Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Tomáš Baksay pracuje v servise a popritom sa živí obchodom s autami. Auto kúpi, opraví a predá. Pri súčasných pravidlách evidencie vozidiel si vystojí rady na dopravnom inšpektoráte aspoň raz za týždeň. „Vypisovanie papierov ma už niekedy naozaj znervózňuje,“ hovorí.
Časy, keď predajca aj kupec auta museli chodiť na policajné úrady, aby vozidlo prehlásili, sa môžu od prvého apríla skončiť. Ministerstvo vnútra spúšťa 26 elektronických služieb národnej evidencie vozidiel, čo umožní majiteľom áut niektoré veci vybavovať cez internet. Služby budú prístupné na portáli E-služieb ministerstva vnútra. Podmienkou sú však elektronické doklady.
Ak bude prítomnosť na polícii nutná, napríklad pri kontrole vozidla, budú fungovať časenky, takže majitelia áut budú vedieť, kedy sa približne majú dostaviť.
Ministra bolí päta
Evidencia áut
- ministerstvo vnútra spustí 1. apríla 26 elektronických služieb,
- aby ich mohli využívať, ľudia potrebujú elektronický občiansky preukaz, niekedy aj podpis,
- dosiaľ vydali 740-tisíc preukazov, elektronický podpis má 36-tisíc ľudí.
- služby sú časťou projektu za 42 miliónov eur.
Zdroj: ministerstvo vnútra
„Služby dopravných inšpektorátov sú dlhodobo boľavou pätou štátnych služieb občanom a čakacie lehoty spôsobujú veľkú nespokojnosť,“ povedal minister vnútra zo Smeru Robert Kaliňák. „Slovensko sa týmto krokom pomaly dostáva do 21. storočia.“
Nový systém uľahčí prihlasovanie, odhlasovanie aj prepis vozidiel. Pri kúpe nového auta vie prihlásenie za majiteľa urobiť importér, takže auto si bude môcť prebrať od predajcu aj s evidenčnými číslami.
Elektronizácia umožňuje cez internet urobiť zmeny v evidencii auta, ako je zmena farby či iných údajov. Takisto sa bude dať požiadať o výmenu tabuľky s evidečným číslom, napríklad keď ju ktosi ukradne.
Aby mohli ľudia využívať elektronické služby, potrebujú občiansky preukaz s čipom. Pri vlastníckych zmenách musia mať vybavený aj elektronický podpis.
Zatiaľ polícia vydala 740-tisíc takýchto preukazov. Z toho 36 702 držiteľov prejavilo záujem aj o elektronický podpis.
Časenky
Ministerstvo predpokladá, že najčastejšie budú ľudia využívať možnosť objednať sa na konkrétny deň a hodinu.
„Ak sa objednáte napríklad na trinástu hodinu, prídete na dopravný inšpektorát a zaregistrujete sa v kiosku, systém vás vyvolá ako ďalšiu stránku v poradí,“ vysvetľuje Kaliňák. „Časenka má platnosť 15 minút, takže ak vás objednajú na jednu, do 13.15 by ste mali prísť na miesto, aby vás systém podľa časenky zaradil.“
Dnes človek s časenkou musí v Bratislave čakať aj dve až tri hodiny, hovorí Jozef Tullner, ktorý mal v minulosti z podobných vybavovačiek na úradoch živnosť. „Takto je to výhodnejšie,“ hovorí, „človek si môže ľahšie zariadiť čas, keď vie, kedy bude na rade.“
Peniaze dá Únia
Elektronické služby evidencie vozidiel zaplatí cez program Informatizácia spoločnosti Európska únia. Súčasťou je aj špeciálna technika do inteligentných áut.
Celková hodnota projektu je 42 miliónov eur. Dodávateľom bola spoločnosť Ditec.
Podobný systém ministerstvo začalo zavádzať aj v cudzineckej polícii.
Denník SME v septembri informoval, že po prázdninách policajti z bratislavskej cudzineckej polície nestíhali vybavovať množstvo žiadostí. Cudzinci čakali aj desiatky hodín pred úradnými hodinami.
„Priemerný čas čakania je tam dnes okolo troch hodín a treba ho skrátiť,“ povedal Kaliňák.