SME

Pohľad do spätného zrkadla

Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané

Marcus Grönholm na Peugeote

Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané „pohľadom do spätného zrkadla“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatok roka

Patril autosalónu v Detroite. Hoci je to „americká záležitosť“, zaujala napríklad štúdia Ford GT40 (pripomenula slávne časy predchodcu), ďalšia štúdia Volkswagen Magelan a štúdia Saabu 9-3X. My, Európania, sme sa tešili na autosalón v Ženeve, ktorý naznačil najbližšiu ponuku automobilov. Napokon sa tu zišlo 250 vystavovateľov z 30 štátov, ktorí predstavili asi 50 svetových a európskych premiér.

SkryťVypnúť reklamu

Maybach

Zopár pohľadov: Škoda Auto predstavila štúdiu Tudor, ktorá sa vraj nemá nikdy vyrábať. Mercedesov Maybach bol nakoniec utajený za tmavým sklom a jeho línie naznačovalo putujúce svetlo po jeho obrysoch. Švajčiarska značka Rinspeed zožala úspech s autíčkom, ktoré sa mohlo predĺžiť z dvojmiestneho na štvormiestne (o 75 centimetrov). Z malých automobilov zaujal ešte Concept M od Opla, ktorý sa pod označením Meriva má začať predávať na jar 2003. Pozornosť vzbudilo aj kvarteto vozidiel MPV (spolupráca koncernov PSA a Fiat) – Citroen C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse a Lancia Phedra. Okrem toho sa objavila aj štúdia veľkopriestorového Renaulta – Espace. V stánku Volkswagena sa zaskvel luxusný Volkswagen Phaeton, zo športovej obce sa predstavila dvojica z dielne Peugeota – štúdie RC so zážihovým a vznetovým motorom. Italdesign predstavil potenciálneho nástupcu športovej Alfy GTV – Alfu Brera. V Ženeve sa objavili aj prvé snímky luxusného športového terénneho automobilu Porsche Cayenne, tento automobil si však „počkal“ so svojím dvojčaťom (VW Touareg) na jesennú výstavnú premiéru v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu

Bugatti EB 16.4 Veyron

Športový svet

Ten sa rozdeľuje najmä na priaznivcov rallye, pretekov F1, motocyklových fanúšikov a obdivovateľov vytrvalostných rallye (ako je napríklad Paríž-Dakar).

Začnime od konca. Dakar 2002 bol v poradí už 24. Kategóriu automobilov vyhral Hiroshi Masuoka na Mitsubishi Pajero, druhá skončila Jutta Kleinschmidtová. Kamióny vyhral Vladimír Čagin na Kamaze a motocykel KTM doviedol do víťazného konca Talian Fabrizio Meoni. Svetové rallye odštartovalo do tridsiateho ročníka a majstrom sveta sa stal Marcus Grönholm na Peugeote 206 WRC. O famóznom pretekárovi v F1 Michaelovi Schumacherovi sa toho popísalo dosť, preto len pripomeňme, že okrem vyrovnania sa v počte získaných titulov majstra sveta (5) Fangiovi stanovil niekoľko ďalších rekordov (najrýchlejšie získaný titul, najviac bodov, najviac víťazstiev v sezóne atď.). Slávnu 24-hodinovku vyhrala trojica automobilov Audi R8. No a v najvyššej kubatúre motocyklov MotoGP získal titul majstra sveta Talian Valentino Rossi (je už štvornásobným šampiónom).

SkryťVypnúť reklamu

Výročia

Do tohto roka „zapadli“ aj viaceré výročia. Chevrolet Corvette oslávil svoje 50. výročie výroby, počas ktorej vzniklo 1,2 milióna automobilov piatich generácií. Štylistické štúdio Bertone zas oslavuje 90 rokov svojho pôsobenia. Do rubriky výročí zapadá aj 30-ročná existencia športovej divízie BMW Motorsport. Písmeno M sa objavilo na viacerých výkonných športových automobiloch (BMW M1, M3, M5).

Rekordy

Do Guinessovej knihy rekordov sa prihlásila akcia Toyoty. S novou Corollou najazdili českí a slovenskí novinári za 80 dní 80-tisíc kilometrov. Z iného súdka je rekord v spotrebe paliva – prototyp Volkswagena dosiahol priemernú spotrebu paliva 0,89 l nafty na 100 km. Na trase z Wolfsburgu do Hamburgu bol za riadidlami vozidla vtedy odstupujúci predseda predstavenstva Ferdinand Piech. Splnila sa tak jeho predpoveď, že kým opustí svoju funkciu, na svete bude „jednolitrový“ automobil. Rekordnú spotrebu paliva je schopný dosiahnuť aj športový automobil Opel Eco Speedster (2,5 litra nafty na 100 kilometrov), ktorý sa má dokonca začať sériovo vyrábať už na budúci rok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technika

Kapitolu technických zaujímavostí môžeme začať prídavnými svetlometmi firmy Hella, ktoré sa v zákrutách „pozerajú“ v smere jazdy. Rozsvietenie prídavných svetlometov DynaView aktivuje v zákrutách snímač uhla natočenia kolies. V súčasnosti sa pracuje na ďalších podobných systémoch. Do dvoch rokov by sme mali dostať kúpiť automobil s odolným lakom proti poškriabaniu kefami, kamienkami a pod. Môže ho poškodiť len hrubá sila. Vývoj sa však sústreďuje aj na elektronické systémy, airbagy, motory, alternatívne zdroje pohonu a pod. K slovu sa akiste dostane aj tento rok predstavené aktívne riadenie s premenlivým prevodom firmy BMW. Vývoj elektronického stabilizačného systému priniesol zásah do pribrzďovania nie jedného kolesa, ale troch až štyroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Parížska jeseň

Pódiom na predstavenie ďalších tohtoročných premiér sa stal autosalón v Paríži. O novinkách prezentovaných v tejto časti Európy sa toho popísalo dosť. Pohľad do spätného zrkadla si však zaslúžia napríklad Maybach (tentokrát bez „závoja“), super športové Ferrari Enzo, terénne „luxusy“ VW Touareg/Porsche Cayenne, malé vozidlá Citroen Pluriel, Mazda M2, Opel Meriva, Nissan Micra, zo štúdií Peugeot Sésame, Renault Ellypse, Ford C-Max. Novinku predstavil aj Seat v podobe Cordoby, Alfa Romeo zas športový automobil 156 GTA, atď.

Zjednocovanie dizajnu

Tento trend je v automobilkách všeobecným javom. Trochu nadčasovo poňali tento vývoj napríklad Renault a Opel. V rámci Renaulta sú to najmä štylistické prvky zadnej časti „zdedené“ v trojici automobilov Vel Satis, Avantime a Renault Mégane II. podobným smerom sa uberá aj Opel, ktorý dedičstvo zo štúdie Signum prenáša na Vectru a dokonca sa objaví ako kombi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu by sme mohli naše putovanie uplynulým rokom mohli skončiť. Samozrejme, udalostí okolo automobilov sa odohralo oveľa viac. To by však bolo nad priestorové možnosti tejto rubriky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 990
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 841
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 187
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 433
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 073
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 630
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 216
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 830
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  2. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  3. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  4. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  5. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  6. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  7. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 026
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 72 964
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 43 217
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 311
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 042
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 116
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 18 451
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 586
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu