Fusko vymietol s Peugeotom 208 R2 pavučiny na zvodidle

Pozrite si prácu podvozkov a majstrovstvo pilotov na Rallye Eger. Žiaľ po skončení hlavnej súťaže prišla smutná správa o tragédii v amatérskej Rely2.

V prvej fáze to vyzeralo ako istý náraz. Napokon to jazdec ustál.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Maďarská rely v okolí mesta Eger je príznačná otvorenými rýchlostnými skúškami s vysokou maximálnou rýchlosťou. Nechýbajú skoky a často krivý asfalt s vlnami, ktoré dokážu auto takzvane „nakopnúť“.

Práve na tejto rely býva veľmi dôležité nastavenie podvozka a čo najpokojnejšie správanie auta na nerovnostiach. Diváci síce očakávajú šmyky a doslova tancujúce autá, avšak pre bezpečnosť aj výsledný čas je najlepšie pokojné auto.

Množstvo vozidiel kategórií WRC, R5 a S2000 boli vďaka špičkovo naladeným podvozkom doslova pastvou pre oči. Typicky náročným miestom, kde sa ukážu rozdiely v podvozkoch a konštrukcii áut, je mostík so skokom a dopadom na nie veľmi viditeľnú vlnu asfaltu.

Úradujúci Majster Slovenska Grzyb presedlal na špičkový FORD Fiesta WRC a vyhral Rallye Eger v absolútnom hodnotení.

Miesto medzi Egerszólátom a Egrom je veľmi obľúbenou lokalitou divákov. Práve tu sme si boli na tohtoročnej rely vychutnať prácu podvozkov tých najlepších špeciálov.

Dopadajú na zem ako mačky

Je radosť pozerať ako Ford Fiesta R5 dopadne po skoku doslova podvozkom na zem a následne sa neodrazí a nezačne poskakovať. Podvozok auta zhltne celý dopad.

Práve cez úzky mostík jazdia autá väčšinou jednou stopou a v podstate dopadajú na rovnaké miesto. Najviac starostí s pohltením dopadu tu majú produkčné Mitsubishi Evo IX s horšie nastaveným podvozkom.

Problémom môže byť zadok auta, ktorý sa po dopade opäť odrazí do výšky, odľahčí kolesá a výrazne naruší smerovú stabilitu auta.

Pochopiteľne videli sme aj Mitsubishi, ktoré mali na svoju vysokú hmotnosť dobre nastavený podvozok. Skok a správanie auta na ňom dôverne poznáme z našej účasti na Rallye Eger v roku 2009 s Mitsubishi EVO IX. Tiež sa po dopade na zem zadok odrazil vyššie ako bolo potrebné.

Takto sa do vzduchu vznieslo naše Mitsubishi...
...takto si ľahlo na zem...
...a takto sa zadok odrazil do výšky.

Pozrite si pár naozaj exkluzívnych dopadov auta po skoku a všimnite si najmä prácu podvozka.

Trieda šesť začala veľmi ostro

Pochopiteľne najviac nás zaujímala jazda konkurentov z triedy 6, ku ktorým sa s Peugeotom 208 R2 pripojíme na rely Prešov počas prvého májového víkendu.

Pri pohľade na odvážnu jazdu našich posádok na vozidlách Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 a Citroen C2 R2 Max vidieť gradujúce výkony v triede.

Viditeľné podpisy od jazdy z nasadenia zanechali v zákrute pri Egerbakte slovenskí jazdci triedy 6.

Vrcholom bola druhá zákruta rýchlostnej skúšky 11 na konci obce Egerbakta. Pochopiteľne prvé posádky s autami WRC a R5 predviedli veľmi odvážne prejazdy, ale skutočné vzrušenie s dobrým koncom spôsobil Tomáš Fusko na Peugeote 208 R2.

Zrejme vďaka slabšie zahriatym pneumatikám na ľahkom zadku auta vymietol pavučiny na zvodidle. Miestami doslova lízal zvodidlo, ale vďaka jazdeckej zručnosti sa nezľakol a podržal plyn, až kým sa zo situácie nedostal von.

Sotva sadol zvírený prach na cestu, do zákruty sa vrútil Pavol Nagy na rovnakom aute. V prvej časti zákruty ešte pneumatiky držali auto, ale potom povolili pod náporom odstredivej sily a Paľo tiež ledva minul zvodidlo.

Takto sa Tomáš Fusko rútil na zvodidlo. Bolo však počuť, že stále drží plyn, aby predná náprava ťahala auto preč od bariéry.
V tejto fáze už bolo jasné, že najhoršie je preč. Medzi zvodidlo a auto by sa ani povestný vlas nevmestil.
V tej istej zákrute ale v jej druhej časti mal problém aj Pavol Nagy. Celé dopoludnie uberal zo straty na Tomáša Fuska. Napokon cieľ nevidel.

S veľkým nasadením vošiel do zákruty Roman Koňuch na Citroene C2 R2MAX.

Pokiaľ ide o čas, asi najrýchlejší prejazd z triedy mal Martin Koiš na Forde Fiesta, pretože neriešil krízové situácie a jeho Fiesta očividne „lepila“ o asfalt.

Roman Koňuch havaroval a prišiel o zopakovanie pódiového umiestnenia z prvého dňa.
Martin Koiš bodoval v nedeľu, čím si spríjemnil sezónu čakania na silnejšiu Fiestu R2.

Fuskovi Peugeot sedel, Nagy havaroval

Z toho, čo sme videli na rely v triede 6, sa máme na čo tešiť a konkurencia je vskutku silná. Mimochodom, triedu vyhral po oba dni Tomáš Fusko na Puegeote 208 R2, ktorý od druhej rýchlostnej skúšky viedol až do konca.

Najskôr ho atakoval Roman Koňuch a následne Paľo Nagy, ktorý najmä počas druhého dňa sťahoval náskok Fuska. Následne však Nagy havaroval a na druhé miesto postúpil Maďar Hoffer na vozidle Opel Adam R2.

Z bojov o popredné miesta totiž pre haváriu vypadla aj dvojica Roman Koňuch – Zuzana Lieskovcová. O celkové tretie miesto napokon bojovali Martin Koiš na Forde a Ákos Tábori na Citroene.

V závere bol úspešnejší Maďar Tábori jazdiaci so slovenskou licenciou. V hodnotení majstrovstiev Slovenska vyhral prvý deň Fusko pred Nagyom a Koňuchom. Druhý deň vyhral opäť Fusko pred Táborim a Koišom.

Grzyb bol najrýchlejší

Celkovým víťazom Rallye Eger sa stal úradujúci Majster Slovenska Grzyb na Forde Fiesta WRC. Grzyb po prvom dni stiahol náskok Maďara Herziga, ktorý jazdí so Škodou Fabia S2000.

V hodnotení Majstrovstiev Slovenska vyhral prvý deň Melichárek pred Grzybom len o 0,6 sekundy a tretí skončil po peknom výkone Valoušek na Fabii S2000.

Všetkých príjemne prekvapil Kukučka, ktorý na prvej rely s novým Subaru Impreza WRC obsadil absolútne piate miesto.

Druhý deň našich majstrovstiev na rýchlejších tratiach vyhral s náskokom takmer pol minúty Grzyb pred Melichárkom a tretím Bérešom.

Melichárek zvíťazil v sobotu pred Grzybom o necelú sekundu.

Smutný záver inak peknej rely

Po ukončení rely pre hlavné pole veľkých majstrovstiev štartovala na rýchlostných skúškach takzvaná pohárová Rely2.

V tejto súťaži však v poslednej rýchlostnej skúške havarovalo BMW M3 posádky so štartovým číslom 289. Žiaľ spolujazdec Attila Szabó po náraze do stromu zahynul.

Jubilejný desiaty ročník tejto rely mal tú najsmutnejšiu koncovku, aká môže na rely byť. Česť jeho pamiatke!

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  4. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  5. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  6. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  10. Noc literatúry v rôznych mestách Slovenska už dnes!
  1. Do we have "Sagans" in language education?
  2. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  3. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  6. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  7. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Realitná činnosť ako podnikanie
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 22 508
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 245
  3. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 236
  4. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 10 471
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 809
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 781
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 257
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 599
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 586
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 742

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ekonóm: Penzia v 65 rokoch je len drahý spôsob, ako získať hlasy

Smer chce, aby ľudia odchádzali do penzie najneskôr v 65 rokoch. Prečo je to veľký problém, vysvetľuje pre SME odborník na dôchodky.

komentár petra tkačenka

Fico to s dôchodkami myslí vážne

Predstavme si, ako nám vymysleli dôchodkový systém v roku 1937.

KOMENTÁRE

Hrádza proti extrémizmu sa rozpadla (píše Michal Havran)

Fašisti na nič iné nečakali

EKONOMIKA

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami.

Neprehliadnite tiež

Renault zverejnil ceny športových noviniek. Koľko stojí Mégane R.S. a Twingo GT?

Cenovo sa tretia generácia rýchleho Méganu môže porovnať s Hyundaiom i30 N.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť. Štát tiež zníži pokuty a umožní rozšíriť počet staníc.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.