SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Nové Sorento spravilo výrazný skok vpred

Nižší hluk v kabíne a hlavne výborný podvozok posúvajú Sorento výrazne dopredu. V teréne sa nezlepšilo.

Nová Kia Sorento mala podľa vyjadrení výrobcu priniesť kvalitnejšie materiály a posunúť latku luxusu Kie na vyššiu úroveň.

Prvý pohľad na novú generáciu zvonku však žiadne revolučné zmeny neukazuje. Skôr by sme jej hádali menšiu modernizáciu s doladením niektorých detailov a nie nástup novej generácie.

Dizajnéri dali Sorentu výraznejšiu prednú masku, nové svetlá vpredu aj vzadu a zmenili niekoľko ďalších drobností. V interiéri je zmena citeľnejšia. Tu môžeme súhlasiť s vyjadrením Kie o kvalitnejších materiáloch aj o posune smerom k luxusu.

Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, pocitovo je na tom nové Sorento voči predchodcovi lepšie. Subjektívnemu pocitu veľmi pomáhal dojem z jazdy.

Prevodovka si rozumie s motorom

Pod kapotou testovaného vozidla sa nachádzal dieselový agregát 2,2 CRDi. Iná alternatíva zatiaľ na Slovensku v ponuke nie je. My sme ho vyskúšali v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Motor v praxi potvrdil papierové údaje v oblasti výkonu a dynamiky. Nástup maximálneho krútiaceho momentu 441 Nm už pri 1750 otáčkach zlepšuje reakciu Sorenta na plyn. To sa oproti predchodcovi nezmenilo.

Interiér má množstvo spoločných znakov s predchodcom, ale kvalitou materiálov a spracovaním je na tom určite lepšie. FOTO: Rastislav Chvála

Prevodovka podrží prevodový stupeň aj pri výraznejšom zatlačení plynového pedála. Správnosť takéhoto nastavenia prevodovky potvrdili aj naše merania pružnosti motora.

Zrýchlenie zo 70 km/h na 100 km/h totiž Kia zvládla za kratší čas na štvrtom prevodovom stupni a nie na treťom, ako to býva bežné v prípade šesťstupňových prevodoviek. Očakávanú spotrebu 6,7 l nepovažujeme za reálnu. Bližšie k realite je údaj mierne nad osem litrov.

Zvuk pohonnej jednotky preniká do kabíny v oveľa menšej miere. To isté platí aj o hluku od podvozku a musíme konštatovať, že kultúra jazdy išla v prípade Kie výrazne hore.

Pod dvojitým dnom sa nachádzajú veľké, reálne využiteľné odkladacie priestory. FOTO: Rastislav Chvála

Terén mu nevonia

V ľahkom teréne a so všetkými kolesami na zemi si Sorento poradí. Akonáhle sa podmienky zhoršujú, vypláva na povrch jeho civilnejší charakter.

Pri krížení náprav zvláda základnú úlohu a po krátkom trápení sa pohne, aj keď má dve kolesá vo vzduchu.

Hlavným problémom je v určitých prípadoch principiálne zlé správanie pohonu všetkých kolies. Najlepšie to dokumentovala situácia, keď sme Sorento doslova utopili v mokrom a hlbokom snehu.

Neočakávali sme, že sa dvojtonové SUV dostane z tejto situácie bez lopaty alebo cudzej pomoci. Prekvapilo nás však správanie pohonu oboch náprav, pretože aj po zamknutí rozdelenia krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu sa v snehu točilo len jedno koleso.

V hlbokom snehu ostalo Sorento zaseknuté. Naprázdno sa pretáčalo len ľavé predné koleso, ostatné stáli. FOTO: Rastislav Chvála

Kvalitou podvozka prekvapilo

Na ceste je Sorento až prekvapivo suverénne. Komfortný podvozok výborne filtruje vlny a aj na väčších nerovnostiach ostáva auto dobre ovládateľné.

Hmotnosť takmer dve tony necítiť v zákrutách až tak, akoby sme čakali. Auto sa síce nakloní, ale ochotne zahne podľa želania vodiča. Správnym návodom pre dynamickú jazdu so Sorentom je pomalší nájazd, opretie sa o gumy a následná akcelerácia s využitím pohonu všetkých kolies.

Sorento nás potešilo celkovou kultúrou jazdy, výrazne lepším odhlučnením a najmä dobrým podvozkom.

Vo Full HD si môžete video pozrieť tu.

Zobrazenie bezprostredného okolia vozidla pomocou štyroch kamier sa kvalitou približuje prémiovým autám. FOTO: Rastislav Chvála

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Sorento

Verzia

2.2 CRDi

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

36 000/41 000/47 690

Motor

diesel; štvorvalec; objem 2199 cm3; priame vysokotlakové vstrekovanie paliva common rail

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

147(200)/3800

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

441/1750-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

Automat/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

9,6/9,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

45,98

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,6 na treťom prevodovom stupni

4,52 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1600 na 6. prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2250 na 6. prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

2800

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,7/8,2

Objem palivovej nádrže (l)

71

Typ a rozmer pneumatík

Nokian WR SUV 3 235/55 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1917/593

Objem batožinového priestoru (l)

660/1732

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2780; 4780; 1890; 1690

Motor

krútiaci moment dostupný od nízkych otáčok napomáha dobrej reakcii auta na stlačenie akcelerátora;

Prevodovka

výborne využíva danosti motora ťahať od nízkych otáčok, radí v správny moment a relatívne rýchlo

Podvozok

v prípade naladenia podvozku sme zaznamenali najväčší medzigeneračný posun; zvláda dynamickú jazdu aj na horšej ceste; dobre sa vyrovnáva s priečnymi nerovnosťami, o čom svedčí aj excelentné zvládnutie menších skokov; má lepšie odhlučnenie - na záplatách a drobných mestských jamách je významne tichší v porovnaní s predchodcom; podvozok sa nebojíme označiť slovom prémiový

Interiér

interiér pôsobí oveľa hodnotnejšie, ako sme u Kie zvyknutí; okrem kvalitných materiálov potešili aj dobre navrhnuté odkladacie priestory

Posed vodiča a výhľad

dobrý posed, výhľad šikmo dopredu obmedzuje A-stĺpik so zrkadlom

Ovládanie palubného systému/navigácie

kombinácia dotykového displeja a mechanických tlačidiel v jeho okolí

Jazyk auta/navigácie

SVK/SVK

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

adaptívne xenónové svetlomety/ výborný účinok a príjemné farba svetla, dobre osvetľuje aj miesta za krajnicou

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový systém s tlačidlom na kľučke

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

nízke vnútorné prahy; vzadu je rovná podlaha

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

elektrické vpredu; vzadu posuvné s nastaviteľným sklonom operadla

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny do jednej roviny s vrchnou časťou dvojitého dna; všetky tri sedadlá sklápateľné aj osobitne

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

veľké odkladacie priestory pod dvojitým dnom kufra

Rezervné koleso - prístup

rovnako ako v predchádzajúcej generácii vzadu na podvozku

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

ostrekovač je široký a dobre dostupný, predná kapota má plynovú vzperu; dverami s tesniacou gumou prekryté prahy sa udržia zaručene čisté; klasické veko nádrže

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

Kia Sorento BMW X5

nakladacia hrana von (mm)

780

795

nakladacia hrana dnu (mm)

0 voči dvojitému dnu

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

1065/1350

1095/1250

výška kufra po roletu (mm)

445

445

nakladací otvor výška/šírka(mm)

845/1165

910/1100

dĺžka kufra min./max (mm)

1135/2045

1110/1750

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1510

1415

šírka v lakťoch vpredu (mm)

1570

1445

výška na hlavu šofér max. (mm)

990

1010

dĺžka sedáku šofér (mm)

510

555

šírka v ramenách vzadu (mm)

1440

1365

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1540

1490

výška krajné sedadlá (mm)

930

975

výška stredné sedadlo (mm)

925

975

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

470/420

500/500

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 187
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 008
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 858
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 185
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 740
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 658
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 507
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 406
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 404
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

6 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

3 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

7 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan