Volvo XC90 prvej generácie definitívne uvoľňuje miesto nasledovníkovi a odchádza so starými päťvalcovými motormi emisnej normy Euro5. Veľké SUV tu bolo s istými obmenami dlhých trinásť rokov. Volvo za ten čas predalo 636.000 kusov modelu XC90 a na vidlicový osemvalec s ráznym zvukom budeme len spomínať.
Druhá generácia totiž prichádza výhradne so štvorvalcovými motormi a hybridnou verziou, ktorú som stihol osobne vyskúšať na španielskych cestách. Nech bude predajný výsledok nového modelu akýkoľvek, značke vyšla stratégia veľkého skoku.
A nie je to len tým, že nahrádza vyše desaťročie staré auto. Keď som naživo videl zaparkované Volvo XC90, pripadalo mi ako koncept vystavený na autosalóne. Trefná kombinácia klasickej masky Volvo s „prečiarknutými“ svetlami v uliciach mesta doslova kričí.
Nízke bočné pontóny karosérie zase nechávali vyznieť 19, 20 alebo 21 palcové kolesá na testovacích autách. Aj v prísne dodržanom rukopise značky sa mi zdá teleso svetiel malé oproti masívnemu zadku.
Vygumovali takmer všetky tlačidlá
Interiér si zjavne osvojil čistý štýl severanov bez výstrelkov. Nenájdete tu však tradičnú stredovú konzolu Volvo s množstvom tlačidiel. Tie nahradil deväťpalcový dotykový „tablet“. Reaguje aj na multidotykové gestá, teda posúvanie strán a zväčšovanie obrazu.
Viac ma však zaujal prehľadne urobený displej, ktorý nahradil klasické prístroje pred šoférom. V podstate ukazuje všetko potrebné a na stredový tablet netreba siahať ani pozerať.
Dokonca vo Volve XC90 pribudol head-up displej s kvalitou zobrazenia na úrovni BMW. Do rúk mi nepasoval volant, lebo ani tlačidlá nemal „naklopené“ k prstom. Do uší udiera „aerodynamické“ ticho pri diaľničných rýchlostiach alebo následne výkon sústavy Bowers&Wilkins s devätnástimi reproduktormi.
Skreslenie pri maximálnom hudobnom výkone nepočuť a zvuk ostáva veľmi prirodzený. Výrobca upozorňuje na režim reprodukcie Gothenburg Concert Hall, ktorý má navodiť atmosféru svetoznámej koncertnej siene. Zrejme pre nevhodný druh reprodukovanej hudby mi prišiel tento režim umelo preexponovaný. Zobrazenie pôdorysnej situácie okolo auta z viacerých kamier „360° view“ vyzeralo celkom realisticky.
Kokpit novej koncepcie má minimum tlačidiel, veľký displej a značne presvetlený priestor veľkými oknami. Foto: Volvo
Interiér podriadili priestoru
Kým na nové displeje, architektúru interiéru, či vyhotovenie ovládačov možno mať rôzne názory, pohodlie sedenia a priestor v kabíne si dovolím označiť za výborné. Vnútorný priestor je dobre presvetlený a hrany okien sú pomerne nízko ako pri BMW X5.
Ani v treťom rade sedadiel sa cestujúci necíti ako v tanku, hoci vlastne sedí v batožinovom priestore. Podľa prvej praktickej skúsenosti a pochopiteľne čisto subjektívne považujem XC90 za najpriestrannejšie sedemmiestne SUV svojej triedy.
Pre ľahšie nastupovanie do tretieho radu sedadiel má krajné sedadlo pri dverách samostatnú funkciu odklápania pre nastupovanie ako v rodinných vanoch.
Tretí rad má dve do podlahy sklápateľné sedadlá a priestor, na ktorom zvládne kratšiu trasu bez problémov aj 170 centimetrov vysoký človek.
Manipulácia s tromi posúvateľnými sedadlami v druhom rade nemá chybu. Krajné dve z trojice zadných sedadiel v druhom rade sú kreslá takmer na úrovni predných sedadiel. Stredné je užšie avšak s integrovanou detskou sedačkou.
Aj preto je na stredovom tuneli plastová podložka, na ktorú si môže dieťa vyložiť nohy a nezablatí koberec. Počas zoznámenia s interiérom som nenašiel miesto, kde odložiť roletu kufra pri sedemmiestnom usporiadaní sedadiel. Musí ostať pohodená v kufri. Komfort sedenia na predných sedadlách znesie najvyššie nároky v rámci tradície značky Volvo.
Zvukom maskujú štvorvalce
Stihol som vyskúšať štvorvalce D5, T6 a hybridnú verziu T8, ktorá má tiež štvorvalec, ale aj dva elektromotory a batérie. Diesel D5 AWD s výkonom 165 kW (225k) a krútiacim momentom 470 Nm bude asi dolná hranica pre pohodové jazdenie.
Neskôr však pribudne ešte slabší motor D4. Na naftovom štvorvalci D5 zaujme najviac odhlučnenie a zvuková kulisa vo vyšších otáčkach. To, čo prechádza od diesela do interiéru, je veľmi podobné benzínovej verzii T6 AWD.
Volvo používa digitálny prístrojový panel a užívateľ si vyberá požadovanú grafiku. Napríklad môžete si zapnúť detailné zobrazovanie blížiacej sa križovatky na navigovanej trase. Foto: autor
O diesel bude zrejme najväčší záujem na Slovensku, lebo kombinácia naftového motora a automatu vyhrávala aj medzi 793 predanými XC90 na Slovensku v rokoch 2005 až 2014. Benzínový dvojliter s prepĺňaním kompresorom aj turbodúchadlom ponúka 235 kW (320 k), 400 Nm a príjemnú zvukovú kulisu vo vyšších otáčkach.
Zvuk oboch štvorvalcov absolútne neprekáža a túto vec konštruktéri zvládli. Osemstupňovému automatu nechýba komfort radenia, iba občas pri brzdení do zákruty zíde motor na voľnobeh a pri pridaní musí vyskočiť opäť na reálne otáčky prevodovky. Štartovanie systému štart/stop by mohlo byť rýchlejšie. Oba tieto neduhy má hybrid T8 odstránené.
Hybridu dali klasický automat
Hybridná verzia so spoločným výkonom sústavy okolo 400 koní prináša niekoľko zaujímavých riešení. V prvom rade dobre padne pri jazde spojenie osemstupňovej automatickej prevodovky s hybridným ústrojenstvom.
Čiže nie je tu CVT ani revúci benzínový motor. Pri jazde s hybridom máte odozvu ako od dobrej automatickej prevodovky. Predný elektromotor je na jednej osi s kľukovým hriadeľom a zaradený medzi motorom a prevodovkou. Takto dokáže vo funkcii štartéra veľmi rýchlo a nebadane „nakopnúť“ štvorvalec.
Centrálny displej s uhlopriečkou deväť palcov má kvalitu zobrazenia, grafiku a systém ovládania ako dnešné tablety. Foto: autor
Ak treba pomôcť benzínovému štvorvalcu s kompresorom a turbom, elektromotor poskytne svojich 34 kW. Pri brzdení preberá na seba funkciu generátora a dobíja batérie (9,2 kWh) uložené v stredovom tuneli auta.
V klasickej verzii AWD by tadiaľ prechádzal hnací hriadeľ k zadnej náprave. Tá má v plug-in hybride T8 uložený elektromotor v mieste, kde býva diferenciál klasického AWD. Rozmerovo kompaktný zadný elektromotor má ďalších 62 kW (82 k) a 240 Nm.
Práve zadný pohon pracuje v čisto elektrickom režime, na ktorý má XC90 T8 dojazd 40 kilometrov pri plne nabitých batériách. Na hybride zaujme funkcia pre jazdu so šetrením batérií, to znamená, že na diaľnici a v kopcoch môžete odstaviť vybíjanie batérií a nechať si ich do mesta, kde ich využijete efektívnejšie.
Prináša úsporu v dynamike
Jazda s T8 (440k a 640 Nm) poteší tichou silou a rezervou vo výkone. Napokon XC90 dáva stovku pod šesť sekúnd. V prezentácii Volva nechýba rozprávka o spojení spotreby 2,5 l/100 km a výkonu 400 koní. Takú spotrebu možno dosiahne T8 na prvých sto kilometrov s plným využitím 40 kilometrového elektrického dojazdu.
Mňa zaujala spotreba do 12 litrov pri plnom opájaní sa spoločným výkonom hybridu na 120 kilometrovej trase. Reálne odhadujem normálnu spotrebu na 9 až 10 litrov benzínu.
Zdvíhateľný pneumatický podvozok testovaných verzií naladili na kvalitné cesty, s cieľom eliminovať vlny na ceste a dynamické kmity karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy. Volvo XC90 pôsobí cestovateľsky, ale vôbec neláka do terénu. Jediný Run-Off-Road režim sa aktivuje samočinne. Nie však, keď sa ocitnete v blate, ale keď zaspíte za volantom alebo vyletíte z cesty.
Auto pritiahne pásy, pripraví pruženie na stlmenie dopadu a skenuje priestor pred autom. Ak je na lúke pri ceste pevná prekážka, do ktorej idete naraziť, tesne predtým uvoľní kotvenie brzdového pedálu, aby vám nezlomil nohu počas nárazu.
Volant vyzerá svojsky a nemá toľko tlačidiel ako v minulosti. Navyše, ak systém udržiavania v jazdnom pruhu nevypnete, auto vám ho trhá z ruky. Foto: Njáll Gunnalugsson
Začali celkom dobre
Nové Volvo XC 90 má slovenskú premiéru v polovici apríla. Výrobca počíta s dodávkou okolo stovky kusov na náš trh do konca roka 2015. Najlacnejšia naftová verzia D4 s výkonom 190 koní bude stáť podľa odporúčaní výrobcu od 49.990 eur.
Nami skúšaný diesel D5 s výkonom zvýšeným na 225 koní bude stáť o štyri tisíc eur viac. Na úvod dostupná benzínová verzia T6 (320k) má cenu od 58.200 eur. Najvýkonnejší model a plug-in hybrid T8 (400k) začína od druhého stupňa vybavenia a s cenou 76.300 eur.
Volvo má od novej vlajkovej lode značky veľké očakávania a takí sú zrejme zákazníci, ktorí po trinástich rokoch čakajú na pokračovateľa XC 90. Napokon prvých 1927 kusov uvádzacej série First Edition zmizlo v objednávkach v priebehu pár hodín. Ešte pred oficiálnym uvedením na trhy má Volvo 19.000 objednávok na nové XC 90.
Pre podvozok s úplne novým zavesením kolies je príznačná dobrá aerodynamika bez výstupkov. Vzduchové pruženie umožňuje meniť svetlú výšku. Foto: autor
Volvo venuje veľkú pozornosť detailom novej vlajkovej lodi. Drevo je skutočné a tak aj pôsobí. Táto farebná kombinácia interiéru pristane. Foto: autor
Páku voliča prevodovky hybridnej verzie zdobí priehľadný ručne vyrobený a originálne švédsky kryštál. Volič má tvrdší chod na kratšej dráhe než v benzínovej alebo naftovej verzii. Foto: autor
Volvo XC90 – základné parametre
Verzia
T8 AWD
T6 AWD
D5 AWD
Predpokladaná cena od (eur)
76.300
58.200
53.900
Objem motora (cm3)
1969
1969
1969
Výkon motora (kW(k))
234 (318)
235(320)
165 (225)
Výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW (k))
34/62
-
-
Výkon hybridnej sústavy (k)
cca 400
-
-
Krútiaci spaľ. moment motora (Nm)
400
400
470
Krútiaci moment hybridnej sústavy (Nm)
cca. 640
-
-
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
5,9
6,5
7,8
Priemerná spotreba podľa výrobcu (l/100 km)
2,5
7,7
5,7
Nabíjanie batérií plug-in hybridu (h)
2,5 - 6
-
-