SME

Prvá jazda: Volvo XC90 prichádza s použiteľným hybridom

Osemstupňové prevodovky pracujú komótnejšie, štvorvalce z komfortu neuberajú, interiér láka priestorom a auto začne zachraňovať, ak skočíte do priekopy. Vyskúšali sme tri verzie nového modelu s displejom namiesto tlačidiel.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Volvo XC90 prvej generácie definitívne uvoľňuje miesto nasledovníkovi a odchádza so starými päťvalcovými motormi emisnej normy Euro5. Veľké SUV tu bolo s istými obmenami dlhých trinásť rokov. Volvo za ten čas predalo 636.000 kusov modelu XC90 a na vidlicový osemvalec s ráznym zvukom budeme len spomínať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhá generácia totiž prichádza výhradne so štvorvalcovými motormi a hybridnou verziou, ktorú som stihol osobne vyskúšať na španielskych cestách. Nech bude predajný výsledok nového modelu akýkoľvek, značke vyšla stratégia veľkého skoku.

SkryťVypnúť reklamu

A nie je to len tým, že nahrádza vyše desaťročie staré auto. Keď som naživo videl zaparkované Volvo XC90, pripadalo mi ako koncept vystavený na autosalóne. Trefná kombinácia klasickej masky Volvo s „prečiarknutými“ svetlami v uliciach mesta doslova kričí.

Nízke bočné pontóny karosérie zase nechávali vyznieť 19, 20 alebo 21 palcové kolesá na testovacích autách. Aj v prísne dodržanom rukopise značky sa mi zdá teleso svetiel malé oproti masívnemu zadku.

Vygumovali takmer všetky tlačidlá

Interiér si zjavne osvojil čistý štýl severanov bez výstrelkov. Nenájdete tu však tradičnú stredovú konzolu Volvo s množstvom tlačidiel. Tie nahradil deväťpalcový dotykový „tablet“. Reaguje aj na multidotykové gestá, teda posúvanie strán a zväčšovanie obrazu.

Viac ma však zaujal prehľadne urobený displej, ktorý nahradil klasické prístroje pred šoférom. V podstate ukazuje všetko potrebné a na stredový tablet netreba siahať ani pozerať.

SkryťVypnúť reklamu

Dokonca vo Volve XC90 pribudol head-up displej s kvalitou zobrazenia na úrovni BMW. Do rúk mi nepasoval volant, lebo ani tlačidlá nemal „naklopené“ k prstom. Do uší udiera „aerodynamické“ ticho pri diaľničných rýchlostiach alebo následne výkon sústavy Bowers&Wilkins s devätnástimi reproduktormi.

Skreslenie pri maximálnom hudobnom výkone nepočuť a zvuk ostáva veľmi prirodzený. Výrobca upozorňuje na režim reprodukcie Gothenburg Concert Hall, ktorý má navodiť atmosféru svetoznámej koncertnej siene. Zrejme pre nevhodný druh reprodukovanej hudby mi prišiel tento režim umelo preexponovaný. Zobrazenie pôdorysnej situácie okolo auta z viacerých kamier „360° view“ vyzeralo celkom realisticky.

Kokpit novej koncepcie má minimum tlačidiel, veľký displej a značne presvetlený priestor veľkými oknami. Foto: Volvo

SkryťVypnúť reklamu

Interiér podriadili priestoru

Kým na nové displeje, architektúru interiéru, či vyhotovenie ovládačov možno mať rôzne názory, pohodlie sedenia a priestor v kabíne si dovolím označiť za výborné. Vnútorný priestor je dobre presvetlený a hrany okien sú pomerne nízko ako pri BMW X5.

Ani v treťom rade sedadiel sa cestujúci necíti ako v tanku, hoci vlastne sedí v batožinovom priestore. Podľa prvej praktickej skúsenosti a pochopiteľne čisto subjektívne považujem XC90 za najpriestrannejšie sedemmiestne SUV svojej triedy.

Pre ľahšie nastupovanie do tretieho radu sedadiel má krajné sedadlo pri dverách samostatnú funkciu odklápania pre nastupovanie ako v rodinných vanoch.

Tretí rad má dve do podlahy sklápateľné sedadlá a priestor, na ktorom zvládne kratšiu trasu bez problémov aj 170 centimetrov vysoký človek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Manipulácia s tromi posúvateľnými sedadlami v druhom rade nemá chybu. Krajné dve z trojice zadných sedadiel v druhom rade sú kreslá takmer na úrovni predných sedadiel. Stredné je užšie avšak s integrovanou detskou sedačkou.

Aj preto je na stredovom tuneli plastová podložka, na ktorú si môže dieťa vyložiť nohy a nezablatí koberec. Počas zoznámenia s interiérom som nenašiel miesto, kde odložiť roletu kufra pri sedemmiestnom usporiadaní sedadiel. Musí ostať pohodená v kufri. Komfort sedenia na predných sedadlách znesie najvyššie nároky v rámci tradície značky Volvo.

Zvukom maskujú štvorvalce

Stihol som vyskúšať štvorvalce D5, T6 a hybridnú verziu T8, ktorá má tiež štvorvalec, ale aj dva elektromotory a batérie. Diesel D5 AWD s výkonom 165 kW (225k) a krútiacim momentom 470 Nm bude asi dolná hranica pre pohodové jazdenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neskôr však pribudne ešte slabší motor D4. Na naftovom štvorvalci D5 zaujme najviac odhlučnenie a zvuková kulisa vo vyšších otáčkach. To, čo prechádza od diesela do interiéru, je veľmi podobné benzínovej verzii T6 AWD.

Volvo používa digitálny prístrojový panel a užívateľ si vyberá požadovanú grafiku. Napríklad môžete si zapnúť detailné zobrazovanie blížiacej sa križovatky na navigovanej trase. Foto: autor

O diesel bude zrejme najväčší záujem na Slovensku, lebo kombinácia naftového motora a automatu vyhrávala aj medzi 793 predanými XC90 na Slovensku v rokoch 2005 až 2014. Benzínový dvojliter s prepĺňaním kompresorom aj turbodúchadlom ponúka 235 kW (320 k), 400 Nm a príjemnú zvukovú kulisu vo vyšších otáčkach.

Zvuk oboch štvorvalcov absolútne neprekáža a túto vec konštruktéri zvládli. Osemstupňovému automatu nechýba komfort radenia, iba občas pri brzdení do zákruty zíde motor na voľnobeh a pri pridaní musí vyskočiť opäť na reálne otáčky prevodovky. Štartovanie systému štart/stop by mohlo byť rýchlejšie. Oba tieto neduhy má hybrid T8 odstránené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hybridu dali klasický automat

Hybridná verzia so spoločným výkonom sústavy okolo 400 koní prináša niekoľko zaujímavých riešení. V prvom rade dobre padne pri jazde spojenie osemstupňovej automatickej prevodovky s hybridným ústrojenstvom.

Čiže nie je tu CVT ani revúci benzínový motor. Pri jazde s hybridom máte odozvu ako od dobrej automatickej prevodovky. Predný elektromotor je na jednej osi s kľukovým hriadeľom a zaradený medzi motorom a prevodovkou. Takto dokáže vo funkcii štartéra veľmi rýchlo a nebadane „nakopnúť“ štvorvalec.

Centrálny displej s uhlopriečkou deväť palcov má kvalitu zobrazenia, grafiku a systém ovládania ako dnešné tablety. Foto: autor

Ak treba pomôcť benzínovému štvorvalcu s kompresorom a turbom, elektromotor poskytne svojich 34 kW. Pri brzdení preberá na seba funkciu generátora a dobíja batérie (9,2 kWh) uložené v stredovom tuneli auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V klasickej verzii AWD by tadiaľ prechádzal hnací hriadeľ k zadnej náprave. Tá má v plug-in hybride T8 uložený elektromotor v mieste, kde býva diferenciál klasického AWD. Rozmerovo kompaktný zadný elektromotor má ďalších 62 kW (82 k) a 240 Nm.

Práve zadný pohon pracuje v čisto elektrickom režime, na ktorý má XC90 T8 dojazd 40 kilometrov pri plne nabitých batériách. Na hybride zaujme funkcia pre jazdu so šetrením batérií, to znamená, že na diaľnici a v kopcoch môžete odstaviť vybíjanie batérií a nechať si ich do mesta, kde ich využijete efektívnejšie.

Prináša úsporu v dynamike

Jazda s T8 (440k a 640 Nm) poteší tichou silou a rezervou vo výkone. Napokon XC90 dáva stovku pod šesť sekúnd. V prezentácii Volva nechýba rozprávka o spojení spotreby 2,5 l/100 km a výkonu 400 koní. Takú spotrebu možno dosiahne T8 na prvých sto kilometrov s plným využitím 40 kilometrového elektrického dojazdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mňa zaujala spotreba do 12 litrov pri plnom opájaní sa spoločným výkonom hybridu na 120 kilometrovej trase. Reálne odhadujem normálnu spotrebu na 9 až 10 litrov benzínu.

Zdvíhateľný pneumatický podvozok testovaných verzií naladili na kvalitné cesty, s cieľom eliminovať vlny na ceste a dynamické kmity karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy. Volvo XC90 pôsobí cestovateľsky, ale vôbec neláka do terénu. Jediný Run-Off-Road režim sa aktivuje samočinne. Nie však, keď sa ocitnete v blate, ale keď zaspíte za volantom alebo vyletíte z cesty.

Auto pritiahne pásy, pripraví pruženie na stlmenie dopadu a skenuje priestor pred autom. Ak je na lúke pri ceste pevná prekážka, do ktorej idete naraziť, tesne predtým uvoľní kotvenie brzdového pedálu, aby vám nezlomil nohu počas nárazu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Volant vyzerá svojsky a nemá toľko tlačidiel ako v minulosti. Navyše, ak systém udržiavania v jazdnom pruhu nevypnete, auto vám ho trhá z ruky. Foto: Njáll Gunnalugsson

Začali celkom dobre

Nové Volvo XC 90 má slovenskú premiéru v polovici apríla. Výrobca počíta s dodávkou okolo stovky kusov na náš trh do konca roka 2015. Najlacnejšia naftová verzia D4 s výkonom 190 koní bude stáť podľa odporúčaní výrobcu od 49.990 eur.

Nami skúšaný diesel D5 s výkonom zvýšeným na 225 koní bude stáť o štyri tisíc eur viac. Na úvod dostupná benzínová verzia T6 (320k) má cenu od 58.200 eur. Najvýkonnejší model a plug-in hybrid T8 (400k) začína od druhého stupňa vybavenia a s cenou 76.300 eur.

Volvo má od novej vlajkovej lode značky veľké očakávania a takí sú zrejme zákazníci, ktorí po trinástich rokoch čakajú na pokračovateľa XC 90. Napokon prvých 1927 kusov uvádzacej série First Edition zmizlo v objednávkach v priebehu pár hodín. Ešte pred oficiálnym uvedením na trhy má Volvo 19.000 objednávok na nové XC 90.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre podvozok s úplne novým zavesením kolies je príznačná dobrá aerodynamika bez výstupkov. Vzduchové pruženie umožňuje meniť svetlú výšku. Foto: autor

Volvo venuje veľkú pozornosť detailom novej vlajkovej lodi. Drevo je skutočné a tak aj pôsobí. Táto farebná kombinácia interiéru pristane. Foto: autor

Páku voliča prevodovky hybridnej verzie zdobí priehľadný ručne vyrobený a originálne švédsky kryštál. Volič má tvrdší chod na kratšej dráhe než v benzínovej alebo naftovej verzii. Foto: autor

Volvo XC90 – základné parametre

Verzia

T8 AWD

T6 AWD

D5 AWD

Predpokladaná cena od (eur)

76.300

58.200

53.900

Objem motora (cm3)

1969

1969

1969

Výkon motora (kW(k))

234 (318)

235(320)

165 (225)

Výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW (k))

34/62

-

-

Výkon hybridnej sústavy (k)

cca 400

-

SkryťVypnúť reklamu
reklama

-

Krútiaci spaľ. moment motora (Nm)

400

400

470

Krútiaci moment hybridnej sústavy (Nm)

cca. 640

-

-

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

5,9

6,5

7,8

Priemerná spotreba podľa výrobcu (l/100 km)

2,5

7,7

5,7

Nabíjanie batérií plug-in hybridu (h)

2,5 - 6

-

-

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 812
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 395
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 645
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 192
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 912
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 496
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 896
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 302
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu