Vyskúšali sme ako jazdí Škoda Fabia R5 za 180.000 eur

Model R5 nahrádza úspešnú Fabiu S2000. Na sedadle spolujazdca sme spoznali nový motor a vynikajúci podvozok.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Všetky cesty a zákutia trate autodromu v Belé pod Bezdezem neďaleko Mladej Boleslavi dôverne poznáme. Neraz sme tu na úzkych asfaltových cestách testovali športové autá.

Pre veľkú podobnosť reálnym rýchlostným skúškam tu často testuje aj Škoda Motorsport. Dokonca tu pred rokom prebiehali testy prvého prototypu Fabie s motorom R5.

Teraz sedím na sedadle spolujazdca vo finálnej verzii Fabie R5 po boku jej továrenského pilota. „Môžeme ísť ?“, zdvorilo sa opýtal Jan Kopecký.

Na moje kladné gesto odpovedal zaradením jednotky na päťstupňovej sekvenčnej prevodovke. Vozidlá kategórie R5 majú iba päťstupňové prevodovky a Škoda používa výrobok firmy X-Trac.

Zaradenie jednotky a pohnutie auta je posledný moment, kedy pilot použije spojku. Fabia R5 pri pomalom rozbehu vylúdila rýdzo mechanické zvuky a jemne zašklbala diferenciálmi.

Neznalému by sa mohlo zdať, akoby to boli jej posledné chvíle života. To aj preto, že zo servisnej zóny vychádzame s mierne vytočenými kolesami a na nízke otáčky.

Toto auto bolo zrodené pre niečo iné, než je presúvanie po parkovisku. Všetky mechanické časti ako motor, prevodovka a oba diferenciály sú ku karosérii namontované „natvrdo“ bez vibrácie tlmiacich prvkov.

Podľa predpisov skupiny R5, ktoré vyžadujú nemenné prevodové pomery v prevodovke, ostávajú na výber len tri stále prevody.

Má byť najúspešnejšou Škodou

So zvýšeným tepom čakám, ako vyštartuje Fabia R5, ktorá má byť najúspešnejším športovým náradím značky za posledných 114 rokov.

Presne toľko účinkuje Škoda v motoristickom športe. Hoci väčšine z nás sa zdala historicky najúspešnejšia Škoda 130 RS, prvenstvo drží práve odchádzajúca Fabia S2000.

Vo svojej kategórii bola bezpochyby najrýchlejším autom. Škoda s Fabiou S2000 získala titul v Intercontinental Rally Challenge (IRC), vyhrávala v Majstrovstvách Európy (ERC) a zo záveru kariéry má vavrín Pacificko-ázijského šampionátu APRC.

bok_res_r2410.jpg

Fabia S2000 bola v neposlednom rade úspešným autom pre súkromné tímy. Práve preto jej nasledovníčka R5 s turbomotorom je čisto zákaznícky orientované auto.

Podľa pravidiel skupiny R5 nemôže stáť Fabia viac než 180.000 eur, musí mať preplňovaný motor s maximálnym objemom 1,6 litra a na prenos sily na štyri kolesá využíva maximálne dva mechanické diferenciály.

Práve tie sa vďaka nastavenej svornosti pri vychádzaní na dráhu počuteľne zapierajú do polosí náprav.

Hoci mám predsavzatie nechať sa unášať pocitmi z jazdy, škúliacim okom venujem pozornosť pravej ruke Jana Kopeckého, ktorý na ovládači medzi sedadlami práve prepol Fabiu z prejazdového režimu na ten súťažný.

Krásne drží stopu

Motor zmenil zvuk, Fabia sa so 182 centimetrov širokým zadkom prisala o zem a Honza, ako familiárne volajú Kopeckého, stihol na krátkej dráhe pred zákrutou preradiť ešte dvakrát.

Aj po istých skúsenostiach s rely som si na chvíľu pomyslel, či jazdec nemení pôvodný zámer a bude pokračovať z križovatky tiahlou ľavou. Nie.

Fabia R5 vzápätí ponára nos do asfaltu a ľahúčko zatáča do dvojitej pravej. Túto zákrutu dôverne poznám, je dvakrát zalomená a zo široka prechádza do úzkej pasáže.

zadok_res_r4044.jpg

Presne tu vychádza napovrch charakter auta. Žiadne vláčne šmyky ale presná stopa. Nová kategória R5 nemá tri aktívne diferenciály, ktoré by menili parametre v priebehu jednej zákruty, ako to býva v autách WRC.

Diferenciály sú dva a pre tento prípad nastavené na kvalitný asfalt autodromu v Belé. Podľa stopy v druhej časti zákruty je jasné, ako dokonale Jan Kopecký pozná túto trať.

Fabiu vedie vnútrom zákruty a podvozok sa ani na rozsypaných zvyškoch štrku nezavlní.

Podvozok hltá všetko

Prvú zákrutu máme za chrbtom a Fabia pod kontinuálnym ťahom motora smeruje k ľavému okraju vozovky.

Viem, ktorá križovatka ciest tvaru Y nás čaká, viem, že nebudeme ostro zatáčať doľava a smerujeme len do nožičky tohoto známeho ypsilonu.

Viem, že Jan Kopecky tadiaľto jazdí bez ubratia plynu, ale nevedel som, ako dokáže podvozok s tlmičmi Sachs absorbovať nerovnosť vo vnútri zákruty.

Podvedome sťahujem sedací sval a nič. Podvozok so zavesením kolies McPharson zhltol všetko a Honza nerobí nič iné, len „láduje“ ďalšie rýchlostné stupne.

To je presne čas, keď sa môžem výraznejšie nadýchnuť a počkať na prudké brzdenie pred ostrou pravou, takzvaným vracákom.

Čaká nás zákruta, v akej sa rely nevyhráva a pilot môže v nej len stratiť. Prechádzame ju na jednotke s pomocou ručnej brzdy v nájazde.

Neprišiel však žiadny výrazný šmyk a Fabia sa len zľahka kĺže predkom okolo bariéry pneumatík.

Rozdiel cítiť v motore

Vďaka majstrovstvu jazdca sme vo výjazde nasmerovaní nosom auta presne na cestu. Tu nepomáhajú jazdcovi aktívne diferenciály, jedine sám musí správne odhadnúť mieru šmyku.

Sme v najnižšom bode trate a čaká nás stúpanie. Práve tu by sa mal prejaviť zásadný rozdiel oproti Fabii S2000, ktorá by sa odtiaľto s dvojlitrovým atmosférickým motorom ledva šplhala.

Teda kým by dvojliter nemal okolo 8000 otáčok za minútu. Sám Honza Kopecký mi pred štartom hovoril, že najciteľnejší rozdiel medzi R5 a S2000 je v motore.

uvod_fabia__3_res_res_r8445.jpg

Bulvárne poznamenám, že teraz, keď sa vo výjazde zákruty prilepili 18 palcové plášte Michelin o asfalt, prichádza rad na čínsky motor.

Športové oddelenie malo pri výbere motora dve možnosti: 1,4 TSI alebo 1,8 TSI. Napokon pre robustnosť konštrukcie a veľa výhod zvíťazil motor 1,8 TSI a jeho zníženie objemu na 1620 cm3.

Presnejšie išlo o čínsku verziu motora 1,8 TSI z Volkswagenu Lamando.

Koncernové zdieľanie dielcov prináša výhodu aj pri homologácii pretekárskeho auta, pretože podľa predpisov FIA pre R5 môže byť motor použitý aj v inom vozidle koncernu a nie nutne vo Fabii.

Cez horizont letíme ľahko

V najstrmšom stúpaní trate sa začína prebúdzať upravený motor s výkonom 205 kW (278 k). Turbodúchadlo môže vyvinúť maximálny plniaci tlak 2,5 baru a presne pri 4750 otáčkach za minútu kulminuje krútiaci moment 420 Nm.

Motor sice ťahá 1230 kilogramovú Fabiu bravúrne vpred, ale nespôsobuje mi najväčší zážitok z celej jazdy. Možno aj preto, že oči mám upäté na horizont v rýchlej pravej zákrute.

Je to zložité miesto s miernym odklopením v druhej časti zákruty. Honza Kopecký len krátko pribrzdí a horizont preletí, akoby ho auto zhltlo do útrob. Podvozok je asi najfascinujúcejšia časť širokej pretekárskej Fabie.

servis_res_r8983.jpg

Popred hlavný stan letíme tak rýchlo, že len periférne vnímam rozmazané postavy zástupcov Škoda Motorsportu.

Medzi nimi je aj šéf športového oddelenia Michal Hrabánek, ktorý mi pri káve súhlasne prikývol na otázku, či majú zmeranú rýchlosť konkurenčných áut.

Chystá sa veľká výroba Fabie R5

Za Hrabánkovho pôsobenia dosiahlo športové oddelenie veľké úspechy a teraz má jedinú starosť, ako zvládnu vyrábať desaťnásobne viac kusov ročne.

„Viete, z Fabie S2000 sme vyrobili tak 12 áut ročne, teraz by sme mali tento počet zvládnuť za mesiac“, poznamenal s očakávaním v hlase Michal Hrabánek.

S novou Fabiou R5 postavenou na základe tretej generácie prišla nová výzva. Už to nie je len propagačný produkt technickej úrovne značky na medzinárodnom poli.

Je to takzvaný zákaznícky projekt, pri ktorom musí Fabia R5 predajom súkromným tímom na seba zarobiť. Okrem predaja to znamená starostlivosť o zákazníkov, včasné dodanie náhradných dielov a technická podpora.

Presne to, čo má šéf M-Sportu Malcolm Wilson zvládnuté na 120 percent s Fordom Fiesta R5. Kým Peugeot Sport hlási, že jeho motor v 208 T16 R5 stačí repasovať po 4000 ostrých kilometroch, Škoda motorsport ostáva pri 2000 kilometrovom intervale.

Český tím očakáva nápor klientov a nemá priestor na experimenty. Škoda si necháva rezervu, aby projekt zákazníckej podpory fungoval na istotu.

Prvá generácia Fabie mala etablovať Škodu vo svete WRC, hoci nikdy nedosiahla na úplne najvyššie priečky. Druhá generácia zišla akoby o stupienok nižšie do kategórie S2000 a tam to dotiahla na vrchol.

Tretej generácie Fabie patrí nová nádejná trieda R5 a ťažká úloha, predať čo najviac. Pri rýchlosti Fabie R5 v rukách šampióna Kopeckého niet času na úlet myšlienok.

Prišlo aj prekvapenie

Sme na konci roviny v hlavnej časti areálu a ja so zaťatými zubami očakávam, kedy už konečne začneme brzdiť. Veď už sme aj pod transparentom, kde pri predchádzajúcich kolách svietili brzdové svetlá.

Teraz to prišlo, predné brzdy z dielne Brembo doslova stisli predné kotúče s priemerom 355 milimetrov. To je brzdná sila, akú si treba užiť na sedadle spolujazdca.

Až sa mi zdá, že pred ľavou zákrutou stojíme. Aj táto je negatívne klopená a prechádza zo širokého asfaltu na extrémne úzky.

Pohľadom uhýbam doprava na priekopu s porastom drobných drevín. Tu už skončilo v Belé nejedno auto. Po krátkej rovine nasleduje séria dvoch nadväzujúcich pravých zákrut.

Vychutnávam si pocit auta „opretého“ v zákrute a podľa ubratia viem, že za rohom ostal piesok z minulého roka. Kopecký nechá Fabiu jemne zavlniť, aby som ako všetci jeho hostia v aute precítil krásu rely.

kopilot_r3830.jpg

Tieto dve pravé zákruty prehliadam, lebo viem, že ma čaká miesto, o ktorom celý čas rozmýšľam. Vchádzame do lesa na úzkom asfalte, ktorý začne okrem zahýbania sa doľava prudko klesať, až má spolujazdec pocit, že nevie, kam ide.

Ja viem, kam ideme, ale nechápem, prečo Honza ani trochu neuberie. Pasáž, ktorú som tu presne pred rokom v Octavii RS stihol vnímať, je teraz šmahom za nami.

Akoby rovinka medzi touto komplikovanou ľavou a nasledujúcou pravou, ktorá končí v ešte ostrejšej pravej ani neexistovala.

Iba stopy po brzdení pred nami mi dávajú nádej, že budeme konečne spomaľovať. Tak sa aj stalo: Fabia R5 veľmi pokojne vliezla do ostrej pravej.

Spotrebuje šesťdesiat na sto

Teraz príde len dlhá rovina tiahla ľavá pri extrémnej rýchlosti a zase dlhá rovina pred nám známym „vracákom“. Auto pôsobí tak isto, že ani nečakám uberanie plynu v nekonečnej ľavej zákrute.

Toto je najdlhší úsek na predvedenie motora. Tu doslova počuť ako sa odlieva palivo z 82 litrovej nádrže. V režime rýchlostnej skúšky má Fabia R5 spotrebu 60 litrov/100 km. Očakávané vytočenie motora na maximum na piatom stupni neprichádza, ale rýchlosť máme poriadnu.

zadok_2_res_r3355.jpg

Mám pocit, že Jan Kopecký si zo špásu hľadá jeden z najposlednejších bodov na brzdenie. Presne na tieto kúsky Kopeckého sa môžu tešiť českí fanúšikovia.

Škoda Motorsport totiž nasadí jedno auto pre majstrovstvá Českej republiky práve s posádkou Kopecký/ Dresler. Prvý štart ich čaká už 24.4. na Rallye Šumava. Svetová konkurencia s Fordom Fiesta R5 a Peugeotom 208 T16 bude čakať na priame porovnanie vo WRC2 na portugalskej rely.

Nasadia tri posádky

Škoda Motorsport nasadí okrem Kopeckého s Dreslerom aj ďalšie dve dvojice severanov. S jednou Fabiou R5 v továrenských Farbách budú jazdiť Fíni Esapekka Lappi a Janne Ferm, s ďalším autom uvidíme posádku Pontus Tidemand a Emil Axelsson.

Aspoň na chvíľu som sedel na horúcom sedadle spolujazdca. Prechádzame posledný horizont, Honza Kopecký uberá, okamžite prepína Fabiu R5 do prejazdového režimu a ďakuje mi za priazeň.

Končí sa jazda, ktorá trvala podstatne kratšie, než čítanie tejto reportáže. Aj v tomto prípade však platí, že čím je jazda v továrenskom rely aute intenzívnejšia, tým dlhšie si ju môžete potom v mysli rozmieňať na drobné.

Zase sa viac teším na prvý test a prvú jazdu s našim Peugeotom 208 R2. Uvidíme sa na rely Prešov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 509
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 095
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 175
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 298
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 097
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 655
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 275
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 102
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 789
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 813

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce Sweptail je historicky najdrahšie nové auto

Vyrobený je len jeden kus a jeho cena sa vyšplhala až na 13 miliónov dolárov.

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.