Táto generácia Smartu pre štyroch pokračuje v štýle značky, ktorá vyrába obratné a trochu iné autá. Najzásadnejší rozdiel oproti nedávno testovanému Smartu Fortwo je v počte miest na sedenie.
Štvormiestne auto tejto kategórie je pre našinca ľahšie stráviteľná verzia ako dvojmiestny Smart.
V teste sme však zabudli na typicky slovenskú šablónu výberu auta a hľadali sme v ňom prednosti. Napríklad schopnosť zdolávať úzke uličky v kopcoch pokryté ľadom.
Motor vzadu jazde prospieva
Koncepcia s motorom vzadu a ľahkou prednou nápravou prospieva jazdným vlastnostiam. Zadok sedí pevne na ceste a predok prekvapujúco dobre vedie stopu.
Dokonca Smart dobre zatáča aj na ľade, pretože posádka je posunutá smerom k prednej náprave, aby ju zaťažila.
Výhodu motorom zaťaženej zadnej nápravy, ktorá nepotrebuje kolesá natáčať, cítiť pri rovnomernom ťahu v zasneženom kopci.
Z užívateľského uhla pohľadu je Smart Forfour extrémne ľahko ovládateľné auto, s dobrou trakciu na snehu aj bez pohonu všetkých kolies.
Podobne ako sesterské Twingo má bezkonkurenčný polomer otáčania, s ktorým sa na bežnej ceste bez potreby cúvania zvrtnete späť.
Motor je doslova utopený medzi zadnými kolesami, čo citeľne znižuje ťažisko inak vysokého auta. Kým vyslovene o niečo nezakopnete, tak to auto neprevrátite.
Pracuje pod povrchom
Smart kontrolovaný prvkami aktívnej bezpečnosti stráži jazdu a presne napĺňa to, čo sa od neho očakáva: jednoduché ovládanie aj s minimom vodičských skúseností.
Milovníka jazdy auto nenadchne ani na ľade, pretože najnovšia generácia stabilizačného systému ESP stráži každý pohyb auta. Dovolí však zadným kolesám primeraný preklz na udržanie rýchlosti.
Stabilizačný systém dokonca chráni špeciálne pred vplyvom bočného vetra. Smart pripravili na to, že dnes sa vodiči hrajú s telefónom aj v mestskej premávke. Preto Smart upozorňuje na nebezpečne malý odstup medzi autami.
Niekedy asistenčný systém pracuje v aute už v strmšej zákrute do kopca alebo z kopca, hoci nebadáte kritickú situáciu.
O koňoch a automate to platí stále
Smart Forfour robí šoférovanie ľahkým, a to je jeho hlavná výhoda. Podľa našich skúseností sa s týmto autom naučí jazdiť aj starší človek alebo ten, kto berie šoférovanie ako nevyhnutnosť a nie vášeň.
Preto by mohlo byť v litrovom motore viac koní a automatická prevodovka. Testovali sme verziu s výkonom 52 kW, ktorá má pokoriť stovku za 15,1 sekundy.
Reálne to bolo za 17,1 sekundy a aj v pružnosti Smart "lámal" rekordy v našich meraniach. Môžeme to akceptovať s tým, že v mestách ku klasickému predchádzaniu ako na cestách prvej triedy v podstate nedochádza.
Má aj lacnejšiu alternatívu
Keď pozriete na cenu testovanej verzie Edition#1, ktorá stojí s príplatkovou výbavou, strešným oknom a všetkým, čo sa sem dá objednať, okolo 17 000 eur, určite nad Smartom zlomíte palicu.
Základná cena modelu 10.990 vyzerá prijateľnejšie. Na záver môžeme zopakovať nevýhodu zložitej manipulácie s prednou kapotou.
Chýbajúci odkladací priestor vpredu nahrádza priestrannejší interiér, komfortné sedenie a dobre vyriešené odkladacie priestory.
Koncepcia auta stojí na bezkonkurenčných manévrovacích schopnostiach a naozaj veľkom uhle otvárania dverí. Tým je prístup do auta veľmi ľahký aj pre starších ľudí.
Na základe testu odporúčame silnejší motor s turbom a skúšobnú jazdu. Toto auto si získava najmä pocitom z jazdy a nie cenou.