Skúmali sme hrozbu vozidla v zákryte za odbočujúcim autom

Vchádzanie do križovatky z vedľajšej cesty má v sebe niekoľko skrytých nebezpečenstiev. Ak vodič nespozoruje auto v zákryte, spôsobí kolíziu s vedomím, že mohol vojsť do križovatky.

Na rozhodovanie v každodenných dopravných situáciách máme často len pár sekúnd. Problematické bývajú križovatky na cestách prvých tried bez odbočovacích pruhov a navyše s priechodmi pre chodcov.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Hoci môžu situácie v premávke vyzerať ako učebnicový príklad križovatky v teste autoškoly, realita býva iná. Napríklad veľké riziko predstavuje auto idúce v zákryte dodávky, kamióna alebo autobusu.

Vodičovi na vedľajšej ceste sa môže zdať, že ide o prípad, kedy môžu obe autá súčasne prejsť križovatkou. Teda vozidlo, ktoré z vedľajšej cesty odbočuje doľava na hlavnú cestu a tiež auto, ktoré schádza z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Problém nastane, ak sa spoza väčšieho auta na hlavnej ceste objaví ďalšie a pokračuje priamo po hlavnej ceste. Bolo už veľa dopravných nehôd s takto skrytým autom, keď sa vodič na vedľajšej ceste rozhodol nesprávne, vidiac len odbočujúce auto.

Sú prípady, keď vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú vidí len auto, ktoré odbočuje z hlavnej cesty doprava. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
Malé auto môže byť za dodávkou skryté niekoľko sekúnd aj vtedy, ak ide vo svojom pruhu a rešpektuje, že v križovatke sa nesmie predbiehať. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA

Všetci dobre vieme, že vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty musí dať autu na hlavnej ceste prednosť, ale zároveň môže vojsť do križovatky, ak auto na hlavnej odbočuje. Otázka znie, ako správne zareagovať, prejsť križovatku bezpečne a pritom nezdržiavať premávku.

Počkajte si na začiatok odbočenia

Výsledok zvládnutia celej situácie závisí v značnej miere od stratégie vodiča, s akou prichádza do križovatky. Niekto verí smerovke auta na hlavnej ceste a vojde do križovatky už vtedy, keď auto na hlavnej ceste ešte nezačalo fyzicky odbočovať a má len smerovku.

Niekoho k tomu nepriamo vyprovokuje dlhšie čakanie na vhodnú situáciu v hustej premávke, rastúca kolóna za autom na vedľajšej ceste, alebo auto prichádzajúce sprava, pred ktorým sa ešte dá stihnúť prejsť križovatkou.

Ak nie je v križovatke špeciálny pruh na odbočenie, auto odbočujúce z hlavnej cesty ostáva vo svojom pruhu pomerne dlho a stále cloní vo výhľade. V tomto prípade to bolo takmer 5 sekúnd. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
Keby bol vodič auta prichádzajúceho z vedľajšej cesty v križovatke v tejto fáze už na hlavnej ceste , dôjde k ťažkej nehode. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA

Autá sa môžu dokonale schovať

Ak je znamenie o zmene smeru nepravdivé a auto na hlavnej neodbočí, spravidla dôjde k zrážke.

Niekedy však nestačí počkať na vychýlenie vozidla na hlavnej ceste smerom do vedľajšej, pretože vodič idúci v zákryte nepredpokladá nebezpečenstvo auta prichádzajúceho z vedľajšej cesty.

Postupne začne zrýchľovať a hoci nepredchádza odbočujúce auto, dostane sa na úroveň jeho zadku.

Dokonale sa tak skryje vodičovi, ktorý chce vojsť z bočnej cesty na hlavnú.

V zákryte za iným autom nevidieť do križovatky. Ak sa znenazdajky objaví auto z vedľajšej cesty, vodičovi na hlavnej ceste neostáva veľa času na brzdenie. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
ico

Riešenie

Aby sme sa nevystavili riziku, že vzadu za odbočujúcim vozidlom ide ďalšie auto, ktoré nevidíme, neposudzujme situáciu len z čelného pohľadu.

Sú totiž cesty ako križovatka na Chvatimechu pri Podbrezovej, kde sme fotili a tam prichádzajú autá do križovatky z tiahlej zákruty.

Preto je vozidlo na hlavnej ceste dlhý čas predkom k pohľadu vodiča prichádzajúceho z vedľajšej cesty.

Rasťo Chvála

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790