V roku 2015 začala Mazda s ofenzívou nových a modernizovaných modelov. Zatiaľ sme nevyskúšali asi najhorúcejšiu novinku Mazda 2.
V krátkom čase prinesieme dojmy z modelu CX-3. Prvé kilometre sme zatiaľ absolvovali vo vynovených modeloch Mazda 6 a CX-5.
Z vizuálnych zmien nás oslovil hlavne vynovený interiér Mazdy 6. Centrálny displej vystúpil do popredia a nie je už zabudovaný v palubnej doske.
Z jeho okolia zmizli všetky ovládače a obsluhovať ho môžete už len pomocou súboru ovládačov na stredovom tuneli. Toto dobré riešenie nám pripomína bavorskú automobilku BMW.
Zmena interiéru prospelaSamotný displej má príjemnú grafiku, a aj keď sa na slnku mierne leskne, stále ostáva čitateľný. Upravená palubná doska už nepôsobí tak mohutným dojmom, ako tomu bolo pred modernizáciou.
Celkovo nás zmeny v interiéri potešili, vyzerá lepšie aj modernejšie. Neplatí to pre Head up displej. Informácie sú zobrazené len na vysúvateľnom sklíčku.
Je to lacnejšie riešenie ako zobrazovanie premietaním na skle, ako je tomu v prípade prémiových vozidiel. To by sme Mazde bez problémov odpustili, horšie je to však s jeho grafikou, ktorá nie je hodná roku 2015.
Veľmi podobný štýl má aj interiér modelu CX-5. Jednotlivé prvky interiéru ako volant, rôzne ovládače, či budíky tachometra a otáčkomera sú prakticky totožné.
V prípade CX-5 ostal sedempalcový displej vstavaný v palubnej doske, ktorá si zachovala masívnejší vzhľad.
Mnohé prvky sú v interiéroch rovnaké. Nám sa viac páči riešenie z Mazdy 6 s nezabudovaným centrálnym displejom a subtílnejšie pôsobiacou palubnou doskou.
Motoru hmotnosť problém nerobíNa prvú jazdu sme dostali obe vozidlá v podobnej konfigurácii s pohonom všetkých kolies a s dieselovým motorom Skyactiv-D 2.2.
V kombi verzii Mazdy 6 bol však spriahnutý s automatickou prevodovkou, zatiaľ čo v CX-5 sme vyskúšali šesťstupňovú manuálnu prevodovku.
Prvé, čo sme si všimli, bola rýchlosť reakcie systému i-stop. Systém dokáže po vypnutí motora počas státia, napríklad na križovatke, znovu naštartovať dieselovú pohonnú jednotku už za 0,4 s.
Vtip je v správnom načasovaní vypnutia motora. Systém ho vypne presne v momente, keď sa piest nachádza v ideálnej polohe pre čo najrýchlejšie naštartovanie.
Malé SUV sa drží dizajnového jazyka KODO. Novinkou sú predné adaptívne LED svetlomety.
Vzhľadom k objemu agregátu nepatrí výkon 129 kW k ohromujúcim číslam.
Cieľom japonských konštruktérov nebolo vytlačiť čo najvyšší výkon z pokiaľ možno najmenšieho motora, ale dosiahnuť dobrý pomer medzi spotrebou a výkonom bez ohľadu na objem agregátu.
Dojem z papierových údajov vylepšuje maximálny krútiaci moment 420 Nm. Pohonná jednotka si tak v praxi poradila aj s vyššou hmotnosťou vozidiel.
CX-5 vyhráva v zákrutáchPodľa údaju z nemeckého technického preukazu sa obe vozidlá prehupli cez 1670 kg. Japonská automobilka vo svojich materiáloch pri vozidlách s rovnakým motorom, prevodovkou a pohonom uvádza váhu nepresahujúcu 1500 kg.
Časť rozdielu spôsobuje nezapočítanie váhy vodiča (75 kg), paliva a zvyšok pravdepodobne doplnková výbava. Motoru vyššia hmotnosť neprekážala a nechýbala mu dynamika, nech bol pod kapotou jedného, či druhého vozidla.
Dostatok krútiaceho momentu už v nízkych otáčkach dával autu silu pri výjazde zo zákrut. Vyššia hmotnosť sa však prejavovala v zákrutách, keď najmä v pomalších pasážach sa Mazda 6 nevyhla nedotáčavému správaniu, napriek tomu, že mala k dispozícii pohon všetkých kolies.
O niečo lepšie na tom bola v tomto smere Mazda CX-5. Možno je to spôsobené iným rozložením hmotnosti na jednotlivé nápravy. V každom prípade mala v zákrutách neutrálne správanie s menším sklonom k nedotáčavosti.
Ovládanie navigácie, rádia a ďalších prvkov pomocou súboru ovládačov na stredovom paneli nie je pre Mazdy 6 a CX5 novinkou. Je intuitívne a prehľadné.
Komfortom nesklamaliSpokojnosť vyslovujeme s obidvoma prevodovkami. Manuálna ponúkla presné dráhy, automatická využívala potenciál motora, ktorému nechávala priestor na to, aby využil dostupný krútiaci moment a zbytočne nepodraďovala.
Pri jazde s dôrazom na dynamiku je lepšie využiť manuálny režim. Nám takéto riešenie vyslovene vyhovovalo. Mazda nesklamala, ani pokiaľ ide o komfort a odhlučnenie.
SUV dostalo nové zrkadlá pre zníženie aerodynamického hluku vo vyšších rýchlostiach. Subjektívne bolo o niečo komfortnejšie. V kombi verzii Mazdy 6 sme sa lepšie cítili na diaľnici.
Náš názorPrvý dojem z Mazdy6 bol výborný, ale po absolvovaní prvých kilometrov na nás viac zapôsobil model CX-5. Presvedčil nás lepším vnútorným priestorom v kabíne, o niečo komfortnejším podvozkom a správaním v zákrutách.
Kombi verzia Mazdy6 poskytuje batožinový priestor s objemom 522 litrov. CX-5 má navrch v oblasti vnútorného priestoru pre posádku.
Z testovacieho zápisníkaznačka
Mazda
Mazda
model
6
CX5
motorizácia
SKYACTIV-D 2.2
objem (cm3)/ počet valcov
2191/4
výkon (kW (k))
/ pri otáčkach
129(175)/4500
krútiaci moment (Nm)/ pri otáčkach
420/2000
dojmy z motora
vzhľadom na objem nemá vysoký papierový výkon; napriek vyššej hmotnosti oboch áut s nimi motor nemal problém; pri dynamickej jazde sa opiera o krútiaci moment, ale potiahne aj vo vyšších otáčkach (približne do úrovne 4500 otáčok), dosvedčuje to aj fakt, že v prípade manuálnej prevodovky sme si v serpentínach vystačili s jedným prevodovým stupňom
reakcia na plyn
dobrá reakcia motora na plyn, odozvu môže spomaliť len čas, ktorý potrebuje prevodovka na prípadné podradenie
už pri 1500 otáčkach má šofér k dispozícii približne 360 Nm krútiaceho momentu, čo nepochybne zlepšuje reakcie vozidla
pohotovostná hmotnosť
1676 (podľa technického preukazu)
1688 (podľa technického preukazu)
prevodovka/ počet stupňov
automat/6
manuál/6
kvalita radenia
s radením automatickej prevodovky pri bežnej jazde sme spokojní, zbytočne nepodraďuje a necháva motoru priestor, aby využíval svoj krútiaci moment; pri ostrejších prejazdoch sme radšej využívali manuálny režim
presné dráhy, celkový pocit z chodu radiacej páky bol veľmi dobrý
typ pohonu
pohon všetkých kolies na asfalte až tak necítiť, očakávali by sme od neho väčšiu pomoc pri smerovaní auta do zákruty najmä v prípade Mazdy 6, konkurenčný Passat je v tomto ohľade lepší
rozmer a typ pneumatík
Bridgestone Turanza 225/45 R19
Toyo Proxes R36 225/55 R19
riadenie a vedenie stopy
hmotnosť a objemný dieselový motor vpredu cítiť, v ostrých zákrutách preto treba s autom a jeho nedotáčavým charakterom trochu bojovať, pokiaľ sa pokúšate o svižnú jazdu
Mazda CX-5 si s hmotnosťou poradila lepšie a najmä v pomalých zákrutách sa nechala ľahšie nasmerovať do zákruty
odhlučnenie podvozka
u oboch vozidiel sme podvozok preverili aj na vidieckych cestách a odhlučneniu podvozka nemáme čo vyčítať, žiadne prekvapivé, či silné zvuky od podvozka sa do kabíny nedostali
komfort podvozka
komfortom nás ani jeden z modelov rozhodne nesklamal, skôr naopak; podľa očakávania je na tom o niečo lepšie Mazda CX-5
asistenčné systémy
v oboch autách nájdeme množstvo asistentov, novinkou pre Mazdu v Európe sú adaptívne LED svetlá - nejedná sa len o klasického asistenta, ktorý prepína stretávacie a diaľkové svetlá; už z názvu je zrejmé, že svetlá prispôsobujú tvar osvetlenej plochy momentálnej situácii; majú tri základné režimy: režim pre diaľnice, diaľkové svetlá a stretávacie svetlá s dôrazom na osvetlenie krajov vozovky; v každom svetlomete sa nachádzajú štyri nezávislé bloky LED svetiel, ktoré sa rozsvietia, alebo zhasnú podľa potreby; vstupné informácie sú získavané prostredníctvom kamery
výhľad od vodiča a
posed za volantom
nie až tak dobrý výhľad a posed ako v CX-5, ale stále pozitívne hodnotený; v ostrých zákrutách by sme uvítali ešte výraznejšie bočné vedenie sedadiel, na bežnú jazdu to však stačí
dobrý posed aj výhľad; pri manévrovaní v úzkych priestoroch je niekedy potrebné spoľahnúť sa na cúvaciu kameru a senzory, pretože výhľad šikmo dozadu je obmedzený
ovládacie prvky a navigácia
výborné ovládanie množstva funkcií pomocou ovládača na stredovom tuneli nám silne pripomínalo riešenie, ktoré poznáme z modelov bavorskej automobilky
grafika displejov
grafikou displejov sa Mazda približuje k prémiovým značkám; aj displej na stredovom paneli nám naživo pripomínal BMW, kvalitou však mierne zaostával, pretože sa pri slnečnom počasí trochu leskol, aj keď treba uznať, že stále ostával čitateľný; mínusom je Head up display, jeho grafika zaostáva a nie je hodná roku 2015
nastupovanie dopredu a dozadu
nastupovanie dopredu, a tak isto dozadu hodnotíme pozitívne; žiadnu väčšiu prekážku sme nezaznamenali
dverami s ochrannou gumou prekrytý prah ostáva čistý, ale je pomerne vysoký, čím mierne sťažuje nastupovanie
úžitková hodnota a bat. priestor
dvojité dno batožinového priestoru; dva boxy po stranách na drobnosti; plato je v kombi verzii pripevnené na piatych dverách, takže odpadá starosť s jeho otváraním
pod vrchnou časťou dvojitého dna je iba menší priestor, určený skôr pre povinnú výbavu vozidla
celkový dojem
Interiérom na nás lepšie zapôsobila Mazda6. Pre lepšie správanie v zákrutách, o niečo lepší komfort a vnútorný priestor pri podobnej papierovej spotrebe by sme však uprednostnili model CX-5.