SME

Renault nafúkol turbo éru na cestách aj v F1

Francúzska značka nebola jediná, ktorá využívala turbo. Značnou mierou však prispela k jeho vývoju a ako prvá ho využila vo svete F1.

(Zdroj: Renault)

Automobilka Renault bola založená v roku 1899 Louisom Renaultom a jeho bratmi Marcelom a Fernandom.

Louis bol konštruktér a už pred založením automobilky postavil niekoľko vozidiel. Rok pred vznikom automobilky prišiel s prevodovkou s priamym záberom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1902 podal patent na systém prepĺňania motora. Odstredivý kompresor ovládaný priamo motorom tlačil plyny do valcov – preplňoval ich.

Toto riešenie zvyšovalo tlak vo valci, čím došlo k silnejšej explózii a motor dodal viac výkonu. V tomto prípade nemôžeme hovoriť o turbe, pretože na pohon zariadenia neslúžila energia výfukových plynov.

SkryťVypnúť reklamu

Pre úplnosť treba dodať, že patent z roku 1902 nebol ani prvým kompresorom. Prvý funkčný kompresor bol totiž vyrobený už v roku 1878 Dugaldom Clerkom.

Dlhé čakanie na Turbo

Reanult testoval nový systém najskôr v lietadlách. Do cestných vozidiel začal montovať systémy pre prepĺňanie motorov až na konci 60. rokov.

Prvý turbom prepĺňaný motor predstavil na Rally Cévennes v roku 1972. Jeho pretekárske vozidlo malo extrémnu až trojsekundovú odozvu plynového pedála a bolo len ťažko ovládateľné.

Napriek tomu obsadilo na podujatí prvé miesto.

Písal sa rok 1978, keď Renault Alpine s turbomotorom vyhral vytrvalostné preteky Le Mans s priemernou rýchlosťou 201 km/h a s maximálnou rýchlosťou 370 km/h.

V F1 bol Renault priekopníkom

Úspechy a potenciál turba presvedčili automobilku na nasadenie tejto technológie aj do Formuly 1. Debut Renaultu a turbom prepĺňaného šesťvalca 1,5 l nastal v sezóne 1977.

SkryťVypnúť reklamu

Jean-Pierre Jabouille tak na monoposte Renault F1 Turbo RS 01 odštartoval éru turba v F1. Kvôli počiatočným neúspechom a dymu, ktorý sa šíril po poruche turba, si monopost získal prezývku žltý čajník.

Renault ukončil svoje prvé pôsobenie v F1 v roku 1986, získať titul sa mu nakoniec nepodarilo.

Nasadenie turba Renaultom do pretekov sa ukázalo ako správna cesta. Medzitým ho začala využívať aj konkurencia. Výkony monopostov dosahovali obrovskú úroveň, ktorým sa nedokáže rovnať ani dnešná, predpismi obmedzená formula 1.

Prvú éru turba v F1 zavŕšil v roku 1988 ziskom titulu legendárny Ayrton Senna na rovnako legendárnom monoposte McLaren Honda MP4/4. Od nasledujúcej sezóny bolo turbo v F1 na 25 rokov zakázané.

Novú éru poznačilo zmenšovanie objemu motora

Do sériového modelu sa dostalo turbo v prípade francúzskej značky po prvýkrát v roku 1980. Bol to Renault 5 Turbo, ktorého pretekárska verzia vyhrala v ďalšom roku Rally Monte Carlo aj francúzske majstrovstvá v rally.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti, od sezóny 2014, sa do formuly 1 znovu dostalo turbo a nechýba pritom ani Renault.

Rovnako, ako vo svete sériových áut, aj v F1 je doba poznačená downsizingom – zmenšovaním objemu motorov pri zachovaní čo najvyššieho výkonu a súčasnom znížení spotreby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 670
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 384
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 402
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 210
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 616
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 224
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 223
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 900
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  2. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode.
  5. Martin Turčan: Krajina padajúceho mosta, kde skapal pes
  6. Štefan Šturdzík: Hranol,semafor a F1.
  7. Marek Tocimák: Chytrá Láska
  8. Viktor Pamula: Postavme radšej sochy generálom Viestovi a Golianovi
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 788
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 121
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 950
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 230
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 759
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 937
  7. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 696
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 680
  1. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  2. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  8. Tupou Ceruzou: Pandemická
reklama
SkryťZatvoriť reklamu