SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme letnú pneumatiku do snehu od Michelinu

Najväčšia inovácia v pneumatikách za ostatných dvadsať rokov rieši problémy so zachovaním mobility letnej gumy na snehu.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Globálne otepľovanie a nechuť motoristov prezúvať letné za zimné podnietila Michelin k vývoju nového letného plášťa s názvom CrossClimate.

Vplyvom klimatických zmien nemožno zazlievať 65 percentám motoristov v Európe, že neprezúvajú na zimu zimné plášte. Kým v Nemecku je to 20 percent vodičov, až 76 percent Francúzov jazdí na letných celý rok.

Tam, kde často býval sneh na ceste, je asfalt po väčšiu časť zimy mokrý a na úpravu vozoviek sa používa čoraz viac chemického posypu.

Na druhej strane v metropolách ako Paríž, Miláno či v iných mestách Európy znenazdajky nasneží a na pár hodín sú ulice pokryté snehom. Napokon Michelinu nahrala do scenára novinárskej prezentácie niekoľkohodinová snehová metelica vo Francúzsku pred začiatkom autosalónu v Ženeve.

Motoristi nenávidia zbytočné prezúvanie

Prezutie pneumatík
Ešte ste svoje auto neprezuli?
Využite výhodné ponuky na zľavy.sme.sk.
prezutie-pneumatiky-201502230020.jpg
Foto: zľavy.sme.sk

Nenávidenú a v istých regiónoch Európy zbytočnú výmenu plášťov má zastúpiť nová letná pneumatika s certifikátom na zimu. Michelin pomerne dobre tajil trojročný vývoj nového plášťa.

Z pozvánky na exkluzívnu prezentáciu prevratného plášťa blízko Ženevy sme usudzovali, že to bude nejaká konštrukčne nová pneumatika bez vzduchu alebo niečo podobné.

Paradoxne nedostali nás ani prvé animácie v predvečer testovania, ani informácie o tom, že nové plášte najazdili po celom svete päť miliónov kilometrov.

Testovali ich v siedmich krajinách Európy od Švédska až po Španielsko, aby zvládli pracovný rozsah teplôt od -30 do +40 °C. Obrat v pohľade na CrossClimate nastal až ráno pri praktických testoch.

V predvečer sme sa akurát dozvedeli, že plášť CrossClimate brzdí na suchu skoro tak ako letná pneumatika. Celoročnú prekonáva v spomalení zo 100 km/h o 5,3 a zimnú o 7,6 metra.

Za brzdenie na mokrej ceste dosiahol CrossClimate najvyššie európske ocenenie triedy A. V porovnaní s celoročnou pneumatikou je brzdná dráha CrossClimate na vode lepšia o 2,5 metra.

Dezén využíva veľmi široké drážky a húsenicový efekt záberu na snehu. Pre udržanie stopy v zákrutách majú hrany výstupkov špeciálny tvar. FOTO: TOMÁŠ KELEMENT

Čo je najpodstatnejšie, na snehu deklasuje celoročné pneumatiky a zaberá tam, kde sa na letných nedá pohnúť. Vlastne CrossClimate má byť hlavnou náhradou za doteraz používané celoročné pneumatiky. Pri toľkej teórii, bez vysvetlenia v čom spočíva fungovanie pneumatiky, však ťažko uveriť zázraku.

Michelin radí CrossClimate medzi svoje najvýznamnejšie objavy, ako bola v roku 1946 prvá radiálna pneumatika, v roku 1983 zimný plášť a v roku 1992 ekologická pneumatika s dobrým spomalením na vode.

Michelin simuloval podmienky celého roka

V mestečku Divonne Les Bains, ktoré je vzdialené od Ženevy ako Senec od Bratislavy, vznikla testovacia dráha s každým druhom povrchu. Na cestičkách, ktoré poznáme z ubytovania počas autosalónov, vznikol tunel s udržiavaným suchým povrchom.

Michelin zavlažil a ohradil veľký kruhový objazd na testovanie vodiacich schopností plášťa a postavil obrovské iglu so zasneženým krátkym kopcom. Tu sme mohli porovnávať Michelin CrossClimate s ostatnými plášťami značky Michelin na Volkswagenoch Golf.

Nám prišlo celkom logické postaviť proti sebe celoročný plášť a CrossClimate. Na rozdiel od Michelinom publikovaných nameraných údajov, teraz išlo o pocity z jazdy. Pri brzdení na suchom povrchu bol citeľný rozdiel v druhej fáze brzdenia, kedy ABS menej prerušovalo účinok bŕzd a CrossClimate mal vyššiu priľnavosť.

Najpozitívnejšie vnímame vlastnosti CrossClimate na studenej mokrej ceste. Nástup šmyku je veľmi čitateľný. FOTO-MICHELIN

Na mokrom kruhovom objazde bol rozdiel asi najväčší, jednak sa CrossClimate „odšmykol“ pri vyššej rýchlosti, ale hranica nástupu šmyku bola jemnejšia a auto kontrolovateľné aj po odšmyknutí.

Celoročná pneumatika sa odtrhla a kým chytila späť priľnavosť, mohlo byť neskoro. Na snehu nám prišiel najväčší rozdiel vo fáze pohnutia oproti celoročným pneumatikám. Po rozbehu na istú rýchlosť to pocitovo ťažko porovnať. Najmä ak nemáte veľa pokusov.

Zabezpečuje mobilitu na snehu

Po jazdách sme dostali konečne vysvetlenie princípu fungovania a jasnejšie bolo aj v poslaní pneumatiky. Veď ak by bola lepšia na snehu ako Alpin5 od tej istej značky, tak potom treba zastaviť výrobu všetkých ostatných plášťov a vyrábať iba CrossClimate.

Dlhý vývoj spočíval v hľadaní zmesi s vhodným pomerom krátkych a dlhých polymérov. Rozptýlením správneho pomeru siliky dosiahli konštruktéri mäkkosť plášťa na snehu a tvrdosť na suchom asfalte a pri vyšších teplotách.

Klasické lamely zimnej pneumatiky nahrádza dezén s výrazným húsenicovým efektom pre sneh. Vďaka nemu sa pohnete na snehu a najmä roztápajúcom sa snehu rovnako dobre ako na Michelin Alpin 5. Aj brzdiť budete výborne.

Pre otestovanie a porovnanie s celoročnou pneumatikou Michelin postavil veľké iglu a dráhu s mokrým snehom. FOTO-MICHELIN

Pochopiteľne na ujazdenom a premrznutom snehu, v zákrutách a vysokých rýchlostiach sa CrossClimate zimnej Alpin 5 nevyrovná. Preto motoristi v horách, vo Švédsku a Fínsku získajú viac zo zimného plášťa.

Akurát CrossClimate zabezpečí, že na snehu v meste a na diaľnici ostanete mobilní. To by sa s klasickou letnou pneumatikou nepodarilo. Podľa toho, čo sme počuli a skúsili, bude najväčšou výhodou CrossClimate snehová „pľačkanica“ a vlastnosti na vode. Pre tieto podmienky vyvinuli hlboký dezén a špeciálne tvarované hrany drážok.

Bola hviezdou autosalónu v Ženeve

Novinku nasadia na trh prvého mája v 15, 16, 17 palcovom vyhotovení s najpoužívanejšími rozmermi. V júni pribudnú ďalšie rozmery vrátane 215/50 R17 a neskôr sa počíta s výrazným rozšírením pre SUV a crossovery.

Michelin CrossClimate má na bočnici vytlačený symbol snehovej vločky na troch kopčekoch a tiež označenie M+S. To znamená, že s pneumatikou vás pustia aj na horské priechody (tam kde sa to vyžaduje) a pneumatiku možno použiť tiež tam, kde predpis vyžaduje v istom období alebo na zasneženej ceste zimné plášte.

Kilometrový výkon CrossClimate je na rovnakej úrovni ako pri letných plášťoch, za brzdenie na mokrej ceste nesie pneumatika označenie A triedy a energetická trieda je „C“, čiže valivý odpor je vyšší ako pri Michelin Energy.

Je to prvý krát v histórii, čo nie je hviezdou autosalónu štvorkolesové vozidlo ale pneumatika. Plášť CrossClimate je za ostatné obdobie inovácia, ktorá pochopiteľne okrem biznisu sleduje aj reálne potreby motoristov. Najmä taxikárov veľkých miest.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 569
  2. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 19 560
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 989
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 019
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 206
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 327
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 966
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 842
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 710
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 468
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

20 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj