Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Marcus Grönholm na Peugeote
Ak sa v aute pozrieme do spätného zrkadla, plynie za nami cesta a, samozrejme, aj čas. Uplynulý rok „utiekol ako voda“ a z pohľadu vývoja motorizmu ponúkol viacero zaujímavostí. Niektoré z nich si na nasledujúcich riadkoch pripomenieme, obrazne povedané „pohľadom do spätného zrkadla“.
Patril autosalónu v Detroite. Hoci je to „americká záležitosť“, zaujala napríklad štúdia Ford GT40 (pripomenula slávne časy predchodcu), ďalšia štúdia Volkswagen Magelan a štúdia Saabu 9-3X. My, Európania, sme sa tešili na autosalón v Ženeve, ktorý naznačil najbližšiu ponuku automobilov. Napokon sa tu zišlo 250 vystavovateľov z 30 štátov, ktorí predstavili asi 50 svetových a európskych premiér.
Zopár pohľadov: Škoda Auto predstavila štúdiu Tudor, ktorá sa vraj nemá nikdy vyrábať. Mercedesov Maybach bol nakoniec utajený za tmavým sklom a jeho línie naznačovalo putujúce svetlo po jeho obrysoch. Švajčiarska značka Rinspeed zožala úspech s autíčkom, ktoré sa mohlo predĺžiť z dvojmiestneho na štvormiestne (o 75 centimetrov). Z malých automobilov zaujal ešte Concept M od Opla, ktorý sa pod označením Meriva má začať predávať na jar 2003. Pozornosť vzbudilo aj kvarteto vozidiel MPV (spolupráca koncernov PSA a Fiat) – Citroen C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse a Lancia Phedra. Okrem toho sa objavila aj štúdia veľkopriestorového Renaulta – Espace. V stánku Volkswagena sa zaskvel luxusný Volkswagen Phaeton, zo športovej obce sa predstavila dvojica z dielne Peugeota – štúdie RC so zážihovým a vznetovým motorom. Italdesign predstavil potenciálneho nástupcu športovej Alfy GTV – Alfu Brera. V Ženeve sa objavili aj prvé snímky luxusného športového terénneho automobilu Porsche Cayenne, tento automobil si však „počkal“ so svojím dvojčaťom (VW Touareg) na jesennú výstavnú premiéru v Paríži.
Ten sa rozdeľuje najmä na priaznivcov rallye, pretekov F1, motocyklových fanúšikov a obdivovateľov vytrvalostných rallye (ako je napríklad Paríž-Dakar).
Začnime od konca. Dakar 2002 bol v poradí už 24. Kategóriu automobilov vyhral Hiroshi Masuoka na Mitsubishi Pajero, druhá skončila Jutta Kleinschmidtová. Kamióny vyhral Vladimír Čagin na Kamaze a motocykel KTM doviedol do víťazného konca Talian Fabrizio Meoni. Svetové rallye odštartovalo do tridsiateho ročníka a majstrom sveta sa stal Marcus Grönholm na Peugeote 206 WRC. O famóznom pretekárovi v F1 Michaelovi Schumacherovi sa toho popísalo dosť, preto len pripomeňme, že okrem vyrovnania sa v počte získaných titulov majstra sveta (5) Fangiovi stanovil niekoľko ďalších rekordov (najrýchlejšie získaný titul, najviac bodov, najviac víťazstiev v sezóne atď.). Slávnu 24-hodinovku vyhrala trojica automobilov Audi R8. No a v najvyššej kubatúre motocyklov MotoGP získal titul majstra sveta Talian Valentino Rossi (je už štvornásobným šampiónom).
Do tohto roka „zapadli“ aj viaceré výročia. Chevrolet Corvette oslávil svoje 50. výročie výroby, počas ktorej vzniklo 1,2 milióna automobilov piatich generácií. Štylistické štúdio Bertone zas oslavuje 90 rokov svojho pôsobenia. Do rubriky výročí zapadá aj 30-ročná existencia športovej divízie BMW Motorsport. Písmeno M sa objavilo na viacerých výkonných športových automobiloch (BMW M1, M3, M5).
Rekordy
Do Guinessovej knihy rekordov sa prihlásila akcia Toyoty. S novou Corollou najazdili českí a slovenskí novinári za 80 dní 80-tisíc kilometrov. Z iného súdka je rekord v spotrebe paliva – prototyp Volkswagena dosiahol priemernú spotrebu paliva 0,89 l nafty na 100 km. Na trase z Wolfsburgu do Hamburgu bol za riadidlami vozidla vtedy odstupujúci predseda predstavenstva Ferdinand Piech. Splnila sa tak jeho predpoveď, že kým opustí svoju funkciu, na svete bude „jednolitrový“ automobil. Rekordnú spotrebu paliva je schopný dosiahnuť aj športový automobil Opel Eco Speedster (2,5 litra nafty na 100 kilometrov), ktorý sa má dokonca začať sériovo vyrábať už na budúci rok.
Kapitolu technických zaujímavostí môžeme začať prídavnými svetlometmi firmy Hella, ktoré sa v zákrutách „pozerajú“ v smere jazdy. Rozsvietenie prídavných svetlometov DynaView aktivuje v zákrutách snímač uhla natočenia kolies. V súčasnosti sa pracuje na ďalších podobných systémoch. Do dvoch rokov by sme mali dostať kúpiť automobil s odolným lakom proti poškriabaniu kefami, kamienkami a pod. Môže ho poškodiť len hrubá sila. Vývoj sa však sústreďuje aj na elektronické systémy, airbagy, motory, alternatívne zdroje pohonu a pod. K slovu sa akiste dostane aj tento rok predstavené aktívne riadenie s premenlivým prevodom firmy BMW. Vývoj elektronického stabilizačného systému priniesol zásah do pribrzďovania nie jedného kolesa, ale troch až štyroch.
Pódiom na predstavenie ďalších tohtoročných premiér sa stal autosalón v Paríži. O novinkách prezentovaných v tejto časti Európy sa toho popísalo dosť. Pohľad do spätného zrkadla si však zaslúžia napríklad Maybach (tentokrát bez „závoja“), super športové Ferrari Enzo, terénne „luxusy“ VW Touareg/Porsche Cayenne, malé vozidlá Citroen Pluriel, Mazda M2, Opel Meriva, Nissan Micra, zo štúdií Peugeot Sésame, Renault Ellypse, Ford C-Max. Novinku predstavil aj Seat v podobe Cordoby, Alfa Romeo zas športový automobil 156 GTA, atď.
Zjednocovanie dizajnu
Tento trend je v automobilkách všeobecným javom. Trochu nadčasovo poňali tento vývoj napríklad Renault a Opel. V rámci Renaulta sú to najmä štylistické prvky zadnej časti „zdedené“ v trojici automobilov Vel Satis, Avantime a Renault Mégane II. podobným smerom sa uberá aj Opel, ktorý dedičstvo zo štúdie Signum prenáša na Vectru a dokonca sa objaví ako kombi.
Tu by sme mohli naše putovanie uplynulým rokom mohli skončiť. Samozrejme, udalostí okolo automobilov sa odohralo oveľa viac. To by však bolo nad priestorové možnosti tejto rubriky.