SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

Renault nafúkol turbo éru na cestách aj v F1

Francúzska značka nebola jediná, ktorá využívala turbo. Značnou mierou však prispela k jeho vývoju a ako prvá ho využila vo svete F1.

(Zdroj: Renault)

Automobilka Renault bola založená v roku 1899 Louisom Renaultom a jeho bratmi Marcelom a Fernandom.

Louis bol konštruktér a už pred založením automobilky postavil niekoľko vozidiel. Rok pred vznikom automobilky prišiel s prevodovkou s priamym záberom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1902 podal patent na systém prepĺňania motora. Odstredivý kompresor ovládaný priamo motorom tlačil plyny do valcov – preplňoval ich.

Toto riešenie zvyšovalo tlak vo valci, čím došlo k silnejšej explózii a motor dodal viac výkonu. V tomto prípade nemôžeme hovoriť o turbe, pretože na pohon zariadenia neslúžila energia výfukových plynov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre úplnosť treba dodať, že patent z roku 1902 nebol ani prvým kompresorom. Prvý funkčný kompresor bol totiž vyrobený už v roku 1878 Dugaldom Clerkom.

Dlhé čakanie na Turbo

Reanult testoval nový systém najskôr v lietadlách. Do cestných vozidiel začal montovať systémy pre prepĺňanie motorov až na konci 60. rokov.

Prvý turbom prepĺňaný motor predstavil na Rally Cévennes v roku 1972. Jeho pretekárske vozidlo malo extrémnu až trojsekundovú odozvu plynového pedála a bolo len ťažko ovládateľné.

Napriek tomu obsadilo na podujatí prvé miesto.

Písal sa rok 1978, keď Renault Alpine s turbomotorom vyhral vytrvalostné preteky Le Mans s priemernou rýchlosťou 201 km/h a s maximálnou rýchlosťou 370 km/h.

V F1 bol Renault priekopníkom

Úspechy a potenciál turba presvedčili automobilku na nasadenie tejto technológie aj do Formuly 1. Debut Renaultu a turbom prepĺňaného šesťvalca 1,5 l nastal v sezóne 1977.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jean-Pierre Jabouille tak na monoposte Renault F1 Turbo RS 01 odštartoval éru turba v F1. Kvôli počiatočným neúspechom a dymu, ktorý sa šíril po poruche turba, si monopost získal prezývku žltý čajník.

Renault ukončil svoje prvé pôsobenie v F1 v roku 1986, získať titul sa mu nakoniec nepodarilo.

Nasadenie turba Renaultom do pretekov sa ukázalo ako správna cesta. Medzitým ho začala využívať aj konkurencia. Výkony monopostov dosahovali obrovskú úroveň, ktorým sa nedokáže rovnať ani dnešná, predpismi obmedzená formula 1.

Prvú éru turba v F1 zavŕšil v roku 1988 ziskom titulu legendárny Ayrton Senna na rovnako legendárnom monoposte McLaren Honda MP4/4. Od nasledujúcej sezóny bolo turbo v F1 na 25 rokov zakázané.

Novú éru poznačilo zmenšovanie objemu motora

Do sériového modelu sa dostalo turbo v prípade francúzskej značky po prvýkrát v roku 1980. Bol to Renault 5 Turbo, ktorého pretekárska verzia vyhrala v ďalšom roku Rally Monte Carlo aj francúzske majstrovstvá v rally.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnosti, od sezóny 2014, sa do formuly 1 znovu dostalo turbo a nechýba pritom ani Renault.

Rovnako, ako vo svete sériových áut, aj v F1 je doba poznačená downsizingom – zmenšovaním objemu motorov pri zachovaní čo najvyššieho výkonu a súčasnom znížení spotreby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  2. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  3. V Bratislave sa koná Globsec
  4. Vyhrajte elektrokolobežku SENCOR s tipom od Romana!
  5. Art, Terra, Duo: SodaStream prichádza s novými prístrojmi
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  8. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 064
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 869
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 126
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 101
  5. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 491
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 2 300
  7. Viete, prečo existuje hmyz? Vďačíme mu za jedlo aj čistý vzduch 2 203
  8. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 2 085
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Krkavci / 10. /
  2. Marek Mačuha: O zákaze spaľovacích motorov
  3. Ján Šeďo: Nebyť Putina, R. Kadyrov by bol dedinský blázon, takto je vedec a...všetko, ale nevie čítať z papiera...
  4. Vladimír Krátky: Kedy už konečne Fico s (Blahom) Orbánom
  5. Anna Miľanová: Z mojej tvorby "sny v modrej nálade"...
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 29. /
  7. Jozef Ďanovský: Psychadelický Bypass
  8. Nadácia otvorenej spoločnosti OSF: Každá minca má dve strany...
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 506
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 909
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 383
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 14 830
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 9 333
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 435
  7. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 5 384
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 4 967
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu