Nie každé auto dokáže vyčariť tak široký úsmev na tvári a takú pohodu za volantom ako Smart Fortwo.
Koncepcia individuálnej mobility s autom dlhým 2,69 metra má svoju logiku a tretia generácia Smartu Fortwo je dôkazom istého komerčného úspechu.
Ľahké nastupovanie, excelentná manévrovateľnosť, výborný výhľad a bezkonkurenčne najlepšie parkovanie urobili zo Smartu Fortwo legendu veľkomiest.
Tretia generácia prekonáva tie dve predošlé priestorom, komfortom a výbavou. Žiaľ v cenníku nie je automatická prevodovka a veľkonočnému vajíčku na kolesách chýba iskra predchodcu v zrýchlení do 70 km/h.
Asistenčné systémy, automatická klimatizácia a palubný systém dokážu dorovnať ponuku väčších áut. Tie však nie sú v meste tak obratné ako Smart Fortwo.
Aby Smart odviezol aj dlhší predmet, operadlo spolujazdca možno preklopiť dopredu.
Priznávame, že so Smartom sme sa išli previesť , aj keď to nebolo nutné. Jazdenie s ním na malom priestore je ako droga. Zatočíte volantom, a skôr než sa nazdáte, už idete naspäť.
Radšej zoberte turboV ére rozvoja preplňovaných motorov bývalo označenie „turbo“ synonymom výkonu. Napokon aj pri Smarte prvej generácie sa prepĺňanie významne podpísalo pod jeho dobré dynamické vlastnosti.
Teraz pri tretej generácii tiež odporúčame zvoliť radšej menší trojvalec 0,9 Turbo, pretože litrový trojvalec bez turba má lenivých 71 koní.
Autorádio doslova vyrástlo z prístrojového panelu a okrem bluetooth spojenia ponúka aj konektor pre USB.
Z meraní a otáčok na piatom prevodovom stupni nám vychádza, že na príčine zlej dynamiky je motor a nie prevod.
Nádejali sme sa, že litrový trojvalec, ktorý prešiel našim testom v Smarte Forfour aj v Renaulte Twingo, bude v kratšom a ľahšom Smarte Fortwo lepší.
Stokilometrovú rýchlosť dosiahol Fortwo o 1,5 sekundy rýchlejšie, ale v zrýchlení zo 70 na 100 km/h bol dokonca horší.
Pod dnom kufra je motor a povinná výbava má miesto v spodnom výklopnom veku. Na to si môže sadnúť aj stokilový človek.
Litrový trojvalec je vyslovene tupý a má na tento druh auta vysokú spotrebu. Hoci z konceptu auta ako takého budete mať úsmev na tvári, pri pohľade na priemernú spotrebu tesne pod šesť litrov úsmev zamrzne.
Máte tisíc možnostíPri troche snaženia sme sa dostali na 5,2 l/100 km avšak to je na Smart stále veľa. Dúfajme, že preplňovaný motor najvýkonnejšej verzie bude úsporný aj výkonný zároveň.
Jazda ako taká, parkovanie, prehľad vôkol a ovládanie je v Smarte Fortwo výborné a s týmto autom by bola radosť dochádzať do práce.
Kombinácia bielej a modrej vo verzii Proxy robí zo Smartu Fortwo malého Šmolka. Vyžaduje si to však neustále čistenie bielych plastov.
Smart stelesňuje ideálne auto pre vodičov, ktorí celý rok jazdia do práce osamotene a šoférovanie doteraz neobľubovali.
Smart Fortwo vie dať istotu za volantom práve slabším vodičom, ktorí majú z väčších áut fóbiu. Z tohto pohľadu nám v testovacom aute chýbala automatická prevodovka.
Nápadité, prepracované a navyše praktické ovládanie automatickej klimatizácie. Lupa na voliči stupňov pripomína ladenie starého autorádia.
Škoda, lebo Smart Fortwo ponúka obrovské množstvo kombinácií výbavy, doplnkov a farieb. Pri pohľade do katalógu nadobudnete pocit, že postavíte unikátne auto, aké nebude mať nikto.
Niektoré plasty pôsobia, akoby boli vybraté a zložené zo známeho detského vajíčka s prekvapením.
Pri používaní Smartu Fortwo máte tisíc dôvodov na úsmev a tri na zamračenú tvár: litrový motor, manuálna prevodovka a manipulácia s prednou kapotou. Onedlho prinesieme videotest väčšieho brata, Smart Forfour.
Pod plastovou prednou kapotou nie je odkladací priestor ale len nádržky na prevádzkové kvapaliny, ostrekovač a batéria.
Smart Fortwo základné parametreZnačka a model
Smart Fortwo
Verzia
Proxy 1,0
Cena modelu od/ testovací model od (eur)
10.390/10.990
Motor
(benzínový trojvalec; 999 (cm3); nad zadnou nápravou;
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
52(71)/6000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
91/2850
Typ prevodovky/počet stupňov
5 - stupňová manuálna
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
14,4 / 15,84
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
41,58
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 3. stupni
9,77
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 4. stupni
14,88
Stav tachometra (km)
3250
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
4,1/5,2-6,2
Objem palivovej nádrže (l)
60
Typ a rozmer pneumatík
Pirelli SnowControl (zimné) – 185/50/R16
Pohotovostná hmotnosť (kg)
880
Objem batožinového priestoru (l)
190/350
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
1873;2695;1663;1555