Mazda CX-3 svietila v barcelonských kolónach áut ako tunajšie architektonické skvosty Gaudiho medzi klasickými budovami. Mazda CX-3 a domy Gaudího majú spoločné japonské korene a inšpiráciu v prírodných tvaroch.
Dizajnový jazyk automobilky Kodo čerpá inšpiráciu v prírode a CX-3 je toho dôkazom. Novinka vyzerá naživo veľmi prirodzene a nevtieravo, akoby to ani nebola technika. Ide o presný opak technického nemeckého dizajnu.
Napohľad bude každému jasné, že CX-3 neláka na vnútorný priestor ani obrovský kufor. Z pohľadu emócií je CX-3 vrcholom Kodo dizajnu, akurát predný spojler má na crossover veľmi nízku a ostrú hranu. V ľahkom teréne sme s ním stihli šuchnúť o zem.
Jazdec a auto majú byť jedno
Mazda po páde predajov v začiatkoch automobilovej krízy prišla s novinkami a vlani stúpla medziročne o 16 percent.
Aj novú CX-3 postavila len pre komerčný úspech a kalkuláciu, že Európa v roku 2017 zhltne 810.000 áut tejto kategórie.
Po prvých jazdách s predprodukčnými autami v Barcelone oceňujeme filozofiu stavby auta. CX-3 má byť ukážkou dávnej japonskej filozofie Jimba Ittai, ktorá učí, že jazdec a kôň majú byť ako jedno telo. Toto presne pocíti šofér, keď ho obopne sedadlo a v podstate celý kokpit.
Práve na materiáloch palubnej dosky a vypracovaní detailov vidieť, ako je Mazda CX-3 vzdialená od predstáv o ľudovom užitočnom autíčku s vyšším podvozkom. Bez bližšieho vysvetlenia dizajnérov na našom osobnom stretnutí nám bolo jasné, že krivky z karosérie prešli dovnútra.

Priestorom neohúri
Línie interiéru nenarušili klasický kokpit a obopli posádku. Z praktického hľadiska má šofér dobrý výhľad a môže nerušene sledovať cestu pri odbočovaní v uliciach mesta.
Na podvozku, ktorý vychádza z Mazdy 2, však nevzniklo viac miesta než ponúka konkurenčný Opel Mokka. Podľa našich meraní je Mazda na tom horšie v batožinovom priestore aj na zadných sedadlách.
Novú CX-3 nastavili na dnešný štýl individuálnej prepravy s požiadavkou na dobrú manévrovateľnosť a tú má Mazda v rodnom liste. Stačí potočiť raz volantom a chytíte chuť šoférovať, nie zabávať sa s multimediálnym systémom.
Automobilka je na sedempalcový displej hrdá. Mala by to byť viac-menej hračka pre spolujazdca, lebo cez Mazdu CX-3 môžete ísť na sociálne siete, vyhľadávať reštaurácie, doslova zdieľať auto vo vašom „cloude“ alebo využívať všetky danosti navigácie.

Pozerajte radšej na cestu
Displej vyzerá na prístrojovke ako päsť na oku a našťastie je kokpit šoféra urobený v duchu spojenia: oči na ceste - myseľ v premávke – ruky na volante. Teda pri dobrom výhľade sledujete údaje periférne na head-up displeji, sústredíte sa na jazdu a všetko podstatné ovládate z volantu.
Dokonca pri spojení automatickej šesťstupňovej prevodovky a nového diesela 1,5 SKYACTIVE-D môžete radiť priamo na volante. Na naše potešenie manuálny režim radenia je manuálny a prevodovka sama nepreradí ani na maximálnych otáčkach. To poteší pri hrabaní sa v snehu.
Nevedno ako bude pohon všetkých kolies AWD fungovať na snehu, ale so základným prekrížením náprav v ľahučkom teréne si poradil. Cítiť, že jeho prioritou je predný pohon a úspora paliva. Konštruktéri si dali za cieľ „odpájaním“ zadnej nápravy ušetriť palivo.

Prioritou pohonu je spotreba
Elektronika vie, že tlačíte na plyn a zatáčate na zlom povrchu, ale zasiahne iba vtedy, ak predná náprava stratí trakciu alebo dôjde k aktivácii ESP. Prínos tohto riešenia cítiť na spotrebe, lebo s testovanou verziou 2,0 SKYACTIVE-G sme po barcelonských hlavných ťahoch jazdili s prehľadom pod sedem litrov.
Benzínový dvojliter je v malom aute fantastický. Vyslovene nechá šoféra užiť si výkon 150 koní a poctivú atmosféru. Vývojári namiesto downsizeingu použili objem a netradične vysoký kompresný pomer 14:1. To nový diesel 1,5D s výkonom 105 koní má kompresný pomer 14.8:1.
Diesel je síce nový, ale nezaujal tak ako benzínový dvojliter, ktorý nadviazal na šoférsku atmosféru kokpitu. Toto auto nebolo zrodené pre racio, ale pre užívanie si. Šéf konštrukcie motorov nám povedal, že pri benzínovom motore nemá ísť o to, ako hlboko stlačíte plynový pedál, ale ako rýchlo motor zareaguje.
Tento má bleskovú odozvu. Pri rýchlosti 130 km/h sú otáčky na úrovni 3000 a motor ochotný ťahať.

V kombinácii so skrátenými dráhami radenia manuálnej prevodovky predstavuje 2,0 SKYACTIV-G ideálnu kombináciu. Chápeme, že diesel s dvomi okruhmi pre EGR ventil má množstvo zaujímavých technický riešení, no nezaujal tak, ako benzínový agregát.
Na trhu asi nenájdete auto s tak zaoblenými rohmi karosérie vzadu ako má Mazda CX-3. Ani s tak vysunutou spodnou časťou zadného nárazníka. Keď sme namietali, že to zbytočne predlžuje vzdialenosť do kufra a pri nakladaní sa treba veľmi predkláňať, dostali sme vysvetlenie: nárazník chráni nad ním namontované evidenčné číslo, aby sa nestratilo pri malých mestských ťukancoch.
Ako prevencia pred mestskou nehodou má slúžiť Smart City Brake Support, ktorý aktívne brzdí pri nepozornosti šoféra a pri rýchlostiach od 4 do 30 km/h. Pri prvom oboznámení nám udrelo do očí malé hmlové svetlo z LED a šošovkou. Mimochodom výbavou nabitá Mazda CX-3 môže mať tiež hlavne FULL LED svetlá.


Krátke spomalené video (bez zvuku) ukazuje prácu pohonu všetkých kolies pri krížení náprav.
Z testovacieho zápisník
značka | Mazda |
model | CX-3 AWD |
motorizácia | SKYACTIV-G 2,0 |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1998/4 |
výkon (kW (k)) | 110 (150) pri 6000 ot./min. |
krútiaci moment (Nm) | 204 pri 2800 ot./min. |
dojmy z motora | atmosférický dvojliter pracuje vynikajúco, má dobrú reakciu aj ťah v nízkych otáčkach, výborný zvuk a nádhernú špičku výkonu vo vysokých otáčkach, dobre mu sedí stály prevod manuálnej prevodovky, v meste dokáže reagovať a ľahko zrýchľovať pri 1700 otáčkach, spotrebou vie rozhodne konkurovať prepĺňaným motorom s rovnakým výkonom, dokonca odspodu ide tak, akoby mal turbo, Mazda CX3 2,0 vie jazdiť úsporne pod sedem litrov benzínu |
reakcia na plyn/štart stop | pri benzínovom motore 2,0 SKYACTIV-G brilantná rekcia na plynový pedál so systémom i-ElOOP štartuje motor v zápche veľmi pohotovo |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 1310 |
prevodovka/ počet stupňov | manuálna / 6 stupňová |
kvalita radenia | veľmi presné a mechanicky tvrdé radenie s dráhou 45 mm, benzínový dvojliter má pri 130 km/h približne 3000 otáčok za minútu |
typ pohonu | pohon všetkých kolies berie pri rozdeľovaní výkonu na jednotlivé nápravy do úvahy činnosť šoféra (natočenie volantu, snímače pedálov), momentálnu stabilitu vozidla vrátane preťaženia a pochopiteľne trakciu, cítiť však, že spotreba je priorita a pokiaľ sa s autom nič extrémne nedeje, systém preferuje predný pohon |
rozmer a typ pneumatík | podľa prvých kilometrov jazdy a krátkej skúške na štrkovej ceste nie je podvozok najmäkší, preto považujeme pneumatiky Bridgestone 215/60 R16 za primerané obutie a nižší profil s väčšími diskami neodporúčame |
riadenie a vedenie stopy | riadenie menej priame ako v Mazde 2, je to úmysel konštruktérov – škoda, lebo podvozok by mal na to voviesť auto do zákruty na menšie natočenie volantu razantnejšie |
odhlučnenie podvozka | na asfalte veľmi tiché aj na dilatačných medzerách mostov, tento crossover s pohonom všetkých kolies by však mohol mať lepšie odhlučnenie na skalnatej nerovnej ceste |
komfort podvozka | výborne nastavené na asfaltové cesty, na väčších nerovnostiach pri vyššom zdvihu tlmiča sa podvozok javí ako tvrdý |
asistenčné systémy | vyskúšali sme balík systémov i-ACTIVSENSE s kompletnou ponukou systémov vrátane predkolíznej brzdy a aktívneho tempomatu, práve aktívny tempomat nepracuje zle, ale v krátkej budúcnosti sa možno dočkáme manuálneho vypínania funkcie adaptívneho riadenia, aby si mohol vodič zvoliť medzi adaptívnym a normálnym tempomatom |
výhľad od vodiča | výborný výhľad vodiča šikmo dopredu, slušná orientácia v spätných zrkadlách, pri cúvaní sa zíde parkovacia kamera |
posed za volantom | excelentný posed za volantom, cítiť, že pre konštruktérov bola priorita na vzájomnej polohe pedálov, volantu a sedadla |
ovládacie prvky a navigácia | dobre navrhnuté ovládacie prvky na volante, logický ovládač palubného systému a navigácie, |
grafika displejov | displej by mohol mať o niečo vyšší kontrast na slnku, príjemná grafika, najmä veľmi dobré a prepracované zobrazovanie navigácie, aby sa vodič krátkym pohľadom zorientoval |
nastupovanie | dopredu príjemné nastupovanie, prah nie je vysoký ani zbytočne masívny, vzhľadom na priestor a krátke dvere veľmi pohodlné nastupovanie dozadu |
úžitková hodnota a bat. priestor | dvojité dno kufra, vysoká nakladacia hrana a masívny nárazník, tvrdé deliace dno s praktickou manipuláciou, operadlá sklápateľné do jednej roviny s vyššou polohou dna batožinového priestoru |
zameranie vozidla | dochádzanie do práce, využitie na cestách s nerovným povrchom, len občasne ľahký terén, pre ľudí čo si vychutnávajú jazdenie, rozhodne to nebude všeľudový crossover so zameraním na úžitok, viac pre tých, čo si chcú autom urobiť dobre |
celkový dojem | nová Mazda CX-3 je auto orientované na vodiča a jeho pocity z jazdy, nevídaným spôsobom dáva vyniknúť benzínovému motoru |
Porovnanie rozmerov Mazdy CX-3 s konkurenciou
vozidlo | Mazda CX-3 | Mitsubishi ASX | Opel Mokka |
rázvor náprav (mm) | 2570 | 2670 | 2555 |
celková dĺžka karosérie (mm) | 4275 | 4295 | 4280 |
šírka (mm) | 1765 | 1770 | 1755 |
výška (mm) | 1535 | 1615 | 1655 |
nakladacia hrana von (mm) | 790 | 785 | 680 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 60-160 | 65 | 0 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 990 | 1015/1360 | 1005 |
výška kufra po roletu (mm) | 390 | 460 | 455 |
nakladací otvor výška kolmo/výška šikmo/šírka(mm) | 640/720/870 | 760/1080 | 700/1450 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 690/1510 | 815/1610 | 700/1450 |
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1370 | 1305 | 1385 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1430 | 1460 | 1435 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1000 | 1005 | 1050 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 480 | 505 | 480 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1280 | 1320 | 1280 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1375 | 1440 | 1395 |
výška krajné sedadlá (mm) | 910 | 960 | 955 |
výška stredné sedadlo (mm) | 875 | 940 | 925 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 430/425 | 475/450 | 450/410 |