SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Renault mal hovoriace auto už v roku 1983

Hlasové upozornenia postupne vyšli z módy. Tempomaty, ovládanie autorádia pri volante a digitálne prístrojovky však ostali.

Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983 (Zdroj: Renault)

Možno si pamätáte na luxusné a hovoriace Renaulty 25, ktoré sme mali možnosť šoférovať po revolúcii v roku 1989. Najmä na šesťvalcovú verziu s objemom 2,9 litra.

Auto komentovalo otvorenie dverí počas jazdy alebo nezapnuté pásy. Hlas dopĺňal vtedy futuristickú prístrojovú dosku, ktorá pripomínala skôr lietadlo než auto.

Pre nás, čo sme vyrastali na vozidlách Škoda alebo Lada, to bol slušný šok. Z pohľadu značky Renault však išlo už len o vrchol experimentov s hovoriacimi autami, pretože tento príbeh sa začal písať podstatne skôr.

Model 11 mal byť nositeľom pokroku

Prezývku hovoriace auto dostal už model Renault 11 Electronic v roku 1983. Okrem hlasových upozornení vozidlo využívalo viacero asistentov a ich vývoj začal s modelom R30TX.

Išlo prvé auto Renault s elektronickou prístrojovou doskou, tempomatom a obmedzovačom rýchlosti. Model mal tiež posilňovač riadenia a diaľkové ovládanie odomykania na báze infračerveného svetla.

Všetky tieto inovácie však boli na začiatku vývoja. Oddelenie produktového plánovania malo rozsiahle plány a chcelo poskytnúť nové technológie nielen prémiovým zákazníkom ale tiež strednej triede.

chrono-115-11_c03_res_res_r56.jpg

V tom čase sa pracovalo na Renaulte 11. A práve tento model bol zvolený pre vývoj nových technológií. Renault 11 totiž dostal inovatívnu dvojičku – Renault 11 Electronic.

Renault a stovky jeho inžinierov začali pracovať na novom projekte, ktorý mal mať plne elektronickú prístrojovú dosku s LCD displejom, hlasové upozornenia na zvýraznenie vizuálnych upozornení a systém monitorovania žiaroviek.

V pláne bolo autorádio 4x20 W s oddelenými modulmi (displej a ovládanie oddelené od zosilňovača a prehrávača na kazety). Prišli aj na tie časy s netradičným ovládaním autorádia pod volantom „Satelite Module“.

Museli hľadať výrobcov Japonsku

Druhým krokom bol samotný vývoj jednotlivých súčastí a teda aj „lov“ na dodávateľov.

Výrobcu prístrojovej dosky hľadal Renault v Japonsku, ktoré malo v tom čase jednoznačný technologický náskok a bol to jediný trh, kde Toyota, Nissan a Isuzu už predávali plne elektronické prístrojové dosky.

Renault si vybral firmu Stanley Electronic a to nie len pre ich skúsenosti so spoločnosťou Toyota, ale šlo o jedinú spoločnosť schopnú dodať plne elektronickú prístrojovú dosku.

Francúzsky výrobca vyvíjal technológie s tímom, ktorý bol nielen 10 000 kilometrov vzdialený, ale aj kultúrne veľmi odlišný.

chrono-115-11_b02_res_res_r5732.jpg

„V tom čase sme nemali ani internet ani faxové spojenie. Našim jediným prostriedkom boli zariadenia telex“, spomína Daniel Augello, riaditeľ technického tímu Renault Electronic.

Pracovníci vo Francúzsku boli zo začiatku trochu skeptickí pre rýchlosť, akou pracovali v Stanley Electronic, avšak všetky pochybnosti zmietol zo stola prvý prototyp.

Ten technický tím Renault očaril natoľko, že ho považovali za hotový a pripravený do výroby.

Prototyp bol vybavený digitálnym tachometrom, digitálnym ukazovateľom palivovej nádrže, varovnými ukazovateľmi, dokonca aj palubným počítačom, ktorý zobrazoval informácie o spotrebe, dojazde či vonkajšej teplote.

Rádio urobil Philips, hlas Sagem

Druhým krokom bolo rádio. V tomto prípade však japonské firmy sklamali. Pioneer a Alpine trvali aj keď iba z marketingového dôvodu, na jednomodulovom rádiu.

Renault sa preto obrátil na spoločnosť Philips, ktorá navrhla požadované rádio s niekoľkými reproduktormi. Philips umiestnil malé reproduktory aj na palubnú dosku, čím sa dosiahla lepšia kvalita zvuku aj pri vysokých tónoch.

chrono-115-11_c05_res_res_r9978.jpg

Treťou fázou projektu Electronic boli hlasové upozornenia.

Túto úlohu zveril Renault do rúk francúzskej spoločnosti SAGEM, ktorá zvýraznila upozornenia na palubnej doske a využila systém nahrávok na hlasové upozornenia vodiča.

Ťažkou úlohou bolo vybrať, či má upozornenia podávať vodičovi mužský alebo ženský hlas.

Elektronika ostala, hlas stíchol

"Vo veľmi mužskom prostredí automobilového priemyslu bolo čoskoro jasné, že by malo ísť o mužský hlas. Obsahovo nám záležalo na tom, aby upozornenia nezneli ako príkazy.“ pripomína Daniel Augello.

Okrem navigácie si však hlasové upozornenia nezískali veľa priaznivcov. Systém hlasových upozornení sa dostal ešte do modelov Renault 21, Renault 25 a Renault Safrane.

Vysoké náklady na zlepšovanie displejov a vizuálnych upozornení však znamenali koniec tejto novinky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 758
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 049
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 897
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 3 285
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 231
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 997
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 2 992
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 514
  9. Mecom ide na zelenú 1 989
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 538
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Panoráma kopcov pri Klenovci s Jablonkou.

Jánošíkove skrýše svedčia o bohatstve, ale možno aj o vyššom zámere.


19. jan

V nemocniciach je 1 497 pacientov.


44m
Niektoré ženy majú už od detstva predstavu, aké pohlavie budú mať ich deti. Keď to nevyjde, umára ich sklamanie.

Niekedy vie pomôcť len odborník.


21. jan
Ilustračné foto.

Keby sme si zvykli odseknúť zbytočné slovo, všetko by sa vylepšilo.


19. jan

Neprehliadnite tiež

Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22 h
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Jedla, tá vysoká jedľa samé jedy...
  2. Otilia Horrocks: Booster dávka a jej 90% účinnosť
  3. Ľubomír Maretta: Pravda
  4. Radovan Kazda: Progresívci a ich fiktívny nepriateľ
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 27. - Heroické dobývanie Antarktídy - Dosiahnutie južného pólu (1910 - 1913) - časť 1/2
  6. Tomáš Tenczer: Čo robíme na mobiloch 5 hodín denne?
  7. Jozef Legény: Mestské lesy Revúca 2012-2021: Šklbanie sliepky čo znáša zlaté vajcia. Rok 2026 - predaj vopred určenému záujemcovi?
  8. Viktor Pamula: Čo nám dali čiastočné výsledky sčítania obyvateľstva
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 089
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 9 872
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 061
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 831
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 495
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 463
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 329
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 782
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu