SME

Smart Fortwo potrebuje turbo a automat

Smartom by mali liečiť fóbiu so šoférovania. Miniauto pre dvoch ponúka vynikajúcu väzbu medzi vodičom a autom. Manuálna prevodovka a motor bez turba sa k Smartu nehodia.

Aby tretia generácia unikátneho mestského auta splnila svoje poslanie, má mať turbo a automatickú prevodovku.Aby tretia generácia unikátneho mestského auta splnila svoje poslanie, má mať turbo a automatickú prevodovku. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Nie každé auto dokáže vyčariť tak široký úsmev na tvári a takú pohodu za volantom ako Smart Fortwo.

Koncepcia individuálnej mobility s autom dlhým 2,69 metra má svoju logiku a tretia generácia Smartu Fortwo je dôkazom istého komerčného úspechu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľahké nastupovanie, excelentná manévrovateľnosť, výborný výhľad a bezkonkurenčne najlepšie parkovanie urobili zo Smartu Fortwo legendu veľkomiest.

Tretia generácia prekonáva tie dve predošlé priestorom, komfortom a výbavou. Žiaľ v cenníku nie je automatická prevodovka a veľkonočnému vajíčku na kolesách chýba iskra predchodcu v zrýchlení do 70 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Asistenčné systémy, automatická klimatizácia a palubný systém dokážu dorovnať ponuku väčších áut. Tie však nie sú v meste tak obratné ako Smart Fortwo.

Aby Smart odviezol aj dlhší predmet, operadlo spolujazdca možno preklopiť dopredu.

Priznávame, že so Smartom sme sa išli previesť , aj keď to nebolo nutné. Jazdenie s ním na malom priestore je ako droga. Zatočíte volantom, a skôr než sa nazdáte, už idete naspäť.

Radšej zoberte turboV ére rozvoja preplňovaných motorov bývalo označenie „turbo“ synonymom výkonu. Napokon aj pri Smarte prvej generácie sa prepĺňanie významne podpísalo pod jeho dobré dynamické vlastnosti.

Teraz pri tretej generácii tiež odporúčame zvoliť radšej menší trojvalec 0,9 Turbo, pretože litrový trojvalec bez turba má lenivých 71 koní.

SkryťVypnúť reklamu

Autorádio doslova vyrástlo z prístrojového panelu a okrem bluetooth spojenia ponúka aj konektor pre USB.

Z meraní a otáčok na piatom prevodovom stupni nám vychádza, že na príčine zlej dynamiky je motor a nie prevod.

Nádejali sme sa, že litrový trojvalec, ktorý prešiel našim testom v Smarte Forfour aj v Renaulte Twingo, bude v kratšom a ľahšom Smarte Fortwo lepší.

Stokilometrovú rýchlosť dosiahol Fortwo o 1,5 sekundy rýchlejšie, ale v zrýchlení zo 70 na 100 km/h bol dokonca horší.

Pod dnom kufra je motor a povinná výbava má miesto v spodnom výklopnom veku. Na to si môže sadnúť aj stokilový človek.

Litrový trojvalec je vyslovene tupý a má na tento druh auta vysokú spotrebu. Hoci z konceptu auta ako takého budete mať úsmev na tvári, pri pohľade na priemernú spotrebu tesne pod šesť litrov úsmev zamrzne.

SkryťVypnúť reklamu

Máte tisíc možnostíPri troche snaženia sme sa dostali na 5,2 l/100 km avšak to je na Smart stále veľa. Dúfajme, že preplňovaný motor najvýkonnejšej verzie bude úsporný aj výkonný zároveň.

Jazda ako taká, parkovanie, prehľad vôkol a ovládanie je v Smarte Fortwo výborné a s týmto autom by bola radosť dochádzať do práce.

Kombinácia bielej a modrej vo verzii Proxy robí zo Smartu Fortwo malého Šmolka. Vyžaduje si to však neustále čistenie bielych plastov.

Smart stelesňuje ideálne auto pre vodičov, ktorí celý rok jazdia do práce osamotene a šoférovanie doteraz neobľubovali.

Smart Fortwo vie dať istotu za volantom práve slabším vodičom, ktorí majú z väčších áut fóbiu. Z tohto pohľadu nám v testovacom aute chýbala automatická prevodovka.

Nápadité, prepracované a navyše praktické ovládanie automatickej klimatizácie. Lupa na voliči stupňov pripomína ladenie starého autorádia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda, lebo Smart Fortwo ponúka obrovské množstvo kombinácií výbavy, doplnkov a farieb. Pri pohľade do katalógu nadobudnete pocit, že postavíte unikátne auto, aké nebude mať nikto.

Niektoré plasty pôsobia, akoby boli vybraté a zložené zo známeho detského vajíčka s prekvapením.

Pri používaní Smartu Fortwo máte tisíc dôvodov na úsmev a tri na zamračenú tvár: litrový motor, manuálna prevodovka a manipulácia s prednou kapotou. Onedlho prinesieme videotest väčšieho brata, Smart Forfour.

Pod plastovou prednou kapotou nie je odkladací priestor ale len nádržky na prevádzkové kvapaliny, ostrekovač a batéria.

Smart Fortwo základné parametreZnačka a model

Smart Fortwo

Verzia

Proxy 1,0

Cena modelu od/ testovací model od (eur)

10.390/10.990

Motor

(benzínový trojvalec; 999 (cm3); nad zadnou nápravou;

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

52(71)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

91/2850

Typ prevodovky/počet stupňov

5 - stupňová manuálna

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

14,4 / 15,84

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,58

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 3. stupni

9,77

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 4. stupni

14,88

Stav tachometra (km)

3250

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,1/5,2-6,2

Objem palivovej nádrže (l)

60

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SnowControl (zimné) – 185/50/R16

Pohotovostná hmotnosť (kg)

880

Objem batožinového priestoru (l)

190/350

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

1873;2695;1663;1555

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 090
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 580
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 995
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 352
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 776
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 104
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 954
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 516
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  7. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 284
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 785
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 12 838
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 9 340
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 722
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 399
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 009
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 861
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu