
Foto – archív
Raz to nastane aj u nás: dopyt po malých autách s automatickými prevodovkami. Výhody sú v každodennej mestskej premávke evidentné. Plus parkovanie, rozbiehanie do kopca. Záujem o kompaktné sedany, teda autá „s kufrom“, je typický pre menej rozvinuté trhy. V Rakúsku sedanov jazdí 9 percent, kombi 23 percent, hatchbackov 68 percent. V Českej republike je sedanov tiež 9 percent.
Exteriér: sedan nevznikol jednoduchým pridaním zadnej časti, nový je zadný stĺpik C prechádzajúci do zadného blatníka. Ďalšie tvarovo nové časti: strecha, zadné čelo, zadné okno, veko batožinového priestoru. Dizajn príjemný, bočné línie s náznakom klinovitého tvaru, zadná časť mierne zvýšená – s odtrhovou hranou batožinového veka tvoriacou nenápadný spojler. Predná časť totožná s päťdverovou a kombi verziou. Dĺžka 4222 mm, kapacita batožinového priestoru 438 l (hodná aj strednej triedy). V štandardnej výbave delené sklápacie zadné sedadlá, maximálna ponuka prepravného priestoru 789 litrov.
Interiér: testovaný automobil s dobrou výbavou, oku lahodiaca kombinácia poťahov čierna/červená, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant aj sedadlo vodiča. Vonkajšie spätné zrkadlá a bočné okná vpredu ovládané elektricky. Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním. Všetky ovládacie prvky v dosahu vodiča, jednoznačná funkcia, odkladacie možnosti na štandardnej úrovni, početné priehradky na drobné predmety.
Ergonómia: dobré ovládanie obslužných prvkov, prehľadne usporiadané prístroje, bezproblémové ovládanie automobilu aj v meste, vďaka sériovému posilňovaču riadenia a automatickej prevodovke.
Motor: s automatickou prevodovkou sa dodáva motor 1,4 16V, 55 kW (75 k). Spolu ponúkajú solídne dynamické parametre, automobil sa rozbieha svižne a plynulo od nízkych otáčok.
Prevodovka: štvorstupňová automatická (bez možnosti manuálneho „radenia“), dobre zladená s motorom, zmena prevodových stupňov bez šklbnutí, ochotne podradí pri zošliapnutí plynu.
Bezpečnosť: štyri hviezdičky v testoch Euro NCAP, bezpečná kabína, dva airbagy. Trojbodové bezpečnostné pásy na krajných sedadlách, štyri opierky hlavy, výborne vyladený podvozok s dostatočnou bezpečnostnou rezervou.
Záver: Fabia sedan v testovanej verzii je dobrým automobilom s príťažlivým vzhľadom, kvalitným dielenským spracovaním, bezpečný a jednoducho ovládateľný. Spotreba paliva sa počas testu (údaj palubného počítača) udržala na hranici 8,0 l, v meste do 9,3 l a mimo do 6,9 l/100 km. Spôsob jazdy: bez extrémov. Škoda Fabia 1,4 16V s automatickou prevodovkou je dobrým spoločníkom pre tých, ktorých neláka neustále radiť prevodové stupne, neprekážajú im o málo horšie šprintérske schopnosti a za komfort ovládania sú ochotní priplatiť rozdiel v spotrebe a cene prevodovky. Pri normálnom jazdení sa to jednoznačne vyplatí.
JOZEF BENÍČEK