Už viac ako mesiac je na Slovensku v predaji model Vitara. V našom redakčnom teste sme vyskúšali jej dve verzie, dieselovú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a benzínovú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Veľkostne si Vitaru netreba mýliť s Grand Vitarou, na ktorú sme boli zvyknutí. Skôr ju radíme medzi modely SX4 a S-Cross.
Vzhľadom bodovala
Vitara môže niekomu svojím vzhľadom evokovať menší Range Rover, v každom prípade sme nečakali taký veľký záujem okolia o tento model. A nebolo to len o zvedavosti, Suzuki podľa bezprostredných reakcií svojím vzhľadom bodovalo.
Inak tomu nebolo ani vo vnútri, dotykový displej s peknou grafikou a dostupnosť rôznych farebných kombinácií interiéru umožňujú prispôsobiť jeho vzhľad vlastnému vkusu. Pri detailnejšom pohľade vystúpia na povrch aj mínusy.
Kvalita materiálov určite nepatrí do kategórie luxusných. Ani niektoré detaily, ako priliehanie plastovej výplne k dverám, nie sú na každom mieste ideálne.
Z hľadiska vnútorného priestoru nemajú problém so sedením ani vyššie postavy, pokiaľ nesedia za sebou. Obmedzujúci je vtedy najmä priestor pre kolená pasažiera sediaceho vzadu.

Benzín v zrýchlení porazil diesel
V meste nás zaujal benzínový motor 1,6 l VVT, spolupracujúci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Krátke prevody nám umožňovali jazdiť už pri 50 km/h na piatom prevodovom stupni, čo výrazne prispievalo k úspornosti motora.
Jeho hospodárnosť sa potvrdila aj na cestách prvej triedy a držal takmer papierový priemer kombinovanej spotreby pod 6 litrov. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zvládol dokonca rýchlejšie v porovnaní s dieselom, ktorý má viac ako dvojnásobný maximálny krútiaci moment.
Aj keď v pružnosti motora na prvý pohľad benzín výrazne zaostával, zdanie klame. Silnejší záťah totiž prišiel až po prekročení 4000 otáčok a svoju úlohu zohrávalo aj sprevodovanie. Keby sme merali pružnosť motora v inom spektre rýchlostí ako 70-100 km/h, strata benzínového motora by bola menšia.
Naftová verzia logicky vyhrávala na diaľniciach aj vďaka šesťstupňovej manuálnej prevodovke. Tu už totiž spotreba benzínu výrazne prekračovala sedem litrov a zaostával aj hlučnosťou.

Štvorkolka funguje na jednotku
Obe Vitary sme mali k dispozícii s pohonom všetkých kolies, ktorý sme otestovali na asi poslednom tohtoročnom snehu.
Osvedčil sa najmä v režime Snow určenom pre zasnežené či klzké povrchy a v režime Lock. V rámci testu často privedieme vozidlá do hraničnej situácie, kde si nevedia poradiť, aby sme lepšie odhadli ich správanie.
Práve v podobnej situácii nás Vitara presvedčila o svojich kvalitách.
Hoci sme sa s ňou už nedokázali na letných pneumatikách (jazdili sme mimo oficiálnych komunikácií) vyhrabať z množstva snehu, pohon oboch náprav ukázal svoju kvalitu včasným presmerovaním krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Nestávalo sa, aby niektoré koleso stálo, zatiaľ čo iné naprázdno prešmykuje.
Vo finále nás viac oslovila benzínová verzia, kvôli úspornému motoru v mestskej premávke aj na ceste prvej triedy. V teréne zvládne o niečo viac, ako sme od nej očakávali. Jej vlastnosti ocenia rybári, lesníci, či majitelia chát bývajúci v meste, alebo blízko pri ňom.

Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Suzuki Vitara | |
Verzia | 1,6 l VVT 4WD | 1,6 l DDiS |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 14 200*/17 500*/18 800* | 14 200*/21 500*/21 500* |
Motor | benzín; 1586 cm3; viacbodové vstrekovanie | diesel; 1598 cm3; priame vstrekovanie |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 88(120)/6000 | 88(120)/3750 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 156/4400 | 320/1750 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna/5 | manuálna/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 12,0/11,35 | 12,4/11,75 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 36,61 | 37,53 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,85 na treťom prevodovom stupni | 4,82 na treťom prevodovom stupni |
9,86 na štvrtom prevodovom stupni | 5,46 na štvrtom prevodovom stupni | |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 2200 na piatom prevodovom stupni | 1500 na šiestom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 3250 na piatom prevodovom stupni | 2100 na šiestom prevodovom stupni |
Presnosť tachometra pri 50/90/130 (km/h) | 47/86/124 | 47/86/123 |
Stav tachometra (km) | 3100 | 2700 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,6/7,2 – spotrebu výrazne dvíhala diaľnica, štandardne sme vedeli jazdiť so spotrebou do šesť litrov | 4,2/6,3 (pri bežnej jazde mimo terénu sme dosiahli spotrebu 4,9 l) |
Objem palivovej nádrže (l) | 47 | |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 540 | 580 |
Typ a rozmer pneumatík | Continental ContiEcoContact5 215/55r17 | |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1235/495 | 1370/500 |
Objem batožinového priestoru (l) | 375/1120 | |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2500; 4175; 1775; 1610 | |
Motor | benzínový agregát má v meste nízku spotrebu; na dynamike získa až po prekročení 4000 otáčok; aj keď v meraní pružnosti motora na prvý pohľad za diseselom zaostal, v skutočnosti podľa nás až tak nezaostáva, rozdiel pri maximálnom zrýchlení zo 70 km/h na 100 km/h je skôr spôsobený sprevodovaním | diesel podľa očakávania vyniká krútiacim momentom a jeho dostupnosťou už v nízkych otáčkach; pri slabšom diaľničnom tempe 120 – 125 km/h sme dokázali jazdiť jemne pod päť litrov |
Prevodovka | päťstupňová prevodovka nájde svoje využitie hlavne v meste a v teréne; už pri rýchlosti 50 km/h je možné využívať piaty prevodový stupeň | šesťstupňová prevodovka s dlhšími prevodmi predurčuje Vitaru na dlhšie trasy a diaľničné tempo |
Podvozok | podvozok sa dobre vyrovnáva s nerovnosťami; z jeho charakteru je jasné, že nejde o športovo ladené auto, ale dynamickú jazdu zvláda dobre | |
Interiér | zaujme dizajnom; pôsobí kvalitne, ale materiály a niektoré detaily vypracovania (lícovanie plastu na dverách) zaostávajú za jeho vzhľadom | |
Posed vodiča a výhľad | výborný posed aj výhľad predurčuje Vitaru aj na jazdu v meste | |
Ovládanie palubného systému/navigácie | pomocou dvoch “tykadiel“ na budíkoch/dotykový displej, dotykové tlačidlá v jeho okolí nemali vždy stopercentné reakcie | |
Jazyk auta/navigácie | anglický/anglický | |
Grafika displejov a zobrazovanie | s grafikou displeja sme spokojní | |
Predné svetlá technika a účinok | kombinácia LED stretávacích svetlometov a halogénov prináša výborný účinok | |
Odomykanie/vstup do auta | bezkľúčové s tlačidlom na kľučke | |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | prekážkou pri nastupovaní (vystupovaní) môžu byť hlboké vnutorné prahy; vzadu je pri nastupovaní menej miesta na kolená | |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | pomocou pákového mechanizmu | |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny delené 2:1 | |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno nie je v úplnej rovine so sedadlami po ich sklopení; dva boxy po stranách; jeden háčik | |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada | |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | dostupný ostrekovač; prahy boli po našom teste v teréne znečistené, Vitare totiž chýba ďalšia tesniaca guma na dverách; klasické veko nádrže |
*do cien je zarátaný aj uvádzací bonus 2000 eur