SME
reklama

Pohľad do spätného zrkadla

Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané


Marcus Grönholm na Peugeote

Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané „pohľadom do spätného zrkadla“.

Začiatok roka

Patril autosalónu v Detroite. Hoci je to „americká záležitosť“, zaujala napríklad štúdia Ford GT40 (pripomenula slávne časy predchodcu), ďalšia štúdia Volkswagen Magelan a štúdia Saabu 9-3X. My, Európania, sme sa tešili na autosalón v Ženeve, ktorý naznačil najbližšiu ponuku automobilov. Napokon sa tu zišlo 250 vystavovateľov z 30 štátov, ktorí predstavili asi 50 svetových a európskych premiér.


Maybach

Zopár pohľadov: Škoda Auto predstavila štúdiu Tudor, ktorá sa vraj nemá nikdy vyrábať. Mercedesov Maybach bol nakoniec utajený za tmavým sklom a jeho línie naznačovalo putujúce svetlo po jeho obrysoch. Švajčiarska značka Rinspeed zožala úspech s autíčkom, ktoré sa mohlo predĺžiť z dvojmiestneho na štvormiestne (o 75 centimetrov). Z malých automobilov zaujal ešte Concept M od Opla, ktorý sa pod označením Meriva má začať predávať na jar 2003. Pozornosť vzbudilo aj kvarteto vozidiel MPV (spolupráca koncernov PSA a Fiat) – Citroen C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse a Lancia Phedra. Okrem toho sa objavila aj štúdia veľkopriestorového Renaulta – Espace. V stánku Volkswagena sa zaskvel luxusný Volkswagen Phaeton, zo športovej obce sa predstavila dvojica z dielne Peugeota – štúdie RC so zážihovým a vznetovým motorom. Italdesign predstavil potenciálneho nástupcu športovej Alfy GTV – Alfu Brera. V Ženeve sa objavili aj prvé snímky luxusného športového terénneho automobilu Porsche Cayenne, tento automobil si však „počkal“ so svojím dvojčaťom (VW Touareg) na jesennú výstavnú premiéru v Paríži.


Bugatti EB 16.4 Veyron

Športový svet

Ten sa rozdeľuje najmä na priaznivcov rallye, pretekov F1, motocyklových fanúšikov a obdivovateľov vytrvalostných rallye (ako je napríklad Paríž-Dakar).

Začnime od konca. Dakar 2002 bol v poradí už 24. Kategóriu automobilov vyhral Hiroshi Masuoka na Mitsubishi Pajero, druhá skončila Jutta Kleinschmidtová. Kamióny vyhral Vladimír Čagin na Kamaze a motocykel KTM doviedol do víťazného konca Talian Fabrizio Meoni. Svetové rallye odštartovalo do tridsiateho ročníka a majstrom sveta sa stal Marcus Grönholm na Peugeote 206 WRC. O famóznom pretekárovi v F1 Michaelovi Schumacherovi sa toho popísalo dosť, preto len pripomeňme, že okrem vyrovnania sa v počte získaných titulov majstra sveta (5) Fangiovi stanovil niekoľko ďalších rekordov (najrýchlejšie získaný titul, najviac bodov, najviac víťazstiev v sezóne atď.). Slávnu 24-hodinovku vyhrala trojica automobilov Audi R8. No a v najvyššej kubatúre motocyklov MotoGP získal titul majstra sveta Talian Valentino Rossi (je už štvornásobným šampiónom).

Výročia

Do tohto roka „zapadli“ aj viaceré výročia. Chevrolet Corvette oslávil svoje 50. výročie výroby, počas ktorej vzniklo 1,2 milióna automobilov piatich generácií. Štylistické štúdio Bertone zas oslavuje 90 rokov svojho pôsobenia. Do rubriky výročí zapadá aj 30-ročná existencia športovej divízie BMW Motorsport. Písmeno M sa objavilo na viacerých výkonných športových automobiloch (BMW M1, M3, M5).

Rekordy

Do Guinessovej knihy rekordov sa prihlásila akcia Toyoty. S novou Corollou najazdili českí a slovenskí novinári za 80 dní 80-tisíc kilometrov. Z iného súdka je rekord v spotrebe paliva – prototyp Volkswagena dosiahol priemernú spotrebu paliva 0,89 l nafty na 100 km. Na trase z Wolfsburgu do Hamburgu bol za riadidlami vozidla vtedy odstupujúci predseda predstavenstva Ferdinand Piech. Splnila sa tak jeho predpoveď, že kým opustí svoju funkciu, na svete bude „jednolitrový“ automobil. Rekordnú spotrebu paliva je schopný dosiahnuť aj športový automobil Opel Eco Speedster (2,5 litra nafty na 100 kilometrov), ktorý sa má dokonca začať sériovo vyrábať už na budúci rok.

Technika

Kapitolu technických zaujímavostí môžeme začať prídavnými svetlometmi firmy Hella, ktoré sa v zákrutách „pozerajú“ v smere jazdy. Rozsvietenie prídavných svetlometov DynaView aktivuje v zákrutách snímač uhla natočenia kolies. V súčasnosti sa pracuje na ďalších podobných systémoch. Do dvoch rokov by sme mali dostať kúpiť automobil s odolným lakom proti poškriabaniu kefami, kamienkami a pod. Môže ho poškodiť len hrubá sila. Vývoj sa však sústreďuje aj na elektronické systémy, airbagy, motory, alternatívne zdroje pohonu a pod. K slovu sa akiste dostane aj tento rok predstavené aktívne riadenie s premenlivým prevodom firmy BMW. Vývoj elektronického stabilizačného systému priniesol zásah do pribrzďovania nie jedného kolesa, ale troch až štyroch.

Parížska jeseň

Pódiom na predstavenie ďalších tohtoročných premiér sa stal autosalón v Paríži. O novinkách prezentovaných v tejto časti Európy sa toho popísalo dosť. Pohľad do spätného zrkadla si však zaslúžia napríklad Maybach (tentokrát bez „závoja“), super športové Ferrari Enzo, terénne „luxusy“ VW Touareg/Porsche Cayenne, malé vozidlá Citroen Pluriel, Mazda M2, Opel Meriva, Nissan Micra, zo štúdií Peugeot Sésame, Renault Ellypse, Ford C-Max. Novinku predstavil aj Seat v podobe Cordoby, Alfa Romeo zas športový automobil 156 GTA, atď.

Zjednocovanie dizajnu

Tento trend je v automobilkách všeobecným javom. Trochu nadčasovo poňali tento vývoj napríklad Renault a Opel. V rámci Renaulta sú to najmä štylistické prvky zadnej časti „zdedené“ v trojici automobilov Vel Satis, Avantime a Renault Mégane II. podobným smerom sa uberá aj Opel, ktorý dedičstvo zo štúdie Signum prenáša na Vectru a dokonca sa objaví ako kombi.

Tu by sme mohli naše putovanie uplynulým rokom mohli skončiť. Samozrejme, udalostí okolo automobilov sa odohralo oveľa viac. To by však bolo nad priestorové možnosti tejto rubriky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu