SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

PRVÁ JAZDA: Seat Leon ST Cupra má dve tváre

Rodinné kombi dosiahne stokilometrovú rýchlosť za šesť sekúnd. Na bežnej ceste mu pasuje automatická prevodovka a na okruhu príplatkové brzdy.

Seat Leon Cupra ST ponúka veľmi dobrý pomer úžitku a zábavy na okruhu.Seat Leon Cupra ST ponúka veľmi dobrý pomer úžitku a zábavy na okruhu. (Zdroj: Seat)

Pred dvomi rokmi sme na okruhu Parcmotor Castelloli skúšali športovú Toyotu GT 86, ktorá bola extraktom automobilovej zábavy a ľahkosti.

Pri druhej návšteve sme dostali do rúk výkonnejšie a ťažšie auto z úplne iného súdka. Seat Leon Cupra ST 280 má (206 kW) 280 koní, manuálnu alebo automatickú prevodovku, obrovský kufor, priestor pre rodinu a najnovšie doplnkovú súpravu Performance Pack.

S ňou je auto ľahšie o 19 kilogramov a hlavne má podstatne silnejšie športové brzdy. Na oživenie spomienok na zákutia trate nám muselo stačiť jedno zavádzacie kolo s následným letmým štartom do ostrého kola na plný plyn a za miestnym pretekárom. Ak ho nechcete stratiť z dohľadu, musíte od začiatku šliapať autu na krk. Pochopiteľne s aktivovaným režimom Cupra a vypnutým stabilizačným systémom.

Motor zdobí celé auto

Dvojlitrový motor 2,0 TSI sa už na štartovacej rovinke ukazoval v dobrom svetle, lebo napriek turbodúchadlu miluje otáčky. Po aktivovaní športového režimu Cupra majú štyri valce úplne inú prioritu než predpísanú spotrebu 6,7 litra na 100 kilometrov po bežných cestách.

Hoci ani túto rodinnú spotrebu na bežných cestách nedosiahnete, štvorvalec vie byť veľmi úsporný. Na okruhu však doslova letí do otáčok, má výborný zvuk a z charakteristiky turbom prepĺňaných motorov si necháva len ťah v nízkych otáčkach.

Nemá problém preletieť hranicu šesťtisíc otáčok a nad nimi ponúknuť ešte špičku výkonu. Štvorvalec patrí medzi to najlepšie v triede a rovnako objemný motor v Renaulte Megane R.S. mu môže ťah vo vysokých otáčkach iba ticho závidieť.

Príplatkové brzdy z balíka Performance Pack potrebovala Cupra ako soľ. Bez nich sa na okruh nevyberajte.

Len tak na okraj, turbodúchadlo dokáže v plnej paráde natlačiť do valcov motora 900 kg vzduchu (750.000 litrov) za jednu hodinu. Koľko treba na vytvorenie zápalnej zmesi benzínu, značka nezverejnila. Na najdlhšej rovnej časti okruhu sa motor doslova predvádzal a keby sme nemali manuálnu prevodovku, tak by sme zažili o jedno preradenie naviac. Štvrtý a piaty prevod automatickej prevodovky DSG sú totiž o niečo kratšie ako na manuálnej.

Dlhší zadok Cupre prospieva v nájazde do zákruty

Zásadnú informáciu o aute podala až prvá pravá zákruta okruhu v Castelloli. Jednak príplatkové brzdy poriadne zovreli kotúče a predok neskončil v štrkovej výbehovej zóne. Zradnosť prvej zákruty spočíva v jej zvláštnom zalomení a prechode z klesania v úvode do stúpania vo výjazde. Práve tu bolo cítiť, že niekedy je dlhší previs karosérie za zadnou nápravou na prospech.

Cupra si doslova sadla do zákruty a s výnimkou veľmi ostrých pomalých oblúkov preukázala veľmi neutrálne správanie. Ochota zatáčať príjemne prekvapila a brzdy tiež celkom slušne odolávali náporu s pribúdajúcimi zákrutami.

Dokonca boli miesta, kde zadok kontrolovateľne zľahka ušiel zo stopy. Nechceli sme tomu veriť, ale koncernová technika VW bol na okruhu zábavná. Jedine na kvalite radenia kulisy manuálnej prevodovky bolo cítiť odjazdené okruhy. Trojka išla nepresne.

Predné sedadlá sú na každý deň výborné, na okruhu sa musíte občas pridržiavať aj volantu.

Ak zoberieme do úvahy šetrenie auta a občasnú zábavu, tak automatická prevodovka DSG bude lepším riešením. Jednak s DSG máte lepšie a rýchlejšie štarty, netrpia tak polosi ani nápravy. Motor, rozloženie hmotnosti a brzdy voviedli odľahčené kombi Cupra do siene slávy hot- hatch.

Robili citeľné zmeny

Pár kôl na pretekárskom okruhu prezradí, že za označením Cupra je podstatne viac práce, než len zdvihnutý výkon motora na 260 alebo 280 koní.

Leon ST Cupra dosahuje na pneumatikách Michelin Pilot Sport 2 extrémnu priľnavosť. Zásadný rozdiel oproti bežnému Leonu je v riadení so strmším prevodom a celkom dobre nastaveným elektrickým posilňovačom.

Šofér má z výrazne tvarovaných sedadiel výborný výhľad do vnútra ostrej zákruty a môže konfrontovať to, čo vidí, s pocitmi vo volante. Podvozku na jednej strane chýba dravosť a razantnosť, akou ohuroval pri nájazde do zákruty Megane R.S., na druhej strane aj menej skúsenému motoristovi naznačí, že sa blíži hranica priľnavosti.

V interiéri pribudlo viac kože, zvýraznené šitie, tvarovaný volant a stupnice prístrojov s väčším rozsahom.
Oranžovo-sivá kombinácia vyzerá príťažlivo aj naživo a tvorí dobrú alternatívu ku klasickej červenej.

V niektorých momentoch predsa len cítiť, že za športovým charakterom auta je zatlačenie tlačidla Cupra a do značnej miery práca softvéru. Elektronika zasahuje aj do riadenia svornosti diferenciálu prednej nápravy, teda do práce multilamelovej spojky s olejovou náplňou.

Systém dokáže eliminovať pretáčanie vnútorného kolesa, ale riadenie neťahá tak za ruky ako u klasických samosvorných diferenciálov. Prednej náprave by sa zišlo tvrdšie uloženie, aby lepšie znášala plnú akceleráciu v ostrej zákrute.

Rozšírením palety modelov Cupra o rodinné kombi sa Seat nevzdialil od pôvodného charakteru, s ktorým prišla prvá Ibiza Cupra v roku 1996. Skôr naopak, Leon Cupra ST s balíkom Performance Pack oživil spomienky a stal sa právoplatným nasledovníkom odkazu. Na našich cestách ho preveríme detailnejšie.

Z testovacieho zápisníka

značka

Seat

model

Leon Cupra ST 280 (DSG)

motorizácia

2,0 TSI

objem (cm 3)/ počet valcov

1984 / 4

výkon (kW (k))

206 kW (280) pri 5600 – 6500 ot./min.

krútiaci moment (Nm)

350 Nm pri 1700- 5600 ot./min.

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,1 (6)

spotreba podľa výrobcu

6,7 (6,6)

dojmy z motora

motor je asi najlepšia časť športovej tváre auta, ťahá v širokom spektre otáčok, má výborný zvuk a napriek turbodúchadlu mu nechýba vo vysokých otáčkach špička

reakcia na plyn

v režime Cupra citeľne pohotovejšia reakcia na plynový pedál, systém štart/stop našťastie bezprostredne po okruhovej jazde motor nevypína a v meste má pomalšiu reakciu

pohotovostná hmotnosť (kg)

1466 (Performance Pack 1447)

prevodovka/ počet stupňov

manuálna / 6 (na prianie automatická DSG)

kvalita radenia

na testovacích kusoch bolo cítiť dni na okruhu a pri rýchlom radení nebola kulisa taká presná, ako sme u Seatu zvyknutí, verzia s automatom jazdila precízne, odporúčame DSG, ktorá však nedrží zaradený stupeň v manuálnom režime pri dosiahnutí maximálnych otáčok

typ pohonu

predný

rozmer a typ pneumatík

Michelin Pilot Sport 2 / 235/35/R19

riadenie a vedenie stopy

precízne vedenie stopy a výrazná redukcia nedotáčavého správania v zákrute

odhlučnenie podvozka

športové obutie prenáša do karosérie viac hluku než u bežných verzií, je to príjemná daň za jazdné vlastnosti,

komfort podvozka

elektronická regulácia tlmičov DDC absorbuje

asistenčné systémy

stabilizačný systém má v režime Cupra dve úrovne deaktivácie, výborne funguje riadenie svornosti diferenciálu prednej nápravy, dokáže vraj poslať na vonkajšie zaťažené koleso až 100 percent výkonu

výhľad od vodiča

výborný aj v ostrých zákrutách, aby mohol šofér vidieť tam, kde chce ísť a nie tam, kde sa rúti auto

posed za volantom

dobrá vzájomná poloha pedálov, volantu a sedadla

ovládacie prvky a navigácia

v rýchlom aute padne vhod jednoduchý a prehľadný interiér

grafika displejov

zrozumiteľná grafika a displej reaguje na blížiaci sa prst zväčšením ikony, tradične prehľadné

nastupovanie

do športových sedadiel o niečo obtiažnejšie, ale nie tak náročné ako do klasických „škrupinových sedadiel“

úžitková hodnota a bat. priestor

na pomery športového auta kategórie „hot hatch“ veľmi vysoká úžitková hodnota, batožinový priestor s nakladacou hranou

zameranie vozidla

športové kompaktné auto s veľkým kufrom a slušným miestom na sedenie vzadu, vďaka komfortu, automatickej prevodovke a spotrebe je použiteľné na každý deň, pre náročnejších motoristov s pochopením pre reálne vyššie prevádzkové náklady

celkový dojem

Ide o veľmi vzácny pomer rodinného športového auta v kategórii do 30.000 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 020
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 148
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 452
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 740
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 953
  6. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 5 689
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 689
  8. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 138
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  3. Jan Pražák: Samota ve dvou
  4. Ľuboš Vodička: Pohanské Pohansko pri Břeclavi
  5. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  6. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  7. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  8. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 14 829
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 9 556
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 662
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 802
  5. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 6 888
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 818
  7. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 6 626
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 704
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu