Renault nafúkol turbo éru na cestách aj v F1

Francúzska značka nebola jediná, ktorá využívala turbo. Značnou mierou však prispela k jeho vývoju a ako prvá ho využila vo svete F1.

(Zdroj: Renault)

Automobilka Renault bola založená v roku 1899 Louisom Renaultom a jeho bratmi Marcelom a Fernandom.

Louis bol konštruktér a už pred založením automobilky postavil niekoľko vozidiel. Rok pred vznikom automobilky prišiel s prevodovkou s priamym záberom.

V roku 1902 podal patent na systém prepĺňania motora. Odstredivý kompresor ovládaný priamo motorom tlačil plyny do valcov – preplňoval ich.

Toto riešenie zvyšovalo tlak vo valci, čím došlo k silnejšej explózii a motor dodal viac výkonu. V tomto prípade nemôžeme hovoriť o turbe, pretože na pohon zariadenia neslúžila energia výfukových plynov.

Pre úplnosť treba dodať, že patent z roku 1902 nebol ani prvým kompresorom. Prvý funkčný kompresor bol totiž vyrobený už v roku 1878 Dugaldom Clerkom.

Dlhé čakanie na Turbo

Reanult testoval nový systém najskôr v lietadlách. Do cestných vozidiel začal montovať systémy pre prepĺňanie motorov až na konci 60. rokov.

Prvý turbom prepĺňaný motor predstavil na Rally Cévennes v roku 1972. Jeho pretekárske vozidlo malo extrémnu až trojsekundovú odozvu plynového pedála a bolo len ťažko ovládateľné.

Napriek tomu obsadilo na podujatí prvé miesto.

Písal sa rok 1978, keď Renault Alpine s turbomotorom vyhral vytrvalostné preteky Le Mans s priemernou rýchlosťou 201 km/h a s maximálnou rýchlosťou 370 km/h.

V F1 bol Renault priekopníkom

Úspechy a potenciál turba presvedčili automobilku na nasadenie tejto technológie aj do Formuly 1. Debut Renaultu a turbom prepĺňaného šesťvalca 1,5 l nastal v sezóne 1977.

Jean-Pierre Jabouille tak na monoposte Renault F1 Turbo RS 01 odštartoval éru turba v F1. Kvôli počiatočným neúspechom a dymu, ktorý sa šíril po poruche turba, si monopost získal prezývku žltý čajník.

Renault ukončil svoje prvé pôsobenie v F1 v roku 1986, získať titul sa mu nakoniec nepodarilo.

Nasadenie turba Renaultom do pretekov sa ukázalo ako správna cesta. Medzitým ho začala využívať aj konkurencia. Výkony monopostov dosahovali obrovskú úroveň, ktorým sa nedokáže rovnať ani dnešná, predpismi obmedzená formula 1.

Prvú éru turba v F1 zavŕšil v roku 1988 ziskom titulu legendárny Ayrton Senna na rovnako legendárnom monoposte McLaren Honda MP4/4. Od nasledujúcej sezóny bolo turbo v F1 na 25 rokov zakázané.

Novú éru poznačilo zmenšovanie objemu motora

Do sériového modelu sa dostalo turbo v prípade francúzskej značky po prvýkrát v roku 1980. Bol to Renault 5 Turbo, ktorého pretekárska verzia vyhrala v ďalšom roku Rally Monte Carlo aj francúzske majstrovstvá v rally.

V súčasnosti, od sezóny 2014, sa do formuly 1 znovu dostalo turbo a nechýba pritom ani Renault.

Rovnako, ako vo svete sériových áut, aj v F1 je doba poznačená downsizingom – zmenšovaním objemu motorov pri zachovaní čo najvyššieho výkonu a súčasnom znížení spotreby.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 879
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 753
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 138
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 752
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 475
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 668
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 404
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 636
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 839
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 790

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.