Fusko vymietol s Peugeotom 208 R2 pavučiny na zvodidle

Pozrite si prácu podvozkov a majstrovstvo pilotov na Rallye Eger. Žiaľ po skončení hlavnej súťaže prišla smutná správa o tragédii v amatérskej Rely2.

V prvej fáze to vyzeralo ako istý náraz. Napokon to jazdec ustál.V prvej fáze to vyzeralo ako istý náraz. Napokon to jazdec ustál.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Maďarská rely v okolí mesta Eger je príznačná otvorenými rýchlostnými skúškami s vysokou maximálnou rýchlosťou. Nechýbajú skoky a často krivý asfalt s vlnami, ktoré dokážu auto takzvane „nakopnúť“.

Práve na tejto rely býva veľmi dôležité nastavenie podvozka a čo najpokojnejšie správanie auta na nerovnostiach. Diváci síce očakávajú šmyky a doslova tancujúce autá, avšak pre bezpečnosť aj výsledný čas je najlepšie pokojné auto.

Množstvo vozidiel kategórií WRC, R5 a S2000 boli vďaka špičkovo naladeným podvozkom doslova pastvou pre oči. Typicky náročným miestom, kde sa ukážu rozdiely v podvozkoch a konštrukcii áut, je mostík so skokom a dopadom na nie veľmi viditeľnú vlnu asfaltu.

Úradujúci Majster Slovenska Grzyb presedlal na špičkový FORD Fiesta WRC a vyhral Rallye Eger v absolútnom hodnotení.

Miesto medzi Egerszólátom a Egrom je veľmi obľúbenou lokalitou divákov. Práve tu sme si boli na tohtoročnej rely vychutnať prácu podvozkov tých najlepších špeciálov.

Dopadajú na zem ako mačky

Je radosť pozerať ako Ford Fiesta R5 dopadne po skoku doslova podvozkom na zem a následne sa neodrazí a nezačne poskakovať. Podvozok auta zhltne celý dopad.

Práve cez úzky mostík jazdia autá väčšinou jednou stopou a v podstate dopadajú na rovnaké miesto. Najviac starostí s pohltením dopadu tu majú produkčné Mitsubishi Evo IX s horšie nastaveným podvozkom.

Problémom môže byť zadok auta, ktorý sa po dopade opäť odrazí do výšky, odľahčí kolesá a výrazne naruší smerovú stabilitu auta.

Pochopiteľne videli sme aj Mitsubishi, ktoré mali na svoju vysokú hmotnosť dobre nastavený podvozok. Skok a správanie auta na ňom dôverne poznáme z našej účasti na Rallye Eger v roku 2009 s Mitsubishi EVO IX. Tiež sa po dopade na zem zadok odrazil vyššie ako bolo potrebné.

Takto sa do vzduchu vznieslo naše Mitsubishi...
...takto si ľahlo na zem...
...a takto sa zadok odrazil do výšky.

Pozrite si pár naozaj exkluzívnych dopadov auta po skoku a všimnite si najmä prácu podvozka.

Trieda šesť začala veľmi ostro

Pochopiteľne najviac nás zaujímala jazda konkurentov z triedy 6, ku ktorým sa s Peugeotom 208 R2 pripojíme na rely Prešov počas prvého májového víkendu.

Pri pohľade na odvážnu jazdu našich posádok na vozidlách Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 a Citroen C2 R2 Max vidieť gradujúce výkony v triede.

Viditeľné podpisy od jazdy z nasadenia zanechali v zákrute pri Egerbakte slovenskí jazdci triedy 6.

Vrcholom bola druhá zákruta rýchlostnej skúšky 11 na konci obce Egerbakta. Pochopiteľne prvé posádky s autami WRC a R5 predviedli veľmi odvážne prejazdy, ale skutočné vzrušenie s dobrým koncom spôsobil Tomáš Fusko na Peugeote 208 R2.

Zrejme vďaka slabšie zahriatym pneumatikám na ľahkom zadku auta vymietol pavučiny na zvodidle. Miestami doslova lízal zvodidlo, ale vďaka jazdeckej zručnosti sa nezľakol a podržal plyn, až kým sa zo situácie nedostal von.

Sotva sadol zvírený prach na cestu, do zákruty sa vrútil Pavol Nagy na rovnakom aute. V prvej časti zákruty ešte pneumatiky držali auto, ale potom povolili pod náporom odstredivej sily a Paľo tiež ledva minul zvodidlo.

Takto sa Tomáš Fusko rútil na zvodidlo. Bolo však počuť, že stále drží plyn, aby predná náprava ťahala auto preč od bariéry.
V tejto fáze už bolo jasné, že najhoršie je preč. Medzi zvodidlo a auto by sa ani povestný vlas nevmestil.
V tej istej zákrute ale v jej druhej časti mal problém aj Pavol Nagy. Celé dopoludnie uberal zo straty na Tomáša Fuska. Napokon cieľ nevidel.

S veľkým nasadením vošiel do zákruty Roman Koňuch na Citroene C2 R2MAX.

Pokiaľ ide o čas, asi najrýchlejší prejazd z triedy mal Martin Koiš na Forde Fiesta, pretože neriešil krízové situácie a jeho Fiesta očividne „lepila“ o asfalt.

Roman Koňuch havaroval a prišiel o zopakovanie pódiového umiestnenia z prvého dňa.
Martin Koiš bodoval v nedeľu, čím si spríjemnil sezónu čakania na silnejšiu Fiestu R2.

Fuskovi Peugeot sedel, Nagy havaroval

Z toho, čo sme videli na rely v triede 6, sa máme na čo tešiť a konkurencia je vskutku silná. Mimochodom, triedu vyhral po oba dni Tomáš Fusko na Puegeote 208 R2, ktorý od druhej rýchlostnej skúšky viedol až do konca.

Najskôr ho atakoval Roman Koňuch a následne Paľo Nagy, ktorý najmä počas druhého dňa sťahoval náskok Fuska. Následne však Nagy havaroval a na druhé miesto postúpil Maďar Hoffer na vozidle Opel Adam R2.

Z bojov o popredné miesta totiž pre haváriu vypadla aj dvojica Roman Koňuch – Zuzana Lieskovcová. O celkové tretie miesto napokon bojovali Martin Koiš na Forde a Ákos Tábori na Citroene.

V závere bol úspešnejší Maďar Tábori jazdiaci so slovenskou licenciou. V hodnotení majstrovstiev Slovenska vyhral prvý deň Fusko pred Nagyom a Koňuchom. Druhý deň vyhral opäť Fusko pred Táborim a Koišom.

Grzyb bol najrýchlejší

Celkovým víťazom Rallye Eger sa stal úradujúci Majster Slovenska Grzyb na Forde Fiesta WRC. Grzyb po prvom dni stiahol náskok Maďara Herziga, ktorý jazdí so Škodou Fabia S2000.

V hodnotení Majstrovstiev Slovenska vyhral prvý deň Melichárek pred Grzybom len o 0,6 sekundy a tretí skončil po peknom výkone Valoušek na Fabii S2000.

Všetkých príjemne prekvapil Kukučka, ktorý na prvej rely s novým Subaru Impreza WRC obsadil absolútne piate miesto.

Druhý deň našich majstrovstiev na rýchlejších tratiach vyhral s náskokom takmer pol minúty Grzyb pred Melichárkom a tretím Bérešom.

Melichárek zvíťazil v sobotu pred Grzybom o necelú sekundu.

Smutný záver inak peknej rely

Po ukončení rely pre hlavné pole veľkých majstrovstiev štartovala na rýchlostných skúškach takzvaná pohárová Rely2.

V tejto súťaži však v poslednej rýchlostnej skúške havarovalo BMW M3 posádky so štartovým číslom 289. Žiaľ spolujazdec Attila Szabó po náraze do stromu zahynul.

Jubilejný desiaty ročník tejto rely mal tú najsmutnejšiu koncovku, aká môže na rely byť. Česť jeho pamiatke!

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 568
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 594
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 785
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 16 341
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 499
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 11 482
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 11 435
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 809
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 997
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 878

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria pre opravy

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.
Toyota Corolla
Ford Transit Courier Sport, Ford Transit Custom Sport a Ford Transit Connect Sport

Pretekár Maťo Homola odštartuje sezónu s novým autom

V seriáli TCR Europe sa predstaví 28. apríla na Hungaroringu.

Maťo Homola