Peugeot 308 odštartoval lepšie obdobie značky v kompaktnej triede. Verziu kombi testujeme podrobnejšie, s cieľom odpovedať na časté otázky a spoznať v súčasnosti najvyváženejší Peugeot v ponuke. Po 10.700 kilometroch vieme, že rodinné kombi je aj šoférsky zaujímavé.
Nemusíte mať dvojlitrový diesel, ale stačí 1,6 HDi (85 kW) a šesťstupňová prevodovka. Jednak je motor na diaľnici tichý, dá sa s ním celkom svižne predbiehať a najmä málo „žerie“. Cestou z Bratislavy do Schwechatu a späť urobíte normovanú spotrebu 3,8 litra/100 km.
Ak k tomu pridáte cestu z Brezna na spomenuté letisko, tak je spotreba 4,7 litra. Čisto diaľnica v slušnom tempe vychádza na 5,4 l/100 km. Naftový štvorvalec považujeme za veľmi vyváženú ponuku a pokiaľ je známe, tieto motory nemajú problém s časticovým filtrom ani na kratších trasách. Už onedlho urobíme s autom ďalšie merania dynamiky a porovnáme ho s konkurenciou v triede.

Prekonal sľubovaný čas
Dlhšiu brzdnú dráhu v teste dynamiky pripisujeme zimným plášťom a vyššej teplote počas testu. Podarilo sa nám však už na začiatku dosiahnuť lepšie zrýchlenie na stovku než uvádza výrobca.
Výbava Business prišla na trh ako akčná ponuka dobrého služobno-rodinného auta so špecifikovanou výbavou. Teda s takou, akú vedenie firmy pri výbere referentského auta toleruje a zároveň to bude dobrý pomocník na víkendy.
Podstatou sú pohodlné predné sedadlá, úsporný motor, šesťstupňová prevodovka a športový kožou potiahnutý volant. Na úvod nám to spolu s príplatkovým parkovacím senzorom a hmlovkami stačilo.
Teraz však vieme, že do výbavy odporúčame automatickú klimatizáciu za 400 eur. Neprekáža digitálne nastavovanie manuálnej klimatizácie ale skôr to, že na ceste Brezno-Bratislava musíte pomerne často korigovať teplotu. Nie je to nič zásadné a hrozné, akurát automatická klíma funguje lepšie.

Aj kombi je príťažlivé auto pre šoféra
Z praktického hľadiska zaujme dvojité tesnenie na spodnej hrane dverí, čo robí dverami zakrytú časť prahov naozaj čistou a bez špiny.
Batožinovému priestoru objemovej kategórie Octavie sa budeme ešte podrobnejšie venovať na budúce. Zatiaľ sprostredkujeme tri postrehy.
Výrobca urobil výborný odkladací priestor na demontovanú roletu pod dnom kufra, ak ju nepotrebujete. Plastové priehradky na bokoch sú praktické, len plné sklenené fľaše v ostrej zákrute neudržia a vedzte, že miesto v kufri nad roletou obmedzuje znižujúca sa strecha.

Veľkú radosť robí podvozok, ktorý pri ozaj ráznom opretí auta do zákruty pekne vedie stopu a nezapláva ani na väčšej vlne. Mierne zavrtenie zadkom na záplatách asfaltu, typické pre Peugeot, mizne s pribúdajúcim zaťažením auta nákladom.
Zatiaľ máme v rukách kombi, ktoré je nielen užitočným autom pre rodinu, ale poteší aj šoféra. Len si vždy vyskúšajte, či vašej postave bude vyhovovať nový štýl kokpitu. Isté je, že naň máte iný a lepší pohľad po 5000 kilometroch, než na prvej krátkej jazde u predajcu.
Všetky poznatky zaznamenávame do protokolu a najmä sledujeme spotrebu a funkciu časticového filtra. V zime si filter užil aj krátke trasy so studeným motorom.


Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Peugeot 308 SW |
Verzia | 1,6 e-HDI STOP/START Business |
Cena modelu od/ testovacia verzia (eur) | 17.500/18.000 |
Motor | (naftový štvorvalec; common rail III, jedno turbodúchadlo; 1560 (cm3); |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 85 (115) 3600 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 270 /2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 12 / 10,51 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 44,52 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,52 na 3. stupni |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,85 na 4. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1450 na 6. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2100 na 6. stupni |
Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h) | 46/85/124 |
Stav tachometra pri meraní (km) | 2500 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 3,7 / 4,7 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Max. dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 870 |
Typ a rozmer pneumatík | Michelin Alpin 5, 205/55 R16 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1455/415 |
Objem batožinového priestoru (l) | 610-1660 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2730;4585;1863;1461 |
Motor | tichý naftový štvorvalec s veľmi rýchlym štart-stop systémom; rýchlosť opätovného naštartovania motora pri stlačení spojky možno porovnávať s hybridnými autami; na diaľnici je tichý a úsporný pri spotrebe 5,1-5,4 litra; mimo mesta dokáže jazdiť so spotrebou do 4,4 l/100 km |
Prevodovka | dobre navrhnuté prevodové pomery pre mesto aj dlhšie presuny; v meste netrpíte s manuálnou prevodovkou ako niekedy pri naftových motoroch býva; zatiaľ celkom presné radenie a v zime chladná hlavica radiacej páky; pri 130 km/h má motor 2100 otáčok |
Podvozok | vďaka 16 palcový plášťom ostáva podvozok komfortný; riadenie dáva šoférovi veľmi dobrú väzbu a celkovo predná náprava má dobré nastavenie; paradoxne podvozok lepšie zvláda väčšie nerovnosti ako menšie; aj v takejto jednoduchej kombinácii motora a kombi si môžete schuti zajazdiť; pruženie výborne filtruje „hupy“ na našich cestách |
Interiér | na novú koncepciu si rýchlo zvyknete; ovládanie manuálnej klimatizácie na displeji vyznie prinajmenšom netradične; z prístrojového panelu a zo stredovej konzoly dýcha veľmi kvalitné vypracovanie; koberčeky sa ťažšie čistia |
Posed vodiča a výhľad | posed bude pasovať viacerým postavám, rozhodne širšiemu spektru než v modeloch 208 |
Ovládanie palubného systému/navigácie | jednoduché a zrozumiteľné, displej má na dotyky rýchlejšiu odozvu ako v prvých hatchbackoch, ale ešte stále to nie je dostatočne rýchlo; autorádio, telefón a palubný počítač možno ovládať z volantu; pochvalu si zaslúži klasické ovládanie tempomatu a limitera pod volantom |
Jazyk auta/navigácie | anglický / navigácia nie je |
Grafika displejov a zobrazovanie | pekná a zrozumiteľná grafika |
Predné svetlá technika a účinok | klasické halogénové svetlá s priemerným účinkom, rozhodne nové LED svietia lepšie , najmä pri daždi v noci |
Odomykanie/vstup do auta | vyklápací kľúč a diaľkovo ovládané centrálne zamykanie |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | nastupovanie bude vyhovovať aj starším s telesným obmedzením; pri nastupovaní dozadu cítiť prínos rázvoru náprav 2730 mm na úrovni ešte nedávnej strednej triedy |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | manuálne ovládanie; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca |
Sklápanie operadiel v druhom rade | asymetricky delené operadlá, sedadlá nie sú posuvné; operadlá možno sklopiť aj z batožinového priestoru |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | štyri kovové oká v batožinovom priestore; dobrý základný tvar kufra; výborné miesto na roletu; akurát roleta nemá také praktické odisťovanie lakťom ako konkurenti; koberec na dne kufra by mohol mať kratší vlas – resp. ťažšie sa vysáva. Na dno kufra odporúčame gumenú rohož |
Rezervné koleso - prístup | dojazdové rezervné koleso; bežný prístup bez komplikácií |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | dobre prístupný ostrekovač a účinné dvojité tesnenie dverí na prahoch; nepáči sa nám uzáver nádrže, ktorý treba otvárať kľúčom – dnes sa to už nenosí... |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 625 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 0 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1050/1250 |
výška kufra po roletu (mm) | 485 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 835/1040 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 1065/1855 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1410 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1490 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1020 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 520 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1360 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1440 |
výška krajné sedadlá (mm) | 965 |
výška stredné sedadlo (mm) | 970 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 460/450 |