Skúmali sme hrozbu vozidla v zákryte za odbočujúcim autom

Vchádzanie do križovatky z vedľajšej cesty má v sebe niekoľko skrytých nebezpečenstiev. Ak vodič nespozoruje auto v zákryte, spôsobí kolíziu s vedomím, že mohol vojsť do križovatky.

Na rozhodovanie v každodenných dopravných situáciách máme často len pár sekúnd. Problematické bývajú križovatky na cestách prvých tried bez odbočovacích pruhov a navyše s priechodmi pre chodcov.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Hoci môžu situácie v premávke vyzerať ako učebnicový príklad križovatky v teste autoškoly, realita býva iná. Napríklad veľké riziko predstavuje auto idúce v zákryte dodávky, kamióna alebo autobusu.

Vodičovi na vedľajšej ceste sa môže zdať, že ide o prípad, kedy môžu obe autá súčasne prejsť križovatkou. Teda vozidlo, ktoré z vedľajšej cesty odbočuje doľava na hlavnú cestu a tiež auto, ktoré schádza z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Problém nastane, ak sa spoza väčšieho auta na hlavnej ceste objaví ďalšie a pokračuje priamo po hlavnej ceste. Bolo už veľa dopravných nehôd s takto skrytým autom, keď sa vodič na vedľajšej ceste rozhodol nesprávne, vidiac len odbočujúce auto.

Sú prípady, keď vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú vidí len auto, ktoré odbočuje z hlavnej cesty doprava. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
Malé auto môže byť za dodávkou skryté niekoľko sekúnd aj vtedy, ak ide vo svojom pruhu a rešpektuje, že v križovatke sa nesmie predbiehať. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA

Všetci dobre vieme, že vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty musí dať autu na hlavnej ceste prednosť, ale zároveň môže vojsť do križovatky, ak auto na hlavnej odbočuje. Otázka znie, ako správne zareagovať, prejsť križovatku bezpečne a pritom nezdržiavať premávku.

Počkajte si na začiatok odbočenia

Výsledok zvládnutia celej situácie závisí v značnej miere od stratégie vodiča, s akou prichádza do križovatky. Niekto verí smerovke auta na hlavnej ceste a vojde do križovatky už vtedy, keď auto na hlavnej ceste ešte nezačalo fyzicky odbočovať a má len smerovku.

Niekoho k tomu nepriamo vyprovokuje dlhšie čakanie na vhodnú situáciu v hustej premávke, rastúca kolóna za autom na vedľajšej ceste, alebo auto prichádzajúce sprava, pred ktorým sa ešte dá stihnúť prejsť križovatkou.

Ak nie je v križovatke špeciálny pruh na odbočenie, auto odbočujúce z hlavnej cesty ostáva vo svojom pruhu pomerne dlho a stále cloní vo výhľade. V tomto prípade to bolo takmer 5 sekúnd. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
Keby bol vodič auta prichádzajúceho z vedľajšej cesty v križovatke v tejto fáze už na hlavnej ceste , dôjde k ťažkej nehode. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA

Autá sa môžu dokonale schovať

Ak je znamenie o zmene smeru nepravdivé a auto na hlavnej neodbočí, spravidla dôjde k zrážke.

Niekedy však nestačí počkať na vychýlenie vozidla na hlavnej ceste smerom do vedľajšej, pretože vodič idúci v zákryte nepredpokladá nebezpečenstvo auta prichádzajúceho z vedľajšej cesty.

Postupne začne zrýchľovať a hoci nepredchádza odbočujúce auto, dostane sa na úroveň jeho zadku.

Dokonale sa tak skryje vodičovi, ktorý chce vojsť z bočnej cesty na hlavnú.

V zákryte za iným autom nevidieť do križovatky. Ak sa znenazdajky objaví auto z vedľajšej cesty, vodičovi na hlavnej ceste neostáva veľa času na brzdenie. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA
ico

Riešenie

Aby sme sa nevystavili riziku, že vzadu za odbočujúcim vozidlom ide ďalšie auto, ktoré nevidíme, neposudzujme situáciu len z čelného pohľadu.

Sú totiž cesty ako križovatka na Chvatimechu pri Podbrezovej, kde sme fotili a tam prichádzajú autá do križovatky z tiahlej zákruty.

Preto je vozidlo na hlavnej ceste dlhý čas predkom k pohľadu vodiča prichádzajúceho z vedľajšej cesty.

Rasťo Chvála

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 368
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 517
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 931
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 634
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 486
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 378
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 303
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 263
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 134

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.