SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Pohľad do spätného zrkadla

Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané


Marcus Grönholm na Peugeote

Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané „pohľadom do spätného zrkadla“.

Začiatok roka

Patril autosalónu v Detroite. Hoci je to „americká záležitosť“, zaujala napríklad štúdia Ford GT40 (pripomenula slávne časy predchodcu), ďalšia štúdia Volkswagen Magelan a štúdia Saabu 9-3X. My, Európania, sme sa tešili na autosalón v Ženeve, ktorý naznačil najbližšiu ponuku automobilov. Napokon sa tu zišlo 250 vystavovateľov z 30 štátov, ktorí predstavili asi 50 svetových a európskych premiér.


Maybach

Zopár pohľadov: Škoda Auto predstavila štúdiu Tudor, ktorá sa vraj nemá nikdy vyrábať. Mercedesov Maybach bol nakoniec utajený za tmavým sklom a jeho línie naznačovalo putujúce svetlo po jeho obrysoch. Švajčiarska značka Rinspeed zožala úspech s autíčkom, ktoré sa mohlo predĺžiť z dvojmiestneho na štvormiestne (o 75 centimetrov). Z malých automobilov zaujal ešte Concept M od Opla, ktorý sa pod označením Meriva má začať predávať na jar 2003. Pozornosť vzbudilo aj kvarteto vozidiel MPV (spolupráca koncernov PSA a Fiat) – Citroen C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse a Lancia Phedra. Okrem toho sa objavila aj štúdia veľkopriestorového Renaulta – Espace. V stánku Volkswagena sa zaskvel luxusný Volkswagen Phaeton, zo športovej obce sa predstavila dvojica z dielne Peugeota – štúdie RC so zážihovým a vznetovým motorom. Italdesign predstavil potenciálneho nástupcu športovej Alfy GTV – Alfu Brera. V Ženeve sa objavili aj prvé snímky luxusného športového terénneho automobilu Porsche Cayenne, tento automobil si však „počkal“ so svojím dvojčaťom (VW Touareg) na jesennú výstavnú premiéru v Paríži.


Bugatti EB 16.4 Veyron

Športový svet

Ten sa rozdeľuje najmä na priaznivcov rallye, pretekov F1, motocyklových fanúšikov a obdivovateľov vytrvalostných rallye (ako je napríklad Paríž-Dakar).

Začnime od konca. Dakar 2002 bol v poradí už 24. Kategóriu automobilov vyhral Hiroshi Masuoka na Mitsubishi Pajero, druhá skončila Jutta Kleinschmidtová. Kamióny vyhral Vladimír Čagin na Kamaze a motocykel KTM doviedol do víťazného konca Talian Fabrizio Meoni. Svetové rallye odštartovalo do tridsiateho ročníka a majstrom sveta sa stal Marcus Grönholm na Peugeote 206 WRC. O famóznom pretekárovi v F1 Michaelovi Schumacherovi sa toho popísalo dosť, preto len pripomeňme, že okrem vyrovnania sa v počte získaných titulov majstra sveta (5) Fangiovi stanovil niekoľko ďalších rekordov (najrýchlejšie získaný titul, najviac bodov, najviac víťazstiev v sezóne atď.). Slávnu 24-hodinovku vyhrala trojica automobilov Audi R8. No a v najvyššej kubatúre motocyklov MotoGP získal titul majstra sveta Talian Valentino Rossi (je už štvornásobným šampiónom).

Výročia

Do tohto roka „zapadli“ aj viaceré výročia. Chevrolet Corvette oslávil svoje 50. výročie výroby, počas ktorej vzniklo 1,2 milióna automobilov piatich generácií. Štylistické štúdio Bertone zas oslavuje 90 rokov svojho pôsobenia. Do rubriky výročí zapadá aj 30-ročná existencia športovej divízie BMW Motorsport. Písmeno M sa objavilo na viacerých výkonných športových automobiloch (BMW M1, M3, M5).

Rekordy

Do Guinessovej knihy rekordov sa prihlásila akcia Toyoty. S novou Corollou najazdili českí a slovenskí novinári za 80 dní 80-tisíc kilometrov. Z iného súdka je rekord v spotrebe paliva – prototyp Volkswagena dosiahol priemernú spotrebu paliva 0,89 l nafty na 100 km. Na trase z Wolfsburgu do Hamburgu bol za riadidlami vozidla vtedy odstupujúci predseda predstavenstva Ferdinand Piech. Splnila sa tak jeho predpoveď, že kým opustí svoju funkciu, na svete bude „jednolitrový“ automobil. Rekordnú spotrebu paliva je schopný dosiahnuť aj športový automobil Opel Eco Speedster (2,5 litra nafty na 100 kilometrov), ktorý sa má dokonca začať sériovo vyrábať už na budúci rok.

Technika

Kapitolu technických zaujímavostí môžeme začať prídavnými svetlometmi firmy Hella, ktoré sa v zákrutách „pozerajú“ v smere jazdy. Rozsvietenie prídavných svetlometov DynaView aktivuje v zákrutách snímač uhla natočenia kolies. V súčasnosti sa pracuje na ďalších podobných systémoch. Do dvoch rokov by sme mali dostať kúpiť automobil s odolným lakom proti poškriabaniu kefami, kamienkami a pod. Môže ho poškodiť len hrubá sila. Vývoj sa však sústreďuje aj na elektronické systémy, airbagy, motory, alternatívne zdroje pohonu a pod. K slovu sa akiste dostane aj tento rok predstavené aktívne riadenie s premenlivým prevodom firmy BMW. Vývoj elektronického stabilizačného systému priniesol zásah do pribrzďovania nie jedného kolesa, ale troch až štyroch.

Parížska jeseň

Pódiom na predstavenie ďalších tohtoročných premiér sa stal autosalón v Paríži. O novinkách prezentovaných v tejto časti Európy sa toho popísalo dosť. Pohľad do spätného zrkadla si však zaslúžia napríklad Maybach (tentokrát bez „závoja“), super športové Ferrari Enzo, terénne „luxusy“ VW Touareg/Porsche Cayenne, malé vozidlá Citroen Pluriel, Mazda M2, Opel Meriva, Nissan Micra, zo štúdií Peugeot Sésame, Renault Ellypse, Ford C-Max. Novinku predstavil aj Seat v podobe Cordoby, Alfa Romeo zas športový automobil 156 GTA, atď.

Zjednocovanie dizajnu

Tento trend je v automobilkách všeobecným javom. Trochu nadčasovo poňali tento vývoj napríklad Renault a Opel. V rámci Renaulta sú to najmä štylistické prvky zadnej časti „zdedené“ v trojici automobilov Vel Satis, Avantime a Renault Mégane II. podobným smerom sa uberá aj Opel, ktorý dedičstvo zo štúdie Signum prenáša na Vectru a dokonca sa objaví ako kombi.

Tu by sme mohli naše putovanie uplynulým rokom mohli skončiť. Samozrejme, udalostí okolo automobilov sa odohralo oveľa viac. To by však bolo nad priestorové možnosti tejto rubriky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 168
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 124
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 744
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 804
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 453
  6. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 054
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 1 982
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 831
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Byť členom vlády je pre Matoviča dôležitejšie ako to, aby tá vláda fungovala.

Ak niekto chce, aby sa to skončilo, nemôžete sa mu čudovať.


14. aug
Peter Tkačenko

Keď bude chcieť, vybaví aj predčasné voľby.


2 h
Mladé dievčatá sa v Afganistane môžu vzdelávať len v tajných školách.

Fiasko po stiahnutí vojsk Američania dodnes prešetrujú.


11 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  6. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  7. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 24 401
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 998
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 309
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 874
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 725
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 514
  7. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 402
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 307
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu