Renault mal hovoriace auto už v roku 1983

Hlasové upozornenia postupne vyšli z módy. Tempomaty, ovládanie autorádia pri volante a digitálne prístrojovky však ostali.

Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983(Zdroj: Renault)

Možno si pamätáte na luxusné a hovoriace Renaulty 25, ktoré sme mali možnosť šoférovať po revolúcii v roku 1989. Najmä na šesťvalcovú verziu s objemom 2,9 litra.

Auto komentovalo otvorenie dverí počas jazdy alebo nezapnuté pásy. Hlas dopĺňal vtedy futuristickú prístrojovú dosku, ktorá pripomínala skôr lietadlo než auto.

Pre nás, čo sme vyrastali na vozidlách Škoda alebo Lada, to bol slušný šok. Z pohľadu značky Renault však išlo už len o vrchol experimentov s hovoriacimi autami, pretože tento príbeh sa začal písať podstatne skôr.

Model 11 mal byť nositeľom pokroku

Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983. Okrem hlasových upozornení vozidlo využívalo viacero asistentov a ich vývoj začal s modelom R30TX.

Išlo prvé auto Renault s elektronickou prístrojovou doskou, tempomatom a obmedzovačom rýchlosti. Model mal tiež posilňovač riadenia a diaľkové ovládanie odomykania na báze infračerveného svetla.

Všetky tieto inovácie však boli na začiatku vývoja. Oddelenie produktového plánovania malo rozsiahle plány a chcelo poskytnúť nové technológie nielen prémiovým zákazníkom ale tiež strednej triede.

chrono-115-11_c03_res_res_r56.jpg

V tom čase sa pracovalo na Renaulte 11. A práve tento model bol zvolený pre vývoj nových technológií. Renault 11 totiž dostal inovatívnu dvojičku – Renault 11 Electronic.

Renault a stovky jeho inžinierov začali pracovať na novom projekte, ktorý mal mať plne elektronickú prístrojovú dosku s LCD displejom, hlasové upozornenia na zvýraznenie vizuálnych upozornení a systém monitorovania žiaroviek.

V pláne bolo autorádio 4x20 W s oddelenými modulmi (displej a ovládanie oddelené od zosilňovača a prehrávača na kazety). Prišli aj na tie časy s netradičným ovládaním autorádia pod volantom „Satelite Module“.

Museli hľadať výrobcov Japonsku

Druhým krokom bol samotný vývoj jednotlivých súčastí a teda aj „lov“ na dodávateľov.

Výrobcu prístrojovej dosky hľadal Renault v Japonsku, ktoré malo v tom čase jednoznačný technologický náskok a bol to jediný trh, kde Toyota, Nissan a Isuzu už predávali plne elektronické prístrojové dosky.

Renault si vybral firmu Stanley Electronic a to nie len pre ich skúsenosti so spoločnosťou Toyota, ale šlo o jedinú spoločnosť schopnú dodať plne elektronickú prístrojovú dosku.

Francúzsky výrobca vyvíjal technológie s tímom, ktorý bol nielen 10 000 kilometrov vzdialený, ale aj kultúrne veľmi odlišný.

chrono-115-11_b02_res_res_r5732.jpg

„V tom čase sme nemali ani internet ani faxové spojenie. Našim jediným prostriedkom boli zariadenia telex“, spomína Daniel Augello, riaditeľ technického tímu Renault Electronic.

Pracovníci vo Francúzsku boli zo začiatku trochu skeptickí pre rýchlosť, akou pracovali v Stanley Electronic, avšak všetky pochybnosti zmietol zo stola prvý prototyp.

Ten technický tím Renault očaril natoľko, že ho považovali za hotový a pripravený do výroby.

Prototyp bol vybavený digitálnym tachometrom, digitálnym ukazovateľom palivovej nádrže, varovnými ukazovateľmi, dokonca aj palubným počítačom, ktorý zobrazoval informácie o spotrebe, dojazde či vonkajšej teplote.

Rádio urobil Philips, hlas Sagem

Druhým krokom bolo rádio. V tomto prípade však japonské firmy sklamali. Pioneer a Alpine trvali aj keď iba z marketingového dôvodu, na jednomodulovom rádiu.

Renault sa preto obrátil na spoločnosť Philips, ktorá navrhla požadované rádio s niekoľkými reproduktormi. Philips umiestnil malé reproduktory aj na palubnú dosku, čím sa dosiahla lepšia kvalita zvuku aj pri vysokých tónoch.

chrono-115-11_c05_res_res_r9978.jpg

Treťou fázou projektu Electronic boli hlasové upozornenia.

Túto úlohu zveril Renault do rúk francúzskej spoločnosti SAGEM, ktorá zvýraznila upozornenia na palubnej doske a využila systém nahrávok na hlasové upozornenia vodiča.

Ťažkou úlohou bolo vybrať, či má upozornenia podávať vodičovi mužský alebo ženský hlas.

Elektronika ostala, hlas stíchol

"Vo veľmi mužskom prostredí automobilového priemyslu bolo čoskoro jasné, že by malo ísť o mužský hlas. Obsahovo nám záležalo na tom, aby upozornenia nezneli ako príkazy.“ pripomína Daniel Augello.

Okrem navigácie si však hlasové upozornenia nezískali veľa priaznivcov. Systém hlasových upozornení sa dostal ešte do modelov Renault 21, Renault 25 a Renault Safrane.

Vysoké náklady na zlepšovanie displejov a vizuálnych upozornení však znamenali koniec tejto novinky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 468
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 870
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 088
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 780
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 485
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 531
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 518
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 364
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 345
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.