SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

V novom Suzuki Vitara sme porovnali benzín s dieselom

Suzuki dalo novej Vitare výbornú štvorkolku. Benzínový motor potešil spotrebou v meste.

Pre krátke trasy, jazdu po nespevnenej ceste, ale aj častú návštevu mesta je benzínová Vitara priam stvorená.Pre krátke trasy, jazdu po nespevnenej ceste, ale aj častú návštevu mesta je benzínová Vitara priam stvorená. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Už viac ako mesiac je na Slovensku v predaji model Vitara. V našom redakčnom teste sme vyskúšali jej dve verzie, dieselovú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a benzínovú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Veľkostne si Vitaru netreba mýliť s Grand Vitarou, na ktorú sme boli zvyknutí. Skôr ju radíme medzi modely SX4 a S-Cross.

Vzhľadom bodovala

Vitara môže niekomu svojím vzhľadom evokovať menší Range Rover, v každom prípade sme nečakali taký veľký záujem okolia o tento model. A nebolo to len o zvedavosti, Suzuki podľa bezprostredných reakcií svojím vzhľadom bodovalo.

Inak tomu nebolo ani vo vnútri, dotykový displej s peknou grafikou a dostupnosť rôznych farebných kombinácií interiéru umožňujú prispôsobiť jeho vzhľad vlastnému vkusu. Pri detailnejšom pohľade vystúpia na povrch aj mínusy.

Kvalita materiálov určite nepatrí do kategórie luxusných. Ani niektoré detaily, ako priliehanie plastovej výplne k dverám, nie sú na každom mieste ideálne.

Z hľadiska vnútorného priestoru nemajú problém so sedením ani vyššie postavy, pokiaľ nesedia za sebou. Obmedzujúci je vtedy najmä priestor pre kolená pasažiera sediaceho vzadu.

Interiér vyzerá dobre, ale aj napriek bohatej výbave pôsobí pracovne. FOTO: Rastislav Chvála

Benzín v zrýchlení porazil diesel

V meste nás zaujal benzínový motor 1,6 l VVT, spolupracujúci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Krátke prevody nám umožňovali jazdiť už pri 50 km/h na piatom prevodovom stupni, čo výrazne prispievalo k úspornosti motora.

Jeho hospodárnosť sa potvrdila aj na cestách prvej triedy a držal takmer papierový priemer kombinovanej spotreby pod 6 litrov. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zvládol dokonca rýchlejšie v porovnaní s dieselom, ktorý má viac ako dvojnásobný maximálny krútiaci moment.

Aj keď v pružnosti motora na prvý pohľad benzín výrazne zaostával, zdanie klame. Silnejší záťah totiž prišiel až po prekročení 4000 otáčok a svoju úlohu zohrávalo aj sprevodovanie. Keby sme merali pružnosť motora v inom spektre rýchlostí ako 70-100 km/h, strata benzínového motora by bola menšia.

Naftová verzia logicky vyhrávala na diaľniciach aj vďaka šesťstupňovej manuálnej prevodovke. Tu už totiž spotreba benzínu výrazne prekračovala sedem litrov a zaostával aj hlučnosťou.

Rozdelenie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá zvláda Vitara na jednotku. Pomáha jej to nielen zatočiť do zákruty, ale aj zvládnuť prejazd ľahkým terénom. FOTO: Rastislav Chvála

Štvorkolka funguje na jednotku

Obe Vitary sme mali k dispozícii s pohonom všetkých kolies, ktorý sme otestovali na asi poslednom tohtoročnom snehu.

Osvedčil sa najmä v režime Snow určenom pre zasnežené či klzké povrchy a v režime Lock. V rámci testu často privedieme vozidlá do hraničnej situácie, kde si nevedia poradiť, aby sme lepšie odhadli ich správanie.

Práve v podobnej situácii nás Vitara presvedčila o svojich kvalitách.

Hoci sme sa s ňou už nedokázali na letných pneumatikách (jazdili sme mimo oficiálnych komunikácií) vyhrabať z množstva snehu, pohon oboch náprav ukázal svoju kvalitu včasným presmerovaním krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Nestávalo sa, aby niektoré koleso stálo, zatiaľ čo iné naprázdno prešmykuje.

Vo finále nás viac oslovila benzínová verzia, kvôli úspornému motoru v mestskej premávke aj na ceste prvej triedy. V teréne zvládne o niečo viac, ako sme od nej očakávali. Jej vlastnosti ocenia rybári, lesníci, či majitelia chát bývajúci v meste, alebo blízko pri ňom.

Cúvacia kamera dobre zobrazuje bezprostredné okolie aj v horších svetelných podmienkach. FOTO: Rastislav Chvála

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Suzuki Vitara

Verzia

1,6 l VVT 4WD

1,6 l DDiS

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14 200*/17 500*/18 800*

14 200*/21 500*/21 500*

Motor

benzín; 1586 cm3; viacbodové vstrekovanie

diesel; 1598 cm3; priame vstrekovanie

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

88(120)/6000

88(120)/3750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

156/4400

320/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/5

manuálna/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,0/11,35

12,4/11,75

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

36,61

37,53

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,85 na treťom prevodovom stupni

4,82 na treťom prevodovom stupni

9,86 na štvrtom prevodovom stupni

5,46 na štvrtom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2200 na piatom prevodovom stupni

1500 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3250 na piatom prevodovom stupni

2100 na šiestom prevodovom stupni

Presnosť tachometra pri 50/90/130 (km/h)

47/86/124

47/86/123

Stav tachometra (km)

3100

2700

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,6/7,2 – spotrebu výrazne dvíhala diaľnica, štandardne sme vedeli jazdiť so spotrebou do šesť litrov

4,2/6,3 (pri bežnej jazde mimo terénu sme dosiahli spotrebu 4,9 l)

Objem palivovej nádrže (l)

47

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

540

580

Typ a rozmer pneumatík

Continental ContiEcoContact5 215/55r17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1235/495

1370/500

Objem batožinového priestoru (l)

375/1120

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2500; 4175; 1775; 1610

Motor

benzínový agregát má v meste nízku spotrebu; na dynamike získa až po prekročení 4000 otáčok; aj keď v meraní pružnosti motora na prvý pohľad za diseselom zaostal, v skutočnosti podľa nás až tak nezaostáva, rozdiel pri maximálnom zrýchlení zo 70 km/h na 100 km/h je skôr spôsobený sprevodovaním

diesel podľa očakávania vyniká krútiacim momentom a jeho dostupnosťou už v nízkych otáčkach; pri slabšom diaľničnom tempe 120 – 125 km/h sme dokázali jazdiť jemne pod päť litrov

Prevodovka

päťstupňová prevodovka nájde svoje využitie hlavne v meste a v teréne; už pri rýchlosti 50 km/h je možné využívať piaty prevodový stupeň

šesťstupňová prevodovka s dlhšími prevodmi predurčuje Vitaru na dlhšie trasy a diaľničné tempo

Podvozok

podvozok sa dobre vyrovnáva s nerovnosťami; z jeho charakteru je jasné, že nejde o športovo ladené auto, ale dynamickú jazdu zvláda dobre

Interiér

zaujme dizajnom; pôsobí kvalitne, ale materiály a niektoré detaily vypracovania (lícovanie plastu na dverách) zaostávajú za jeho vzhľadom

Posed vodiča a výhľad

výborný posed aj výhľad predurčuje Vitaru aj na jazdu v meste

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou dvoch “tykadiel“ na budíkoch/dotykový displej, dotykové tlačidlá v jeho okolí nemali vždy stopercentné reakcie

Jazyk auta/navigácie

anglický/anglický

Grafika displejov a zobrazovanie

s grafikou displeja sme spokojní

Predné svetlá technika a účinok

kombinácia LED stretávacích svetlometov a halogénov prináša výborný účinok

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčové s tlačidlom na kľučke

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

prekážkou pri nastupovaní (vystupovaní) môžu byť hlboké vnutorné prahy; vzadu je pri nastupovaní menej miesta na kolená

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

pomocou pákového mechanizmu

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny delené 2:1

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno nie je v úplnej rovine so sedadlami po ich sklopení; dva boxy po stranách; jeden háčik

Rezervné koleso - prístup

lepiaca sada

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

dostupný ostrekovač; prahy boli po našom teste v teréne znečistené, Vitare totiž chýba ďalšia tesniaca guma na dverách; klasické veko nádrže

*do cien je zarátaný aj uvádzací bonus 2000 eur

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 762
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 421
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 209
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 175
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 741
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 668
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 349
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 329
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 237
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

12 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan