SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Smart Forfour sa len tak ľahko neprevráti

Veselé a obratné auto nám na ľade oživilo spomienky na škodovky so zadným pohonom. Výbavou a technikou je to však úplne iný a nový svet.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Táto generácia Smartu pre štyroch pokračuje v štýle značky, ktorá vyrába obratné a trochu iné autá. Najzásadnejší rozdiel oproti nedávno testovanému Smartu Fortwo je v počte miest na sedenie.

Štvormiestne auto tejto kategórie je pre našinca ľahšie stráviteľná verzia ako dvojmiestny Smart.

V teste sme však zabudli na typicky slovenskú šablónu výberu auta a hľadali sme v ňom prednosti. Napríklad schopnosť zdolávať úzke uličky v kopcoch pokryté ľadom.

Motor vzadu jazde prospieva

Koncepcia s motorom vzadu a ľahkou prednou nápravou prospieva jazdným vlastnostiam. Zadok sedí pevne na ceste a predok prekvapujúco dobre vedie stopu.

Dokonca Smart dobre zatáča aj na ľade, pretože posádka je posunutá smerom k prednej náprave, aby ju zaťažila.

Výhodu motorom zaťaženej zadnej nápravy, ktorá nepotrebuje kolesá natáčať, cítiť pri rovnomernom ťahu v zasneženom kopci.

Z užívateľského uhla pohľadu je Smart Forfour extrémne ľahko ovládateľné auto, s dobrou trakciu na snehu aj bez pohonu všetkých kolies.

Podobne ako sesterské Twingo má bezkonkurenčný polomer otáčania, s ktorým sa na bežnej ceste bez potreby cúvania zvrtnete späť.

Motor je doslova utopený medzi zadnými kolesami, čo citeľne znižuje ťažisko inak vysokého auta. Kým vyslovene o niečo nezakopnete, tak to auto neprevrátite.

Pracuje pod povrchom

Smart kontrolovaný prvkami aktívnej bezpečnosti stráži jazdu a presne napĺňa to, čo sa od neho očakáva: jednoduché ovládanie aj s minimom vodičských skúseností.

Milovníka jazdy auto nenadchne ani na ľade, pretože najnovšia generácia stabilizačného systému ESP stráži každý pohyb auta. Dovolí však zadným kolesám primeraný preklz na udržanie rýchlosti.

Stabilizačný systém dokonca chráni špeciálne pred vplyvom bočného vetra. Smart pripravili na to, že dnes sa vodiči hrajú s telefónom aj v mestskej premávke. Preto Smart upozorňuje na nebezpečne malý odstup medzi autami.

Niekedy asistenčný systém pracuje v aute už v strmšej zákrute do kopca alebo z kopca, hoci nebadáte kritickú situáciu.

O koňoch a automate to platí stále

Smart Forfour robí šoférovanie ľahkým, a to je jeho hlavná výhoda. Podľa našich skúseností sa s týmto autom naučí jazdiť aj starší človek alebo ten, kto berie šoférovanie ako nevyhnutnosť a nie vášeň.

Preto by mohlo byť v litrovom motore viac koní a automatická prevodovka. Testovali sme verziu s výkonom 52 kW, ktorá má pokoriť stovku za 15,1 sekundy.

Reálne to bolo za 17,1 sekundy a aj v pružnosti Smart "lámal" rekordy v našich meraniach. Môžeme to akceptovať s tým, že v mestách ku klasickému predchádzaniu ako na cestách prvej triedy v podstate nedochádza.

Má aj lacnejšiu alternatívu

Keď pozriete na cenu testovanej verzie Edition#1, ktorá stojí s príplatkovou výbavou, strešným oknom a všetkým, čo sa sem dá objednať, okolo 17 000 eur, určite nad Smartom zlomíte palicu.

Základná cena modelu 10.990 vyzerá prijateľnejšie. Na záver môžeme zopakovať nevýhodu zložitej manipulácie s prednou kapotou.

Chýbajúci odkladací priestor vpredu nahrádza priestrannejší interiér, komfortné sedenie a dobre vyriešené odkladacie priestory.

Koncepcia auta stojí na bezkonkurenčných manévrovacích schopnostiach a naozaj veľkom uhle otvárania dverí. Tým je prístup do auta veľmi ľahký aj pre starších ľudí.

Na základe testu odporúčame silnejší motor s turbom a skúšobnú jazdu. Toto auto si získava najmä pocitom z jazdy a nie cenou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 417
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 705
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 833
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 787
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 572
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 513
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keď začal boj s extrémizmom prinášať výsledky, prokuratúra ho ide oslabiť

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.

Koronavírus: V Česku pribudlo takmer 10-tisíc nových prípadov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 226-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 637 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.