Do redakčného testu sa nám dostalo auto, ktoré tesne pred generačnou výmenou ukázalo, ako dokáže klasická koncepcia konkurovať novým trendom.
Pri skúšaní na ceste aj v teréne sme mali pocit, akoby Caddy Cross 4Motion 2,0 TDI dokázalo v pohode zhltnúť dnešné crossovery a SUV a ešte za nimi zabuchnúť aj zadné krídlové dvere.
V teste sa ocitlo celkom náhodou, ako výsledok zhody mailovej otázky čitateľa s možnosťami vozidlového parku Volkswagen Nutzfahrzeuge.
Náš čitateľ a otec rodiny o podobnom aute sníva, akurát v okolí sa nájde dosť motoristov, ktorí mu vedia spochybniť výber takéhoto auta, pretože ide „len“ o dodávku.
Pritom Volkswagen Caddy a jemu podobné autá sú jedni z najužitočnejších vôbec a dokážu nebývalo kombinovať prácu a rodinu s komfortom osobného auta.
Dokáže zmeniť predsudkyHlavnou prekážkou sú predsudky a pri zverejnení ceny testovacieho vozidla 38.829 eur môžu len zosilnieť. Zelená verzia Caddy Cross s naftovým motorom 2,0 TDI, pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou začína s cenou 30.006 eur.
Ak vo výbave zaškrtnete takmer všetky položky, cena narastie. Treba však zobrať do úvahy, že Volkswagen Caddy 4Motion 2,0 TDI (81 kW) a výbavou Trendline možno mať za 22.478 eur.
Dokonca verzia Cross so slabším motorom (81 kW) a manuálnou prevodovkou stojí 25.842 eur. Ak nelipnete na výbave Cross, tak silnejšia verzia (103 kW) s výbavou Trendline a prevodovkou DSG stojí od 26.962 eur.
Ak si to porovnáte s cenami naftových SUV či Crossoverov s pohonom všetkých kolies a naftovým dvojlitrom, určite nebudete v mínuse.
Keby mal tento Volkswagen asistent pre zjazd zo strmého kopca, tak je to čisté SUV. Funkciu niektorých dnes populárnych systémov musí mať šofér v nohe a to nie je na škodu. (FOTO - TOMÁŠ RYBÁR)
Akurát získate na priestore, ktorý je v prípade Caddy citeľne väčší oproti kompaktným, stredným a aj veľkým SUV.
Okrem veľkého až 900 litrového kufra pri päťmiestnej verzii netreba opomenúť jeho dobre využiteľný tvar, nízku nakladaciu hranu a robustné plató.
Miesto, ktoré márne hľadajú vysoké postavy na zadných sedadlách SUV, je tu samozrejmé. Nehovoriac o prístupe do interiéru cez bočné posuvné dvere. Sem dáte tri autosedačky a jednoducho do nich usadíte deti.
Priestor je na prvom miesteZadné krídlové dvere tiež nepotrebujú veľa miesta na otváranie a zadné sedadlá možno oddelene vybrať. V prípade vnútorného priestoru, prístupu do auta a čistenia má Caddy oproti SUV a aj niektorým kompaktným vanom jasnú rodinnú výhodu.
Platí to aj o preprave športového náradia. Nastáva otázka, čo musí majiteľ pre získanie týchto výhod obetovať. Snáď len neopodstatnené pohŕdanie zo strany kolegov – motoristických expertov, ktorí vidia vždy najväčší a najzásadnejší problém v tuhej zadnej náprave.
Reálne bude naftový dvojliter jemne hlučnejší ako v SUV. Spočiatku sa nám zdala aj spotreba vysoká, lebo na diaľnici sme ju dokázali vyhnať na 7 litrov nafty.
V tom istom teréne sme porovnali Caddy Cross s modernejšou verziou spojky Haldex. Audi si nevyžadovalo tak rázne zaobchádzanie a dávkovalo výkon na kolesá rovnomernejšie. Volkswagen potreboval viac „plynu“, aby výkon nepulzoval medzi nápravami a kolesá zaberali súčasne. Obe autá však zvládli rovnaký terén. (FOTO - TOMÁŠ RYBÁR)
Na konci týždňa testov to bolo 6,8 litra a prekvapenie, že ani výrobca neťahá medové motúziky a priznáva 6,6 l/100 km.
V princípe sa trafíte do spotreby a pri našich meraniach sme pokorili aj fabrický údaj o zrýchlení. Za dlhšou brzdnou dráhou sú zimné pneumatiky a meranie v nezaťaženom stave.
Caddy pri plnom brzdení vysoko nadvihne odľahčený zadok a ten minimálne brzdí. Tam vidieť, ako by mu náklad prospel.
Potrebuje poriadne pridať na plynAk si priamo porovnáte najnovší pohon všetkých kolies od koncernu Volkswagen a tento technologicky starší v Caddy, zistíte isté rozdiely.
Aby pri zdolávaní hlbokého a ťažkého snehu nepulzoval výkon medzi nápravami, musíte Caddy držať „pod krkom“. Vtedy dokáže veľa.
Novšie pohony už rozdeľujú výkon jemnejšie. V teréne však táto „dodávka“ dokázala divy. Ešte keby DSG držala zaradený stupeň v manuálnom režime aj pri chvíľkovom vytočení motora, bolo by to lepšie.
Prevodovka sa správa presne ako prvá generácia DSG, čiže po zmene režimov zo spiatočky na pohyb vpred potrebuje sekundu čas, aby nešklbla.
Počas jazdy však radí rýchlo a presne. Kombináciu automatu, diesela a pohonu všetkých kolies konkurencia neponúka. Kombinácia priestoru, terénnej dostupnosti a v tomto prípade aj výbavy vytvára zaujímavé a pomerne luxusné rodinné auto.
Pôvodom úžitkové autá majú množstvo praktických riešení ako napríklad priehradky s pogumovaným dnom na vrchu prístrojovej dosky. (FOTO - AUTOR)
Veď testovací model mal výkonné bi-xenónové svetlá, multifunkčný volant, dvojzónovú klimatizáciu, integrovanú navigáciu, parkovací asistent pre samočinné parkovanie, vyhrievané sedadlá, vyspelý stabilizačný systém ESP s viacerými funkciami.
Tomuto konkrétnemu kusu nechýbalo ani ťažné zariadenie a z toho vyplývajúca funkcia ESP pre stabilizáciu prívesu. Napokon Caddy potiahne spomedzi konkurentov najťažší brzdený príves až 1500 kg.
Rodine sadne viac ako SUVVolkswagen Caddy Cross je vzácna kombinácia malej rodinnej dodávky s pohonom všetkých kolies, ktorá dokáže nahradiť ktorýkoľvek crossover alebo SUV.
Priestorom ich strčí do vrecka a vďaka pohonu všetkých kolies nezaostáva ani v ľahkom teréne. S tuhou zadnou nápravou možno dokáže ešte viac.
Ak sa venujete športovým „outdoor“ aktivitám a zvažujete kúpu rodinného auta vo výbave a máte deti, pozrite si Caddy 4Motion skôr ako vyvalíte 30.000 eur za imidžové SUV.
Zadná tuhá náprava vyzerá nezničiteľne. Dobre funguje v teréne a znesie zaťaženie. Ak je auto zaťažené, tak lepšie sedí na ceste a pri prudkom brzdení sa zadok neodľahčuje. (FOTO - AUTOR)
A to, že zákruty nevykrajuje tak ako obdobne veľké SUV s nezávislým zavesením kolies zadnej nápravy je pre 99 percent racionálne zmýšľajúcich ľudí irelevantné.
Občas sa stáva, že v plejáde testovaných áut sa objaví také, po ktorom srdce zapiští a toto bolo jedno z nich.
Z testovacieho zápisníka Značka a model
Volkswagen Caddy
Verzia
Cross 2,0 TDI 4 Motion DSG
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
16.297/30.324/38.829
Motor
(naftový štvorvalec TDI; 1968(cm3);
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
103(140)/4200
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
320/1500-2500
Typ prevodovky/počet stupňov
automatická DSG/6
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
11/10,5
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
46,17
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
4,99 na 3. stupni
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
5,71 na 4. stupni
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1700
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2450
Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h)
48/86/126
Stav tachometra (km)
8200
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
6,6/6,8
Typ a rozmer pneumatík
Continental ContiWinterContact 205/50 R17 TS830P
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1600/680
Objem batožinového priestoru (l)
918
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2681;4406;1794;1850
Motor
hlučnejší diesel; dobrý nad 1900 otáčok; spotreba úmerná konštrukcii auta; motor vhodný na dodatočné zvýšenie výkonu
Prevodovka
automatická DSG; dobre navrhnutý program pre charakter motora; v hlbokom snehu a manuálnom režime nepodrží zaradený stupeň pri dosiahnutí vysokých otáčok; pri pohnutí občas potrebuje čas, aby nešklbla; bežne na cestách je táto verzia DSG výborná; v aute sa správa ako prvá generácia DSG
Podvozok
vyslovene účelový; nastavený pre vyššie zaťaženie; čím auto vezie vyššiu záťaž, tým je lepší; bežnému rodinnému využitiu plne postačuje; pri nezaťaženom aute dlhšia brzdná dráha
Interiér
vyslovený extrakt prvkov koncernu Volkswagen; kvalitné spracovanie; všetko jednoduché a jednoznačné; po praktickej stránke umne vyriešený s jemným nádychom pracovného auta
Posed vodiča a výhľad
verzia Cross ponúka výborné sedadlá s príjemným poťahom a tvarovaním; pre vodičov s krátkymi nohami vysoké sedenie, pre vysokých ľudí zase ideálne; na náš vkus hrubý A stĺpik karosérie
Ovládanie palubného systému/navigácie
jednoduchý Volkswagen, zrozumiteľné ovládanie; výstup navigácie je aj medzi budíkmi na displeji palubného počítača
Jazyk auta/navigácie
český/český
Grafika displejov a zobrazovanie
prehľadná grafika; akurát dotykový displej by mal byť vyššie, lebo obsluhujúci musí príliš sklopiť zrak
Predné svetlá technika a účinok
bi-xenon, výborné stretávacie aj diaľkové svetlá
Odomykanie/vstup do auta
diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
širšie masívne prahy, inak výborné nastupovanie najmä dozadu po otvorení posuvných dverí, skrátka excelentné
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
výškovo nastaviteľné sedadlo šoféra; manuálne nastaviteľná bedrová opierka; jedine páka pozdĺžneho nastavovania sedadla prekáža nohe
Sklápanie operadiel v druhom rade
asymetricky delené zadné sedadlá 1 a 2 nepolohovateľné; sedadlá možno úplne vybrať von; vyklápanie sedadiel má teleskopickú vzperu; po vyklopení alebo vybratí sedadiel ostane rovná podlaha; poistka proti spadnutiu sedadiel
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
batožinový priestor má dobre využiteľný kubický tvar; štyri masívne kovové oká; veľké boxy po stranách, dobrý systém uchytenia plató, na ktoré možno položiť aj ťažšie veci; zadné krídlové dvere umožňujú otvorenie o 180 stupňov
Rezervné koleso - prístup
bez rezervného kolesa; lepiaca súprava
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
výborné otváranie kapoty pod veľkým uhlom, aby si obsluha neudrela hlavu; kapota má teleskopickú vzperu, veko nádrže má otváranie kľúčom
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
vozidlo
Volkswagen Caddy Cross
nakladacia hrana von (mm)
635
nakladacia hrana dnu (mm)
šírka kufra min./maximálna (mm)
1120
výška kufra po roletu (mm)
595
nakladací otvor výška/šírka(mm)
1105/1130
dĺžka kufra min./max (mm)
1040/1770
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm)
1430
šírka lakte vpredu (mm)
1490
výška na hlavu šofér max. (mm)
1160
dĺžka sedáku šofér (mm)
500
šírka v ramenách vzadu (mm)
1480
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1610
výška krajné sedadlá (mm)
1110
výška stredné sedadlo (mm)
1110
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
415