SME
Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Renault nafúkol turbo éru na cestách aj v F1

Francúzska značka nebola jediná, ktorá využívala turbo. Značnou mierou však prispela k jeho vývoju a ako prvá ho využila vo svete F1.

(Zdroj: Renault)

Automobilka Renault bola založená v roku 1899 Louisom Renaultom a jeho bratmi Marcelom a Fernandom.

Louis bol konštruktér a už pred založením automobilky postavil niekoľko vozidiel. Rok pred vznikom automobilky prišiel s prevodovkou s priamym záberom.

V roku 1902 podal patent na systém prepĺňania motora. Odstredivý kompresor ovládaný priamo motorom tlačil plyny do valcov – preplňoval ich.

Toto riešenie zvyšovalo tlak vo valci, čím došlo k silnejšej explózii a motor dodal viac výkonu. V tomto prípade nemôžeme hovoriť o turbe, pretože na pohon zariadenia neslúžila energia výfukových plynov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pre úplnosť treba dodať, že patent z roku 1902 nebol ani prvým kompresorom. Prvý funkčný kompresor bol totiž vyrobený už v roku 1878 Dugaldom Clerkom.

Dlhé čakanie na Turbo

Reanult testoval nový systém najskôr v lietadlách. Do cestných vozidiel začal montovať systémy pre prepĺňanie motorov až na konci 60. rokov.

Prvý turbom prepĺňaný motor predstavil na Rally Cévennes v roku 1972. Jeho pretekárske vozidlo malo extrémnu až trojsekundovú odozvu plynového pedála a bolo len ťažko ovládateľné.

Napriek tomu obsadilo na podujatí prvé miesto.

Písal sa rok 1978, keď Renault Alpine s turbomotorom vyhral vytrvalostné preteky Le Mans s priemernou rýchlosťou 201 km/h a s maximálnou rýchlosťou 370 km/h.

V F1 bol Renault priekopníkom

Úspechy a potenciál turba presvedčili automobilku na nasadenie tejto technológie aj do Formuly 1. Debut Renaultu a turbom prepĺňaného šesťvalca 1,5 l nastal v sezóne 1977.

Skryť Vypnúť reklamu

Jean-Pierre Jabouille tak na monoposte Renault F1 Turbo RS 01 odštartoval éru turba v F1. Kvôli počiatočným neúspechom a dymu, ktorý sa šíril po poruche turba, si monopost získal prezývku žltý čajník.

Renault ukončil svoje prvé pôsobenie v F1 v roku 1986, získať titul sa mu nakoniec nepodarilo.

Nasadenie turba Renaultom do pretekov sa ukázalo ako správna cesta. Medzitým ho začala využívať aj konkurencia. Výkony monopostov dosahovali obrovskú úroveň, ktorým sa nedokáže rovnať ani dnešná, predpismi obmedzená formula 1.

Prvú éru turba v F1 zavŕšil v roku 1988 ziskom titulu legendárny Ayrton Senna na rovnako legendárnom monoposte McLaren Honda MP4/4. Od nasledujúcej sezóny bolo turbo v F1 na 25 rokov zakázané.

Novú éru poznačilo zmenšovanie objemu motora

Do sériového modelu sa dostalo turbo v prípade francúzskej značky po prvýkrát v roku 1980. Bol to Renault 5 Turbo, ktorého pretekárska verzia vyhrala v ďalšom roku Rally Monte Carlo aj francúzske majstrovstvá v rally.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti, od sezóny 2014, sa do formuly 1 znovu dostalo turbo a nechýba pritom ani Renault.

Rovnako, ako vo svete sériových áut, aj v F1 je doba poznačená downsizingom – zmenšovaním objemu motorov pri zachovaní čo najvyššieho výkonu a súčasnom znížení spotreby.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 401
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 12 573
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 200
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 422
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 642
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 119
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 920
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 357
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 173
  10. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 423
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Makroekonóm VÚB banky Michal Lehuta.

V dobiehaní Západu zaostávame, upozorňuje analytik Michal Lehuta.

14. máj
Označenie hranice s Českou republikou.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 203 obetí.

17 h
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava sa radujú po zisku majstrovského titulu vo Fortuna lige.

Slovan potvrdil titul suverénnou výhrou.

4 h
Raketový útok na výškovú budovu v Gaze, v ktorej malo svoje kancelárie viacero zahraničných médií.

Izraelská armáda na chystaný útok upozornila, budovu včas evakuovali.

8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

14 h
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj