Pred dvomi rokmi sme na okruhu Parcmotor Castelloli skúšali športovú Toyotu GT 86, ktorá bola extraktom automobilovej zábavy a ľahkosti.
Pri druhej návšteve sme dostali do rúk výkonnejšie a ťažšie auto z úplne iného súdka. Seat Leon Cupra ST 280 má (206 kW) 280 koní, manuálnu alebo automatickú prevodovku, obrovský kufor, priestor pre rodinu a najnovšie doplnkovú súpravu Performance Pack.
S ňou je auto ľahšie o 19 kilogramov a hlavne má podstatne silnejšie športové brzdy. Na oživenie spomienok na zákutia trate nám muselo stačiť jedno zavádzacie kolo s následným letmým štartom do ostrého kola na plný plyn a za miestnym pretekárom. Ak ho nechcete stratiť z dohľadu, musíte od začiatku šliapať autu na krk. Pochopiteľne s aktivovaným režimom Cupra a vypnutým stabilizačným systémom.
Motor zdobí celé autoDvojlitrový motor 2,0 TSI sa už na štartovacej rovinke ukazoval v dobrom svetle, lebo napriek turbodúchadlu miluje otáčky. Po aktivovaní športového režimu Cupra majú štyri valce úplne inú prioritu než predpísanú spotrebu 6,7 litra na 100 kilometrov po bežných cestách.
Hoci ani túto rodinnú spotrebu na bežných cestách nedosiahnete, štvorvalec vie byť veľmi úsporný. Na okruhu však doslova letí do otáčok, má výborný zvuk a z charakteristiky turbom prepĺňaných motorov si necháva len ťah v nízkych otáčkach.
Nemá problém preletieť hranicu šesťtisíc otáčok a nad nimi ponúknuť ešte špičku výkonu. Štvorvalec patrí medzi to najlepšie v triede a rovnako objemný motor v Renaulte Megane R.S. mu môže ťah vo vysokých otáčkach iba ticho závidieť.
Príplatkové brzdy z balíka Performance Pack potrebovala Cupra ako soľ. Bez nich sa na okruh nevyberajte.
Len tak na okraj, turbodúchadlo dokáže v plnej paráde natlačiť do valcov motora 900 kg vzduchu (750.000 litrov) za jednu hodinu. Koľko treba na vytvorenie zápalnej zmesi benzínu, značka nezverejnila. Na najdlhšej rovnej časti okruhu sa motor doslova predvádzal a keby sme nemali manuálnu prevodovku, tak by sme zažili o jedno preradenie naviac. Štvrtý a piaty prevod automatickej prevodovky DSG sú totiž o niečo kratšie ako na manuálnej.
Dlhší zadok Cupre prospieva v nájazde do zákrutyZásadnú informáciu o aute podala až prvá pravá zákruta okruhu v Castelloli. Jednak príplatkové brzdy poriadne zovreli kotúče a predok neskončil v štrkovej výbehovej zóne. Zradnosť prvej zákruty spočíva v jej zvláštnom zalomení a prechode z klesania v úvode do stúpania vo výjazde. Práve tu bolo cítiť, že niekedy je dlhší previs karosérie za zadnou nápravou na prospech.
Cupra si doslova sadla do zákruty a s výnimkou veľmi ostrých pomalých oblúkov preukázala veľmi neutrálne správanie. Ochota zatáčať príjemne prekvapila a brzdy tiež celkom slušne odolávali náporu s pribúdajúcimi zákrutami.
Dokonca boli miesta, kde zadok kontrolovateľne zľahka ušiel zo stopy. Nechceli sme tomu veriť, ale koncernová technika VW bol na okruhu zábavná. Jedine na kvalite radenia kulisy manuálnej prevodovky bolo cítiť odjazdené okruhy. Trojka išla nepresne.
Predné sedadlá sú na každý deň výborné, na okruhu sa musíte občas pridržiavať aj volantu.
Ak zoberieme do úvahy šetrenie auta a občasnú zábavu, tak automatická prevodovka DSG bude lepším riešením. Jednak s DSG máte lepšie a rýchlejšie štarty, netrpia tak polosi ani nápravy. Motor, rozloženie hmotnosti a brzdy voviedli odľahčené kombi Cupra do siene slávy hot- hatch.
Robili citeľné zmenyPár kôl na pretekárskom okruhu prezradí, že za označením Cupra je podstatne viac práce, než len zdvihnutý výkon motora na 260 alebo 280 koní.
Leon ST Cupra dosahuje na pneumatikách Michelin Pilot Sport 2 extrémnu priľnavosť. Zásadný rozdiel oproti bežnému Leonu je v riadení so strmším prevodom a celkom dobre nastaveným elektrickým posilňovačom.
Šofér má z výrazne tvarovaných sedadiel výborný výhľad do vnútra ostrej zákruty a môže konfrontovať to, čo vidí, s pocitmi vo volante. Podvozku na jednej strane chýba dravosť a razantnosť, akou ohuroval pri nájazde do zákruty Megane R.S., na druhej strane aj menej skúsenému motoristovi naznačí, že sa blíži hranica priľnavosti.
V interiéri pribudlo viac kože, zvýraznené šitie, tvarovaný volant a stupnice prístrojov s väčším rozsahom.
Oranžovo-sivá kombinácia vyzerá príťažlivo aj naživo a tvorí dobrú alternatívu ku klasickej červenej.
V niektorých momentoch predsa len cítiť, že za športovým charakterom auta je zatlačenie tlačidla Cupra a do značnej miery práca softvéru. Elektronika zasahuje aj do riadenia svornosti diferenciálu prednej nápravy, teda do práce multilamelovej spojky s olejovou náplňou.
Systém dokáže eliminovať pretáčanie vnútorného kolesa, ale riadenie neťahá tak za ruky ako u klasických samosvorných diferenciálov. Prednej náprave by sa zišlo tvrdšie uloženie, aby lepšie znášala plnú akceleráciu v ostrej zákrute.
Rozšírením palety modelov Cupra o rodinné kombi sa Seat nevzdialil od pôvodného charakteru, s ktorým prišla prvá Ibiza Cupra v roku 1996. Skôr naopak, Leon Cupra ST s balíkom Performance Pack oživil spomienky a stal sa právoplatným nasledovníkom odkazu. Na našich cestách ho preveríme detailnejšie.
Z testovacieho zápisníka značka
Seat
model
Leon Cupra ST 280 (DSG)
motorizácia
2,0 TSI
objem (cm 3)/ počet valcov
1984 / 4
výkon (kW (k))
206 kW (280) pri 5600 – 6500 ot./min.
krútiaci moment (Nm)
350 Nm pri 1700- 5600 ot./min.
zrýchlenie 0-100 km/h (s)
6,1 (6)
spotreba podľa výrobcu
6,7 (6,6)
dojmy z motora
motor je asi najlepšia časť športovej tváre auta, ťahá v širokom spektre otáčok, má výborný zvuk a napriek turbodúchadlu mu nechýba vo vysokých otáčkach špička
reakcia na plyn
v režime Cupra citeľne pohotovejšia reakcia na plynový pedál, systém štart/stop našťastie bezprostredne po okruhovej jazde motor nevypína a v meste má pomalšiu reakciu
pohotovostná hmotnosť (kg)
1466 (Performance Pack 1447)
prevodovka/ počet stupňov
manuálna / 6 (na prianie automatická DSG)
kvalita radenia
na testovacích kusoch bolo cítiť dni na okruhu a pri rýchlom radení nebola kulisa taká presná, ako sme u Seatu zvyknutí, verzia s automatom jazdila precízne, odporúčame DSG, ktorá však nedrží zaradený stupeň v manuálnom režime pri dosiahnutí maximálnych otáčok
typ pohonu
predný
rozmer a typ pneumatík
Michelin Pilot Sport 2 / 235/35/R19
riadenie a vedenie stopy
precízne vedenie stopy a výrazná redukcia nedotáčavého správania v zákrute
odhlučnenie podvozka
športové obutie prenáša do karosérie viac hluku než u bežných verzií, je to príjemná daň za jazdné vlastnosti,
komfort podvozka
elektronická regulácia tlmičov DDC absorbuje
asistenčné systémy
stabilizačný systém má v režime Cupra dve úrovne deaktivácie, výborne funguje riadenie svornosti diferenciálu prednej nápravy, dokáže vraj poslať na vonkajšie zaťažené koleso až 100 percent výkonu
výhľad od vodiča
výborný aj v ostrých zákrutách, aby mohol šofér vidieť tam, kde chce ísť a nie tam, kde sa rúti auto
posed za volantom
dobrá vzájomná poloha pedálov, volantu a sedadla
ovládacie prvky a navigácia
v rýchlom aute padne vhod jednoduchý a prehľadný interiér
grafika displejov
zrozumiteľná grafika a displej reaguje na blížiaci sa prst zväčšením ikony, tradične prehľadné
nastupovanie
do športových sedadiel o niečo obtiažnejšie, ale nie tak náročné ako do klasických „škrupinových sedadiel“
úžitková hodnota a bat. priestor
na pomery športového auta kategórie „hot hatch“ veľmi vysoká úžitková hodnota, batožinový priestor s nakladacou hranou
zameranie vozidla
športové kompaktné auto s veľkým kufrom a slušným miestom na sedenie vzadu, vďaka komfortu, automatickej prevodovke a spotrebe je použiteľné na každý deň, pre náročnejších motoristov s pochopením pre reálne vyššie prevádzkové náklady
celkový dojem
Ide o veľmi vzácny pomer rodinného športového auta v kategórii do 30.000 eur.