SME

TEST: Volkswagen Caddy Cross dokáže v rodine nahradiť SUV

Rodinný Volkswagen si nezaslúži označenie dodávka, pretože je vhodný pre rodiny a z úžitkových áut využíva len dobré riešenia.

V ľahkom teréne dokáže Volkswagen Caddy 4Motion viac, než by ste čakali. Pritom nemá žiadne dnes obvyklé asistenčné systémy pre prácu v teréne. Stačí držať plyn na podlahe a malá dodávka dá zo seba všetko.V ľahkom teréne dokáže Volkswagen Caddy 4Motion viac, než by ste čakali. Pritom nemá žiadne dnes obvyklé asistenčné systémy pre prácu v teréne. Stačí držať plyn na podlahe a malá dodávka dá zo seba všetko. (Zdroj: Tomáš Rybár)

Do redakčného testu sa nám dostalo auto, ktoré tesne pred generačnou výmenou ukázalo, ako dokáže klasická koncepcia konkurovať novým trendom.

Pri skúšaní na ceste aj v teréne sme mali pocit, akoby Caddy Cross 4Motion 2,0 TDI dokázalo v pohode zhltnúť dnešné crossovery a SUV a ešte za nimi zabuchnúť aj zadné krídlové dvere.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V teste sa ocitlo celkom náhodou, ako výsledok zhody mailovej otázky čitateľa s možnosťami vozidlového parku Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Náš čitateľ a otec rodiny o podobnom aute sníva, akurát v okolí sa nájde dosť motoristov, ktorí mu vedia spochybniť výber takéhoto auta, pretože ide „len“ o dodávku.

SkryťVypnúť reklamu

Pritom Volkswagen Caddy a jemu podobné autá sú jedni z najužitočnejších vôbec a dokážu nebývalo kombinovať prácu a rodinu s komfortom osobného auta.

Dokáže zmeniť predsudkyHlavnou prekážkou sú predsudky a pri zverejnení ceny testovacieho vozidla 38.829 eur môžu len zosilnieť. Zelená verzia Caddy Cross s naftovým motorom 2,0 TDI, pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou začína s cenou 30.006 eur.

Ak vo výbave zaškrtnete takmer všetky položky, cena narastie. Treba však zobrať do úvahy, že Volkswagen Caddy 4Motion 2,0 TDI (81 kW) a výbavou Trendline možno mať za 22.478 eur.

Dokonca verzia Cross so slabším motorom (81 kW) a manuálnou prevodovkou stojí 25.842 eur. Ak nelipnete na výbave Cross, tak silnejšia verzia (103 kW) s výbavou Trendline a prevodovkou DSG stojí od 26.962 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Ak si to porovnáte s cenami naftových SUV či Crossoverov s pohonom všetkých kolies a naftovým dvojlitrom, určite nebudete v mínuse.

Keby mal tento Volkswagen asistent pre zjazd zo strmého kopca, tak je to čisté SUV. Funkciu niektorých dnes populárnych systémov musí mať šofér v nohe a to nie je na škodu. (FOTO - TOMÁŠ RYBÁR)

Akurát získate na priestore, ktorý je v prípade Caddy citeľne väčší oproti kompaktným, stredným a aj veľkým SUV.

Okrem veľkého až 900 litrového kufra pri päťmiestnej verzii netreba opomenúť jeho dobre využiteľný tvar, nízku nakladaciu hranu a robustné plató.

Miesto, ktoré márne hľadajú vysoké postavy na zadných sedadlách SUV, je tu samozrejmé. Nehovoriac o prístupe do interiéru cez bočné posuvné dvere. Sem dáte tri autosedačky a jednoducho do nich usadíte deti.

SkryťVypnúť reklamu

Priestor je na prvom miesteZadné krídlové dvere tiež nepotrebujú veľa miesta na otváranie a zadné sedadlá možno oddelene vybrať. V prípade vnútorného priestoru, prístupu do auta a čistenia má Caddy oproti SUV a aj niektorým kompaktným vanom jasnú rodinnú výhodu.

Platí to aj o preprave športového náradia. Nastáva otázka, čo musí majiteľ pre získanie týchto výhod obetovať. Snáď len neopodstatnené pohŕdanie zo strany kolegov – motoristických expertov, ktorí vidia vždy najväčší a najzásadnejší problém v tuhej zadnej náprave.

Reálne bude naftový dvojliter jemne hlučnejší ako v SUV. Spočiatku sa nám zdala aj spotreba vysoká, lebo na diaľnici sme ju dokázali vyhnať na 7 litrov nafty.

V tom istom teréne sme porovnali Caddy Cross s modernejšou verziou spojky Haldex. Audi si nevyžadovalo tak rázne zaobchádzanie a dávkovalo výkon na kolesá rovnomernejšie. Volkswagen potreboval viac „plynu“, aby výkon nepulzoval medzi nápravami a kolesá zaberali súčasne. Obe autá však zvládli rovnaký terén. (FOTO - TOMÁŠ RYBÁR)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na konci týždňa testov to bolo 6,8 litra a prekvapenie, že ani výrobca neťahá medové motúziky a priznáva 6,6 l/100 km.

V princípe sa trafíte do spotreby a pri našich meraniach sme pokorili aj fabrický údaj o zrýchlení. Za dlhšou brzdnou dráhou sú zimné pneumatiky a meranie v nezaťaženom stave.

Caddy pri plnom brzdení vysoko nadvihne odľahčený zadok a ten minimálne brzdí. Tam vidieť, ako by mu náklad prospel.

Potrebuje poriadne pridať na plynAk si priamo porovnáte najnovší pohon všetkých kolies od koncernu Volkswagen a tento technologicky starší v Caddy, zistíte isté rozdiely.

Aby pri zdolávaní hlbokého a ťažkého snehu nepulzoval výkon medzi nápravami, musíte Caddy držať „pod krkom“. Vtedy dokáže veľa.

Novšie pohony už rozdeľujú výkon jemnejšie. V teréne však táto „dodávka“ dokázala divy. Ešte keby DSG držala zaradený stupeň v manuálnom režime aj pri chvíľkovom vytočení motora, bolo by to lepšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka sa správa presne ako prvá generácia DSG, čiže po zmene režimov zo spiatočky na pohyb vpred potrebuje sekundu čas, aby nešklbla.

Počas jazdy však radí rýchlo a presne. Kombináciu automatu, diesela a pohonu všetkých kolies konkurencia neponúka. Kombinácia priestoru, terénnej dostupnosti a v tomto prípade aj výbavy vytvára zaujímavé a pomerne luxusné rodinné auto.

Pôvodom úžitkové autá majú množstvo praktických riešení ako napríklad priehradky s pogumovaným dnom na vrchu prístrojovej dosky. (FOTO - AUTOR)

Veď testovací model mal výkonné bi-xenónové svetlá, multifunkčný volant, dvojzónovú klimatizáciu, integrovanú navigáciu, parkovací asistent pre samočinné parkovanie, vyhrievané sedadlá, vyspelý stabilizačný systém ESP s viacerými funkciami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tomuto konkrétnemu kusu nechýbalo ani ťažné zariadenie a z toho vyplývajúca funkcia ESP pre stabilizáciu prívesu. Napokon Caddy potiahne spomedzi konkurentov najťažší brzdený príves až 1500 kg.

Rodine sadne viac ako SUVVolkswagen Caddy Cross je vzácna kombinácia malej rodinnej dodávky s pohonom všetkých kolies, ktorá dokáže nahradiť ktorýkoľvek crossover alebo SUV.

Priestorom ich strčí do vrecka a vďaka pohonu všetkých kolies nezaostáva ani v ľahkom teréne. S tuhou zadnou nápravou možno dokáže ešte viac.

Ak sa venujete športovým „outdoor“ aktivitám a zvažujete kúpu rodinného auta vo výbave a máte deti, pozrite si Caddy 4Motion skôr ako vyvalíte 30.000 eur za imidžové SUV.

Zadná tuhá náprava vyzerá nezničiteľne. Dobre funguje v teréne a znesie zaťaženie. Ak je auto zaťažené, tak lepšie sedí na ceste a pri prudkom brzdení sa zadok neodľahčuje. (FOTO - AUTOR)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to, že zákruty nevykrajuje tak ako obdobne veľké SUV s nezávislým zavesením kolies zadnej nápravy je pre 99 percent racionálne zmýšľajúcich ľudí irelevantné.

Občas sa stáva, že v plejáde testovaných áut sa objaví také, po ktorom srdce zapiští a toto bolo jedno z nich.

Z testovacieho zápisníka Značka a model

Volkswagen Caddy

Verzia

Cross 2,0 TDI 4 Motion DSG

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

16.297/30.324/38.829

Motor

(naftový štvorvalec TDI; 1968(cm3);

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

103(140)/4200

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

320/1500-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická DSG/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

11/10,5

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

46,17

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,99 na 3. stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5,71 na 4. stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1700

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2450

Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h)

48/86/126

Stav tachometra (km)

8200

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,6/6,8

Typ a rozmer pneumatík

Continental ContiWinterContact 205/50 R17 TS830P

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1600/680

Objem batožinového priestoru (l)

918

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2681;4406;1794;1850

Motor

hlučnejší diesel; dobrý nad 1900 otáčok; spotreba úmerná konštrukcii auta; motor vhodný na dodatočné zvýšenie výkonu

Prevodovka

automatická DSG; dobre navrhnutý program pre charakter motora; v hlbokom snehu a manuálnom režime nepodrží zaradený stupeň pri dosiahnutí vysokých otáčok; pri pohnutí občas potrebuje čas, aby nešklbla; bežne na cestách je táto verzia DSG výborná; v aute sa správa ako prvá generácia DSG

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok

vyslovene účelový; nastavený pre vyššie zaťaženie; čím auto vezie vyššiu záťaž, tým je lepší; bežnému rodinnému využitiu plne postačuje; pri nezaťaženom aute dlhšia brzdná dráha

Interiér

vyslovený extrakt prvkov koncernu Volkswagen; kvalitné spracovanie; všetko jednoduché a jednoznačné; po praktickej stránke umne vyriešený s jemným nádychom pracovného auta

Posed vodiča a výhľad

verzia Cross ponúka výborné sedadlá s príjemným poťahom a tvarovaním; pre vodičov s krátkymi nohami vysoké sedenie, pre vysokých ľudí zase ideálne; na náš vkus hrubý A stĺpik karosérie

Ovládanie palubného systému/navigácie

jednoduchý Volkswagen, zrozumiteľné ovládanie; výstup navigácie je aj medzi budíkmi na displeji palubného počítača

Jazyk auta/navigácie

český/český

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Grafika displejov a zobrazovanie

prehľadná grafika; akurát dotykový displej by mal byť vyššie, lebo obsluhujúci musí príliš sklopiť zrak

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenon, výborné stretávacie aj diaľkové svetlá

Odomykanie/vstup do auta

diaľkovo ovládané centrálne zamykanie

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

širšie masívne prahy, inak výborné nastupovanie najmä dozadu po otvorení posuvných dverí, skrátka excelentné

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

výškovo nastaviteľné sedadlo šoféra; manuálne nastaviteľná bedrová opierka; jedine páka pozdĺžneho nastavovania sedadla prekáža nohe

Sklápanie operadiel v druhom rade

asymetricky delené zadné sedadlá 1 a 2 nepolohovateľné; sedadlá možno úplne vybrať von; vyklápanie sedadiel má teleskopickú vzperu; po vyklopení alebo vybratí sedadiel ostane rovná podlaha; poistka proti spadnutiu sedadiel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

batožinový priestor má dobre využiteľný kubický tvar; štyri masívne kovové oká; veľké boxy po stranách, dobrý systém uchytenia plató, na ktoré možno položiť aj ťažšie veci; zadné krídlové dvere umožňujú otvorenie o 180 stupňov

Rezervné koleso - prístup

bez rezervného kolesa; lepiaca súprava

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

výborné otváranie kapoty pod veľkým uhlom, aby si obsluha neudrela hlavu; kapota má teleskopickú vzperu, veko nádrže má otváranie kľúčom

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

vozidlo

Volkswagen Caddy Cross

nakladacia hrana von (mm)

635

nakladacia hrana dnu (mm)

šírka kufra min./maximálna (mm)

1120

výška kufra po roletu (mm)

595

nakladací otvor výška/šírka(mm)

1105/1130

SkryťVypnúť reklamu
reklama

dĺžka kufra min./max (mm)

1040/1770

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1430

šírka lakte vpredu (mm)

1490

výška na hlavu šofér max. (mm)

1160

dĺžka sedáku šofér (mm)

500

šírka v ramenách vzadu (mm)

1480

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1610

výška krajné sedadlá (mm)

1110

výška stredné sedadlo (mm)

1110

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

415

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 593
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 322
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 136
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 346
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 889
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 876
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  5. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  6. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  7. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  8. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 27 899
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 813
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 265
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 991
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 041
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Tupou Ceruzou: Smerákov
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  5. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  8. Věra Tepličková: Je čas na kázne
SkryťZatvoriť reklamu