Peugeot 308 odštartoval lepšie obdobie značky v kompaktnej triede. Verziu kombi testujeme podrobnejšie, s cieľom odpovedať na časté otázky a spoznať v súčasnosti najvyváženejší Peugeot v ponuke. Po 10.700 kilometroch vieme, že rodinné kombi je aj šoférsky zaujímavé.
Nemusíte mať dvojlitrový diesel, ale stačí 1,6 HDi (85 kW) a šesťstupňová prevodovka. Jednak je motor na diaľnici tichý, dá sa s ním celkom svižne predbiehať a najmä málo „žerie“. Cestou z Bratislavy do Schwechatu a späť urobíte normovanú spotrebu 3,8 litra/100 km.
Ak k tomu pridáte cestu z Brezna na spomenuté letisko, tak je spotreba 4,7 litra. Čisto diaľnica v slušnom tempe vychádza na 5,4 l/100 km. Naftový štvorvalec považujeme za veľmi vyváženú ponuku a pokiaľ je známe, tieto motory nemajú problém s časticovým filtrom ani na kratších trasách. Už onedlho urobíme s autom ďalšie merania dynamiky a porovnáme ho s konkurenciou v triede.
Zadok kombi rozoznať podľa svetiel už z diaľky. Foto: autor
Prekonal sľubovaný čas
Dlhšiu brzdnú dráhu v teste dynamiky pripisujeme zimným plášťom a vyššej teplote počas testu. Podarilo sa nám však už na začiatku dosiahnuť lepšie zrýchlenie na stovku než uvádza výrobca.
Výbava Business prišla na trh ako akčná ponuka dobrého služobno-rodinného auta so špecifikovanou výbavou. Teda s takou, akú vedenie firmy pri výbere referentského auta toleruje a zároveň to bude dobrý pomocník na víkendy.
Podstatou sú pohodlné predné sedadlá, úsporný motor, šesťstupňová prevodovka a športový kožou potiahnutý volant. Na úvod nám to spolu s príplatkovým parkovacím senzorom a hmlovkami stačilo.
Teraz však vieme, že do výbavy odporúčame automatickú klimatizáciu za 400 eur. Neprekáža digitálne nastavovanie manuálnej klimatizácie ale skôr to, že na ceste Brezno-Bratislava musíte pomerne často korigovať teplotu. Nie je to nič zásadné a hrozné, akurát automatická klíma funguje lepšie.
Na dvierkach nádrže je síce miesto na veko s kľúčom, ale ak sa ponáhľate, ľahko si môžete kľúč ofŕkať naftou. Najmä v noci. Foto: autor
Aj kombi je príťažlivé auto pre šoféra
Z praktického hľadiska zaujme dvojité tesnenie na spodnej hrane dverí, čo robí dverami zakrytú časť prahov naozaj čistou a bez špiny.
Batožinovému priestoru objemovej kategórie Octavie sa budeme ešte podrobnejšie venovať na budúce. Zatiaľ sprostredkujeme tri postrehy.
Výrobca urobil výborný odkladací priestor na demontovanú roletu pod dnom kufra, ak ju nepotrebujete. Plastové priehradky na bokoch sú praktické, len plné sklenené fľaše v ostrej zákrute neudržia a vedzte, že miesto v kufri nad roletou obmedzuje znižujúca sa strecha.
Kryt reproduktora zadných dverí vytvarovali smerom do vnútra pre ľahšie nastupovanie. Foto: autor
Veľkú radosť robí podvozok, ktorý pri ozaj ráznom opretí auta do zákruty pekne vedie stopu a nezapláva ani na väčšej vlne. Mierne zavrtenie zadkom na záplatách asfaltu, typické pre Peugeot, mizne s pribúdajúcim zaťažením auta nákladom.
Zatiaľ máme v rukách kombi, ktoré je nielen užitočným autom pre rodinu, ale poteší aj šoféra. Len si vždy vyskúšajte, či vašej postave bude vyhovovať nový štýl kokpitu. Isté je, že naň máte iný a lepší pohľad po 5000 kilometroch, než na prvej krátkej jazde u predajcu.
Všetky poznatky zaznamenávame do protokolu a najmä sledujeme spotrebu a funkciu časticového filtra. V zime si filter užil aj krátke trasy so studeným motorom.
Základná verzia Business neponúka disky z ľahkých zliatin. Ozdobné kryty sú pekné, ale niekoľkokrát za zimu treba disky vystriekať od usadenej špiny medzi kolesom a krytom. Foto: autor
Tesnenie na spodkoch dverí je účinné a chráni vnútornú časť prahov. Foto: autor
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Peugeot 308 SW
Verzia
1,6 e-HDI STOP/START Business
Cena modelu od/ testovacia verzia (eur)
17.500/18.000
Motor
(naftový štvorvalec; common rail III, jedno turbodúchadlo; 1560 (cm3);
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
85 (115) 3600
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
270 /2500
Typ prevodovky/počet stupňov
manuálna 6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
12 / 10,51
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
44,52
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,52 na 3. stupni
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
5,85 na 4. stupni
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1450 na 6. stupni
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2100 na 6. stupni
Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h)
46/85/124
Stav tachometra pri meraní (km)
2500
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
3,7 / 4,7
Objem palivovej nádrže (l)
53
Max. dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
870
Typ a rozmer pneumatík
Michelin Alpin 5, 205/55 R16
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1455/415
Objem batožinového priestoru (l)
610-1660
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2730;4585;1863;1461
Motor
tichý naftový štvorvalec s veľmi rýchlym štart-stop systémom; rýchlosť opätovného naštartovania motora pri stlačení spojky možno porovnávať s hybridnými autami; na diaľnici je tichý a úsporný pri spotrebe 5,1-5,4 litra; mimo mesta dokáže jazdiť so spotrebou do 4,4 l/100 km
Prevodovka
dobre navrhnuté prevodové pomery pre mesto aj dlhšie presuny; v meste netrpíte s manuálnou prevodovkou ako niekedy pri naftových motoroch býva; zatiaľ celkom presné radenie a v zime chladná hlavica radiacej páky; pri 130 km/h má motor 2100 otáčok
Podvozok
vďaka 16 palcový plášťom ostáva podvozok komfortný; riadenie dáva šoférovi veľmi dobrú väzbu a celkovo predná náprava má dobré nastavenie; paradoxne podvozok lepšie zvláda väčšie nerovnosti ako menšie; aj v takejto jednoduchej kombinácii motora a kombi si môžete schuti zajazdiť; pruženie výborne filtruje „hupy“ na našich cestách
Interiér
na novú koncepciu si rýchlo zvyknete; ovládanie manuálnej klimatizácie na displeji vyznie prinajmenšom netradične; z prístrojového panelu a zo stredovej konzoly dýcha veľmi kvalitné vypracovanie; koberčeky sa ťažšie čistia
Posed vodiča a výhľad
posed bude pasovať viacerým postavám, rozhodne širšiemu spektru než v modeloch 208
Ovládanie palubného systému/navigácie
jednoduché a zrozumiteľné, displej má na dotyky rýchlejšiu odozvu ako v prvých hatchbackoch, ale ešte stále to nie je dostatočne rýchlo; autorádio, telefón a palubný počítač možno ovládať z volantu; pochvalu si zaslúži klasické ovládanie tempomatu a limitera pod volantom
Jazyk auta/navigácie
anglický / navigácia nie je
Grafika displejov a zobrazovanie
pekná a zrozumiteľná grafika
Predné svetlá technika a účinok
klasické halogénové svetlá s priemerným účinkom, rozhodne nové LED svietia lepšie , najmä pri daždi v noci
Odomykanie/vstup do auta
vyklápací kľúč a diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
nastupovanie bude vyhovovať aj starším s telesným obmedzením; pri nastupovaní dozadu cítiť prínos rázvoru náprav 2730 mm na úrovni ešte nedávnej strednej triedy
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
manuálne ovládanie; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca
Sklápanie operadiel v druhom rade
asymetricky delené operadlá, sedadlá nie sú posuvné; operadlá možno sklopiť aj z batožinového priestoru
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
štyri kovové oká v batožinovom priestore; dobrý základný tvar kufra; výborné miesto na roletu; akurát roleta nemá také praktické odisťovanie lakťom ako konkurenti; koberec na dne kufra by mohol mať kratší vlas – resp. ťažšie sa vysáva. Na dno kufra odporúčame gumenú rohož
Rezervné koleso - prístup
dojazdové rezervné koleso; bežný prístup bez komplikácií
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
dobre prístupný ostrekovač a účinné dvojité tesnenie dverí na prahoch; nepáči sa nám uzáver nádrže, ktorý treba otvárať kľúčom – dnes sa to už nenosí...
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm)
625
nakladacia hrana dnu (mm)
šírka kufra min./maximálna (mm)
1050/1250
výška kufra po roletu (mm)
485
nakladací otvor výška/šírka(mm)
835/1040
dĺžka kufra min./max (mm)
1065/1855
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm)
1410
šírka lakte vpredu (mm)
1490
výška na hlavu šofér max. (mm)
1020
dĺžka sedáku šofér (mm)
520
šírka v ramenách vzadu (mm)
1360
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1440
výška krajné sedadlá (mm)
965
výška stredné sedadlo (mm)
970
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
460/450