Citroen C4 Cactus sme vyskúšali už s benzínovým aj s dieselovým motorom, ale vždy len v kombinácii s automatizovanou prevodovkou, ktorá vedela miestami pokaziť pocit z inak zaujímavého auta.
Teraz nastal čas na krátky test modelu s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a s benzínovým agregátom 1,2 PureTech 82 a jej spätné porovnanie s ostatnými verziami.
Prvá zmena nám udrela do očí ešte pred samotným naštartovaním. Predné sedadlá neboli na pohľad spojené do jednej lavice, ako sa to zdá v prípade verzie s automatom. Nutnosť niekde osadiť radiacu páku ich rozdelila na dve samostatné kreslá.
Riešenie s ich spojením a usporiadaním do jednej roviny nám vôbec nechýbalo, pretože v skutočnosti sú aj v prípade automatickej prevodovky oddelené a neprináša to žiadny praktický význam. Je to len dizajnová záležitosť. Interiér si inak zachoval svoj osobitý ráz.
Manuál nevyniká presnosťouPočas jazdy nám manuálna prevodovka uľahčila zvládanie mnohých dopravných situácií. Pohnutie z križovatky, rozjazd do kopca, ale aj parkovanie patrí medzi úkony, ktoré sa s manuálom v prípade modelu Cactus zvládajú ľahšie.
Samotná kulisa radiacej páky nepatrí medzi najkratšie a najpresnejšie. Nie je zlá, ale do nemeckej precíznosti jej ešte niečo chýba.
Pritom presnosť radenia nie je otázkou zložitej technológie. Je to dávno vymyslené, ale Francúzom asi viac záleží na dizajne a komforte, a tak dostanete radšej množstvo netradičných dizajnových prvkov, sedadlá pripomínajúce domáce kreslo a pohodlný podvozok.
Predné sedadlá už opticky netvoria jednu lavicu, ale sú oddelené klasickým stredovým tunelom.
Zrýchlenie zodpovedá výkonuLepšie je na tom prevodovka, pokiaľ sa pozrieme na odstupňovanie jednotlivých prevodových stupňov.
V meste tak môžete jazdiť s výkonom 60 kW svižne a za volantom Cactusu zvládnete aj predbiehanie. Treba sa naň dopredu pripraviť, pretože motoru chýba výkonová rezerva.
Šprint z pokoja na 100 km/h za telemetriou nameraný čas 13,69 s neradí Cactus medzi rýchle autá, ale dá sa s tým fungovať. Pružnosť motora zodpovedá jeho výkonu. Zrýchlenie na treťom prevodovom stupni zo 70 km/h na 100 km/h sme zvládli za 6,7 s.
Pri predbiehaní je nutné využiť potenciál agregátu naplno, a ak sa rovnako ako my nevyhnete diaľniciam, jeho spotreba môže stúpnuť na 6,3 l.
Interiér verzie s manuálnou prevodovkou si zachoval svoj ráz a netradičné riešenia ako airbag spolujazdca zabudovaný pri clone, či výklopné zadné okná.
Keď porovnáme správanie nami vyskúšaných verzií, tak na posledné miesto radíme benzínovú verziu s automatizovanou prevodovkou. Táto kombinácia nefunguje podľa našich predstáv.
Robotizovaná prevodovka si podstatne lepšie rozumela s dieselovou pohonnou jednotkou eHDI 92 (68 kW). Pri predbiehaní nepodraďovala v takej miere a motor sa mohol oprieť o krútiaci moment 230 Nm.
V konečnom dôsledku bolo predbiehanie rýchlejšie a bezpečnejšie. Prevodovka sa však stále nevyhla pomalším reakciám.
V prípade Cactusu by sme určite volili manuálnu prevodovku, malý benzínový motor a nižšiu úroveň výbavy. Vtedy sa auto najviac približuje k tomu, čo Citroen pred jeho uvedením sľuboval, teda k jednoduchému, ale netradičnému ľudovému autu.
Citroen Cactus 1,6 HDi Ako poslednú sme vyskúšali naftovú verziu v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Predviedla nám dobrú kombináciu farieb.
Vyhovovala nám jej príjemná poťahová látka na sedadlách a zaujala pekná dekorácia na skrinke pred spolujazdcom. Motor 1,6 HDi má veľmi rýchly štart stop systém, ale horšiu reakciu na plynový pedál najmä pod hranicou 2000 otáčok.
Veľkým pozitívom je spotreba na úrovni 4,6 litra. Pri dynamickej a nehospodárnej jazde sme neprekročili úroveň 5,5 litra nafty na 100 km. Od užitočného auta by sme čakali lepší koberec v kufri, tento sa ťažko čistí.
Päťstupňová manuálna prevodovka má dobre navrhnuté prevody. V dopravnej zápche obsiahnete na jednom prevodovom stupni široké spektrum rýchlosti. Sprevodovanie vyhovuje aj pre dlhé jazdy. Chod radiacej páky nepatrí medzi najpresnejšie.
S dieselom sme jazdili po naozaj zlých cestách, a napriek ťažšiemu motoru vpredu, auto na väčších nerovnostiach neprepružovalo. Podvozok sa lepšie vysporiada s väčšími nerovnosťami. Na asfaltových záplatách a iných menších nerovnostiach sa zadok natriasa.
Cactus si z pôvodného zámeru byť autom na každý deň zachoval dobrú svetlú výšku, krátke previsy a komfort na zlých cestách. Mínusom je slabá reakcia na plyn, pozitívom sedadlá, ktoré nás presvedčili o svojom komforte najmä počas dvoch dní, keď sme sa spoza volantu testovaného Cactusu prakticky nepohli.
Spotreba naftovej verzie sa zmestila do 5,5 litra paliva na 100 km aj pri nehospodárnom štýle jazdy.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Citroen C4 Cactus
Verzia
FEEL PureTech 82
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
12 290/13 420/13 890 (akciová cena)
Motor
zážihový s viacbodovým vstrekovaním; objem: 1199 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
60(82)/5750
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
118/2750
Typ prevodovky/počet stupňov
manuál/5
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
12,8-14,5/13,69
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
44,43 (na vlhkom asfalte)
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
6,7 na treťom prevodovom stupni
8,92 na štvrtom prevodovom stupni
Presnosť tachometra pri 50/90/130 km/h
46/85/125
Stav tachometra (km)
4500
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
4,6/6,3
mesto: 5,6/6,9
diaľnica 6,7
mimo mesta 4,0/5,2
Objem palivovej nádrže (l)
50
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
638
Typ a rozmer pneumatík
Kormoran Snowpro 205/55 r16
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1145/1500
Objem batožinového priestoru (l)
348
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2595; 4157; 1729;1480
Motor
na bežné jazdenie stačí a dá sa s ním aj predbiehať, ale chýba mu výkonová rezerva; v meste je v spojení s manuálnou prevodovkou živý; horšie odhlučnenie zvukov od výfuku - v určitom spektre otáčok rezonuje
Prevodovka
dlhšie dráhy radiacej páky, ktorá nevyniká nemeckou presnosťou
Podvozok
pohodlný a celkom dobre odhlučnený; v meste zaregistrujete prejazd po drobných nerovnostiach, s väčšími jamami a priečnymi vlnami si poradí dobre
Interiér
zachováva si ráz ako vo verzii s automatom – stále ostáva jedinečný a iný, vymyká sa súčasným trendom; nechýba nám spojenie predných sedadiel do jednej lavice, tak ako to naoko pôsobí v prípade verzie s automatickou prevodovkou; chýba odkladací priestor na pohár
Posed vodiča a výhľad
príjemné sedadlá sú skôr komfortné ako športové; výhľad dozadu je obmedzený pre vysoko položené a nízke zadné sklo
Ovládanie palubného systému
pomocou dotykového displeja – nepatrí medzi najpraktickejšie riešenia
Jazyk auta/navigácie
svk/nebola vo výbave testovaného modelu
Grafika displejov a zobrazovanie
dobrá grafika
Predné svetlá technika a účinok
halogén, dobre osvetľuje kraje vozovky
Odomykanie/vstup do auta
diaľkové centrálne ovládanie
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia
Sklápanie operadiel v druhom rade
sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
vysoká nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu
Rezervné koleso - prístup
plnohodnotná rezerva
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom