SME
reklama

Mercedes B bojuje proti BMW 2 Active Tourer miestom nad hlavou

BMW zvládlo pohon prednej nápravy na výbornú a Mercedes doplnil do triedy B pohon všetkých kolies. Porovnali sme dve priestrannejšie alternatívy k päťdverovým kompaktom.

Obe testované autá ponúkajú podstatne vyšší úžitok ako Mercedes A alebo BMW Radu 1.Obe testované autá ponúkajú podstatne vyšší úžitok ako Mercedes A alebo BMW Radu 1. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Automobilky Mercedes-Benz a BMW už desaťročia kráčajú vlastnou cestou a svojským štýlom. Naoko majú spoločné len to, že sú ťahúňmi automobilového vývoja. Občas sa však stretnú aj ideovo alebo si navzájom dorovnajú konkurenčnú ponuku.

Nedávno sme to videli pri premiére Mercedesu GLE, ktorý štýlom vychádza z koncepcie BMW X6. Mercedes však začal ako prvý z dvojice v kompaktnej triede s predným pohonom a autom, ktoré spája prvky kompaktu a minivanu.

Až teraz, keď je na svete druhá generácia modelu Mercedesu B triedy, prichádza BMW s radom 2 vo verzii Active Tourer. BMW však na úvod ponúklo v kompaktnej triede pohon všetkých kolies xDrive, ktorý Mercedes tiež dorovnal a svoju B triedu obohatil o pohon 4Matic.

V jednom teste sme tak vyskúšali prvé BMW s predným pohonom v histórii a tiež prvý Mercedes B s pohonom všetkých kolies. Nakoľko BMW poháňal benzínový motor a Mercedes naftový štvorvalec, styčné plochy porovnávacieho testu boli v karosérii a prístupe k stavbe vnútorného priestoru.

Rodinné BMW strieľa do výfuku

Nedalo nám však každé z oboch áut nevyskúšať v tom svojom. Zaujímala nás trakcia a fungovanie pohonu prednej nápravy v BMW pod náporom 231 koní verzie 225i a tiež spojenie automatickej prevodovky s pohonom všetkých kolies Mercedesu v hlbokom snehu.

Ako etalón pre trakciu prednej nápravy používame Renault Megane R.S. a BMW sme otestovali v mnohých zákrutách, kde vieme, ako jazdil spomenutý Renault. BMW odviedlo skutočnú prácu a aj bez mechanického samosvorného diferenciálu zvláda predná náprava preplňovaný dvojliter výborne.

Trieda B dostala s pohonom všetkých kolies nový rozmer. Nová generácia 4Matic funguje výborne aj v hlbokom snehu. Foto: autor

Pri vypnutej trakčnej kontrole zistíte, že BMW Active Tourer utiahne nápor výkonu mechanicky, teda kinematikou nápravy, a to aj v ostrej zákrute do kopca, kedy sa vnútorné koleso výrazne odľahčuje. Áno, nie je to tak radostné ako BMW so zadným pohonom, ale ak hodnotíme prechod na prednú nápravu, tak to automobilka zvládla na 100 percent.

Navyše toto rodinné auto v športovom režime lahodne strelí vo výfuku pri športovom režime jazdy. K silnému preplňovanému dvojlitru, ktorý ponúka krútiaci moment 350 Nm, by pasovala aj prevodovka s menším počtom stupňov. Podľa našich skúseností si viete s BMW užiť aj pohon prednej nápravy v ostrej zákrute, akurát bude do nej problém vidieť cez ohavný predný stĺpik.

Mercedes treba zobrať do snehu

To v Mercedese B triedy s jednoduchým predným stĺpikom a výhľadom na úrovni vidíte presne, kde sa auto rúti ľahkým šmykom na zasneženej pláni.

Mercedes ako prvý na svete zaviedol celoplošne stabilizačný systém do svojich áut a má asi najviac skúseností s tým, ako ho naladiť pre bezpečné a zábavné jazdenie. Škoda, že pre radosť oteckov z prvého snehu nemôžete na rodinnom aute úplne vypnúť ESP, ale v športovom režime si na snehu v skutku dobre zajazdíte.

BMW urobilo prednú nápravu znamenite. Nie je to klasika, ale v ostrej zákrute do kopca zvládne aj 231 k. V našej stupnici je to 0,7 Meganu R.S. Foto: autor

Stabilizácia nie je prekážkou ani v hlbokom snehu. Pohon presne vie, kedy v zákrute pridať na zadok, aby auto efektívnejšie zatočilo. Pohon v hlbokom snehu a pri nerovnomernom zaťažení všetkých kolies chvíľu rozmýšľa a hľadá alternatívu, ale ak sa neviete pohnúť, stačí dať plynom na podlahu impulz, že toto je situácia, pri ktorej si želáte záber všetkých kolies.

Potom dokáže rodinné B viac, než ste čakali. Obe testované autá majú ďaleko do športových áut, ale vo svojich inováciách sú dobré a v istom zmysle spĺňajú všetko pre občasné oteckove radosti. Navyše BMW je s vrcholnou motorizáciou v triede extrémne tiché a lahodne ťahá. Motoricky naozaj veľmi podarené. Otázne však je, ako sa obe autá (odhliadnuc od motora, prevodovky a pohonu) vysporiadajú s každodenným používaním.

Predstavujú dva rôzne prístupy

Ani pri jednom z testovaných áut nebude vodičovi prekážať časté nastupovanie, lebo sedadlá majú sedák vysoko a prijateľnú výšku prahov.

Obe autá majú vzadu vysoký stredový tunel a vyrovnajú sa tiež v otvore zadných dverí a teda v prístupe k zadným sedadlám. Mercedes zameral tvarovanie výplne dverí v prospech miesta na ramená a BMW urobilo väčšie vybranie na lakte.

Auto s hviezdou na kapote ponúka jednoznačne viac miesta nad hlavou vpredu aj vzadu. Prednosťou konceptu interiéru BMW ostáva variabilita zadných sedadiel. Sú samostatne posuvné a umožňujú zväčšiť kufor alebo priestor na sedenie.

Nový systém ovládania palubného systému je nelogický a nepraktický. Predtým bolo potvrdzovanie OK v strede medzi štyrmi šípkami. Najmä šípky nie sú symetricky. Foto: autor

Pri oboch autách počítajte vzadu s dvomi osobami na sedenie. Rozhodne tu nie je ani náhodou priestor na tri autosedačky. Tri deti môžete odviesť jedine tak, že autosedačky dáte po krajoch a v strede bude dieťa bez zádržného systému.

Ak musí mať dieťa bez zádržného systému výšku 150 centimetrov, tak mu bude medzi dvomi sedačkami úzko. BMW sklápa operadlá do jednej roviny s dnom kufra a pod dnom má v skutku veľký odkladací priestor. Ten v Mercedese zrejme obmedzuje pohon všetkých kolies.

Mercedes nemá po bokoch batožinového priestoru vybrania ako BMW. Otvor batožinového priestoru Mercedesu je pravidelnejší a piate dvere menej šikmé. Viac variability poskytuje nové BMW 2 Active Tourer a je v tomto ohľade trochu viac minivanom než Mercedes, ktorý dáva cestujúcim viac vzduchu nad hlavou a kufor je nastavený lepšie pre prevoz kocky či kvádra.

Radšej bez klavírového laku

BMW 2 Active Tourer má stredovú konzolu navrhnutú v štýle vanu. Mercedes ponúka klasický kokpit kompaktného auta s tým, že podlaha je hlbšia a sedenie vyššie.

Inak sa šofér cíti ako v hatchbacku. V konečnom dôsledku BMW vyzerá vpredu i vzadu vzdušnejšie, ale z Mercedesu je von lepší výhľad najmä šikmo dopredu. BMW to prehnalo so stĺpikmi vpredu, lebo zhoršujú výhľad a vôbec to do zorného poľa nepasuje.

Priekopník v oblasti Head up displejov zvolil takúto zlú formu. Spôsobila to náročnosť technológie a cena výroby špeciálneho čelného skla pre tento nový typ BMW? Foto: autor

Dizajn interiéru a materiály si musí každý vyhodnotiť sám. Mercedes má svoj štýl s aplikovaním strieborných doplnkov a prvoplánového ohúrenia. BMW nám prišlo na pohľad modernejšie a jeho kokpit vyzeral prepracovanejšie v novom štýle.

Mercedesu slúži ku cti, že nepoužíva klavírový lak, ktorý v BMW po asi mesiaci používania vyzeral zle a so škrabancami. Vo vypracovaní niektorých detailov a tlačidiel mal navrch Mercedes. Kvalitou zobrazenia i ovládania palubného systému vyhráva BMW, lebo jeho displej je v súčasnosti na vrchole, a to isté platí o ovládaní palubného systému.

Prečo však automobilka, ktorá prišla ako prvá s head up displejom najvyššej úrovne, urobila do Active Toureru vyklápaciu tabuľku na premietanie údajov. Head-up displej do zoznamu výbavy BMW v tejto forme neodporúčame. V Mercedese tiež pokazili jednu vec a na volante zmenili štvorsmerové tlačidlá ovládania palubného počítača z dobrého na nelogické ovládanie.

Prvý kompaktný van od BMW prišiel s nápaditým kokpitom, ktorý si nepomýlite s ostatnými BMW. Foto: autor

Záleží na preferenciách

BMW 2 Active Tourer má za úlohu pritiahnuť nových klientov, ktorí chceli tento druh kompaktného rodinného vozidla, ale doposiaľ nič také s vrtuľou na kapote nevyrábali. Obe automobilky vedia v danej triede ponúknuť výborné motory, lahodné automatické prevodovky aj pohon všetkých kolies.

BMW vie efektne narábať s posuvnými sedadlami, má veľa miesta pod dnom kufra a vyzerá byť naoko bližšie k minivanu. Mercedes volí klasickú cestu bez posuvných sedadiel vzadu, ale dopracoval sa k rovnakým priestorovým podmienkam. Dokonca Mercedes prekonáva nového konkurenta vo výške strechy nad hlavou, teda nad sedadlom.

Mercedes ostal verný koncepcii kompaktného auta a napriek tomu vyťažil slušné miesto nad hlavou. Foto: autor

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Mercedes - Benz B

BMW 2 Active Tourer

Verzia

200 CDI 4MATIC

225 i (AT)

Cena modelu od/verzia od (eur)

21.999/35.610

26.800

Motor

naftový štvorvalec, jedno turbodúchadlo; common rail; 2143 (cm3);

benzínový štvorvalec; preplňovanie TwinPowerTurbo; jedno turbodúchadlo; 1998 (cm3);

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

100(136)/3400-4400

170 (231) / 4.750-6.000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

300/1400-3000

350 / 1250

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická 7G-DCT / 7

automatická / 8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,8

6,6

Stav tachometra (km)

824

4125

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,0 / 5,3

6,0 / 8,5

Objem palivovej nádrže (l)

56

51

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli Sotto 03 - 225/45 R17

Continental CWC TS 850 - 205/55 R 17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1575/520

1505/465

Objem batožinového priestoru (l)

488 -1547

468-1510

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2699;4393;1786;1557

2670;4342;1800;1586

Motor

naftový štvorvalec s veľmi širokým spektrom využiteľných otáčok; vzhľadom na značku by mohol byť tichší; aj surové auto vie byť blízko výrobcom udávanej spotreby

extrémne tichý benzínový štvorvalec; výborný ťah v celom spektre otáčok; príjemný zvuk pred vrcholom výkonu; veľký rozptyl spotreby, pretože pri vyslovene úspornej jazde dosiahne priemerne 7,2 l/100 km; výrobcom udávaných 6,0 je utópia aj mimo mesta

Prevodovka

radí lahodne a pohotovo v automatickom režime; v manuálnom režime nedrží zaradený stupeň pri maximálnych otáčkach

osemstupňový automat radí veľmi komfortne; dobre rozlišuje jazdné situácie; veľmi dobrý v kopcoch; charakteru motora by stačilo aj 6 stupňov

Podvozok

primerane komfortný a bezchybný v zákrutách; práve naladeniu podvozka by pasoval strmší prevod riadenia

výborná trakcia prednej nápravy; podvozok naladený skôr športovo než komfortne; výborný pocit z riadenia, ktoré znesie najtvrdšie kritériá

Interiér

menej striebornej farby by neuškodilo, ale našťastie v tejto verzii nebol klavírový lak; vysoká úroveň dielenského spracovania a prvotriedna kvalita; tvarmi a usporiadaním staršia klasika; vďaka automatickej prevodovke dobre a prakticky vyriešené odkladacie priestory okolo vodiča, najmä na stredovej konzole

interiér má nápad, vyzerá veľmi sviežo a dáva pocítiť priestor; nepáči sa nám klavírový lak na častiach interiéru, ktoré prichádzajú do kontaktu s kľúčmi, peňaženkami alebo príveskami; drevený obklad prístrojového panelu je plastový, čo vidieť na spojoch; výborne navrhli odkladacie priestory na stredovej konzole

Posed vodiča a výhľad

výborný posed; nastupovanie pohodlné; posed pripomína minivan; výborný výhľad von a nízka hrana bočného okna

vzájomná poloha volantu, sedadla, pedálov a páky radenia tvorí výborný kompromis medzi hatchbackom a minivanom; predné stĺpiky s malým okienkom sú zlé

Ovládanie palubného systému/navigácie

ovládanie na volante (zlé usporiadanie tlačidiel na ľavej strane volantu); hlavný displej nie je dotykový a má ovládač na stredovej konzole

v ovládaní palubného systému a navigácie môže ísť BMW príkladom a je to podľa nás v súčasnosti asi to najlepšie na trhu

Jazyk auta/navigácie

česky/česky

slovenský

Grafika displejov a zobrazovanie

na slušnej úrovni; prehľadné usporiadanie ikon aj keď si vyžaduje dlhšie zoznámenie ako v BMW

excelentná, displej čitateľný za všetkých svetelných podmienok, výborná grafika; kvalita obrazu pripomína Apple produkty

Predné svetlá technika a účinok

LED svetlá bez komentára to najlepšie, čo môžete v danej triede mať

LED svetlá na veľmi slušnej úrovni; presvedčivá grafika denných LED svetiel

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové centrálne zamykanie; štartovanie kľúčom typickým pre Mercedes

bezkľúčový prístup do auta, štartovanie tlačidlom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vpredu lepšie nastupovanie; vzadu pri nastupovaní menší priestor na nohy avšak výrazne pohodlnejšie ako v triede A

pohodlné nastupovanie dopredu aj dozadu; celkom zaujímavý uhol otvorenia dverí; predné dvere pomerne krátke, je to dobré pre nastupovanie v úzkych parkovacích boxoch

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

predné sedadlá ovládané manuálne; výškovo vodič aj spolujazdec; štvorsmerovo a elektronicky nastaviteľná bedrová opierka,

Mechanické ovládanie predných sedadiel; elektricky nastaviteľná bedrová opierka; vzhľadom na motorizáciu slabé bočné vedenie;

Sklápanie operadiel v druhom rade

nemá posuvné sedadlá; sklápanie operadiel v druhom rade; odskok medzi dnom kufra a sklopeným operadlom; výborne riešený prechod medzi operadlom a dnom kufra

v druhom rade posúvateľné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadla; operadlá ovládate z kabíny manuálne a z kufra odistíte sklopenie elektronicky; delenie je 40:20:40

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno; hlboký a veľký odkladací priestor pod dnom; slušné odkladacie boxy po stranách

dvojité dno, unesie vysoké zaťaženie až 420 kilogramov, slušný priestor pod dnom kufra, praktické gumy na bokoch vnútorných blatníkov; praktické detaily

Rezervné koleso - prístup

lepiaca súprava – nemá rezervné koleso

nemá rezervné koleso

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

dobre prístupné aj keď užšie hrdlo ostrekovača; čisté a nízke prahy pri nastupovaní; klasické veko nádrže – odomykanie nádrže centrálnym uzamykaním

obsluha prednej kapoty a ostrekovača na úrovni; čisté prahy; klasické veko nádrže – odomykanie nádrže centrálnym uzamykaním

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

Vozidlo

Mercedes Benz B

BMW 2 Active Tourer

nakladacia hrana von (mm)

640

660

nakladacia hrana dnu (mm)

75 -220

0- 180

šírka kufra min./maximálna (mm)

1040- 1050

1020- 1310

výška kufra po roletu (mm)

525

465

nakladací otvor výška (šikmo)/šírka-najužšia(mm)

800/ 1060

870/ 960

dĺžka kufra min./max (mm)

745/ 1545

785/1705

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1410

1400

šírka lakte vpredu (mm)

1430

1450

výška na hlavu šofér max. (mm)

1005

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

510

495

šírka v ramenách vzadu (mm)

1370

1360

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1400

1430

výška krajné sedadlá (mm)

970

920

výška stredné sedadlo (mm)

950

920

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

465/ 400

435/ 430

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 714
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 830
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 019
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 015
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 672
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 174
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 801
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 552
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 383
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 159
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu