Renault mal hovoriace auto už v roku 1983

Hlasové upozornenia postupne vyšli z módy. Tempomaty, ovládanie autorádia pri volante a digitálne prístrojovky však ostali.

Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983(Zdroj: Renault)

Možno si pamätáte na luxusné a hovoriace Renaulty 25, ktoré sme mali možnosť šoférovať po revolúcii v roku 1989. Najmä na šesťvalcovú verziu s objemom 2,9 litra.

Auto komentovalo otvorenie dverí počas jazdy alebo nezapnuté pásy. Hlas dopĺňal vtedy futuristickú prístrojovú dosku, ktorá pripomínala skôr lietadlo než auto.

Pre nás, čo sme vyrastali na vozidlách Škoda alebo Lada, to bol slušný šok. Z pohľadu značky Renault však išlo už len o vrchol experimentov s hovoriacimi autami, pretože tento príbeh sa začal písať podstatne skôr.

Model 11 mal byť nositeľom pokroku

Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983. Okrem hlasových upozornení vozidlo využívalo viacero asistentov a ich vývoj začal s modelom R30TX.

Išlo prvé auto Renault s elektronickou prístrojovou doskou, tempomatom a obmedzovačom rýchlosti. Model mal tiež posilňovač riadenia a diaľkové ovládanie odomykania na báze infračerveného svetla.

Všetky tieto inovácie však boli na začiatku vývoja. Oddelenie produktového plánovania malo rozsiahle plány a chcelo poskytnúť nové technológie nielen prémiovým zákazníkom ale tiež strednej triede.

chrono-115-11_c03_res_res_r56.jpg

V tom čase sa pracovalo na Renaulte 11. A práve tento model bol zvolený pre vývoj nových technológií. Renault 11 totiž dostal inovatívnu dvojičku – Renault 11 Electronic.

Renault a stovky jeho inžinierov začali pracovať na novom projekte, ktorý mal mať plne elektronickú prístrojovú dosku s LCD displejom, hlasové upozornenia na zvýraznenie vizuálnych upozornení a systém monitorovania žiaroviek.

V pláne bolo autorádio 4x20 W s oddelenými modulmi (displej a ovládanie oddelené od zosilňovača a prehrávača na kazety). Prišli aj na tie časy s netradičným ovládaním autorádia pod volantom „Satelite Module“.

Museli hľadať výrobcov Japonsku

Druhým krokom bol samotný vývoj jednotlivých súčastí a teda aj „lov“ na dodávateľov.

Výrobcu prístrojovej dosky hľadal Renault v Japonsku, ktoré malo v tom čase jednoznačný technologický náskok a bol to jediný trh, kde Toyota, Nissan a Isuzu už predávali plne elektronické prístrojové dosky.

Renault si vybral firmu Stanley Electronic a to nie len pre ich skúsenosti so spoločnosťou Toyota, ale šlo o jedinú spoločnosť schopnú dodať plne elektronickú prístrojovú dosku.

Francúzsky výrobca vyvíjal technológie s tímom, ktorý bol nielen 10 000 kilometrov vzdialený, ale aj kultúrne veľmi odlišný.

chrono-115-11_b02_res_res_r5732.jpg

„V tom čase sme nemali ani internet ani faxové spojenie. Našim jediným prostriedkom boli zariadenia telex“, spomína Daniel Augello, riaditeľ technického tímu Renault Electronic.

Pracovníci vo Francúzsku boli zo začiatku trochu skeptickí pre rýchlosť, akou pracovali v Stanley Electronic, avšak všetky pochybnosti zmietol zo stola prvý prototyp.

Ten technický tím Renault očaril natoľko, že ho považovali za hotový a pripravený do výroby.

Prototyp bol vybavený digitálnym tachometrom, digitálnym ukazovateľom palivovej nádrže, varovnými ukazovateľmi, dokonca aj palubným počítačom, ktorý zobrazoval informácie o spotrebe, dojazde či vonkajšej teplote.

Rádio urobil Philips, hlas Sagem

Druhým krokom bolo rádio. V tomto prípade však japonské firmy sklamali. Pioneer a Alpine trvali aj keď iba z marketingového dôvodu, na jednomodulovom rádiu.

Renault sa preto obrátil na spoločnosť Philips, ktorá navrhla požadované rádio s niekoľkými reproduktormi. Philips umiestnil malé reproduktory aj na palubnú dosku, čím sa dosiahla lepšia kvalita zvuku aj pri vysokých tónoch.

chrono-115-11_c05_res_res_r9978.jpg

Treťou fázou projektu Electronic boli hlasové upozornenia.

Túto úlohu zveril Renault do rúk francúzskej spoločnosti SAGEM, ktorá zvýraznila upozornenia na palubnej doske a využila systém nahrávok na hlasové upozornenia vodiča.

Ťažkou úlohou bolo vybrať, či má upozornenia podávať vodičovi mužský alebo ženský hlas.

Elektronika ostala, hlas stíchol

"Vo veľmi mužskom prostredí automobilového priemyslu bolo čoskoro jasné, že by malo ísť o mužský hlas. Obsahovo nám záležalo na tom, aby upozornenia nezneli ako príkazy.“ pripomína Daniel Augello.

Okrem navigácie si však hlasové upozornenia nezískali veľa priaznivcov. Systém hlasových upozornení sa dostal ešte do modelov Renault 21, Renault 25 a Renault Safrane.

Vysoké náklady na zlepšovanie displejov a vizuálnych upozornení však znamenali koniec tejto novinky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 408
  2. Vizuálny smog je problém 8 909
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 576
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 074
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 052
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 831
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 410
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 205
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 920
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

ŠPORT

Namiesto starého hotela kúpil Trenčín. A prišiel futbalový zázrak

Futbalisti Trenčína zahanbili oveľa bohatší klub.

TRENČÍN

Skoro nad ránom zasiahlo Považie zemetrasenie

Ľuďom sa pred pol štvrtou triasli postele, aj okná. Škody hlásené zatiaľ nie sú.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.