Prvá jazda: Mazda CX-3 dokáže prirásť k zadku

Novinku postavili pre vychutnávanie jazdy a pohodlie za volantom. Spomedzi konkurentov jazdí najlepšie, ale podľa našich meraní je najmenšia.

Karosérii Mazda CX-3 tmavá farba pasuje.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Mazda CX-3 svietila v barcelonských kolónach áut ako tunajšie architektonické skvosty Gaudiho medzi klasickými budovami. Mazda CX-3 a domy Gaudího majú spoločné japonské korene a inšpiráciu v prírodných tvaroch.

Dizajnový jazyk automobilky Kodo čerpá inšpiráciu v prírode a CX-3 je toho dôkazom. Novinka vyzerá naživo veľmi prirodzene a nevtieravo, akoby to ani nebola technika. Ide o presný opak technického nemeckého dizajnu.

Napohľad bude každému jasné, že CX-3 neláka na vnútorný priestor ani obrovský kufor. Z pohľadu emócií je CX-3 vrcholom Kodo dizajnu, akurát predný spojler má na crossover veľmi nízku a ostrú hranu. V ľahkom teréne sme s ním stihli šuchnúť o zem.

Jazdec a auto majú byť jedno

Mazda po páde predajov v začiatkoch automobilovej krízy prišla s novinkami a vlani stúpla medziročne o 16 percent.

Aj novú CX-3 postavila len pre komerčný úspech a kalkuláciu, že Európa v roku 2017 zhltne 810.000 áut tejto kategórie.

Po prvých jazdách s predprodukčnými autami v Barcelone oceňujeme filozofiu stavby auta. CX-3 má byť ukážkou dávnej japonskej filozofie Jimba Ittai, ktorá učí, že jazdec a kôň majú byť ako jedno telo. Toto presne pocíti šofér, keď ho obopne sedadlo a v podstate celý kokpit.

Práve na materiáloch palubnej dosky a vypracovaní detailov vidieť, ako je Mazda CX-3 vzdialená od predstáv o ľudovom užitočnom autíčku s vyšším podvozkom. Bez bližšieho vysvetlenia dizajnérov na našom osobnom stretnutí nám bolo jasné, že krivky z karosérie prešli dovnútra.

Najpríťažlivejšou časťou auta je kokpit šoféra.

Priestorom neohúri

Línie interiéru nenarušili klasický kokpit a obopli posádku. Z praktického hľadiska má šofér dobrý výhľad a môže nerušene sledovať cestu pri odbočovaní v uliciach mesta.

Na podvozku, ktorý vychádza z Mazdy 2, však nevzniklo viac miesta než ponúka konkurenčný Opel Mokka. Podľa našich meraní je Mazda na tom horšie v batožinovom priestore aj na zadných sedadlách.

Novú CX-3 nastavili na dnešný štýl individuálnej prepravy s požiadavkou na dobrú manévrovateľnosť a tú má Mazda v rodnom liste. Stačí potočiť raz volantom a chytíte chuť šoférovať, nie zabávať sa s multimediálnym systémom.

Automobilka je na sedempalcový displej hrdá. Mala by to byť viac-menej hračka pre spolujazdca, lebo cez Mazdu CX-3 môžete ísť na sociálne siete, vyhľadávať reštaurácie, doslova zdieľať auto vo vašom „cloude“ alebo využívať všetky danosti navigácie.

Pre toto auto radšej len ľahučký terén. Spojler je veľmi nízko.

Pozerajte radšej na cestu

Displej vyzerá na prístrojovke ako päsť na oku a našťastie je kokpit šoféra urobený v duchu spojenia: oči na ceste - myseľ v premávke – ruky na volante. Teda pri dobrom výhľade sledujete údaje periférne na head-up displeji, sústredíte sa na jazdu a všetko podstatné ovládate z volantu.

Dokonca pri spojení automatickej šesťstupňovej prevodovky a nového diesela 1,5 SKYACTIVE-D môžete radiť priamo na volante. Na naše potešenie manuálny režim radenia je manuálny a prevodovka sama nepreradí ani na maximálnych otáčkach. To poteší pri hrabaní sa v snehu.

Nevedno ako bude pohon všetkých kolies AWD fungovať na snehu, ale so základným prekrížením náprav v ľahučkom teréne si poradil. Cítiť, že jeho prioritou je predný pohon a úspora paliva. Konštruktéri si dali za cieľ „odpájaním“ zadnej nápravy ušetriť palivo.

Ako hmlovka slúži malá LED a šošovka.

Prioritou pohonu je spotreba

Elektronika vie, že tlačíte na plyn a zatáčate na zlom povrchu, ale zasiahne iba vtedy, ak predná náprava stratí trakciu alebo dôjde k aktivácii ESP. Prínos tohto riešenia cítiť na spotrebe, lebo s testovanou verziou 2,0 SKYACTIVE-G sme po barcelonských hlavných ťahoch jazdili s prehľadom pod sedem litrov.

Benzínový dvojliter je v malom aute fantastický. Vyslovene nechá šoféra užiť si výkon 150 koní a poctivú atmosféru. Vývojári namiesto downsizeingu použili objem a netradične vysoký kompresný pomer 14:1. To nový diesel 1,5D s výkonom 105 koní má kompresný pomer 14.8:1.

Diesel je síce nový, ale nezaujal tak ako benzínový dvojliter, ktorý nadviazal na šoférsku atmosféru kokpitu. Toto auto nebolo zrodené pre racio, ale pre užívanie si. Šéf konštrukcie motorov nám povedal, že pri benzínovom motore nemá ísť o to, ako hlboko stlačíte plynový pedál, ale ako rýchlo motor zareaguje.

Tento má bleskovú odozvu. Pri rýchlosti 130 km/h sú otáčky na úrovni 3000 a motor ochotný ťahať.

Vysunutý nárazník prekáža pri nakladaní kufra. Chráni vraj evidenčné číslo.

V kombinácii so skrátenými dráhami radenia manuálnej prevodovky predstavuje 2,0 SKYACTIV-G ideálnu kombináciu. Chápeme, že diesel s dvomi okruhmi pre EGR ventil má množstvo zaujímavých technický riešení, no nezaujal tak, ako benzínový agregát.

Na trhu asi nenájdete auto s tak zaoblenými rohmi karosérie vzadu ako má Mazda CX-3. Ani s tak vysunutou spodnou časťou zadného nárazníka. Keď sme namietali, že to zbytočne predlžuje vzdialenosť do kufra a pri nakladaní sa treba veľmi predkláňať, dostali sme vysvetlenie: nárazník chráni nad ním namontované evidenčné číslo, aby sa nestratilo pri malých mestských ťukancoch.

Ako prevencia pred mestskou nehodou má slúžiť Smart City Brake Support, ktorý aktívne brzdí pri nepozornosti šoféra a pri rýchlostiach od 4 do 30 km/h. Pri prvom oboznámení nám udrelo do očí malé hmlové svetlo z LED a šošovkou. Mimochodom výbavou nabitá Mazda CX-3 môže mať tiež hlavne FULL LED svetlá.

Zobrazenie križovatiek je veľmi prehľadné a pochopiteľné krátkym pohľadom.
Vzhľadom k veľkosti auta sú zrkadlá rozmerné a „vmestia“ sa tam aj cyklisti.

Krátke spomalené video (bez zvuku) ukazuje prácu pohonu všetkých kolies pri krížení náprav.

Z testovacieho zápisník

značka

Mazda

model

CX-3 AWD

motorizácia

SKYACTIV-G 2,0

objem (cm 3)/ počet valcov

1998/4

výkon (kW (k))

110 (150) pri 6000 ot./min.

krútiaci moment (Nm)

204 pri 2800 ot./min.

dojmy z motora

atmosférický dvojliter pracuje vynikajúco, má dobrú reakciu aj ťah v nízkych otáčkach, výborný zvuk a nádhernú špičku výkonu vo vysokých otáčkach, dobre mu sedí stály prevod manuálnej prevodovky, v meste dokáže reagovať a ľahko zrýchľovať pri 1700 otáčkach, spotrebou vie rozhodne konkurovať prepĺňaným motorom s rovnakým výkonom, dokonca odspodu ide tak, akoby mal turbo, Mazda CX3 2,0 vie jazdiť úsporne pod sedem litrov benzínu

reakcia na plyn/štart stop

pri benzínovom motore 2,0 SKYACTIV-G brilantná rekcia na plynový pedál so systémom i-ElOOP štartuje motor v zápche veľmi pohotovo

pohotovostná hmotnosť (kg)

1310

prevodovka/ počet stupňov

manuálna / 6 stupňová

kvalita radenia

veľmi presné a mechanicky tvrdé radenie s dráhou 45 mm, benzínový dvojliter má pri 130 km/h približne 3000 otáčok za minútu

typ pohonu

pohon všetkých kolies berie pri rozdeľovaní výkonu na jednotlivé nápravy do úvahy činnosť šoféra (natočenie volantu, snímače pedálov), momentálnu stabilitu vozidla vrátane preťaženia a pochopiteľne trakciu, cítiť však, že spotreba je priorita a pokiaľ sa s autom nič extrémne nedeje, systém preferuje predný pohon

rozmer a typ pneumatík

podľa prvých kilometrov jazdy a krátkej skúške na štrkovej ceste nie je podvozok najmäkší, preto považujeme pneumatiky Bridgestone 215/60 R16 za primerané obutie a nižší profil s väčšími diskami neodporúčame

riadenie a vedenie stopy

riadenie menej priame ako v Mazde 2, je to úmysel konštruktérov – škoda, lebo podvozok by mal na to voviesť auto do zákruty na menšie natočenie volantu razantnejšie

odhlučnenie podvozka

na asfalte veľmi tiché aj na dilatačných medzerách mostov, tento crossover s pohonom všetkých kolies by však mohol mať lepšie odhlučnenie na skalnatej nerovnej ceste

komfort podvozka

výborne nastavené na asfaltové cesty, na väčších nerovnostiach pri vyššom zdvihu tlmiča sa podvozok javí ako tvrdý

asistenčné systémy

vyskúšali sme balík systémov i-ACTIVSENSE s kompletnou ponukou systémov vrátane predkolíznej brzdy a aktívneho tempomatu, práve aktívny tempomat nepracuje zle, ale v krátkej budúcnosti sa možno dočkáme manuálneho vypínania funkcie adaptívneho riadenia, aby si mohol vodič zvoliť medzi adaptívnym a normálnym tempomatom

výhľad od vodiča

výborný výhľad vodiča šikmo dopredu, slušná orientácia v spätných zrkadlách, pri cúvaní sa zíde parkovacia kamera

posed za volantom

excelentný posed za volantom, cítiť, že pre konštruktérov bola priorita na vzájomnej polohe pedálov, volantu a sedadla

ovládacie prvky a navigácia

dobre navrhnuté ovládacie prvky na volante, logický ovládač palubného systému a navigácie,

grafika displejov

displej by mohol mať o niečo vyšší kontrast na slnku, príjemná grafika, najmä veľmi dobré a prepracované zobrazovanie navigácie, aby sa vodič krátkym pohľadom zorientoval

nastupovanie

dopredu príjemné nastupovanie, prah nie je vysoký ani zbytočne masívny, vzhľadom na priestor a krátke dvere veľmi pohodlné nastupovanie dozadu

úžitková hodnota a bat. priestor

dvojité dno kufra, vysoká nakladacia hrana a masívny nárazník, tvrdé deliace dno s praktickou manipuláciou, operadlá sklápateľné do jednej roviny s vyššou polohou dna batožinového priestoru

zameranie vozidla

dochádzanie do práce, využitie na cestách s nerovným povrchom, len občasne ľahký terén, pre ľudí čo si vychutnávajú jazdenie, rozhodne to nebude všeľudový crossover so zameraním na úžitok, viac pre tých, čo si chcú autom urobiť dobre

celkový dojem

nová Mazda CX-3 je auto orientované na vodiča a jeho pocity z jazdy, nevídaným spôsobom dáva vyniknúť benzínovému motoru

Porovnanie rozmerov Mazdy CX-3 s konkurenciou

vozidlo

Mazda CX-3

Mitsubishi ASX

Opel Mokka

rázvor náprav (mm)

2570

2670

2555

celková dĺžka karosérie (mm)

4275

4295

4280

šírka (mm)

1765

1770

1755

výška (mm)

1535

1615

1655

nakladacia hrana von (mm)

790

785

680

nakladacia hrana dnu (mm)

60-160

65

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

990

1015/1360

1005

výška kufra po roletu (mm)

390

460

455

nakladací otvor výška kolmo/výška šikmo/šírka(mm)

640/720/870

760/1080

700/1450

dĺžka kufra min./max (mm)

690/1510

815/1610

700/1450

šírka v ramenách vpredu (mm)

1370

1305

1385

šírka lakte vpredu (mm)

1430

1460

1435

výška na hlavu šofér max. (mm)

1000

1005

1050

dĺžka sedáku šofér (mm)

480

505

480

šírka v ramenách vzadu (mm)

1280

1320

1280

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1375

1440

1395

výška krajné sedadlá (mm)

910

960

955

výška stredné sedadlo (mm)

875

940

925

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

430/425

475/450

450/410

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop