Nová Kia Sorento mala podľa vyjadrení výrobcu priniesť kvalitnejšie materiály a posunúť latku luxusu Kie na vyššiu úroveň.
Prvý pohľad na novú generáciu zvonku však žiadne revolučné zmeny neukazuje. Skôr by sme jej hádali menšiu modernizáciu s doladením niektorých detailov a nie nástup novej generácie.
Dizajnéri dali Sorentu výraznejšiu prednú masku, nové svetlá vpredu aj vzadu a zmenili niekoľko ďalších drobností. V interiéri je zmena citeľnejšia. Tu môžeme súhlasiť s vyjadrením Kie o kvalitnejších materiáloch aj o posune smerom k luxusu.
Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, pocitovo je na tom nové Sorento voči predchodcovi lepšie. Subjektívnemu pocitu veľmi pomáhal dojem z jazdy.
Prevodovka si rozumie s motorom
Pod kapotou testovaného vozidla sa nachádzal dieselový agregát 2,2 CRDi. Iná alternatíva zatiaľ na Slovensku v ponuke nie je. My sme ho vyskúšali v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Motor v praxi potvrdil papierové údaje v oblasti výkonu a dynamiky. Nástup maximálneho krútiaceho momentu 441 Nm už pri 1750 otáčkach zlepšuje reakciu Sorenta na plyn. To sa oproti predchodcovi nezmenilo.
Interiér má množstvo spoločných znakov s predchodcom, ale kvalitou materiálov a spracovaním je na tom určite lepšie. FOTO: Rastislav Chvála
Prevodovka podrží prevodový stupeň aj pri výraznejšom zatlačení plynového pedála. Správnosť takéhoto nastavenia prevodovky potvrdili aj naše merania pružnosti motora.
Zrýchlenie zo 70 km/h na 100 km/h totiž Kia zvládla za kratší čas na štvrtom prevodovom stupni a nie na treťom, ako to býva bežné v prípade šesťstupňových prevodoviek. Očakávanú spotrebu 6,7 l nepovažujeme za reálnu. Bližšie k realite je údaj mierne nad osem litrov.
Zvuk pohonnej jednotky preniká do kabíny v oveľa menšej miere. To isté platí aj o hluku od podvozku a musíme konštatovať, že kultúra jazdy išla v prípade Kie výrazne hore.
Pod dvojitým dnom sa nachádzajú veľké, reálne využiteľné odkladacie priestory. FOTO: Rastislav Chvála
Terén mu nevonia
V ľahkom teréne a so všetkými kolesami na zemi si Sorento poradí. Akonáhle sa podmienky zhoršujú, vypláva na povrch jeho civilnejší charakter.
Pri krížení náprav zvláda základnú úlohu a po krátkom trápení sa pohne, aj keď má dve kolesá vo vzduchu.
Hlavným problémom je v určitých prípadoch principiálne zlé správanie pohonu všetkých kolies. Najlepšie to dokumentovala situácia, keď sme Sorento doslova utopili v mokrom a hlbokom snehu.
Neočakávali sme, že sa dvojtonové SUV dostane z tejto situácie bez lopaty alebo cudzej pomoci. Prekvapilo nás však správanie pohonu oboch náprav, pretože aj po zamknutí rozdelenia krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu sa v snehu točilo len jedno koleso.
V hlbokom snehu ostalo Sorento zaseknuté. Naprázdno sa pretáčalo len ľavé predné koleso, ostatné stáli. FOTO: Rastislav Chvála
Kvalitou podvozka prekvapilo
Na ceste je Sorento až prekvapivo suverénne. Komfortný podvozok výborne filtruje vlny a aj na väčších nerovnostiach ostáva auto dobre ovládateľné.
Hmotnosť takmer dve tony necítiť v zákrutách až tak, akoby sme čakali. Auto sa síce nakloní, ale ochotne zahne podľa želania vodiča. Správnym návodom pre dynamickú jazdu so Sorentom je pomalší nájazd, opretie sa o gumy a následná akcelerácia s využitím pohonu všetkých kolies.
Sorento nás potešilo celkovou kultúrou jazdy, výrazne lepším odhlučnením a najmä dobrým podvozkom.
Vo Full HD si môžete video pozrieť tu.
Zobrazenie bezprostredného okolia vozidla pomocou štyroch kamier sa kvalitou približuje prémiovým autám. FOTO: Rastislav Chvála
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Kia Sorento
Verzia
2.2 CRDi
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
36 000/41 000/47 690
Motor
diesel; štvorvalec; objem 2199 cm3; priame vysokotlakové vstrekovanie paliva common rail
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
147(200)/3800
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
441/1750-2750
Typ prevodovky/počet stupňov
Automat/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
9,6/9,69
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
45,98
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,6 na treťom prevodovom stupni
4,52 na štvrtom prevodovom stupni
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1600 na 6. prevodovom stupni
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2250 na 6. prevodovom stupni
Stav tachometra (km)
2800
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
6,7/8,2
Objem palivovej nádrže (l)
71
Typ a rozmer pneumatík
Nokian WR SUV 3 235/55 R19
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1917/593
Objem batožinového priestoru (l)
660/1732
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2780; 4780; 1890; 1690
Motor
krútiaci moment dostupný od nízkych otáčok napomáha dobrej reakcii auta na stlačenie akcelerátora;
Prevodovka
výborne využíva danosti motora ťahať od nízkych otáčok, radí v správny moment a relatívne rýchlo
Podvozok
v prípade naladenia podvozku sme zaznamenali najväčší medzigeneračný posun; zvláda dynamickú jazdu aj na horšej ceste; dobre sa vyrovnáva s priečnymi nerovnosťami, o čom svedčí aj excelentné zvládnutie menších skokov; má lepšie odhlučnenie - na záplatách a drobných mestských jamách je významne tichší v porovnaní s predchodcom; podvozok sa nebojíme označiť slovom prémiový
Interiér
interiér pôsobí oveľa hodnotnejšie, ako sme u Kie zvyknutí; okrem kvalitných materiálov potešili aj dobre navrhnuté odkladacie priestory
Posed vodiča a výhľad
dobrý posed, výhľad šikmo dopredu obmedzuje A-stĺpik so zrkadlom
Ovládanie palubného systému/navigácie
kombinácia dotykového displeja a mechanických tlačidiel v jeho okolí
Jazyk auta/navigácie
SVK/SVK
Grafika displejov a zobrazovanie
dobrá grafika
Predné svetlá technika a účinok
adaptívne xenónové svetlomety/ výborný účinok a príjemné farba svetla, dobre osvetľuje aj miesta za krajnicou
Odomykanie/vstup do auta
bezkľúčový systém s tlačidlom na kľučke
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
nízke vnútorné prahy; vzadu je rovná podlaha
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
elektrické vpredu; vzadu posuvné s nastaviteľným sklonom operadla
Sklápanie operadiel v druhom rade
z kabíny do jednej roviny s vrchnou časťou dvojitého dna; všetky tri sedadlá sklápateľné aj osobitne
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
veľké odkladacie priestory pod dvojitým dnom kufra
Rezervné koleso - prístup
rovnako ako v predchádzajúcej generácii vzadu na podvozku
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
ostrekovač je široký a dobre dostupný, predná kapota má plynovú vzperu; dverami s tesniacou gumou prekryté prahy sa udržia zaručene čisté; klasické veko nádrže
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
Kia Sorento
BMW X5
nakladacia hrana von (mm)
780
795
nakladacia hrana dnu (mm)
0 voči dvojitému dnu
šírka kufra min./maximálna (mm)
1065/1350
1095/1250
výška kufra po roletu (mm)
445
445
nakladací otvor výška/šírka(mm)
845/1165
910/1100
dĺžka kufra min./max (mm)
1135/2045
1110/1750
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm)
1510
1415
šírka v lakťoch vpredu (mm)
1570
1445
výška na hlavu šofér max. (mm)
990
1010
dĺžka sedáku šofér (mm)
510
555
šírka v ramenách vzadu (mm)
1440
1365
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1540
1490
výška krajné sedadlá (mm)
930
975
výška stredné sedadlo (mm)
925
975
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
470/420
500/500