách, ktoré poznáme z ubytovania počas autosalónov, vznikol tunel s udržiavaným suchým povrchom.
Michelin zavlažil a ohradil veľký kruhový objazd na testovanie vodiacich schopností plášťa a postavil obrovské iglu so zasneženým krátkym kopcom. Tu sme mohli porovnávať Michelin CrossClimate s ostatnými plášťami značky Michelin na Volkswagenoch Golf.
Nám prišlo celkom logické postaviť proti sebe celoročný plášť a CrossClimate. Na rozdiel od Michelinom publikovaných nameraných údajov, teraz išlo o pocity z jazdy. Pri brzdení na suchom povrchu bol citeľný rozdiel v druhej fáze brzdenia, kedy ABS menej prerušovalo účinok bŕzd a CrossClimate mal vyššiu priľnavosť.
Najpozitívnejšie vnímame vlastnosti CrossClimate na studenej mokrej ceste. Nástup šmyku je veľmi čitateľný. FOTO-MICHELIN
Na mokrom kruhovom objazde bol rozdiel asi najväčší, jednak sa CrossClimate „odšmykol“ pri vyššej rýchlosti, ale hranica nástupu šmyku bola jemnejšia a auto kontrolovateľné aj po odšmyknutí.
Celoročná pneumatika sa odtrhla a kým chytila späť priľnavosť, mohlo byť neskoro. Na snehu nám prišiel najväčší rozdiel vo fáze pohnutia oproti celoročným pneumatikám. Po rozbehu na istú rýchlosť to pocitovo ťažko porovnať. Najmä ak nemáte veľa pokusov.
Zabezpečuje mobilitu na snehu
Po jazdách sme dostali konečne vysvetlenie princípu fungovania a jasnejšie bolo aj v poslaní pneumatiky. Veď ak by bola lepšia na snehu ako Alpin5 od tej istej značky, tak potom treba zastaviť výrobu všetkých ostatných plášťov a vyrábať iba CrossClimate.
Dlhý vývoj spočíval v hľadaní zmesi s vhodným pomerom krátkych a dlhých polymérov. Rozptýlením správneho pomeru siliky dosiahli konštruktéri mäkkosť plášťa na snehu a tvrdosť na suchom asfalte a pri vyšších teplotách.
Klasické lamely zimnej pneumatiky nahrádza dezén s výrazným húsenicovým efektom pre sneh. Vďaka nemu sa pohnete na snehu a najmä roztápajúcom sa snehu rovnako dobre ako na Michelin Alpin 5. Aj brzdiť budete výborne.
Pre otestovanie a porovnanie s celoročnou pneumatikou Michelin postavil veľké iglu a dráhu s mokrým snehom. FOTO-MICHELIN
Pochopiteľne na ujazdenom a premrznutom snehu, v zákrutách a vysokých rýchlostiach sa CrossClimate zimnej Alpin 5 nevyrovná. Preto motoristi v horách, vo Švédsku a Fínsku získajú viac zo zimného plášťa.
Akurát CrossClimate zabezpečí, že na snehu v meste a na diaľnici ostanete mobilní. To by sa s klasickou letnou pneumatikou nepodarilo. Podľa toho, čo sme počuli a skúsili, bude najväčšou výhodou CrossClimate snehová „pľačkanica“ a vlastnosti na vode. Pre tieto podmienky vyvinuli hlboký dezén a špeciálne tvarované hrany drážok.
Bola hviezdou autosalónu v Ženeve
Novinku nasadia na trh prvého mája v 15, 16, 17 palcovom vyhotovení s najpoužívanejšími rozmermi. V júni pribudnú ďalšie rozmery vrátane 215/50 R17 a neskôr sa počíta s výrazným rozšírením pre SUV a crossovery.
Michelin CrossClimate má na bočnici vytlačený symbol snehovej vločky na troch kopčekoch a tiež označenie M+S. To znamená, že s pneumatikou vás pustia aj na horské priechody (tam kde sa to vyžaduje) a pneumatiku možno použiť tiež tam, kde predpis vyžaduje v istom období alebo na zasneženej ceste zimné plášte.
Kilometrový výkon CrossClimate je na rovnakej úrovni ako pri letných plášťoch, za brzdenie na mokrej ceste nesie pneumatika označenie A triedy a energetická trieda je „C“, čiže valivý odpor je vyšší ako pri Michelin Energy.
Je to prvý krát v histórii, čo nie je hviezdou autosalónu štvorkolesové vozidlo ale pneumatika. Plášť CrossClimate je za ostatné obdobie inovácia, ktorá pochopiteľne okrem biznisu sleduje aj reálne potreby motoristov. Najmä taxikárov veľkých miest.