Fusko vymietol s Peugeotom 208 R2 pavučiny na zvodidle

Pozrite si prácu podvozkov a majstrovstvo pilotov na Rallye Eger. Žiaľ po skončení hlavnej súťaže prišla smutná správa o tragédii v amatérskej Rely2.

V prvej fáze to vyzeralo ako istý náraz. Napokon to jazdec ustál.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Maďarská rely v okolí mesta Eger je príznačná otvorenými rýchlostnými skúškami s vysokou maximálnou rýchlosťou. Nechýbajú skoky a často krivý asfalt s vlnami, ktoré dokážu auto takzvane „nakopnúť“.

Práve na tejto rely býva veľmi dôležité nastavenie podvozka a čo najpokojnejšie správanie auta na nerovnostiach. Diváci síce očakávajú šmyky a doslova tancujúce autá, avšak pre bezpečnosť aj výsledný čas je najlepšie pokojné auto.

Množstvo vozidiel kategórií WRC, R5 a S2000 boli vďaka špičkovo naladeným podvozkom doslova pastvou pre oči. Typicky náročným miestom, kde sa ukážu rozdiely v podvozkoch a konštrukcii áut, je mostík so skokom a dopadom na nie veľmi viditeľnú vlnu asfaltu.

Úradujúci Majster Slovenska Grzyb presedlal na špičkový FORD Fiesta WRC a vyhral Rallye Eger v absolútnom hodnotení.

Miesto medzi Egerszólátom a Egrom je veľmi obľúbenou lokalitou divákov. Práve tu sme si boli na tohtoročnej rely vychutnať prácu podvozkov tých najlepších špeciálov.

Dopadajú na zem ako mačky

Je radosť pozerať ako Ford Fiesta R5 dopadne po skoku doslova podvozkom na zem a následne sa neodrazí a nezačne poskakovať. Podvozok auta zhltne celý dopad.

Práve cez úzky mostík jazdia autá väčšinou jednou stopou a v podstate dopadajú na rovnaké miesto. Najviac starostí s pohltením dopadu tu majú produkčné Mitsubishi Evo IX s horšie nastaveným podvozkom.

Problémom môže byť zadok auta, ktorý sa po dopade opäť odrazí do výšky, odľahčí kolesá a výrazne naruší smerovú stabilitu auta.

Pochopiteľne videli sme aj Mitsubishi, ktoré mali na svoju vysokú hmotnosť dobre nastavený podvozok. Skok a správanie auta na ňom dôverne poznáme z našej účasti na Rallye Eger v roku 2009 s Mitsubishi EVO IX. Tiež sa po dopade na zem zadok odrazil vyššie ako bolo potrebné.

Takto sa do vzduchu vznieslo naše Mitsubishi...
...takto si ľahlo na zem...
...a takto sa zadok odrazil do výšky.

Pozrite si pár naozaj exkluzívnych dopadov auta po skoku a všimnite si najmä prácu podvozka.

Trieda šesť začala veľmi ostro

Pochopiteľne najviac nás zaujímala jazda konkurentov z triedy 6, ku ktorým sa s Peugeotom 208 R2 pripojíme na rely Prešov počas prvého májového víkendu.

Pri pohľade na odvážnu jazdu našich posádok na vozidlách Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 a Citroen C2 R2 Max vidieť gradujúce výkony v triede.

Viditeľné podpisy od jazdy z nasadenia zanechali v zákrute pri Egerbakte slovenskí jazdci triedy 6.

Vrcholom bola druhá zákruta rýchlostnej skúšky 11 na konci obce Egerbakta. Pochopiteľne prvé posádky s autami WRC a R5 predviedli veľmi odvážne prejazdy, ale skutočné vzrušenie s dobrým koncom spôsobil Tomáš Fusko na Peugeote 208 R2.

Zrejme vďaka slabšie zahriatym pneumatikám na ľahkom zadku auta vymietol pavučiny na zvodidle. Miestami doslova lízal zvodidlo, ale vďaka jazdeckej zručnosti sa nezľakol a podržal plyn, až kým sa zo situácie nedostal von.

Sotva sadol zvírený prach na cestu, do zákruty sa vrútil Pavol Nagy na rovnakom aute. V prvej časti zákruty ešte pneumatiky držali auto, ale potom povolili pod náporom odstredivej sily a Paľo tiež ledva minul zvodidlo.

Takto sa Tomáš Fusko rútil na zvodidlo. Bolo však počuť, že stále drží plyn, aby predná náprava ťahala auto preč od bariéry.
V tejto fáze už bolo jasné, že najhoršie je preč. Medzi zvodidlo a auto by sa ani povestný vlas nevmestil.
V tej istej zákrute ale v jej druhej časti mal problém aj Pavol Nagy. Celé dopoludnie uberal zo straty na Tomáša Fuska. Napokon cieľ nevidel.

S veľkým nasadením vošiel do zákruty Roman Koňuch na Citroene C2 R2MAX.

Pokiaľ ide o čas, asi najrýchlejší prejazd z triedy mal Martin Koiš na Forde Fiesta, pretože neriešil krízové situácie a jeho Fiesta očividne „lepila“ o asfalt.

Roman Koňuch havaroval a prišiel o zopakovanie pódiového umiestnenia z prvého dňa.
Martin Koiš bodoval v nedeľu, čím si spríjemnil sezónu čakania na silnejšiu Fiestu R2.

Fuskovi Peugeot sedel, Nagy havaroval

Z toho, čo sme videli na rely v triede 6, sa máme na čo tešiť a konkurencia je vskutku silná. Mimochodom, triedu vyhral po oba dni Tomáš Fusko na Puegeote 208 R2, ktorý od druhej rýchlostnej skúšky viedol až do konca.

Najskôr ho atakoval Roman Koňuch a následne Paľo Nagy, ktorý najmä počas druhého dňa sťahoval náskok Fuska. Následne však Nagy havaroval a na druhé miesto postúpil Maďar Hoffer na vozidle Opel Adam R2.

Z bojov o popredné miesta totiž pre haváriu vypadla aj dvojica Roman Koňuch – Zuzana Lieskovcová. O celkové tretie miesto napokon bojovali Martin Koiš na Forde a Ákos Tábori na Citroene.

V závere bol úspešnejší Maďar Tábori jazdiaci so slovenskou licenciou. V hodnotení majstrovstiev Slovenska vyhral prvý deň Fusko pred Nagyom a Koňuchom. Druhý deň vyhral opäť Fusko pred Táborim a Koišom.

Grzyb bol najrýchlejší

Celkovým víťazom Rallye Eger sa stal úradujúci Majster Slovenska Grzyb na Forde Fiesta WRC. Grzyb po prvom dni stiahol náskok Maďara Herziga, ktorý jazdí so Škodou Fabia S2000.

V hodnotení Majstrovstiev Slovenska vyhral prvý deň Melichárek pred Grzybom len o 0,6 sekundy a tretí skončil po peknom výkone Valoušek na Fabii S2000.

Všetkých príjemne prekvapil Kukučka, ktorý na prvej rely s novým Subaru Impreza WRC obsadil absolútne piate miesto.

Druhý deň našich majstrovstiev na rýchlejších tratiach vyhral s náskokom takmer pol minúty Grzyb pred Melichárkom a tretím Bérešom.

Melichárek zvíťazil v sobotu pred Grzybom o necelú sekundu.

Smutný záver inak peknej rely

Po ukončení rely pre hlavné pole veľkých majstrovstiev štartovala na rýchlostných skúškach takzvaná pohárová Rely2.

V tejto súťaži však v poslednej rýchlostnej skúške havarovalo BMW M3 posádky so štartovým číslom 289. Žiaľ spolujazdec Attila Szabó po náraze do stromu zahynul.

Jubilejný desiaty ročník tejto rely mal tú najsmutnejšiu koncovku, aká môže na rely byť. Česť jeho pamiatke!

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  2. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  3. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  4. HubHub spája sily s Neulogy
  5. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  6. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  7. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  8. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  9. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 811
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 042
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 11 141
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 194
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 044
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 401
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 417
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 975
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 122
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 424

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Auto narazilo na Spiši do skupiny detí, zranených je dvanásť školákov

Nehoda sa stala pri Spišskom Bystrom v okrese Poprad.

DOMOV

O čom je spor o Istanbulskom dohovore (otázky a odpovede)

Dohovor má predchádzať domácemu násiliu na ženách.

ŠPORT

Murínová: Poliaková podala taký výkon, až mi tiekli slzy

Fialková vnútorne s tým stále bojovala, priznáva jej trénerka.

KOMENTÁRE

Fico ustúpil tvrdošínskej pästi

Ficovo vyhýbanie sa akémukoľvek konfliktu so stredovým voličom je esenciálnou príčinou stagnácie.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.